Aihe: Alastulojäljen korjaaminen – kuinka se tehdään oikein - Golfpiste.com

28.4.–5.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[8][5]
KilpailuaSuomalaista

Alastulojäljen korjaaminen – kuinka se tehdään oikein

Etusivu Foorumit Yleistä Alastulojäljen korjaaminen – kuinka se tehdään oikein

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Useasti tulee kentällä huomattua, että alastulojälkiä ei osata korjata oikein. Tässä vinkkiä: http://www.carlowgolfclub.com/course/pitch.html

Nimetön

Tästähän on jo monta kertaa täällä puhuttu mutta kyllä on sen verran tärkeä asia greenin kuntoa silmällä pitäen että aihe kannattaa pitää hereillä. Itse korjailin viime (ensimmäinen golf-) kesän väärin kun greengard-kurssilla oli niin opetettu ;(

jossain golflehdessähän oli juttua siitä että jos ei osaa korjata jälkiään viheriöltä niin kannattaisi jättää se kokonaan korjaamatta.

pate21 kirjoitti: (24.8.2006 7:51:14)
    jossain golflehdessähän oli juttua siitä että jos ei osaa korjata jälkiään viheriöltä niin kannattaisi jättää se kokonaan korjaamatta.

Jostain syystä linkki ei pelittänyt? Omalla kurssillani jälkien korjausta ei opetettu ollenkaan, joten kertokaahan mikä on se oikea tapa. Mielellään sitä jättäisi kriinin moitteettomaan kondikseen seuraavia varten. Nyt olen vain, silloin harvoin kun jälkiä olen aikaan saanut, kuokkinut kolon haarukalla ’pintaan’ ja painellut jaloilla tasaiseksi.

KL

Albatrossi on kännipäissään laittanut väärän linkin…

Jälki korjataan painamalla griinihaarukka maan sisään kuopan reunan ulkopuolella ja työntämällä haarukkaa jäljen keskustaa kohti. Tämä toistetaan useammalta puolelta jälkeä. Lopuksi taputellaan tasaiseksi putterilla. Jos korjaustulos on niin hyvä, että itse voisi sen päältä putata, jatketaan matkaa. Muussa tapauksessa jatketaan jäljen korjaamista.

Missään tapauksessa haarukalla ei nosteta maata!!

KL kirjoitti: (24.8.2006 12:19:00)

Missään tapauksessa haarukalla ei nosteta maata!!

Jepulis, tämä oli itsellenikin uusi tieto, kunnes erehdyin vähän aikaa sitten illan myöhäisinä tunteina katsomaan jotain Canal Sportin Golf-ohjelmaa. Siinä kentänhoitajien ylihoitaja eli itse fuhrer selitti miksi näin ei saisi toimia. Jos haarukan työntää viistosti jäljen alle ja nostaa kantaa painaen jäljen keskikohtaa ylöspäin niin ruoho parkojen juuret katkeavat ja kohdalla oleva griinin palanen on viikon parin päästä kuollut. Jäljen korjaaminen on myös hyvä aloittaa jäljen takareunasta. Kaverin selitettyä ohjelma muuten jatkui pätkällä Mikkelsonin Phvilistä, joka korjasi omaa jälkeään jossain kisoissa… nostamalla haarukalla maatar ylös päin… että silleen.

KL kirjoitti: (24.8.2006 12:19:00)
    Albatrossi on kännipäissään laittanut väärän linkin…

Jälki korjataan…(Blaa blaa blaa)

Itse asiassa linkki toimi tuolloin kesäkuussa, kun sen tänne postasin, mutta sivua ei näemmä enää ole olemassa. Mitään en oo ottanu tuolloin kuin viestin tänne laitoin, ei alkoholipitoisia drinksuja tahi muita aivotoimintaa haittaavia substansseja – oli miten oli, mutta näin on ja se on totuus.

Alastulojäljen korjaaminen, linkki nro kaksi

Ja vielä yksi, jos nyt kävisi niin murheellisesti, että tuo yllä oleva linkkikin lakkaisi toimimasta:

Alastulojäljen korjaaminen, linkki nro kolme

I rest my case.

=)

KL

Tuo Albatrossin lähettämä linkki nro 2 erehdyttävästi näyttää opettavan juuri sitä väärää tapaa, ainakin sellainen kuva minulle jää sekä tekstistä että kuvista (’Gently work the turf up and back into place by gently pushing up and forward.’). Alempana olevassa erillisessä tekstissä asia kuitenkin kuvataan mielestäni oikein. Sen sijaan tuo jälkimmäinen linkki kuvaa asian juuri niin kuin pitääkin ja on hyvin havainnollinen.

Hauska detalji löytyy tekstin alusta: ’Use a ball mark repair tool to fix the divot left from the ball.’ Yleensä sana ’divot’ tarkoittaa maasta irronnutta turvepaakkua eikä suinkaan pallon jättämää reikää maassa. On se ulkomaan kieli sentään pirun hankalaa!

Kieltämättä Albatrossin ensimmäinen linkki enemmän taipuisi tuohon ’väärään’ tapaan, mutta varsinaisen opetustekstin alla on kommentti joka korjaa asian laidan.

KL kirjoitti: (25.8.2006 9:24:43)
    Tuo Albatrossin lähettämä linkki nro 2 erehdyttävästi näyttää opettavan juuri sitä väärää tapaa, ainakin sellainen kuva minulle jää sekä tekstistä että kuvista (’Gently work the turf up and back into place by gently pushing up and forward.’). Alempana olevassa erillisessä tekstissä asia kuitenkin kuvataan mielestäni oikein./I]

Vähän hassusti mielestäni sanottu mutta tuo boldaamasi kohta sanoo vain että tuo kuoppa nostetaan tasaiseksi ja sen jälkeen sanotaan että haarukkaa käännetään ylös ja eteenpäin, eli juuri niin kuin se pitääkin tehdä.

KL

januz kirjoitti: (25.8.2006 11:44:18)

KL kirjoitti: (25.8.2006 9:24:43)
    Tuo Albatrossin lähettämä linkki nro 2 erehdyttävästi näyttää opettavan juuri sitä väärää tapaa, ainakin sellainen kuva minulle jää sekä tekstistä että kuvista (’Gently work the turf up and back into place by gently pushing up and forward.’). Alempana olevassa erillisessä tekstissä asia kuitenkin kuvataan mielestäni oikein.

Vähän hassusti mielestäni sanottu mutta tuo boldaamasi kohta sanoo vain että tuo kuoppa nostetaan tasaiseksi ja sen jälkeen sanotaan että haarukkaa käännetään ylös ja eteenpäin, eli juuri niin kuin se pitääkin tehdä.

Siinä oikeaoppisessa tavassa korjata ei tarvitse eikä tule nostaa mitään mihinkään suuntaan. Kuopan reunat työnnetään haarukalla kohti keskustaa. Jo tuo haarukan 45 asteen kulma tuossa ohjeessa kummastuttaa, eihän niitä reunoja tarvitse minnekään nostaa. Heti kun lähdetään nostamaan jotakin, ruohon juuret voivat katketa, mitä tuossa korjaamisessa nimenomaan pyritään välttämään. Näin ainakin olen kuullut asian selitettävän asiansa osaavilta kentänhoitajilta.

Niin tai näin, itselleni kuitenkin jäi epävarma tunne tuon ohjeen oikeellisuudesta, toisin kuin sen jälkimmäisen linkin kohdalla.

Oikeilla jäljillä ollaan, eli reunasta keskelle vääntäen. Itse teen sen puukolla, monelta kantilta ja kierrän hiukan samalla (eikös ne alan miehet aina kierrä puukkoa). Mikäli spinni on irrottanut kappaleen nurmea, tulee se heittää pois eikä yrittää asetella takaisin.

Linkeistä puheen ollen, Suomen Golfkentänhoitajien kotisivuilta löytyy kaikenmoista juttua, asiasta kiinnostuneille.

http://www.greenkeeper.fi

Kyllähän se kohouma siitä nousee vaikkakin myös reunoilta siirtyy sitä nurmea siihen päälle, kun sitä haarukkaa vinosti työnnetään sinne nurmen pintaan ja työnnetään keskelle päin samalla kääntäen.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #490227 kohteessaAlastulojäljen korjaaminen – kuinka se tehdään oikein

Etusivu Foorumit Yleistä Alastulojäljen korjaaminen – kuinka se tehdään oikein