Aihe: 3D mallinnusta - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

3D mallinnusta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu 3D mallinnusta

Esillä 25 viestiä, 676 - 700 (kaikkiaan 1,265)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

flog kirjoitti: (8.5.2012 23:51:28)

Tämä alkoi oikeasti kiinnostaa. itseäni ei nyt tässä vaiheessa kiinnosta mittausdata eikä mikään muukaan kuin se mitä tuossa aiemmin otin esille. Kerropa mikä videoharha siihen sisältyy että jos otetaan tarkastelukulmaksi oletetun tason piste (tässä tapauksessa pelaajan takaa) ja saadaan lopputulokseksi kappaleen liikkuminen ajan suhteessa suoralla käyrällä (eli 3d:ssä tasolla). Kyllä tämä mielestäni on vielä ihan peruskoulun geometriaa, ellei tämä minulle kovin modernilta tuntuva videoteknologia tuo ihan jotain uutta.

Nii… onhan se toki hassua kun kuvassa maila näyttää liikkuvan kohti kohdetta tasolla vaikka se oikeesti liikkuu poispäin kohteesta. Ja melkein suoraan poikittain kohdelinjaan nähden.

ts kirjoitti: (9.5.2012 7:44:45)

Tämä alkoi oikeasti kiinnostaa. itseäni ei nyt tässä vaiheessa kiinnosta mittausdata eikä mikään muukaan kuin se mitä tuossa aiemmin otin esille. Kerropa mikä videoharha siihen sisältyy että jos otetaan tarkastelukulmaksi oletetun tason piste (tässä tapauksessa pelaajan takaa) ja saadaan lopputulokseksi kappaleen liikkuminen ajan suhteessa suoralla käyrällä (eli 3d:ssä tasolla). Kyllä tämä mielestäni on vielä ihan peruskoulun geometriaa, ellei tämä minulle kovin modernilta tuntuva videoteknologia tuo ihan jotain uutta.

Nii… onhan se toki hassua kun kuvassa maila näyttää liikkuvan kohti kohdetta tasolla vaikka se oikeesti liikkuu poispäin kohteesta. Ja melkein suoraan poikittain kohdelinjaan nähden.

En viitsi lukittua ko. kuvaan koska periaate kiinnostaa enemmän, ei se onko kyseisessä kuvassa kamera ’oikeassa’ kulmassa.

Jos kulma nyt olisi asetettu oikein, eihän sillä onko kappale tasolla ole ristiriitaa sen kanssa kulkeeko kappale kohteesta poispäin ja kappalehan on joka tapauksessa tietyssä kohdassa liikkeessä poikittain kohteeseen nähden.

Kohdehan ei tässä tarkastelussa ole muutenkaan se kiinnostava elementti, koska kuvitellulla tasolla maanpinnasta samalla etäisyydellä kulkeva suora ei ole kohdelinjan kanssa yhdensuuntainen.

Eli vieläkään en ymmärrä miksei kuvausta voisi tehdä niin että kamera sijoitetaan ns. oikeaan paikkaan ja siitä suhteellisen simppelisti voidaan todistaa väitteen oikeellisuus/epäoikeellisuus. Vai onko tässä keskustelussa aiemmin määritelty taso jotenkin muuten kuin kahden suoran muodostamana 2-ulotteisena pintana?

Ja edelleen kiinnostaa se, missä suuruusluokassa liikutaan tuossa tasopoikkeamassa mittauksissasi? Ei ehkä ole oikeudenmukaista syytellä noita ’arkkivihollisiasi’ vastauksen väistämisestä, jos tässä teet sen itse.

Eihän tässä ole yritetty selvittää, mikä lavan liikesuunta on, vaan sitä, että kulkeeko maila tasolla. Jos jostain kuvakulmasta katsoen maila eri asennoissa saadaan näkymään saman suoran taakse, liikkuu se silloin tasolla. Tämä on hyvin yksinkertaista geometriaa.

ts

flog kirjoitti: (9.5.2012 8:32:59)

Ja edelleen kiinnostaa se, missä suuruusluokassa liikutaan tuossa tasopoikkeamassa mittauksissasi? Ei ehkä ole oikeudenmukaista syytellä noita ’arkkivihollisiasi’ vastauksen väistämisestä, jos tässä teet sen itse.

Mun täytyy sanoa että en juurikaan ymmärrä tekstiäsi koko aiheesta. Johtunee siitä, että minulle tuota tasoa ei ole olemassakaan ja tiedän sen harhaksi. Lapa toki voi kulkea sitä pitkin, mutta kun mikään muu ei, niin sen kautta swingin tapahtumien tutkiminen on aivan päätöntä hommaa jo perusteeltaan.

Mietihän hetki ihan oikeesti millä tasolla liikutaan, kun kädet kulkevat vasemmalle 14cm ja samaan aikaan lapa oikealle noin metrin. Mikä on todellinen lavan nopeusvektori siinä hetkessä kun se näyttää kulkevan tasolla kohti palloa takakuvasta katsottuna ja se kulkeekin siitä pois päin ja poikittain kohdelinjaan nähden? Mikä on todellinen lavan asento silloin suhteessa kulkusuuntaan ja miten se vaikuttaa sen sulkeutumiseen? Miten inertia vaikuttaa asiaan kun kädet hetki tuon jälkeen muuttavat liikesuuntaansa 90 astetta?

Koko tasolla liikkuva heiluri on niin törkeää yksinkertaistamista, että tuomiona pitäis olla vähintään kaks vuotta keinutuolia ja lapsentekovehkeiden menetys valtiolle 😉

ts

data kirjoitti: (9.5.2012 8:44:14)

Eihän tässä ole yritetty selvittää, mikä lavan liikesuunta on, vaan sitä, että kulkeeko maila tasolla. Jos jostain kuvakulmasta katsoen maila eri asennoissa saadaan näkymään saman suoran taakse, liikkuu se silloin tasolla. Tämä on hyvin yksinkertaista geometriaa.

Voi herra isä… nyt tuli kyllä suuri sammakko suusta… eikun sormista. Etkö ihan oikeesti ymmärrä että noin se asia ei todellakaan ole vaan juurikin totaalista harhaa.

ts kirjoitti: (9.5.2012 8:52:02)

Mun täytyy sanoa että en juurikaan ymmärrä tekstiäsi koko aiheesta. Johtunee siitä, että minulle tuota tasoa ei ole olemassakaan ja tiedän sen harhaksi. Lapa toki voi kulkea sitä pitkin, mutta kun mikään muu ei, niin sen kautta swingin tapahtumien tutkiminen on aivan päätöntä hommaa jo perusteeltaan.

No sano se jatkossa sitten suoraan, kun en nyt mistään muusta puhunut ja sen selkeästi kerroin. Pureudutaan noihin muihin väitteisiin myöhemmin. Mutta hyvä etttä sain (ja ehkä joku muukin sai) vastauksen ja voin pitää videokuvaa edelleen fysiikan lakeja noudattavana:).

.

ts kirjoitti: (9.5.2012 8:53:38)

Voi herra isä… nyt tuli kyllä suuri sammakko suusta… eikun sormista. Etkö ihan oikeesti ymmärrä että noin se asia ei todellakaan ole vaan juurikin totaalista harhaa.

Niin itsekin olen sitä mieltä että kaksi otosta asennoista ei kyllä tuohon siitä, mutta sanotaanpa että 150 frame/s videossa näin on, niin oletko vielä samaa mieltä?

Ja siis selkeytyksenä jos joku on ihan päässyt peruskoulun kullanarvoiset opit unohtamaan: jos tuo datan kommentti toteutettaisiin niin että vain liikutettaisiin mailaa (aivan sama millä tavalla) reittiä joka toteutettaisi kaikkina aikoina tuon vaatimuksen, ei ole mahdollista reaalimaailmassa etteilkö maila kokonaisuudessaan olisi jatkuvasti 2-ulotteisella tasolla( Eli jos se maila piiloutuu mailan (paksuuden) paksuisen viivan taakse jostain kulmasta kaikkina aikoina). Tässä taso karkeistetaan siis mailan paksuuden toleranssilla. Ikävä kyllä en huomannut ts:n vastanneen tuohon ’real world’ poikkeamaan paksuudesta, joten en osaa sanoa puhuuko hän itse asiassa niin pienestä erosta tasoon että tässä taas puhutaan aidasta ja seipäästä.

Jos olet kysymyksestäni ts eri mieltä niin kerro tietämättömälle, mitä tuo video muuttaa ihmisen silmään nähden? Ja edelleen minua kiinnostaa nyt vain ja ainoastaan tämä tasoasia, ei se onko sillä merkitystä mihinkään.

ts

flog kirjoitti: (9.5.2012 9:15:44)

Täh? Siis etkö ymmärtänyt että tuosta takaa otetusta videokuvasta ei näe mihin suuntaan lapa oikeesti on liikkumassa? Eihän se taso oikeesti pysy samansuuntaisena kuin pienen hetken ennen osumaa ja silloinkin vain lavan osalta, ei mailan.

Juuri ennen kuin kädet lähtevät kääntymään vasemmalle, tuossa noin oikean reiden kohdalla, lapa kulkee todellisuudessa tasolla joka osoittaa takaviistoon kohteesta, vaikka se takakuvasta näyttää kulkevan kohti palloa. Sen jälkeen kieltämättä muodostuu hetkeksi kaksi tasoa, käsien taso joka kulkee noin 20 astetta vasemmalle kohteesta ja lavan taso, joka kulkee aluksi noin 40 astetta kohteesta oikealle ja kääntyy osumaan tultaessa pelaajasta riippuen vähän osoittamaan jompaan kumpaan suuntaan kohteesta tai melko suoraksi. Monilla hyvillä pallonlyöjillä tuo lavan taso jatkaa suorana kohteen suuntaan noin 20cm osuman jälkeenkin, vaikka käsien taso on jo kääntynyt liki 30 astetta vasemmalle kohteesta. Siinä voi sitten jokainen itsekseen miettiä mitä liikettä rannenivelessä pitää tapahtua jotta tuo geometria voisi toteutua.

No sano se jatkossa sitten suoraan, kun en nyt mistään muusta puhunut ja sen selkeästi kerroin. Pureudutaan noihin muihin väitteisiin myöhemmin. Mutta hyvä etttä sain (ja ehkä joku muukin sai) vastauksen ja voin pitää videokuvaa edelleen fysiikan lakeja noudattavana:).

.

Kuulostaa loogiselta. Onko hyvää esimerkkimateriaalia josta tuon näkisi. Kysyn vaan siksi että en nyt äkkiä muista milloin olisin nähnyt sen mennevän kuvassa niin että se pysyisi ainakaan pdemmän matkaa saman suoran takana.

flog kirjoitti: (9.5.2012 9:28:55)
    . Ikävä kyllä en huomannut ts:n vastanneen tuohon ’real world’ poikkeamaan paksuudesta, joten en osaa sanoa puhuuko hän itse asiassa niin pienestä erosta tasoon että tässä taas puhutaan aidasta ja seipäästä.

ts aiemmin:

”SE MAILA EI LIIKU TUOLLAISTA TASOA PITKIN HETKEÄKÄÄN VAAN LIIKESUUNNAT OVAT AIVAN TOISET!!!

Ei todellakaan liiku kuvialemallasi tasolla. Kyllä sun pitäis ihan ensin ymmärtää sen mailan grippipään liike eikä esittää tuollaisia levyteorioita.
    Niillä ei ole mitään tekemistä todellisten swingin tapahtumien kanssa. Koko tuollainen ajatus on nykytiedon valossa puhdas vitsi.”

Eli kyllä mä tuosta päättelisin, että ei ts nyt varmaan mitään pieniä poikkeamia
    tarkoita, vaan hän kuvittelee mailan liikkuvan kuin jääkiekkomaila lämärissä
    vahvasti kartiopinnalla. Vaikuttaisi siltä, että tämä nykytieto on hänen mielestään yhtä kuin hänen omat tiedot huolimatta siitä, että ne ovat ristiriidassa johtavan tutkimuksen kanssa.

Jake2 kirjoitti: (9.5.2012 9:47:14)

Kuulostaa loogiselta. Onko hyvää esimerkkimateriaalia josta tuon näkisi. Kysyn vaan siksi että en nyt äkkiä muista milloin olisin nähnyt sen mennevän kuvassa niin että se pysyisi ainakaan pdemmän matkaa saman suoran takana.

Viesti 657 (Tasolla taas )

Oudoksun asennettasi, koska asioita voidaan hahmottaa ja mallintaa monella tavalla. Eräs tapa hahmottaa mailan liike downsvingissä on tarkastella mailan vartta kolmiulotteisessa koordinaatistossa liikkuvana janana. Se ei ole harhaa, vaan tosiaankin yksinkertaista geometriaa, että liikkuva jana muodostaa pinnan, joten downsvingissä maila liikkuu väistämättä mailan varren liikkeen muodostamalla pinnalla. Koska mailan lapa on kiinni varressa, myös lapa liikkuu samaa pintaa pitkin, mutta sen ja pinnan välinen kulma muuttuu. Minun mielestäni mielenkiintoinen kysymys on, onko tuo mailan varren liikkeen muodostama pinta taso vai jokin kolmiulotteinen pinta.

ts kirjoitti: (9.5.2012 9:36:37)

flog kirjoitti: (9.5.2012 9:15:44)

Täh? Siis etkö ymmärtänyt että tuosta takaa otetusta videokuvasta ei näe mihin suuntaan lapa oikeesti on liikkumassa? Eihän se taso oikeesti pysy samansuuntaisena kuin pienen hetken ennen osumaa ja silloinkin vain lavan osalta, ei mailan.

Juuri ennen kuin kädet lähtevät kääntymään vasemmalle, tuossa noin oikean reiden kohdalla, lapa kulkee todellisuudessa tasolla joka osoittaa takaviistoon kohteesta, vaikka se takakuvasta näyttää kulkevan kohti palloa. Sen jälkeen kieltämättä muodostuu hetkeksi kaksi tasoa, käsien taso joka kulkee noin 20 astetta vasemmalle kohteesta ja lavan taso, joka kulkee aluksi noin 40 astetta kohteesta oikealle ja kääntyy osumaan tultaessa pelaajasta riippuen vähän osoittamaan jompaan kumpaan suuntaan kohteesta tai melko suoraksi. Monilla hyvillä pallonlyöjillä tuo lavan taso jatkaa suorana kohteen suuntaan noin 20cm osuman jälkeenkin, vaikka käsien taso on jo kääntynyt liki 30 astetta vasemmalle kohteesta. Siinä voi sitten jokainen itsekseen miettiä mitä liikettä rannenivelessä pitää tapahtua jotta tuo geometria voisi toteutua.

.

Nyt tähän on tosi vaikeata kommentoida. Kyseenalaistatko siis sen määritelmän että jos piste häviää jostain kulmasta kaikkina aikoina suoran viivan taakse, piste ei liikkuisi 2d-tasolla? Vai tahdotko vain sanoa että lapa ei pysy siellä viivan takana mistään kulmasta?

En oikein vielä ymmärrä oletko kyseenalaistamassa geometrian ymmärrystäni, koko geometriaa, videokuvan sopimista siihen vai sitä ettei sellaista videota ole eikä tule.

Oletko siis sitä mieltä, että on sattumaa, että dtl-kuvassa hvyin monen erinomaisesti palloa lyövän pelaajan lapa kulkee tasolla?

ts

data kirjoitti: (9.5.2012 9:47:41)

Eli kyllä mä tuosta päättelisin, että ei ts nyt varmaan mitään pieniä poikkeamia
    tarkoita, vaan hän kuvittelee mailan liikkuvan kuin jääkiekkomaila lämärissä
    vahvasti kartiopinnalla. Vaikuttaisi siltä, että tämä nykytieto on hänen mielestään yhtä kuin hänen omat tiedot huolimatta siitä, että ne ovat ristiriidassa johtavan tutkimuksen kanssa.

Hyvin pitkälti se liikkuu juuri niin. Eikä se ole kuvitelmaa vaan ihan todettua tietoa. Siksi tuota kehon liikettä juurikin harjoitellaan sellaisten drillien kuin split grip kanssa tai pitäen mailaa puolivarresta kiinni yrittäen pitää grippipää jatkuvasti lähempänä kohdetta saatossa kuin lapa. Se mitä mailalle sitten satossa tapahtuu muidne voimien kautta on kokonaan toinen juttu.

ts

Drawputt kirjoitti: (9.5.2012 9:56:37)

Oudoksun asennettasi, koska asioita voidaan hahmottaa ja mallintaa monella tavalla. Eräs tapa hahmottaa mailan liike downsvingissä on tarkastella mailan vartta kolmiulotteisessa koordinaatistossa liikkuvana janana. Se ei ole harhaa, vaan tosiaankin yksinkertaista geometriaa, että liikkuva jana muodostaa pinnan, joten downsvingissä maila liikkuu väistämättä mailan varren liikkeen muodostamalla pinnalla. Koska mailan lapa on kiinni varressa, myös lapa liikkuu samaa pintaa pitkin, mutta sen ja pinnan välinen kulma muuttuu. Minun mielestäni mielenkiintoinen kysymys on, onko tuo mailan varren liikkeen muodostama pinta taso vai jokin kolmiulotteinen pinta.

Sen 2D tarkastelun ongelma on nimenomaan syvyyssuuntaisen liikkeen määrän hahmottamisen vaikeus. Jos syvyyssuuntainen liike on vain mielen tepposia ja sitä ei todellisuudessa ole lainkaan, tuo liiketaso kääntyykin 90 astetta toiseen suuntaan ylhäältä katsottuna.

Tuossa vuosi sitten laittelin meiliä osalle porukoista jotka asiaa uskalsivat oikeesti kysellä. Kyllä siinä porukassa ainakin ymmärrys tuntui syntyvän välittömästi. Tosin siihen taisi olla vilpitön halukin.

Toivon että viimeiset viestit alkavat herättää niitä ihmisiä jotka vain lähtökohtaisesti syyttävät jompaa kumpaa osapuolta väärästä asenteesta ja vääristä mielipiteistä.

Juuri ennen kuin kädet lähtevät kääntymään vasemmalle, tuossa noin oikean reiden kohdalla, lapa kulkee todellisuudessa tasolla joka osoittaa takaviistoon kohteesta, vaikka se takakuvasta näyttää kulkevan kohti palloa.

Tarkoitatko että nopeusvektori osoittaa?

Sen jälkeen kieltämättä muodostuu hetkeksi kaksi tasoa, käsien taso joka kulkee noin 20 astetta vasemmalle kohteesta ja lavan taso, joka kulkee aluksi noin 40 astetta kohteesta oikealle ja kääntyy osumaan tultaessa pelaajasta riippuen vähän osoittamaan jompaan kumpaan suuntaan kohteesta tai melko suoraksi. Monilla hyvillä pallonlyöjillä tuo lavan taso jatkaa suorana kohteen suuntaan noin 20cm osuman jälkeenkin, vaikka käsien taso on jo kääntynyt liki 30 astetta vasemmalle kohteesta. Siinä voi sitten jokainen itsekseen miettiä mitä liikettä rannenivelessä pitää tapahtua jotta tuo geometria voisi toteutua.

Vaikea tosiaan hahmottaa miten grippi ja lapa voisivat kulkea samalla tasolla jos käsien nopeusvektorin vaakakomponenetti menee kohteesta vasemmalle samalla kun lavan kohteeseen tai oikealle siitä. Nopeasti ajateltuna noiden vektoreiden vaakakomponenttien suunnat pitäisi olla samat kuin vastaavien tasojen ja maanpinnan tason leikkausuorien suunnat. Meniköhän tämä päässä tehty geometrinen tarkastelu oikein?

Jos ajatellaan varren tilalle naru, niin kyllä kai release vaiheessa aika lähellä tasoa liikutaan. Mutta onko ideaalitilanne se, että lavan luonnollista liikettä ei häiritä vaan sen annetaan liikkua heilurin uloimpana osana? Onko lyönnissä kysymys siitä, että mailalla on joku ideaalirata ja kropan liikkeet peilaa tätä liikettä. Vai onko ideaalilyönti sellainen, jossa kroppa toimii omien liikerajoitustensa mukaisesti mahdollisimman tehokkaasti ja maila huitelee sen mukaan. Tässä tapauksessa taso toteutuisi vain sen ajan kun voimat ovat liian suuria vastustettavaksi, hmmm

duffeli kirjoitti: (9.5.2012 10:32:12)
    Jos ajatellaan varren tilalle naru, niin kyllä kai release vaiheessa aika lähellä tasoa liikutaan. Mutta onko ideaalitilanne se, että lavan luonnollista liikettä ei häiritä vaan sen annetaan liikkua heilurin uloimpana osana? Onko lyönnissä kysymys siitä, että mailalla on joku ideaalirata ja kropan liikkeet peilaa tätä liikettä. Vai onko ideaalilyönti sellainen, jossa kroppa toimii omien liikerajoitustensa mukaisesti mahdollisimman tehokkaasti ja maila huitelee sen mukaan. Tässä tapauksessa taso toteutuisi vain sen ajan kun voimat ovat liian suuria vastustettavaksi, hmmm

Jos lähtökohdaksi otetaan oletus, että lavassa on vauhtia riittävästi, niin jo
    tämä lähtökohta asettaa merkittäviä ehtoja sen suhteen, millaista rataa lavalla on ihmisen voimien rajoissa mahdollista tehdä. Erityisesti ihmisen kyky tuottaa momenttia ranteilla on hyvin rajallinen. Siksi koko maila hakeutuu tasolle. Silloin ranteisiin ei kohdistu suuria momentteja.

data kirjoitti: (9.5.2012 9:51:27)

Jake2 kirjoitti: (9.5.2012 9:47:14)

Viesti 657 (Tasolla taas )

Voisitko kertoa mistä mihin piirrät viivan alapäässä (hosel vai oletettu svetari vai jokin muu)? Kiinnostaa myös mikä on peruste valinnalle.

ts

Jake2 kirjoitti: (9.5.2012 10:12:17)

Juuri ennen kuin kädet lähtevät kääntymään vasemmalle, tuossa noin oikean reiden kohdalla, lapa kulkee todellisuudessa tasolla joka osoittaa takaviistoon kohteesta, vaikka se takakuvasta näyttää kulkevan kohti palloa.

Tarkoitatko että nopeusvektori osoittaa?

Sen jälkeen kieltämättä muodostuu hetkeksi kaksi tasoa, käsien taso joka kulkee noin 20 astetta vasemmalle kohteesta ja lavan taso, joka kulkee aluksi noin 40 astetta kohteesta oikealle ja kääntyy osumaan tultaessa pelaajasta riippuen vähän osoittamaan jompaan kumpaan suuntaan kohteesta tai melko suoraksi. Monilla hyvillä pallonlyöjillä tuo lavan taso jatkaa suorana kohteen suuntaan noin 20cm osuman jälkeenkin, vaikka käsien taso on jo kääntynyt liki 30 astetta vasemmalle kohteesta. Siinä voi sitten jokainen itsekseen miettiä mitä liikettä rannenivelessä pitää tapahtua jotta tuo geometria voisi toteutua.

Vaikea tosiaan hahmottaa miten grippi ja lapa voisivat kulkea samalla tasolla jos käsien nopeusvektorin vaakakomponenetti menee kohteesta vasemmalle samalla kun lavan kohteeseen tai oikealle siitä. Nopeasti ajateltuna noiden vektoreiden vaakakomponenttien suunnat pitäisi olla samat kuin vastaavien tasojen ja maanpinnan tason leikkausuorien suunnat. Meniköhän tämä päässä tehty geometrinen tarkastelu oikein?

Nehän olisivat samat jos rannenivel ei omaisi niin montaa vapausasteen suunttaa yhdessä käsivarren kanssa. Mutta kun tiedetään noiden tasojen poikkeavan toisistaan ja varren ja käsivarren liitoksen kulma, voidaan alkaa pohtimaan sitä biomekannikan puolta noiden alkeellisten tasotarkastelujen sijaan. Se on kuitenkin se tasan ainoa asia mihin pelaaja voi suoranaisesti vaikuttaa, kaikki muu on välillistä.

Jake2 kirjoitti: (9.5.2012 10:12:17)

Katsotaan siis päältä kuten tämä JBH tuossa 0:46-0:47 kohdalla.

ts kirjoitti: (9.5.2012 11:21:48)
    Nehän olisivat samat jos rannenivel ei omaisi niin montaa vapausasteen suunttaa yhdessä käsivarren kanssa. Mutta kun tiedetään noiden tasojen poikkeavan toisistaan ja varren ja käsivarren liitoksen kulma, voidaan alkaa pohtimaan sitä biomekannikan puolta noiden alkeellisten tasotarkastelujen sijaan. Se on kuitenkin se tasan ainoa asia mihin pelaaja voi suoranaisesti vaikuttaa, kaikki muu on välillistä.

Niin 4D mittaa rannenivelen paikkaa ei gripin. Lapaakaan ei kai mitata hoselista. Jos joku tarkastelee varren asentoja piirtäen viivoja välillä grippi-hosel, niin tulokset näyttävät erilaisilta.

Alkaisikohan täällä hiljalleen vahvistumaan käsitys, että USGA:n tohtoritason
    tutkijat ja tämä otsikon tutkimuksen MacKenzie eivät olekaan vaeltaneet
    2D harhojen vallassa, vaan ongelmana onkin ollut se, että joillain on
    vaikeuksia erottaa liikesuuntaa ja tasoa käsitteinä toisistaan.

Esillä 25 viestiä, 676 - 700 (kaikkiaan 1,265)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #213225 kohteessa3D mallinnusta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu 3D mallinnusta