Aihe: 3D mallinnusta - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

3D mallinnusta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu 3D mallinnusta

Esillä 25 viestiä, 626 - 650 (kaikkiaan 1,265)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mun mielestä katsottaessa pallon suunnasta mailan lapaa, se kulkee kuperalla pinnalla, jonka säde muuttuu koko ajan. Toki sillä on projektio kuvaan piirretyssä tasossa, mutta se ei kulje sillä. Myös kädet kulkee kuperalla pinnalla, eikä nekään ole hyvin lyövillä samalla etäisyydellä kiertopisteestä transitiosta osumaan.

Onko mailan kuvat peräkkäisiä tuossa Mahanin kuvassa, vai puuttuuko välistä joitain ruutuja?

Eka lapa, jossa varren päässä on vielä kädetkin mukana, on se polullaan sisempänä kuin nyrkit. Toisesta varressa eteen päin ei enää ole käsiä, tai kahvaa. Nyrkit ovat liikkuneet torson kääntyessä ja saattavat olla – todennäköisesti ovatkin – lähempänä pyörimispistettä, kuin transitiossa.

Jos etukäteen kiinnitettäisiin käsivarteen nähden kohtisuora taso, jonka suhteen tuota lavan asemaa mitattaisiin, niin tuossa ensimmäisessä kohdassaan se olisi kahvan sisäpuolella ja varmaan myös vielä toisessakin, mutta tulee ulos käsitasosta osumaan tultaessa, kun lagi purkautuu.

Apro po,

Katoin ton liikkuvan kuvan vasta kirjoitettuani tuon edellisen…

Mulle joskus opetettiin, että ’lavan etureunan pitää olla swingitason suuntainen’, eli sitä pitäis muka pyörittää avoimemmaksi. Ja vastaavasti ’loppuasentoon mennäkseen piti kiertää kyynärvarsia’, jotta lapa sulkeutuisi matkallaan takaa eteen. Ja lopputuloksena oli, että loppuasentoon pitikin mennä lepajohtoisesti.

Kun katsoo Mahanin lapaa sekä tuossa tason havainnollistamiskuvassa että videossa, niin sitä ei ole pyöritetty auki taakseviennissä, vaan se on valmiiksi suljetumpi kuin tuossa 90-luvulla saamassani ohjeessa.

Siitä voisi päätellä, että suljentatyötä ei Mahanin tyyppisessä swingissä juurikaan tarvitse aktiivisesti tehdä. Tarpeellinen määrä sulkeutumista on jo esiasetettu käsiasentoon ja loppu on pelkkää jalka-, lantio- ja hartiavetoa.

data kirjoitti: (6.5.2012 23:57:28)
    [
    Mitä sä mun kapasiteetistä uskot tietäväs. Täällä mä liikun vasta ykkösvaihteella ja sä olet jo täysin pyörällä päästäs. Vielä löytyy kakkonen ja kolmonenkin ja lopulta Star Trekistä tuttu poimuajokin, jolla mä katoan sulta täysin. Usko nyt tämä ja pidä pienempää suuta.

Se on kuule aivan sama mikä vaihde on silmässä jos ei puolalle ole tullu virtaa moneen vuoteen.

Mutta päätä pyörittelee oikeesti vallan moni sun juttuja lukiessa. Harva voi uskoa kenenkään olevan noin pihalla ja vielä esiintyvän jonain asiantuntijana.

Huomasitkos muuten että unohdit taas kerran vastata sinulle esitettyyn kysymykseen? Onko seuraava vaihe taas katoamistemppu? Me on poikien kanssa suuniteltu pitkkän sitä Nurmijärven retkeä että tullaan ihan livenä kysymään niitä asioita kun täällä ei saa vastauksia. Saisit pitää oikeen kuunon esitelmän aiheesta. Vai tuletko käymään täällä Riihimäellä tai hyvinkäällä niin voidaan katsoa millä vaihteella se maila liikahtelee.

ts

Pekka Pelimies kirjoitti: (7.5.2012 1:30:22)

Onko mailan kuvat peräkkäisiä tuossa Mahanin kuvassa, vai puuttuuko välistä joitain ruutuja?

Ai puuttuuko kuvia? Ei juurikaan muuten paitsi juurikin tarkoitukseen sopivasti 😉 Ja edelleenhän tuo on 2D kuvaa sli todellista liikesuuntaa hieman vaikea hahmottaa.

Toki datalle annettava anteeksi sen verran, että kun on tottunut analyysin tekemään 30fps pohjalta niin tuollainen iso kuvamäärä toki vaan sotkee ajatuksia. Tässä kuitenkin vähän tiuhemmin noita kuvia rinnan.

Kannattaa katsoa varsinkin noita alarivin neljää ensimmäistä kuvaa ja nähdä tuo valtaisa käsivarsien kiertoliike osuma-alueella, jossa lapa pyörii vallan mahdottomasti sulkeutuen.

B

B kirjoitti: (6.5.2012 23:29:51)
    Sun kannatta miettiä tuota voimantuoton kautta, niin asia selviää.

Grippipäätä liikuttavan voiman. Siitä pisteestä välittyvät mailan massakeskipistettä liikuttavat voimat eikä sillä ole merkitystä millä tavalla mikäkin osa on tuon voiman rakentamiseen vaikuttanut.

Eka lapa, jossa varren päässä on vielä kädetkin mukana, on se polullaan sisempänä kuin nyrkit. Toisesta varressa eteen päin ei enää ole käsiä, tai kahvaa. Nyrkit ovat liikkuneet torson kääntyessä ja saattavat olla – todennäköisesti ovatkin – lähempänä pyörimispistettä, kuin transitiossa.

Tai siis, tuota niin. Eihän ne oikeesti voi olla lähempänä pistettä, kun ja jos etukäsivarsi on koko matkan suorassa. Tarkoitan, että nyrkkien etäisyys pyörimisakselista pienenee transitiosta osumaan tultaessa.

B kirjoitti: (7.5.2012 7:58:43)

B kirjoitti: (6.5.2012 23:29:51)
    Sun kannatta miettiä tuota voimantuoton kautta, niin asia selviää.

Grippipäätä liikuttavan voiman. Siitä pisteestä välittyvät mailan massakeskipistettä liikuttavat voimat eikä sillä ole merkitystä millä tavalla mikäkin osa on tuon voiman rakentamiseen vaikuttanut.

Voimantuotto on mulle kirosana. Melkein kuka tahansa pystyy tuottamaan riittävän mailanpäännopeuden, mutta toistettavuus ja sitä kautta palloon osuminen on luokatonta.

Mailaan vaikuttanee tuossa vaiheessa muutama eri voima. Kädet vetävät koko mailaa kohteeseen ja vasemmalle. Lisäksi tuossa on momentti tuolla vasemman kämmentyynyt paikkeilla olevan akselin ympäri ja sitten vielä momentti mailan pituusakselin ympäri. Mä koitin aikaisemmin jakaa noiden voimien aiheuttamat liikkeet pysty ja vaakasuoriin komponentteihin ja päädyin siihen, ettei varren pituusakselin ympäri tapahtuvaa kiertoa tarvita. Se datan pöytälevy testi osoittaisi, että tarvitaan. Joku ei nyt täsmää. Täytyy miettiä tuota, mutta nyt täytyy mennä duuniin.

Löytyykö joltakin linkkiä videoon, jossa näkyisi Mahanin lyönti hidastettuna ennen Foleyn muutoksia?

Vasen pakki kirjoitti: (7.5.2012 9:02:16)

Tuu Pakki pois sieltä suolta, mennään pelaamaan.

Mun mielestä katsottaessa pallon suunnasta mailan lapaa, se kulkee kuperalla pinnalla, jonka säde muuttuu koko ajan.

Mitä luokkaa tuo kuperuuden säde voisi olla lavan osalta esim. kohdassa face on varsi klo7. Eli, jos pohditaan tilannetta vaikka ylhäältä katsoen, niin olisiko se sitten jotain luokkaa etäisyys lantion keskeltä lavan keskelle. Eli, jos tuo säde olisi paljon suurempi, ei vartalon
    kierto sulkisi lapaa kovinkaan hyvin ja liike kulkisi jo lähellä tasoa.

ts

Voi kun mä jo luulin että data oli vastannu mun kysymykseen. Huti tuli taas.

Voithan itsekin vastata tuohon minun kysymykseen, vai pelkäätkö, että
    siihen on käpälärauta piilotettu. No ihan hauskan ja positiivisen lapsuuden
    tapahtuman paljastus vastaajaa odottaa, jos ”halutulla tavalla” vastaa.

ts

data kirjoitti: (8.5.2012 9:26:49)

Ei vaan katsos kun mä odotan sun nyt vastaavan ihan rehellisesti tuohonn mun postaamaan yksinkertaiseen kysymykseen, eli oletko muuttanut mielipidettäsi tarvittavasta käsivarsien kiertoliikkeestä (supinaatio) lavan sulkemiseksi.

ts kirjoitti: (8.5.2012 9:47:05)

data kirjoitti: (8.5.2012 9:26:49)

Ei vaan katsos kun mä odotan sun nyt vastaavan ihan rehellisesti tuohonn mun postaamaan yksinkertaiseen kysymykseen, eli oletko muuttanut mielipidettäsi tarvittavasta käsivarsien kiertoliikkeestä (supinaatio) lavan sulkemiseksi.

Muistaakseni mä olen puhunut lähinnä hyvien pelaajien swingeistä ja
    siitä mitä niissä tapahtuu. Vaikea nyt kyllä sanoa, että olisiko jostain viestistäni joskus saanut toisen käsityksen, mutta olen kyllä mielestäni aina maininnut PF:n kuuluvan aksiaalisulkijoiden heimoon.

Miksei PF.lläkin nyt voisi pelkästäänkin sulkea.
    Minusta ainakin tuntuisi, että vähän rasittava liike ranteille olisi ainakin,
    jos liike tulisi suureksi. Toisaalta en näe mitä erityistä hyötyä tuosta olisi,
    koska virhe tuohonkin liikkeeseen voi tulla yhtä hyvin kuin supinaatioonkin.

ts

data kirjoitti: (8.5.2012 10:33:19)

siitä mitä niissä tapahtuu. Vaikea nyt kyllä sanoa, että olisiko jostain viestistäni joskus saanut toisen käsityksen, mutta olen kyllä mielestäni aina maininnut PF:n kuuluvan aksiaalisulkijoiden heimoon.

Heikko on muistisi, mutta lukijat kyllä muistavat. Ei edes tarvetta kaivaa vanhoja viestejäsi esiin, niin selkeä on ollut niissä kantasi ja kaikille tullut selväksi. Hienoa toki, jos olet oivaltanut että kiertoliikettä ei tarvitakaan.

PF:n etu sulkemisessa vs supinaation on liikelaajuuden rajoittuneisuus, eli sen kautta maksimissaan lavan kiertymä on huomattavasti supinaatiota pienempi. Vaatii silti seurakseen aktiivisen käsikolmion avaavan kierron ettei lapa sulkeennu liikaa.

ts kirjoitti: (8.5.2012 11:18:59)

data kirjoitti: (8.5.2012 10:33:19)

Heikko on muistisi, mutta lukijat kyllä muistavat. Ei edes tarvetta kaivaa vanhoja viestejäsi esiin, niin selkeä on ollut niissä kantasi ja kaikille tullut selväksi. Hienoa toki, jos olet oivaltanut että kiertoliikettä ei tarvitakaan.

PF:n etu sulkemisessa vs supinaation on liikelaajuuden rajoittuneisuus, eli sen kautta maksimissaan lavan kiertymä on huomattavasti supinaatiota pienempi. Vaatii silti seurakseen aktiivisen käsikolmion avaavan kierron ettei lapa sulkeennu liikaa.

Ei se kiertymä olisi yhtään pienempi välillä klo9-osuma. Toki jotkut huiput käyttävät vähän normaalia enemmän PF:ää jonkin verran vähäisemmän supinaation kaverina. Mutta ei nyt aloiteta väittelyä alusta, kun mitään uutta tietoa ei ole tullut.

ts

data kirjoitti: (8.5.2012 11:39:24)
    [

Ei se kiertymä olisi yhtään pienempi välillä klo9-osuma. Toki jotkut huiput käyttävät vähän normaalia enemmän PF:ää jonkin verran vähäisemmän supinaation kaverina. Mutta ei nyt aloiteta väittelyä alusta, kun mitään uutta tietoa ei ole tullut.

No huh… tuota… nii siis hyvissä lyönneissä, mutta entäs ne vähemmän hyvät? Ne missä supinaatiolla onkin saatu lapa jo 30 astetta kiinni kun ajoitus pettää?

Onkohan sulla i han perustavan laatuinen ongelma ymmärtää miksi mikäkin tapa on edullinen? Onnistumisia niissä on täysin turha verrata keskenään vaan pitää katsoa mitä pallolle tapahtuu epäonnistumisessa ja ymmärtää miksi. Sen vuoksi sitä lapaa pyritään pitämään kierrosta perässä ja avaamaan suhteessa kehoon ettei se pääse sulkeutumaan liiaks. Avoimeksi sitä ei ole onnistunut jätäämään kukaan jos keho toimii oikein rotaatioswingillä, hieman suljetuksi kuitenkin joskus. Tämä on kiistaton fakta siitä että sulkevaan kiertoon käsien osalta ei ole pakollista tarvetta.

Tämä herrahan lyö tunnetusti lyhyelle, mutta näkeekö joku tuossa vasemman käsivarren kiertyvän akselinsa ympäri tai edes palmaariflexiota?

ts kirjoitti: (8.5.2012 11:49:22)

data kirjoitti: (8.5.2012 11:39:24)
    [

No huh… tuota… nii siis hyvissä lyönneissä, mutta entäs ne vähemmän hyvät? Ne missä supinaatiolla onkin saatu lapa jo 30 astetta kiinni kun ajoitus pettää?

Onkohan sulla i han perustavan laatuinen ongelma ymmärtää miksi mikäkin tapa on edullinen? Onnistumisia niissä on täysin turha verrata keskenään vaan pitää katsoa mitä pallolle tapahtuu epäonnistumisessa ja ymmärtää miksi. Sen vuoksi sitä lapaa pyritään pitämään kierrosta perässä ja avaamaan suhteessa kehoon ettei se pääse sulkeutumaan liiaks. Avoimeksi sitä ei ole onnistunut jätäämään kukaan jos keho toimii oikein rotaatioswingillä, hieman suljetuksi kuitenkin joskus. Tämä on kiistaton fakta siitä että sulkevaan kiertoon käsien osalta ei ole pakollista tarvetta.

Tämä herrahan lyö tunnetusti lyhyelle, mutta näkeekö joku tuossa vasemman käsivarren kiertyvän akselinsa ympäri tai edes palmaariflexiota?

Kyllä sä nyt palasit lähtöruutuun ja yrität minutkin sinne takaisin vetää, kun huomasit, että olen päässyt nopan heiton päähän maalista.

data kirjoitti: (7.5.2012 18:11:00)

Mun mielestä katsottaessa pallon suunnasta mailan lapaa, se kulkee kuperalla pinnalla, jonka säde muuttuu koko ajan.

Mitä luokkaa tuo kuperuuden säde voisi olla lavan osalta esim. kohdassa face on varsi klo7. Eli, jos pohditaan tilannetta vaikka ylhäältä katsoen, niin olisiko se sitten jotain luokkaa etäisyys lantion keskeltä lavan keskelle. Eli, jos tuo säde olisi paljon suurempi, ei vartalon

Jos nyt hahmotan, niin puhut ajankohdasta 30 astetta ennen osumaa. Niillä main lavan liike lähestyy jo melkein suoraa. Kun käsissä tapahtuu eturanteen koukistuminen, niin se kasvattaa kaaren sädettä, jolloin lavan liike oikenee suhteessa siihen kaareen, jolta se on näennäisesti tulossa osumaan.

Suurin säteenmuutos tapahtuu lägin purkautuessa. Vähän pienempi, mutta tuon mahdollistava muutos on täytynyt tapahtua heti transition jälkeen, jolloin lapa oikaisee sisään ja ’putoaa’ selän taakse nyrkkien asemasta jälkeen liikkeen suunnassa.

Lägin purkupiste on sitä lähempänä palloa ja osumaa, mitä taitavampi lyöjä on. Se näkyy mm. Garcian ja Quiroksen sekä Elsin lyönneissä todella hyvin. Lägin purkauduttua lavan etäisyys kiertoakselista ei enää juurikaan osumahetkellä käsittääkseni muutu, mutta sen liikkeen polun säde kasvaa huomattavasti eturanteen koukistuksen vaikutuksesta.

Eli kyllä, lapa kulkee tasomaisesti, mutta ei klo 9 – 18, vaan ehkä 17:30 – 18:40 välillä. Kun taso piirretään kattamaan koko swingialue 12-18, muodostuu harha, jota noudattamalla downswingistä tulee liian pysty.

Sen seuraukset on nähtävissä jokaisella rangella, kun klubipelaajat ottaa driverin käteen. Satunnaista vasuria lukuunottamatta 99% pelaajista tuskailee pallojen kaartaessa rangen oikeaan laitaan. Ja se vasurikin kiroilee sliceaan.

data kirjoitti: (8.5.2012 12:12:58)
    … olen päässyt nopan heiton päähän maalista.

Oletko? Mistä sen tiedät? Kompetenssiuhoilu liittyy jostain syystä aina näihin voorumihomosteluihin. Vaikka uholla olisi perustettakin niin ei se asioita mihinkään vie vaan jää ikäväksi vänkkäämiseksi. Perusteeton kompetenssiuho on vielä enemmän vastenmielistä.

ts

data kirjoitti: (8.5.2012 12:12:58)
    [
    Kyllä sä nyt palasit lähtöruutuun ja yrität minutkin sinne takaisin vetää, kun huomasit, että olen päässyt nopan heiton päähän maalista.

Tällaisen kommentin voi heittää vain hädissään ja häpeissään. Mitään sisältöhän siinä ei taaskaan ollut, mutta ehkä lievää panikoitumista kun selkeästi osoitetaan herran olleen pihalla kuin lintulauta tuon sulkevan kierron tarpeesta.

Ennemminkin sanoisin sinun ollen kuilun reunalla ja ottaneen aimo harppauksen eteenpäin.

Pekka Pelimies kirjoitti: (8.5.2012 12:19:19)

data kirjoitti: (7.5.2012 18:11:00)

Jos nyt hahmotan, niin puhut ajankohdasta 30 astetta ennen osumaa. Niillä main lavan liike lähestyy jo melkein suoraa. Kun käsissä tapahtuu eturanteen koukistuminen, niin se kasvattaa kaaren sädettä, jolloin lavan liike oikenee suhteessa siihen kaareen, jolta se on näennäisesti tulossa osumaan.

Suurin säteenmuutos tapahtuu lägin purkautuessa. Vähän pienempi, mutta tuon mahdollistava muutos on täytynyt tapahtua heti transition jälkeen, jolloin lapa oikaisee sisään ja ’putoaa’ selän taakse nyrkkien asemasta jälkeen liikkeen suunnassa.

Lägin purkupiste on sitä lähempänä palloa ja osumaa, mitä taitavampi lyöjä on. Se näkyy mm. Garcian ja Quiroksen sekä Elsin lyönneissä todella hyvin. Lägin purkauduttua lavan etäisyys kiertoakselista ei enää juurikaan osumahetkellä käsittääkseni muutu, mutta sen liikkeen polun säde kasvaa huomattavasti eturanteen koukistuksen vaikutuksesta.

Eli kyllä, lapa kulkee tasomaisesti, mutta ei klo 9 – 18, vaan ehkä 17:30 – 18:40 välillä. Kun taso piirretään kattamaan koko swingialue 12-18, muodostuu harha, jota noudattamalla downswingistä tulee liian pysty.

Sen seuraukset on nähtävissä jokaisella rangella, kun klubipelaajat ottaa driverin käteen. Satunnaista vasuria lukuunottamatta 99% pelaajista tuskailee pallojen kaartaessa rangen oikeaan laitaan. Ja se vasurikin kiroilee sliceaan.

Mä en nyt ole varma ymmärsinkö sinut oikein, mutta totta kai lagin purkautuminen muuttaa lavan radan sädettä, mutta se rata pysyy kuitenkin lähelle tasolla. Jos olet eri mieltä, niin kerro mikä se kuperuuden säde minimissään olisi välillä klo9-osuma. Muuten ei päästä eteenpäin.

ts

data kirjoitti: (8.5.2012 12:37:59)
    [
    Mä en nyt ole varma ymmärsinkö sinut oikein, mutta totta kai lagin purkautuminen muuttaa lavan radan sädettä, mutta se rata pysyy kuitenkin lähelle tasolla. Jos olet eri mieltä, niin kerro mikä se kuperuuden säde minimissään olisi välillä klo9-osuma. Muuten ei päästä eteenpäin.

Mutta minkä hemmetin takia sä ylipäänsä jauhat koko lavasta ja tasosta. Kyllähän se pitkälti sillä toki pysyy, mutta maila pysyy tasolla vain ja ainoastaan 2D-harhan vuoksi ja se sinun pitäisi jo hiljalleen ymmärtää. Samoin suurimman osan harhasta tekee käsien sijainnin hahmottaminen ja liikesuunta 2D-materiaalista pääteltynä. Täytyy olla vahvasti sen harhan vallassa jos edes golfswingin tutkimiseen ehdottaa mainitsemaasi pöytälevyä. Olis siinä sälettä ilmassa kun joku koittais sen kanssa oikeesti swingiä toteuttaa 😀

ts kirjoitti: (8.5.2012 13:08:36)

[

Mutta minkä hemmetin takia sä ylipäänsä jauhat koko lavasta ja tasosta. Kyllähän se pitkälti sillä toki pysyy, mutta maila pysyy tasolla vain ja ainoastaan 2D-harhan vuoksi ja se sinun pitäisi jo hiljalleen ymmärtää. Samoin suurimman osan harhasta tekee käsien sijainnin hahmottaminen ja liikesuunta 2D-materiaalista pääteltynä. Täytyy olla vahvasti sen harhan vallassa jos edes golfswingin tutkimiseen ehdottaa mainitsemaasi pöytälevyä. Olis siinä sälettä ilmassa kun joku koittais sen kanssa oikeesti swingiä toteuttaa 😀

2D sokeus on vielä hankalampi vaiva ja siitä tuntuu moni kärsivän. On aika surullista, jos videoista ei saa mitään tietoa ulos. Kuinka monta senttimetriä grippipää mielestäsi on poistunut maksimissaan mailanpään tasolta klo9-osuma
    esim. tuossa Mahan kuvassa, jonka linkitin.

ts

data kirjoitti: (8.5.2012 13:32:42)

ts kirjoitti: (8.5.2012 13:08:36)

[

2D sokeus on vielä hankalampi vaiva ja siitä tuntuu moni kärsivän. On aika surullista, jos videoista ei saa mitään tietoa ulos. Kuinka monta senttimetriä grippipää mielestäsi on poistunut maksimissaan mailanpään tasolta klo9-osuma
    esim. tuossa Mahan kuvassa, jonka linkitin.

Mä en todellakaan ala tekemään tuollaisia arvioita jonkun 2D kuvan perusteella. Ne jätän huoletta teiidän amatöörien hommaksi.

Ja kun sitten on vielä se toisen suunnan liike eli lateraali. Vasta kun ne molemmat ymmärtää voi päästä siihen mitä kehon geometriassa pitää tapahtua tuon saavuttamiseksi.

Esillä 25 viestiä, 626 - 650 (kaikkiaan 1,265)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #213165 kohteessa3D mallinnusta

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu 3D mallinnusta