Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › 3D mallinnusta
-
JulkaisijaArtikkelit
-
data kirjoitti: (23.4.2012 0:07:34)
yeux de serpent kirjoitti: (22.4.2012 23:51:01)
data kirjoitti: (22.4.2012 23:10:20)
Se on ihan sama missä asennossa lapa on alkuasennossa tässä ongelmassa,
koska oleellista on se, mitä ds:n aikana ja etenkin sen lopussa tapahtuu.
Jos lapa suhteessa vartaloon klo9 on esim. 90 astetta auki ja osumassa n.30
astetta auki. Niin onko sitä silloin TUOLLA AIKAVÄLILLÄ suljettu vai avattu suhteessa vartaloon.
Eli riippumatta siitä, että missä asennossa lapa alkuasennossa on, niin klo9 aikana lapa on joka tapauksessa 90 astetta auki, niinkö?
Hyvillä pelaajilla se tota luokkaa on. Vaihtelee tietysti jonkin verran.
Siihen mä en ota mitään kantaa, että miten mahdolliset alkuasennon muutokset tuohon vaikuttaisivat. Mua ei se tässä ongelmassa kiinnosta yhtään. Alkuasennosta ei tarvitse välittää, koska tietoa klo9 asennosta on saatavilla.Se lapa on auki vain jos kuvittelet mailan jatkavan siitä kohteen suuntaan, jolta se juurikin näyttää planeajatelussa ja 2D kuvissa ja jos asiaa tarkastellaan kuin maila pyörähtäisi käsissä vaakatasossa olevan akselin ympäri osumaan tultaessa. Toki se tekee sitäkin jonkin verran, mutta olennaista on ymmärtää liikkeen olevan tuossa vaiheessa paljon enemän käsien läpi kulkevan ja liikkuvan pystyakselin ympäri tapahtuvaa. Sen liikeen määrä on moninkertainen verrattuna vaaka-akselin ympäri tapahtuvaan.
Tuo akseli on erittäin vähän tunnettu ja ymmärretty, koska kuvakulmat perinteisesti ovat olleet dtl ja face on ja kaikki analyysit ovat perustuneet niiden kautta tehtyyn tarkasteluun, josta on jäänyt kokonaan puuttumaan ratkaiseva näkemys, joka selviää swingiä katsomalla yläkuvista. Sen kautta valkenee todellisten suuntamuutosten määrät (toki katsoen myös muusta projektiosta) ja syntyy ymmärrys tuon liikkeen osuudesta vääntövoimiin koko swingiliikkeessä. Lavan todellinen nopeusvektori on klo 9 kohdalla vielä lähes 90 asteen kulmassa kohdelinjaan nähden oikealle (RH pelaaja), mutta kädet ovat jo kulkemassa kovaa vasemmalle aiheuttaen ison momentin tuohon ranteissa olevaan kiertokeskukseen.
Huh… toivottavasti kukaan pelaaja ei lue tätä. Muutenkin liikaa jo liikkeitä ajattelevat 😉
ts kirjoitti: (23.4.2012 8:59:49)
data kirjoitti: (22.4.2012 23:03:38)
Hartialinjan suuntavektori määritellään vektorina, jonka kanta on oikean olkanivelen kohdalla ja kärki vasemman. Vektorin arvot saadaan kullekin ajanhetkelle erikseen.
.
Tuossa menee määritys pieleen. Vasemman käsivarren orientaatiota ei voi kytkeä hartialinjaan eikä oikeaan olkapäähän. Pari vapausatetta pitää lisätä tuohon vaempaan olkapäähän ja sitä kautta koko käsivarren asemaan.
Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta. Ei siihen tule missään tapauksessa sotkea liikkuvia vapausasteita.
data kirjoitti: (23.4.2012 9:41:33)
ts kirjoitti: (23.4.2012 8:59:49)
data kirjoitti: (22.4.2012 23:03:38)
Hartialinjan suuntavektori määritellään vektorina, jonka kanta on oikean olkanivelen kohdalla ja kärki vasemman. Vektorin arvot saadaan kullekin ajanhetkelle erikseen.
.
Tuossa menee määritys pieleen. Vasemman käsivarren orientaatiota ei voi kytkeä hartialinjaan eikä oikeaan olkapäähän. Pari vapausatetta pitää lisätä tuohon vaempaan olkapäähän ja sitä kautta koko käsivarren asemaan.
Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta. Ei siihen tule missään tapauksessa sotkea liikkuvia vapausasteita.
No nythän meni taas hasukaksi. Ymmärrätköhän miten älytön tuo kommenttisi on? Väitätkö todella että vasemman olkapään liike suhteessa hartialinjaan ja sen myötä vasemman käsivarren orientaatio ei vaikuta lavan suhteeseen hartialinjaan?
ts kirjoitti: (23.4.2012 9:20:09)
data kirjoitti: (23.4.2012 0:07:34)
yeux de serpent kirjoitti: (22.4.2012 23:51:01)
data kirjoitti: (22.4.2012 23:10:20)
Se on ihan sama missä asennossa lapa on alkuasennossa tässä ongelmassa,
koska oleellista on se, mitä ds:n aikana ja etenkin sen lopussa tapahtuu.
Jos lapa suhteessa vartaloon klo9 on esim. 90 astetta auki ja osumassa n.30
astetta auki. Niin onko sitä silloin TUOLLA AIKAVÄLILLÄ suljettu vai avattu suhteessa vartaloon.
Eli riippumatta siitä, että missä asennossa lapa alkuasennossa on, niin klo9 aikana lapa on joka tapauksessa 90 astetta auki, niinkö?
Hyvillä pelaajilla se tota luokkaa on. Vaihtelee tietysti jonkin verran.
Siihen mä en ota mitään kantaa, että miten mahdolliset alkuasennon muutokset tuohon vaikuttaisivat. Mua ei se tässä ongelmassa kiinnosta yhtään. Alkuasennosta ei tarvitse välittää, koska tietoa klo9 asennosta on saatavilla.Se lapa on auki vain jos kuvittelet mailan jatkavan siitä kohteen suuntaan, jolta se juurikin näyttää planeajatelussa ja 2D kuvissa ja jos asiaa tarkastellaan kuin maila pyörähtäisi käsissä vaakatasossa olevan akselin ympäri osumaan tultaessa. Toki se tekee sitäkin jonkin verran, mutta olennaista on ymmärtää liikkeen olevan tuossa vaiheessa paljon enemän käsien läpi kulkevan ja liikkuvan pystyakselin ympäri tapahtuvaa. Sen liikeen määrä on moninkertainen verrattuna vaaka-akselin ympäri tapahtuvaan.
Tuo akseli on erittäin vähän tunnettu ja ymmärretty, koska kuvakulmat perinteisesti ovat olleet dtl ja face on ja kaikki analyysit ovat perustuneet niiden kautta tehtyyn tarkasteluun, josta on jäänyt kokonaan puuttumaan ratkaiseva näkemys, joka selviää swingiä katsomalla yläkuvista. Sen kautta valkenee todellisten suuntamuutosten määrät (toki katsoen myös muusta projektiosta) ja syntyy ymmärrys tuon liikkeen osuudesta vääntövoimiin koko swingiliikkeessä. Lavan todellinen nopeusvektori on klo 9 kohdalla vielä lähes 90 asteen kulmassa kohdelinjaan nähden oikealle (RH pelaaja), mutta kädet ovat jo kulkemassa kovaa vasemmalle aiheuttaen ison momentin tuohon ranteissa olevaan kiertokeskukseen.
Huh… toivottavasti kukaan pelaaja ei lue tätä. Muutenkin liikaa jo liikkeitä ajattelevat 😉
En kuvittele mitään. Yrität nyt kovasti jankuttaa, kuinka 2D kuvasta ei saa tietoa. 2D kuvista se sinun myllysikin tiedon ottaa. Useammasta vaan. Kyllä siitä tietoa saa, jos osaa vaan ottaa. Tietysti perustiedot geometriasta täytyy olla kunnossa.
Mahan analyysissäni oli vektorein esitetty suunnat täysin oikein. En ole tiedoissani sidottu mihinkään yleisiin tapoihin tai perinteisiin. Pystyn täysin omatoimisesti kuvamateriaalista selvittämään tarvittavat kulmat oikein.
ts kirjoitti: (23.4.2012 9:49:34)
data kirjoitti: (23.4.2012 9:41:33)
ts kirjoitti: (23.4.2012 8:59:49)
data kirjoitti: (22.4.2012 23:03:38)
Hartialinjan suuntavektori määritellään vektorina, jonka kanta on oikean olkanivelen kohdalla ja kärki vasemman. Vektorin arvot saadaan kullekin ajanhetkelle erikseen.
.
Tuossa menee määritys pieleen. Vasemman käsivarren orientaatiota ei voi kytkeä hartialinjaan eikä oikeaan olkapäähän. Pari vapausatetta pitää lisätä tuohon vaempaan olkapäähän ja sitä kautta koko käsivarren asemaan.
Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta. Ei siihen tule missään tapauksessa sotkea liikkuvia vapausasteita.
No nythän meni taas hasukaksi. Ymmärrätköhän miten älytön tuo kommenttisi on? Väitätkö todella että vasemman olkapään liike suhteessa hartialinjaan ja sen myötä vasemman käsivarren orientaatio ei vaikuta lavan suhteeseen hartialinjaan?
Vaikuttaa toki, mutta ei hartialinjan suuntavektorin määritelmään. Nyt alkaa
kyllä vaikuttaa siltä, että sinulla on pää mennyt vähän pyörälle liian mutkikkaiden asioiden parissa.data kirjoitti: (23.4.2012 9:54:56)
En kuvittele mitään. Yrität nyt kovasti jankuttaa, kuinka 2D kuvasta ei saa tietoa. 2D kuvista se sinun myllysikin tiedon ottaa. Useammasta vaan..
LOL… tää oli kyllä päivän todellinen helmi 😀 😀 😀
Metodisi ovat alkeelliset. Kyllä jokainen varteenotettava 3D mallintaja käyttää hologrammimittausta.
ts kirjoitti: (23.4.2012 10:15:41)
data kirjoitti: (23.4.2012 9:54:56)
En kuvittele mitään. Yrität nyt kovasti jankuttaa, kuinka 2D kuvasta ei saa tietoa. 2D kuvista se sinun myllysikin tiedon ottaa. Useammasta vaan..
LOL… tää oli kyllä päivän todellinen helmi 😀 😀 😀
Et kai ole uskonut, että on olemassa muita kuin 2D kuvia.
Siis normaalissa valo tai videokuvauksessa.
’Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta.’
Tarkoititko, että hartialinja kuvaa vartalon asemaa/ vartalon kierron määrää? Vai oliko ajatuksesi, että mikäli ollaan kiinnostuneita vartalon asemasta, kannattaa vektori ottaa jostakin muusta kohdasta vartaloa esim. rintakehästä tai selästä?
duffeli kirjoitti: (23.4.2012 10:41:08)
’Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta.’Tarkoititko, että hartialinja kuvaa vartalon asemaa/ vartalon kierron määrää? Vai oliko ajatuksesi, että mikäli ollaan kiinnostuneita vartalon asemasta, kannattaa vektori ottaa jostakin muusta kohdasta vartaloa esim. rintakehästä tai selästä?
Ei kun olkanivelestä ja tarkennetaan nyt, että nivelen kuopasta.
data kirjoitti: (23.4.2012 10:46:00)
duffeli kirjoitti: (23.4.2012 10:41:08)
’Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta.’Tarkoititko, että hartialinja kuvaa vartalon asemaa/ vartalon kierron määrää? Vai oliko ajatuksesi, että mikäli ollaan kiinnostuneita vartalon asemasta, kannattaa vektori ottaa jostakin muusta kohdasta vartaloa esim. rintakehästä tai selästä?
Ei kun olkanivelestä ja tarkennetaan nyt, että nivelen kuopasta.
Siihenkös se maila on kytketty?
Ja tuota… on kai se hieman eri asia tutkia 2D kuvia kuin useamman kuvan yhteisnäkemästä tuotettua 3D aineistoa. Ihan sama miten se aineisto on luotettavalla tavalla tuotettu.
ts kirjoitti: (23.4.2012 11:00:50)
data kirjoitti: (23.4.2012 10:46:00)
duffeli kirjoitti: (23.4.2012 10:41:08)
’Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta.’Tarkoititko, että hartialinja kuvaa vartalon asemaa/ vartalon kierron määrää? Vai oliko ajatuksesi, että mikäli ollaan kiinnostuneita vartalon asemasta, kannattaa vektori ottaa jostakin muusta kohdasta vartaloa esim. rintakehästä tai selästä?
Ei kun olkanivelestä ja tarkennetaan nyt, että nivelen kuopasta.
Siihenkös se maila on kytketty?
Ja tuota… on kai se hieman eri asia tutkia 2D kuvia kuin useamman kuvan yhteisnäkemästä tuotettua 3D aineistoa. Ihan sama miten se aineisto on luotettavalla tavalla tuotettu.
Ei, vaan lavan asentoa suhteutetaan hartialinjaan. Siten saadaan selville, että
sulkeutuuko se vai avautuuko se suhteessa määriteltyyn vektoriin.Toki se ainakin nopeampaa mittalaitteella on. Kuvista itse mittaamisessa on
kuitenkin etunsa. Mittalaitekäytössä tulisi suhtautua kriittisesti mahdollisiin outoihin tuloksiin ja tehdä tarpeen vaatiessa tarkistavia lisälaskelmia.Eikös tuo koko nivel liiku suhteessa rintakehään, kun olkapäätä liikutellaan eteen ja taakse. Nivelen kuoppa taitaa olla melko pieni pinta lapaluussa ja ainakin uimareilla koko lapaluu liikkuu tolkuttomasti. Päättelen solisluun liikkeestä, että tuo nivelkuoppa ei ole kiertymän keskipiste vaan sekin liikkuu suhteessa vartaloon.
data kirjoitti: (23.4.2012 11:17:26)
ts kirjoitti: (23.4.2012 11:00:50)
data kirjoitti: (23.4.2012 10:46:00)
duffeli kirjoitti: (23.4.2012 10:41:08)
’Höpö höpö. Jos halutaan tarkastella suhdetta vartaloon, niin totta kai silloin otetaan vektori kiinteästi vartalosta.’Tarkoititko, että hartialinja kuvaa vartalon asemaa/ vartalon kierron määrää? Vai oliko ajatuksesi, että mikäli ollaan kiinnostuneita vartalon asemasta, kannattaa vektori ottaa jostakin muusta kohdasta vartaloa esim. rintakehästä tai selästä?
Ei kun olkanivelestä ja tarkennetaan nyt, että nivelen kuopasta.
Siihenkös se maila on kytketty?
Ja tuota… on kai se hieman eri asia tutkia 2D kuvia kuin useamman kuvan yhteisnäkemästä tuotettua 3D aineistoa. Ihan sama miten se aineisto on luotettavalla tavalla tuotettu.
Ei, vaan lavan asentoa suhteutetaan hartialinjaan. Siten saadaan selville, että
sulkeutuuko se vai avautuuko se suhteessa määriteltyyn vektoriin.Toki se ainakin nopeampaa mittalaitteella on. Kuvista itse mittaamisessa on
kuitenkin etunsa. Mittalaitekäytössä tulisi suhtautua kriittisesti mahdollisiin outoihin tuloksiin ja tehdä tarpeen vaatiessa tarkistavia lisälaskelmia.Sitten jossain vaiheessa saat oikeeta dataa tutkittavaksi ja huomaatkin olkapäiden elävän omaa elämäänsä, joka romuttaa täysin ajatuksen hartialinjaan vertaamisesta.
Noh nyt täytyy kuitenkin jatkaa vähän myöhemmin.
data kirjoitti: (23.4.2012 11:30:15)
Noh nyt täytyy kuitenkin jatkaa vähän myöhemmin.Jep, tuumaustauko varmaan tekee hyvää.
Muistele sen aikana mitä Fukke sanoi jo vuosia sitten kaksivipuisen mallin hyödyttömyydesta swingin mallinnuksessa. Tämä liittyy varsin kiinteästi juuri siihen ja vipuja on paljon enemmän.
Tähän liittyen kyssäri. Tuo vasen nivelkuoppa liikkuu monella pelaajalla. Varsinkin mikäli päässä jyskyttää ajatus vasurilla vetämisestä kohti palloa, mikä tietty on päin peetä. Mutta myös pelimiehet saavat siihen liikettä swingin loppuvaiheessa. Entäs sitten oikea, löytyykö sieltä siikrettejä?
jännä juttu, isot miehet pullistelvat ja mittailevat genitaalejaan..
Loppupelissä, se mitä muuttujia käytetään ja miten ne mitataan on täysin turha keskustelun aihe, ainoa merkittävä kysymysjoukko on:
-antavatko nuo mitatut suureet, kyseisen menetelmän kautta tarkkoja ennusteita.
-antaako joku muu muuttujajoukko tarkempia ennusteita jollain toisella laskennallisella menetelmällä
kaikki muu on täysin irrelevanttia, esim Newtonilainen fysiikka on totaalisen perseellään mallintaessaan tapahtumia, mutta sen antamat ennusteet ovat riittävän tarkkoja ja yksinkertaisia käytettäväksi arkipäiväisten ilmiöiden tarkasteluun
mutta yhtä kaikki kappaleiden vuorovaikutukset ovat paljon monimutkaisempia kuin mitä herra Newton osasi kuvitella, kuten Albert setä osoitti 1900-luvun alkupuolella.
…niin joka hänkin on täysin väärässä sillä hänen teoriansa ennustaa mm. aika-avaruuden tiloja joiden käytös ei ole ennakoitavissa hänen teoriansa avulla… eli lyhyesti molemmat ukot ovat kuutamolla kuin lumiukko pakkasaamuna.. mutta ei meillä ole parmpiakaan menetelmiä käytettävissämme.vähän sama pätee noihin pallon käytöksen mallinnuksiin jos malli antaa oikeita ennusteita, se toimii.
nyt jos herrat ts ja data, paiskaisivat faktoja siitä kuinka tarkasti heidän mallinnuksensa kykenee aproksimoimaan golfpallon liikettä ja mikä on se muuttujien joukko jonka he siihen tarvitsevat.
jos sen myötä keskusteluun saataisiin jotain todellista sisältöä.Jooseppi kirjoitti: (23.4.2012 11:59:56)
j
nyt jos herrat ts ja data, paiskaisivat faktoja siitä kuinka tarkasti heidän mallinnuksensa kykenee aproksimoimaan golfpallon liikettä ja mikä on se muuttujien joukko jonka he siihen tarvitsevat.
jos sen myötä keskusteluun saataisiin jotain todellista sisältöä.Ei minulla ole mitään mallinnusta golfpallon lennosta, mittaan vain kehon nivelpisteiden liikettä 3D avaruudessa ja lapaa. Pallon lennolle voidaan yksittäistapauksessa saada täsmälleen samat parametrit varsin monella tavalla tuotettuna, koska se tottelee vain osuman aikaa. Toistettavuutta sen sijaan voidaan kasvattaa vähentämällä kehon ja mailan nopeita ja lyhyellä jaksolla tapahtuvia asentomutoksia.
duffeli kirjoitti: (23.4.2012 11:44:55)
Tähän liittyen kyssäri. Tuo vasen nivelkuoppa liikkuu monella pelaajalla. Varsinkin mikäli päässä jyskyttää ajatus vasurilla vetämisestä kohti palloa, mikä tietty on päin peetä. Mutta myös pelimiehet saavat siihen liikettä swingin loppuvaiheessa. Entäs sitten oikea, löytyykö sieltä siikrettejä?Löytyy toki. Se liikkuu juuri samaan suuntaan kuin vasen, eli täsmälleen vastakkaiseen suuntaan 😉
data kirjoitti: (23.4.2012 9:54:56)
En kuvittele mitään. Yrität nyt kovasti jankuttaa, kuinka 2D kuvasta ei saa tietoa. 2D kuvista se sinun myllysikin tiedon ottaa. Useammasta vaan. Kyllä siitä tietoa saa, jos osaa vaan ottaa. Tietysti perustiedot geometriasta täytyy olla kunnossa.
Mahan analyysissäni oli vektorein esitetty suunnat täysin oikein. En ole tiedoissani sidottu mihinkään yleisiin tapoihin tai perinteisiin. Pystyn täysin omatoimisesti kuvamateriaalista selvittämään tarvittavat kulmat oikein.
Hei, olen jostain kanssasi samaa mieltä. 4DSwing tekee tosiaan tarkkaan ottaen sen 3D-mallin eri suunnista otetuista 2D-kuvista. Toisaalta aivoissamme generoitu 3D-kuva on sekin muodostettu kahdesta hieman eri suunnasta katsotusta 2D-kuvasta.
Mutta yhdestä videosta tai eri suunnistakin useista eri aikaan otetuista ei pysty luomaan todellista 3D-mallia saati sitten valokuvista. Valokuvien perusteella ei ole mahdollista saada luotettavasti voimien suuntia selville. Siihen tarvitaan vähintäänkin samaan aikaan eri suunnista otettujen videoiden datan yhdistämistä, minkä 4DSwing kylläkin tekee.
Onko tuon boldatun muuten joku muukin todentanut, vai oletko vain itse tullut siihen tulokseen, että oikein on tulkittu?
aakoo64 kirjoitti: (23.4.2012 19:37:34)
data kirjoitti: (23.4.2012 9:54:56)
En kuvittele mitään. Yrität nyt kovasti jankuttaa, kuinka 2D kuvasta ei saa tietoa. 2D kuvista se sinun myllysikin tiedon ottaa. Useammasta vaan. Kyllä siitä tietoa saa, jos osaa vaan ottaa. Tietysti perustiedot geometriasta täytyy olla kunnossa.
Mahan analyysissäni oli vektorein esitetty suunnat täysin oikein. En ole tiedoissani sidottu mihinkään yleisiin tapoihin tai perinteisiin. Pystyn täysin omatoimisesti kuvamateriaalista selvittämään tarvittavat kulmat oikein.
Onko tuon boldatun muuten joku muukin todentanut, vai oletko vain itse tullut siihen tulokseen, että oikein on tulkittu?
B
greeninone kirjoitti: (22.4.2012 23:44:52)
…mutta sitten ollaan se kaikkein voimakkain asento sivuutettu kokonaan eli hartiat vähän auki (~20-30) ja lantio reilusti auki (~60-70).
FAILMitä tarkoittaa ’kaikkein voimakkain asento’ tässä yhteydessä?
aakoo64 kirjoitti: (23.4.2012 19:37:34)
Onko tuon boldatun muuten joku muukin todentanut, ?
Ei kukaan ole sitä erikseen todentanut, mutta esim. Kelvin, USGA ja Mackenzie ovat päätyneet samaan lopputulokseen, kuten jo aiemmin olen kertonut.
Tietysti on mahdollista, että kyseiset tahot eivät ole ymmärtäneet, mikä
ero on 2D ja 3D:llä kuten ts antoi ymmärtää ja ovat siksi touhunneet 2D harhojen vallassa:) -
JulkaisijaArtikkelit
Etusivu › Foorumit › Kilpagolf & harjoittelu › 3D mallinnusta