Aihe: 21- vai 24-asteinen hybridi settiin? - Golfpiste.com

17.3.–24.3 - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][5]
KilpailuaSuomalaista

21- vai 24-asteinen hybridi settiin?

Etusivu Foorumit Välineet 21- vai 24-asteinen hybridi settiin?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Olen huiskinut palloja aikaisemmin vain rautamailoilla ja nyt olisi tarkoitus hankkia draiveri ja samalla sen kaveriksi voisi ostaa hybridin. Ajattelin hankkia MD Golfin testimenestyjiä – eli draiveriksi Superstrong Ti 460 ja hybridiksi saman sarjan maila. Noita saa todella edukkaasti http://www.onlinegolf.co.uk:sta tilaamalla: kuluineen noi 2 mailaa maksaisivat yhteensä 200e. Mikä olisi hyvä valinta kulmaksi, vaihtoehtoja on 15, 18, 21, 24 ja 27? Voi olla, että jakossa täydennän kun tulee kokemusta tuolla lyömisestä. Eli siis bägissä olisi tällöin: D, H, I4-SW, P Lähinnä mietin, hankinko 21- vai 24-asteisen tuohon rakoon? Mailamäärän vähentäminenkin on plussaa. Väyläpuita ei siis ole.

Jos sulla on rauta nelonen bägissä ni en ainakaan 24 asteista hyrpestä hankkis. Vaikee sanoo mikä asteluku ois sopiva, riippuu vähä siitä minkä pitusta ja korkusta kaarta haluisit hybridillä lyödä. Itselläni on titun 21 asteinen ja se korvaa mulla rauta kolmosta ja lentää joku 180-190 metrii… 21 asteinen on varmasti se ’yleisin’ valinta mutta toki noi pienemmätkin loftit kannattaa miettiä läpi. suosittelen että kävelet rangelle ja otat nipun eri asteisia hyrpeksiä käteen ja sitten vasta päätät minkä asteisen kepukan haluat;)

Omalla bagilla löytyy seka 21 ja 24. Jos ostat ainoastaan yksi hybridi ota 21:n en kyllä haluaisi olla ilman sen jälkeen kun olen oppinut käytä. Suosittelen väyläpuun tai hybridin joka olisi noin 18 astetta
    Omalla bagilla on D 10.5 P 18 H21 H24 i5-PW GW ja SW toimi loistavasti, ainakin valinnet.

Ite mietin ihan samaa, mut päätin hankkia Wilsonin fybridin 19,5. Noita saa 55e + posti.

Driverin ja i4:sen väliin olisi suotavaa kyllä ihan parikin mailaa…ellet spoonia käytä, niin hommaa sitten pari hybridiä esim. 17 -ja 21 asteinen…

Kiitos kommenteista. Varmaan otan aluksi tuon 21-asteisen. Mutta 10.5-asteisen driverin ja tuon hybridiin väliin jää toki iso aukko. Tällä ei juuri nyt ole väliä, sillä tällä hetkellä en käytä mitään i4:sta pidempää mailaa. Mutta, jos tuon aukon täytän, niin joku 15-asteinen sopisi kivasti siihen väliin.

Kysmys:

Millaisessa tilanteessa 15-asteinen puu-3 on parempi kuin 15-asteinen hybridi? Entä toisinpäin?

Nyt se on vaan niin että suurin osa klubigolfaareista lyö pidemmälle puu 5:lla kun Puu 3:lla väylältä. Puu3 on parhaimillan avauksissa mutta väylältä sen verran haastava että puu 5 toimi silloin huomaavasti paremmin.
    Itse otin vahva loftinen Puu5 18 astetta ja jätin puu 3 pois, toki jos olisi ollut samassa tilanteessa kun sinä ottaisin joko Puu4 tai hybridi 17.
    jos sinulla on vaan yksi väyläpuu ja sinulle tila kunnon wedgelle esim oma luotomaila on 52 asteinen TW7 Wilsonilta.

Eli jos kerron oma mielipide ottaa Driveri 10.5 – 12 loftia, 17-18 asteteinen Puu 4, hybridi 21 ja Gap wedge joko 50 tai 52 riipu sinun P ja SW astevälistä. Monta maila mutta kaikki sellaisia joka ovat osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi.

-Omassa bagissa Hybi 19-asteisena. Istuu rautasarjan 3-P jatkoksi ns. ’rautakakkosena’ (asteen/tuuman heitoilla loft, lie & lenght). Driven (9.5) lisäksi puu3 15 loftilla. Spone oli yhden kauden verran ainoa puu laukussa, joten mulla ei sillä lyömisellä ole mitään hankaluuksia. Mut ei se aluks ihan helppokaan ollut väylältä lasketellessa. Hybi syö metrejä väylällä jotain 180-205m. Vähän riippuu lyönnistä. Jos lyö kuten väyläpuulla, kantaa matalammalla kaarella reilummat metrit + rullit pumput jne. Lyötäessä kuten raudalla nousee pallo korkeammalle lentoradalle ja laskeutuu pehmeämmin parin pompun siivittelemänä.

’Kiitos kommenteista. Varmaan otan aluksi tuon 21-asteisen. Mutta 10.5-asteisen driverin ja tuon hybridiin väliin jää toki iso aukko. Tällä ei juuri nyt ole väliä, sillä tällä hetkellä en käytä mitään i4:sta pidempää mailaa. Mutta, jos tuon aukon täytän, niin joku 15-asteinen sopisi kivasti siihen väliin.

Itse ratkaisin ongelman hankkimalla wilsonin fybridin 19,5. Siinä jää sopiva väli draiveriin ja i4:een, eikä tarvi enempää mailoja tohon päähän, kun ei taidot kuitenkaan ole sillä tasolla, että niistä pitkistä mailoista 4-5 asteen välein olisi mitään suurempaa hyötyä. Lyönnit vaihtelee kuitenkin sen verran.

Niin ja vielä se, että ’huiskimiseen’ et todellakaan tarvi täyttä settiä 4-5 asteen välein. Tämä siis ihan hyvällä, ei mikään nälvi…..

Mulla on ollu jo pidempään ~8 asteen välein nuo kepulat. Eilen pistin kesken kierroksen rautakasin varren katki ja alakerrassa oli sitten tuommoinen 16 asteen gäppi. En huomannu mitään eroa.

kebax kirjoitti: (27.4.2009 9:56:16)
    Eilen pistin kesken kierroksen rautakasin varren katki

Oliko vahinko vai saiko maila ansaitsemansa rangaistuksen? Käytitkö tilanteessa myös teknistä golfsanastoa? 🙂

Fubar kirjoitti: (27.4.2009 10:41:56)

kebax kirjoitti: (27.4.2009 9:56:16)
    Eilen pistin kesken kierroksen rautakasin varren katki

Oliko vahinko vai saiko maila ansaitsemansa rangaistuksen? Käytitkö tilanteessa myös teknistä golfsanastoa? 🙂

Itseaisassa mailan varsi koki oikeusmurhan kun harmitukseni kohteena oli palloni viereen kasvanut outtipaalu. Tekninen golfsanasto on toki hallussa.

KL

Ihmettelijä kirjoitti: (26.4.2009 21:13:32)
    Kiitos kommenteista. Varmaan otan aluksi tuon 21-asteisen. Mutta 10.5-asteisen driverin ja tuon hybridiin väliin jää toki iso aukko.

Voihan sillä draiverilla lyödä hiljaakin eikä aina täysillä. Mukavan ja suoran 190-200 -metrisen saa aikaan grippaamamalla selvästi alempaa ja lyömällä huomattavasti rauhallisemmin kuin normaalisti.

Toimii myös aika kivasti kovalla vastatuulella, lentorata on matalalampi ja lyönti kaikin puolin hallitumpi kuin normaali apinanraivorepäisy. Väyläosuma metsäkeikan sijasta korvaa ruhtinaallisesti tuon lyhyemmän mitan. Kannattaa kokeilla.

Voihan sillä draiverilla lyödä hiljaakin eikä aina täysillä. Mukavan ja suoran 190-200 -metrisen saa aikaan grippaamamalla selvästi alempaa ja lyömällä huomattavasti rauhallisemmin kuin normaalisti.

Toimii myös aika kivasti kovalla vastatuulella, lentorata on matalalampi ja lyönti kaikin puolin hallitumpi kuin normaali apinanraivorepäisy. Väyläosuma metsäkeikan sijasta korvaa ruhtinaallisesti tuon lyhyemmän mitan. Kannattaa kokeilla.

No näinhän se on. Apinanraivolyöntien heikot ominaisuudet on tullut opittua kantapään kautta ja kontrollia ja lyöntien suoruutta ei voi arvostaa ikinä liikaa.

Taidan nyt tilata 21-asteisen hybridin ja draiverin. Sitten kun niillä alkaa lyönnit jotenkin sujua, voi katsoa, onko tuloksenteon kannalta mitään ideaa hankkia väliin jotain mailaa. Noilla kahdella pääsee jo pitkälle.

Faktahan on kuitenkin se, että jopa i5:llä ja lyhyemmillä mailoilla pääsee keltaisilta hyvillä lyönneillä kovaan tulokseen. Eli eivät tulokseni mailoista ole kiinnii…

Uudet 18 , 21, 24 ja 27 hybridit odottavat kauden alkua. Ajatus heittää väyläpuut ja pitkät raudat 4,5 pois bägistä ja koettaa parantaa tulosta näillä.

KL

Minulla oli jännä kokemus hybrideistä viime vuonna, vai olikos se sitä edellisellä? No kuitenkin. Ostin RAMin 24-asteisen korvaamaan rautakolmosta ja miellyin mailaan. Pallo nousee upeasti ilmaan ja joskus saan jopa suoriakin lyöntejä. Normaali mitta n. 180 metriä, mutta hyvällä osumalla lentää huomattavastikin pidemmälle.

Tyytyväisenä hankintaani ostin saman mallin 18-asteisen puuvitosen korvikkeeksi enkä kertakaikkiaan osannut lyödä sillä! Pelkkiä matalia käiveröitä eikä tietoakaan hallitusta lentokaaresta. Muutaman turhauttavan session jälkeen laitoin mailan nurkkaan häpeämään. Vaimo sillä on sen jälkeen palloa läpsinyt ja ollut joskus ihan tyytyväinenkin. Eipä ollut kallis, tarjouksesta 39,90, mutta pettymys oli aika raju korkeiden odotusten vuoksi. Viime kesänä paukuttelin vanhalla puuvitosellani sen 200 m ja kohtuullisella prosentilla.

KL kirjoitti: (28.4.2009 11:58:03)
    Ostin RAMin 24-asteisen korvaamaan rautakolmosta ja miellyin mailaan…
    Tyytyväisenä hankintaani ostin saman mallin 18-asteisen puuvitosen korvikkeeksi enkä kertakaikkiaan osannut lyödä sillä!

Ihan mielenkiinnosta: Varmistitko mitenkään, että uuden mailan speksit (varsi, jäykkyys, pituus, swingipaino, grippi) vastaisivat/olivat linjassa 24-asteisen kanssa? Mielestäni tasoisesi pelaajan lyönnin ei pitäisi raunioitua 6 astetta pienempään loftiin.

KL

4par kirjoitti: (28.4.2009 12:48:25)

KL kirjoitti: (28.4.2009 11:58:03)
    Ostin RAMin 24-asteisen korvaamaan rautakolmosta ja miellyin mailaan…
    Tyytyväisenä hankintaani ostin saman mallin 18-asteisen puuvitosen korvikkeeksi enkä kertakaikkiaan osannut lyödä sillä!

Ihan mielenkiinnosta: Varmistitko mitenkään, että uuden mailan speksit (varsi, jäykkyys, pituus, swingipaino, grippi) vastaisivat/olivat linjassa 24-asteisen kanssa? Mielestäni tasoisesi pelaajan lyönnin ei pitäisi raunioitua 6 astetta pienempään loftiin.

Speksit ovat täytsin identtiset lapakulmaa lukuun ottamatta. Gripit vaihdatin samoiksi kuin minulla muissakin mailoissa, svingipaino empiirisesti kokeiltuna sama. Kuinka paljon sitten varren ominaisuuksissa on poikkeamia toisiinsa onkin sitten toinen juttu, ei ole tullut tutkittua. Kyllä mikäin sitä asiaa olen kummastellut, liekö sitten ihan korvienvälijuttuja.

Grippaaminen draiverilla alempaa; kysymys KL:lle ja miksei muillekin.

Kun grippaat alempaa, siirrätkö pallon paikkaa taaemmaksi vai pidätkö sen paikan samana kuin normaalilla draiverilyönnillä?
    Viime kauden lopulla, kun grippasin alempaa ja siirsin palloa keskemmälle, niin 3/4-swingillä pallo useimmiten suuntautui väylällä oikealle. Lentorata oli myös matalampi. Ehkä mulla maximi pallonsiirto olisi vain yksi pallon mitta? Täytyy huomenna rangella testata tuota.

KL

savanni kirjoitti: (28.4.2009 16:09:19)

Kun grippaat alempaa, siirrätkö pallon paikkaa taaemmaksi vai pidätkö sen paikan samana kuin normaalilla draiverilyönnillä?
    Viime kauden lopulla, kun grippasin alempaa ja siirsin palloa keskemmälle, niin 3/4-swingillä pallo useimmiten suuntautui väylällä oikealle. Lentorata oli myös matalampi. Ehkä mulla maximi pallonsiirto olisi vain yksi pallon mitta? Täytyy huomenna rangella testata tuota.

Tästä nyt joku älähtää, mutta korostetaan, että tämä toimii minulla.

Pallo selvästi keskemmälle kuin normaalissa draivissa, vähemmän vartalon heiluttelua ja keskittyminen rauhalliseen svingiin sisältä ulos. Ja osuma keskelle mailaa, se on tärkeää, pituuden tavoittelu ei ole.

Tunnistan helposti tuon oikealle menemisen. Minulla se syntyy siitä, jos yritän lyödä normaalia draivia, koska vartalon sivusuunnan liike on tässä tapauksessa liikaa ja tulee pushi tai (jos pidättelee vartaloa liikaa) slaissi. Pushi on matalampi kuin normaali draivi, koska pallo on lähempänä takajalkaa.

Päättäväinen lyönti sisältä ulos ilman liiallista lantion liikettä, minulla toimii tällä tavalla.

KL

KL kirjoitti: (28.4.2009 16:44:55)

savanni kirjoitti: (28.4.2009 16:09:19)

Tästä nyt joku älähtää, mutta korostetaan, että tämä toimii minulla.

Pallo selvästi keskemmälle kuin normaalissa draivissa, vähemmän vartalon heiluttelua ja keskittyminen rauhalliseen svingiin sisältä ulos. Ja osuma keskelle mailaa, se on tärkeää, pituuden tavoittelu ei ole.

Tunnistan helposti tuon oikealle menemisen. Minulla se syntyy siitä, jos yritän lyödä normaalia draivia, koska vartalon sivusuunnan liike on tässä tapauksessa liikaa ja tulee pushi tai (jos pidättelee vartaloa liikaa) slaissi. Pushi on matalampi kuin normaali draivi, koska pallo on lähempänä takajalkaa.

Päättäväinen lyönti sisältä ulos ilman liiallista lantion liikettä, minulla toimii tällä tavalla.

Lisään vielä tähän epäselvään tekstiini, että alhaalta gripattaessa maila tietenkin potkaisee ihan eri tavalla (siis vähemmän), joten se vartalon sivuliike on oikeasti saatava pienemmäksi, muuten ollaan oikealla. Rauhallinen, mutta päättäväinen lyönti ilman krumeluureja!

Kiitos kommenteista.
    Tulin juuri Kytäjän rangelta ja testasin pallon paikkaa. Minulla se toimi parhaiten, kun siirsin tosiaan yhden pallon verran taaksepäin. Minun alempaa grippaaminen on sitä, että peukalo on aivan gripin alapäässä. Kun löin, kuten neuvoit rauhallisesti ja ilman suurempaa yritystä, pallo lähti suoraan matalaa kaarta. Taaksevienti oli vain hieman yli 1/2-swingin, jolloin pallo lensi 150-160 paikkeille. Tän mittaisilla par-3:lla käytän välillä draiveria em. tavalla. Kytäjällä oli kyllä ajoittain melkoista sivutuulta, mutta lentokaari oli matala, joten uskon, että tuulettomissakin oloissa tuo toimisi. Kun löin R5:lla normaali lyönnin, jolloin lentokaari oli selvästi korkeampi, enkä silläkään ottanut tuulikorjausta huomioon, tuuli tarttui palloon ja kuljetti sitä vasemmalle (tuuli oikealta vasemmalle).

Edellisessa viestissäni kertomani menettely tuli sitten viime keskiviikkona eka pelikierroksella testatuksi ja minulla toimivaksi todetuksi. SE:n 9 reiän keltainen teepaikka oli siirretty sinisille, josta oli 165 m lipulle. Lippu oli kutakuin keskellä greeniä. Pallo lensi greenin etuosaan ja parilla pompulla lipun tasalle (birdie). Oli pakko kokeilla toisellakin pallolla. Se lensi myös greenin etuosaan ja vieri viitisen metriä lipun ohi (par). Swingin yritin tehdä mahdollisimman rauhallisesti ja letkeästi ilman mitään riuhtaisua.

Kiinassa ne kaikki… kirjoitti: (26.4.2009 18:39:06)
    Ite mietin ihan samaa, mut päätin hankkia Wilsonin fybridin 19,5. Noita saa 55e + posti.

Mistä noita fybridejä saa tuohon hintaan?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 25)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #309654 kohteessa21- vai 24-asteinen hybridi settiin?

Etusivu Foorumit Välineet 21- vai 24-asteinen hybridi settiin?