Aihe: 200m ja yli pitkät PAR-kolmoset - Golfpiste.com

5.5.–12.5. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][7]
KilpailuaSuomalaista

200m ja yli pitkät PAR-kolmoset

Etusivu Foorumit Yleistä 200m ja yli pitkät PAR-kolmoset

Esillä 14 viestiä, 51 - 64 (kaikkiaan 64)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #436778 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paksupekka kirjoitti: (28.10.2011 12:04:44)
    Olen tästä erinomaisen samaa mieltä, valitettavasti valtaosalle golfareita tiinvärit merkitsevät jotain sukupuoleen liittyvää. Kytäjällä tehtiin mielestäni hyvä veto, kun siirryttiin merkitsemään tiit kentän metrimäärällä.
    Useilla ulkomaisilla kentillä (etenkin jenkeissä) olen törmännyt startteriin, joka hienovaraisesti pyrkii ohjaamaan pelaajia itselleen sopivalle tiille.

Ja joskus jopa päättäväisen hienovaraisesti?

Mutta on totta että kiintymys keltaisiin tiihin nousee joskus liian suuriin mittasuhteisiin.

Jos mulla olisi oma golf-kenttä, siellä olisi:
    Basic Tee
    Club Tee
    Scratch Tee
    Pro Tee
    Championship Tee

#436779 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parti kirjoitti: (28.10.2011 12:18:47)
    Oma peli on sen verran lyhyttä että joka kentällä on kaikenlaisia väyliä joista GIRin saaminen on pituusmielessä utopiaa. Tiiboxissa pitää heittää siinä kohtaa niellä ylpeytensä ja heittää plan-b kehiin.
    Siirrytään lyhyemmille tiille tai lähdetään hakemaan yhden putin paria on kai ne kaksi perusvaihtoehtoa.

Ja äkkiseltään laskien jos nöyrtyy siihen parin tekemiseen jokaisella reiällä on lopputulos kohtalaisen hyvä?!

#436780 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parti kirjoitti: (28.10.2011 12:26:39)

Olen tästä erinomaisen samaa mieltä, valitettavasti valtaosalle golfareita tiinvärit merkitsevät jotain sukupuoleen liittyvää. Kytäjällä tehtiin mielestäni hyvä veto, kun siirryttiin merkitsemään tiit kentän metrimäärällä.
    Useilla ulkomaisilla kentillä (etenkin jenkeissä) olen törmännyt startteriin, joka hienovaraisesti pyrkii ohjaamaan pelaajia itselleen sopivalle tiille.

Ja joskus jopa päättäväisen hienovaraisesti?

Mutta on totta että kiintymys keltaisiin tiihin nousee joskus liian suuriin mittasuhteisiin.

Basic Tee
    Club Tee
    Scratch Tee
    Pro Tee
    Championship Tee
    Superman Tee (Sankarigolfarit) !?!?

#436781 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Basic Tee
    Club Tee
    Scratch Tee
    Pro Tee
    Championship Tee

Mulla ei olis kuin yksi tee. Tosin sen paikka vaihtuis edellisen illan peusteella…

Voishan teet olla tyylillä:
    Vastaalkajat
    Harrastelijat
    Kilpapelaajat
    Ammattilaiset
    RR pelaajat;)

Ei lyöntipaikkojen merkitystä tarvitse mihinkään piilotella.
    Ja jos halutaan aikaa säästää niin aika monessa kohdin asettamalla hcp rajat se toimisi. Ei kaikkien kohdalla mutta pääosin.

Nyt on värejä ja metrejä. Värien paikkoja vaihdellaan ja kaikenlaista turhaa shouta.

Omistajat tietty pelaa mistä haluaa ja kantti kestää…

#436782 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tom Watson käsittelee sopivia pituuksia Golf Digest Suomessa 4/2011. Suosittelee: ’pelaa tiiltä, jolta pääset lyömään rautamailoilla griineille’.

Mielestäni monipuolisuuden nimissä väylien joukossa saa olla ainakin pari väylää, jolla viheriölle ulottuminen par-lukemissa ei pelaajalle yleensä onnistu taitoja kehittämättä. Joukossa saa olla par-kolmonen.

Kenttä saa mieluummin olla lyhyt ja kapea kuin pelaajalle liian pitkä ja mielenkiinnottoman leveäväyläinen.

Mielestäni keltaisen tiin pitäisi olla nykyisiä lyhyempi, n. 5400m (tämä on myös tietty rajalukema), koska monet miehet eivät halua pelata sinisiltä. Joillain kentillä kokeillaan värien poistamista, mutta keltaisella värillä voidaan kuitenkin ohjaa miespelaajat sopivan mittaisille tiille (eli aikaisempaa lyhyemmille tiille).

Punainen tii on useamminkin liian pitkä naisille, puhumattakaan seniorinaisista. Lyhennettäköön.

#436783 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

…olen törmännyt startteriin, joka hienovaraisesti pyrkii ohjaamaan pelaajia itselleen sopivalle tiille.
    … 😉

Musta kannattaisi itselleen sopivan sijaan suositella pelaajalle sopivaa.

#436784 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näprääjä kirjoitti: (28.10.2011 15:51:34)

Basic Tee
    Club Tee
    Scratch Tee
    Pro Tee
    Championship Tee

Mulla ei olis kuin yksi tee. Tosin sen paikka vaihtuis edellisen illan peusteella…

Voishan teet olla tyylillä:
    Vastaalkajat
    Harrastelijat
    Kilpapelaajat
    Ammattilaiset
    RR pelaajat;)

Ei lyöntipaikkojen merkitystä tarvitse mihinkään piilotella.
    Ja jos halutaan aikaa säästää niin aika monessa kohdin asettamalla hcp rajat se toimisi. Ei kaikkien kohdalla mutta pääosin.

Nyt on värejä ja metrejä. Värien paikkoja vaihdellaan ja kaikenlaista turhaa shouta.

Omistajat tietty pelaa mistä haluaa ja kantti kestää…

Tuo tee-boxien merkkaus numeroilla on muuten todella järkevän oloista. Kävimme länsinaapurissa bongaamassa 3 meille uutta kenttää ja niistä 2:lla oli se käytössä. Tämä ajatusmalli (miesten/naisten tee) saa ehkä uuden näkökulman näin. Jotenkin tuntuu että on tulossa tänne meillekin (suomeen) pienellä viiveellä.
    Mutta edelleen kaipaan tietoa missä niitä ylipitkiä par nelkkuja on? Itsellä tulee mieleen talin 17 joka usein pelataan vastatuuleen. Ja ainakin ennevanhaan oli usein vielä kostea rullien tappaja. Botnia golfissa löytyy myös ylämäkeen pelattava 400m uudelta puolelta. Mutta summasummaarum: mielestäni hyvällä kentällä on ehdottomasti nk. ylipitkiä reikiä. En pidä kentistä missä vaikeus tehdään ”jotenkin muuten” Tämä jotenkin muuten toteutus on monesti tehty rahan- huonon suunnittelun- tai tilan ahtauden takia. Ajatus että kentän pitää ola par72 tuntuu monesti viety väkisin läpi. Ja yleensä aina tällaisilla kentillä ”kärsijät” on par 4 reikiä. Mieleen tulee ensimmäisenä pickalan parkin 17. Kun tulee sille tee boxille niin tulee kyllä mieleen että onko oikealla reiällä. On se niin eri maailmasta.

#436785 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

juza21 kirjoitti: (29.10.2011 10:25:57)
    Mutta edelleen kaipaan tietoa missä niitä ylipitkiä par nelkkuja on? Itsellä tulee mieleen talin 17 joka usein pelataan vastatuuleen. Ja ainakin ennevanhaan oli usein vielä kostea rullien tappaja. Botnia golfissa löytyy myös ylämäkeen pelattava 400m uudelta puolelta. Mutta summasummaarum: mielestäni hyvällä kentällä on ehdottomasti nk. ylipitkiä reikiä. En pidä kentistä missä vaikeus tehdään ”jotenkin muuten” Tämä jotenkin muuten toteutus on monesti tehty rahan- huonon suunnittelun- tai tilan ahtauden takia. Ajatus että kentän pitää ola par72 tuntuu monesti viety väkisin läpi. Ja yleensä aina tällaisilla kentillä ”kärsijät” on par 4 reikiä. Mieleen tulee ensimmäisenä pickalan parkin 17. Kun tulee sille tee boxille niin tulee kyllä mieleen että onko oikealla reiällä. On se niin eri maailmasta.

Reiän vaikeuteen liittyy monta muutakin asiaa kuin pelattavan matkan pituus. Vanha hokema ’golf ei ole pituuslyöntikilpailu’ on harvinaisen tosi. Hyvällä golfkentällä on sekä pitkiä leveitä että lyhyitä kapeita reikiä. Kapeus taas voidaan tehdä monella tavalla kenttäalueen alkuperäisestä maastosta riippuen.

Mitä Parkin reikään 17 tulee, niin se on monessa yhteydessä äänestetty yhdeksi maamme kauneimmista rei’istä ja on kaikkea muuta kuin ylihelppo. Nämä tietenkin ovat makuasioita.

Talman Laakson 14 on keltaisilta 390 metriä ja useimmiten pelataan vastatuuleen. Pieni dogleg vasemmalle, jossa lampi sisämutkassa ja bunkkeri ulkomutkassa. Lammen yli pääsee, jos lyö ilmassa vähintään 210 metriä. Siinä eivät 190 metriä draivaavat paljon juhli…

#436786 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (29.10.2011 10:38:57)

Mitä Parkin reikään 17 tulee, niin se on monessa yhteydessä äänestetty yhdeksi maamme kauneimmista rei’istä.

Missä näitä tällaisia äänestyksiä pidetty? Kännissä arvatenkin. Parkin 17 on paholaisen keksintö, eikä sillä ole mitään tekemistä golfin kanssa! Muilta osinhan uusittu Park bäkäreiltä on yksi henkilökohtaisista suosikeistani!

#436787 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuolle parkin 17 on sitten varmaankin tehty jotain. Täytyy myöntää että omat kokemukset reiästä yli 10v takaa.

#436788 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lavantauti kirjoitti: (29.10.2011 10:52:19)

KL kirjoitti: (29.10.2011 10:38:57)

Mitä Parkin reikään 17 tulee, niin se on monessa yhteydessä äänestetty yhdeksi maamme kauneimmista rei’istä.

Missä näitä tällaisia äänestyksiä pidetty? Kännissä arvatenkin. Parkin 17 on paholaisen keksintö, eikä sillä ole mitään tekemistä golfin kanssa! Muilta osinhan uusittu Park bäkäreiltä on yksi henkilökohtaisista suosikeistani!

Tuo 17 on nykyään lasten leikkiä. 1995 paikkeilla väylä oli hieman pidempi ja siinä oli montussa useampi pitkäoksainen puu oikealla ja väylä, siis lyhyeksi leikattu alue, oli kapea. Raffi oli silloin pitkä. Griini oli pieni, kapea ja kova, melkein nurmeton. Se väylä varmisti aina yli neljän tunnin kierroksen ja hyvän tuloksen tuhoutumisen. Sitä ei oikein voinut pelata varman päälle, kun ei ollut kuin yksi oikea paikka mihin avata.

#436789 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylipitkä on kovin suhteellinen käsite. Hyvällä kentällä pitäisi pelaajan käydä koko bägi läpi, jolloin niitä pitkiäkin väyliä kaivataan.

Aika tylsäksi muodostuu pelaaminen, jos kaikki par-4:t on drive ja wedge. Ja vastaavasti tosi harvoin tulee vastaan par-3:nen, joka 5.4 – 6.0-tiiltä on sen 200 m. Yleensä ne on enintään 180 metrisiä ja siihen hupituupparin drive yleensä riittää. Paremmat lyövät simmoisia rauta-6(-3) tai hybridillä.

#436790 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän klubilla B-sarjalaiset (HCP >18) pelaavat kisat keltaisilta. (En muista että koskaan olisi käytetty muita tiipaikkoja). Siksi useimmat B-sarjalaiset pelaavat harjoituskierroksetkin keltaisilta. Luulen että kisassa ei saa valita tiipaikkaa vaan pelataan siltä mikä kutsussa on mainittu. Korjatkaa jos olen väärässä.
    Sitä olen joskus ihmetellyt kun meillä A-sarjatkin pelataan paria poikkeusta lukuunottamatta keltaisilta. Onko näin muillakin klubeilla?

#436791 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

AkKe kirjoitti: (30.10.2011 19:42:37)
    Meidän klubilla B-sarjalaiset (HCP >18) pelaavat kisat keltaisilta. (En muista että koskaan olisi käytetty muita tiipaikkoja). Siksi useimmat B-sarjalaiset pelaavat harjoituskierroksetkin keltaisilta. Luulen että kisassa ei saa valita tiipaikkaa vaan pelataan siltä mikä kutsussa on mainittu. Korjatkaa jos olen väärässä.
    Sitä olen joskus ihmetellyt kun meillä A-sarjatkin pelataan paria poikkeusta lukuunottamatta keltaisilta. Onko näin muillakin klubeilla?

Yleensä A- ja B-sarjan erona on vain pelimuoto. A pelaa tasoituksellista lyöntipeliä ja B pistebingoa. Ei ole hcp 15 paikka bäkärillä, ainakaan useimmilla kentillä.

Esillä 14 viestiä, 51 - 64 (kaikkiaan 64)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #436782 kohteessa200m ja yli pitkät PAR-kolmoset

Etusivu Foorumit Yleistä 200m ja yli pitkät PAR-kolmoset