-
JulkaisijaArtikkelit
-
Greencard rangella. Hienoa kuitenkin että sai samalla tasoituksensa 36:een, pääsee noilla taidoilla jo hyvin melkein kaikille kentille. No mä tiedän yhden kaverin joka suoritti sen simulaattorissa talvella.
Onhan tämä siis huono vitsi, onhan?
JuhisX kirjoitti: (2.11.2009 20:33:12)
Onhan tämä siis huono vitsi, onhan?Tähän mennessä näkemäni perustella.. ei.
Niin ja tuo kaveri joka sen suoritti simulaattorissa on etäjäsenenä jossain, koskaan käynytkään koko kentällä. Tosin sähköpostilla on lähetellyt tuloksiaan pelaamistaan kierroksista. Ihanko oikeasti nämä pelaamisen vaihtoehdot tuovat golfin harrastamiseen näin joustavia tapoja, olisko kuitenkin vähän liian joustavia, mitäs mieltä ollaan?
Rauski kirjoitti: (2.11.2009 22:11:29)
Niin ja tuo kaveri joka sen suoritti simulaattorissa on etäjäsenenä jossain, koskaan käynytkään koko kentällä. Tosin sähköpostilla on lähetellyt tuloksiaan pelaamistaan kierroksista. Ihanko oikeasti nämä pelaamisen vaihtoehdot tuovat golfin harrastamiseen näin joustavia tapoja, olisko kuitenkin vähän liian joustavia, mitäs mieltä ollaan?Brittein saarilla ei tunneta Green Cardia (tuontikamaa Ruotsista) eikä tasoituksia yli tuplabogin (36).
Kaikilla ei ole virallista tasoitusta eikä edes jäsenytttä missään klubissa.Jotenkin vain ovat pirulaiset kyenneet pelaamaan golfia..
Bogikone kirjoitti: (2.11.2009 23:14:16)
Brittein saarilla ei tunneta Green Cardia (tuontikamaa Ruotsista) eikä tasoituksia yli tuplabogin (36).
Kaikilla ei ole virallista tasoitusta eikä edes jäsenytttä missään klubissa.Jotenkin vain ovat pirulaiset kyenneet pelaamaan golfia..
Sama meininki on Ison Veden tuolla puolen. Yllättäen sielläkin golf-kuolemien määrä on pysynyt siedettävällä tasolla ja kisamenestystä on tipahdellut tasaisesti Majoreita myöden.
Saas nähdä milloin Suomeen rantautuu länsinaapurista Tabermannin pelkojen mukainen kodinturvakypärä ja sen pakollinen käyttö aina kun yksilö ei ole sängyssä vaaka-asennossa.
On käytäntö muuttunut myös Suomessa. Kolme kaveriani saivat kesällää Greencardin, mutta yksikään heistä ei pystynyt lyömään palloa yli 100 metriä. Tuntuu että perusopetuksella ei ole suurta merkitystä kunhan vain saadaan lisää harrastajia. Mikä on Proon rooli tältä osin? Svingin perusteet olivat ihan hukassa. Onko vaatimukset muuttuneet vaiko Proot rahanahneita (lisätunteja).
Suoritin GC:n tässä syksyllä. Kävin ensin Golfin alkeiskurrin ja kun minusta itsestäni tuntui, että svingi ei vielä oikein kulkenut ehkä liiastakin harjoittelusta johtuen, otin prolta yhden lisätunnin, josta todella oli hyötyä. Varsinainen Green Cardin suoritus oli helppoa ja prohan tiesi jo tarkalleen kuinka hyvin osasin. Pieni kierros kentällä ja vastaaminen lapsellisen helppoihin kysymyksiin. Rahaa hommassa paloi kaiken kaikkiaan noin 250 €, ehkä pro on palkkansa ansainnut?
Kirjavuutta käytännöissä varmasti löytyy, mutta loppujen lopuksi kaikki on itsestä kiinni kuinka ’valmiina’ haluaa kentälle lähteä sössimään.Liiketoiminnan perusteisiin golfissakin kuuluu harrastajien lisääminen, ainakin täällä ruuhkaisemmassa osassa Suomea (jossain pohjoisessa olen ymmärtänyt asian olevan jotenkin toisin). Maksavia asiakkaita halutaan lisää markkinamyllyn jauhettavaksi. GC-kurssi antaa juuri ja juuri auttavat perustiedot kentällä selviämiseen – se on sen tärkein tehtävä. Jostain on aloitettava.
Golf on maailman vaikein pallopeli. Pelkästään svingin hiotuminen kestää vuosia ja tulee muuttumaan kokemuksen karttuessa taatusti ja jopa jatkuvasti. On täysin (lue: TÄYSIN) mahdotonta saada svingin perustekniikka muutamassa tunnissa edes välttäväksi. Svingi on kuitenkin koko pelin sielu ja sen toimiminen (ja ymmärtäminen) on aivan ratkaisevaa pelin mielekkyydelle jatkossa. Onneksi peliin kuuluu runsaasti osa-alueita, joita hiomalla lyöntimäärää saa pienemmäksi ja saattaa jopa kokea onnistumisen elämyksiä, vaikka täysi svingi ei tyydyttäisikään muutamaan vuoteen.Rauski kirjoitti: (2.11.2009 19:25:21)
Greencard rangella. Hienoa kuitenkin että sai samalla tasoituksensa 36:een, pääsee noilla taidoilla jo hyvin melkein kaikille kentille. No mä tiedän yhden kaverin joka suoritti sen simulaattorissa talvella.Itse aloitin golfin peluun Rauskin nykyisellä kotikentällä kun se oli vielä 9 reikäinen baana. Ei tullut silloin hankittua GC.a joten en sellaista ole koskaan omistanut mutta ihan hyvin siihen nähden on tullut palloa sneppailtua. Siihen aikaan taso ei ollut samaa luokkaa kuin nykyisin, koska pääsin osallistumaan jo pari vuotta aloittamisestani äijien SM-kisoihin jossa tosin missasin CUT.n yhdellä lyönillä.
NimetönNoin 20 vuotta pelanneena ja seuransa kapteeninakin toimineena panen tähän pienen jutun. Liitosta saatava lappu osoittaa, mitä kaikkea pitäisi osata ja tietää, jotta pääsisi sössimään kentille. Asioiden oikomista on monenlaista. Monet aloittelijat luulevat, että riittävän taidon voi saada muutamalla rangekäynnillä ja vaativat koulutuksen järjestäjältä sen hyväksymistä. Joillakin kentillä green card-koulutus on puhdasta rahastusta. Kortti annetaan, vaikka ei ole mitään takeita siitä, että kaveri voitaisiin päästää turvallisesti kentälle, kunhan vaan koulutuksen järjestäjä saa maksun. Tässä viestiketjussa puhutaan liian vähän siitä, että green cardiin tarvitaan taitojen minimitason lisäksi myös turvallisuus-, sääntö- ja etikettitietämyksen alkeet.
Bogikone kirjoitti: (2.11.2009 23:14:16)
Rauski kirjoitti: (2.11.2009 22:11:29)
Niin ja tuo kaveri joka sen suoritti simulaattorissa on etäjäsenenä jossain, koskaan käynytkään koko kentällä. Tosin sähköpostilla on lähetellyt tuloksiaan pelaamistaan kierroksista. Ihanko oikeasti nämä pelaamisen vaihtoehdot tuovat golfin harrastamiseen näin joustavia tapoja, olisko kuitenkin vähän liian joustavia, mitäs mieltä ollaan?Brittein saarilla ei tunneta Green Cardia (tuontikamaa Ruotsista) eikä tasoituksia yli tuplabogin (36).
Kaikilla ei ole virallista tasoitusta eikä edes jäsenytttä missään klubissa.Jotenkin vain ovat pirulaiset kyenneet pelaamaan golfia..
Tuolahan ei kai kuitenkaan voi perustella sitä, että yhdessä luodusta järjestelmästä ja kriteereistä ei pidetä kiinni
MattMa kirjoitti: (3.11.2009 6:05:44)
On käytäntö muuttunut myös Suomessa. Kolme kaveriani saivat kesällää Greencardin, mutta yksikään heistä ei pystynyt lyömään palloa yli 100 metriä. Tuntuu että perusopetuksella ei ole suurta merkitystä kunhan vain saadaan lisää harrastajia. Mikä on Proon rooli tältä osin? Svingin perusteet olivat ihan hukassa. Onko vaatimukset muuttuneet vaiko Proot rahanahneita (lisätunteja).Jos on muuttunut niin siitä on jo aikaa. Oman GC:n sain käteen v.2000 ilman teoria- tai pelikoetta. Pienessä ryhmässä käytiin muistaakseni neljä kertaa lyömässä palloja pron johdolla ja juteltiin siinä sivussa siitä miten kentällä pitää toimia ja käyttäytyä. Tokavika kerralla saatiin kotitehtäväksi lista kysymyksiä säännöistä ja etiketistä.
Viimeisellä kerralla pro kysyi oliko kotitehtävissä jotain epäselvää kohtaa. Pari epäselvää kysymystä käytiin läpi ja sitten GC räpylään.
Jos oikein muistan niin 100m rikkominen (ainakin väylänsuuntaisesti) oli aika satunnaista alussa; nykyään sitä sattuu jo melkein joka reiällä. Ainakin itse olen oppinut perusasiat pelaamisen rutiineista niiltä ystävällisiltä vanhemmilta kollegoilta jotka epäonnekseen sattuivat samaan ryhmään ekoilla kierroksilla. Suuri kiitos heille.
Toki GC-pro oli kaikki nämä asiat kertonut mutta vasta kentällä kaikki tuo konkretisoituu ja menee oikeasti kaaliin.
Liiketoiminnan perusteisiin golfissakin kuuluu harrastajien lisääminen… Maksavia asiakkaita halutaan lisää markkinamyllyn jauhettavaksi. GC-kurssi antaa juuri ja juuri auttavat perustiedot kentällä selviämiseen – se on sen tärkein tehtävä. Jostain on aloitettava. Golf on maailman vaikein pallopeli.
Noin 20 vuotta pelanneena ja seuransa kapteeninakin toimineena panen tähän pienen jutun. Liitosta saatava lappu osoittaa, mitä kaikkea pitäisi osata ja tietää, jotta pääsisi sössimään kentille. Asioiden oikomista on monenlaista. Monet aloittelijat luulevat, että riittävän taidon voi saada muutamalla rangekäynnillä ja vaativat koulutuksen järjestäjältä sen hyväksymistä. Joillakin kentillä green card-koulutus on puhdasta rahastusta… viestiketjussa puhutaan liian vähän siitä, että green cardiin tarvitaan taitojen minimitason lisäksi myös turvallisuus-, sääntö- ja etikettitietämyksen alkeet.
SUOMESSA – käyn golfalkeiskurssin tai sitten ei, suoritan hyväksytysti Green Card kokeen kaikkine osa-alueineen tai sitten ei, liityn jäseneksi SGL kuuluvaan seuraan saadakseni tasoituskortin tai sitten ei. Vai siis miten oikeastaan todellisuudessa 🙂
Anteeksi, mutta hieman ehkäpä tulevaisuus todellisuutta peliin: Suurimman osan Suomen golfkentistä omistaa osakkeenomistajat, jotka voivat /haluava t/päättävät, ketkä ko. kentällä pelaavat ’korvausta’ vastaan ja millä taitotasolla. Nykyisin Suomen Golfliiton seuraan kuuluva (siis hyväksytty) henkilö saa tasoituskortin (alku 54), jos todistaa jollain tavalla ko. seuraan osaavansa ns. golfpelin hahmottamisen (ja maksaa liitttymis/jäsenmaksut ajallaan). HUOM vastaavan tasoituskortin saat myös ’maailmalta’, joka kelpaa täällä Golfkenttä Oy:lle tai sitten ei …
Vielä voimassa olevan sopimuksen perusteella KAIKKI Suomessa olevat ns. SGL seuroihin kuuluvat kenttä/kotiseurat vastaanottavat vieraspelaajia itsemäärääminä aikoina / vastikkeella ns. vieraspelaajina (GF). Myös muita pelimahdollisuuksia on tarjolla erilaisiana kerta/kymppi/vuokra/supergolf ym. pelisopimusetuuksina.
Samaan aikaan täällä tai muilla keskusteluareenoilla vaaditaan pelimahdollisuuksia kaikille eli ns. pay and play kenttiä. Toisaalta tuodaan esille golfpeliin liittyvät etiketti siis turvallisuusmääräykset tai tasoitusparannuspelikortit eli virallinen tulospelikierros.
Onko tämä yhtälö edes mahdollinen: Nykyiset golfkenttien osakkeenomistajat ovat omalla rahalla rakentaneet golfkenttäpelialueen ja golfpelihaluiset eivät ehkä halua noudattaa etukäteen kerrottuja ohjeita? Toisaalta myönnetään, että Green Card suoritukseen valmistava kurssi on ALKU golfpeliuralle, jossa oletetaan samassa peliryhmässä pelaavien henkilöiden automaattisesti opastavan virallisten sääntöjen mukaan toimimisessa. Siis pelaan GFhinnalla kentällä ja samalla opastan kotiseuran aloittelijaa?
Jospa pohdittaisiin OLENNAISTA ja hahmottettaisiin syys/seurausilmiöitä yhdistettynä perusihmispsykologiseen käyttäytymiseen nykyaikana: Mulle kaikki heti nyt ilmaiseksi jne…
No niin, Golfprot saa rahaa GF kurssi/virallisista suorituksista, postilaatikko/etäseuroille kelpaa pätevät paperit /jäsenet rahalla, haastavassa taloudellisessa tilanteessa olevat kenttä OY:lle GFraha on onnea taivaasta, SGL/RYseurat haluavat lisää jäseniä, valtaa, rahaa ym. vaikka heidän oma kenttä OY ei pysty vastaanottamaan uusia pelaajia.
No niin, nostetaan SGL jäsemaksua ja samalla nostetaan myös seurojen jäsenmaksua …. mutta kysykään hyvät SGL jäsenet edes joskus miten raha jaetaan. Junior toimintaa – siis maidän seuran ’pullasorsa’ harrastusväelle vai oikeasti ’joku joskus huipulle’ projektiin. Toisaalta, miksi tavisgolfpelaajan pitäis maksaa jonkun matka ammattilaisgolfin rahakentille, jos ei mitään saa vastineeksi? edes tervehdystä klubilla?
Palataan alkuun ja Green Card – eli vihreään korttiin. Kyynisesti kaikkea saa rahalla, jopa suomalaisen golfpron nimikirjoituksen GC lappuun kohtaan suoritettu….
Miettikää edes hetki ja hahmottakaa kokonaisuus: ilmaisia lounaita ei ole ei edes golfmaailmassa (SGL ym.). Jotkut rakensi kentät, jotkut haluaa pelata jne… Kansanlaji eipä vielä, mutta olympialaji ja katsokaa paperihesaria – golfjuttua pukkaa koko ajan 🙂
zazen kirjoitti: (3.11.2009 19:12:54)
SUOMESSA – käyn golfalkeiskurssin tai sitten ei, suoritan hyväksytysti Green Card kokeen kaikkine osa-alueineen tai sitten ei, liityn jäseneksi SGL kuuluvaan seuraan saadakseni tasoituskortin tai sitten ei. Vai siis miten oikeastaan todellisuudessa 🙂Anteeksi, mutta hieman ehkäpä tulevaisuus todellisuutta peliin: Suurimman osan Suomen golfkentistä omistaa osakkeenomistajat, jotka voivat /haluava t/päättävät, ketkä ko. kentällä pelaavat ’korvausta’ vastaan ja millä taitotasolla. Nykyisin Suomen Golfliiton seuraan kuuluva (siis hyväksytty) henkilö saa tasoituskortin (alku 54), jos todistaa jollain tavalla ko. seuraan osaavansa ns. golfpelin hahmottamisen (ja maksaa liitttymis/jäsenmaksut ajallaan). HUOM vastaavan tasoituskortin saat myös ’maailmalta’, joka kelpaa täällä Golfkenttä Oy:lle tai sitten ei …
Vielä voimassa olevan sopimuksen perusteella KAIKKI Suomessa olevat ns. SGL seuroihin kuuluvat kenttä/kotiseurat vastaanottavat vieraspelaajia itsemäärääminä aikoina / vastikkeella ns. vieraspelaajina (GF). Myös muita pelimahdollisuuksia on tarjolla erilaisiana kerta/kymppi/vuokra/supergolf ym. pelisopimusetuuksina.
Samaan aikaan täällä tai muilla keskusteluareenoilla vaaditaan pelimahdollisuuksia kaikille eli ns. pay and play kenttiä. Toisaalta tuodaan esille golfpeliin liittyvät etiketti siis turvallisuusmääräykset tai tasoitusparannuspelikortit eli virallinen tulospelikierros.
Onko tämä yhtälö edes mahdollinen: Nykyiset golfkenttien osakkeenomistajat ovat omalla rahalla rakentaneet golfkenttäpelialueen ja golfpelihaluiset eivät ehkä halua noudattaa etukäteen kerrottuja ohjeita? Toisaalta myönnetään, että Green Card suoritukseen valmistava kurssi on ALKU golfpeliuralle, jossa oletetaan samassa peliryhmässä pelaavien henkilöiden automaattisesti opastavan virallisten sääntöjen mukaan toimimisessa. Siis pelaan GFhinnalla kentällä ja samalla opastan kotiseuran aloittelijaa?
Jospa pohdittaisiin OLENNAISTA ja hahmottettaisiin syys/seurausilmiöitä yhdistettynä perusihmispsykologiseen käyttäytymiseen nykyaikana: Mulle kaikki heti nyt ilmaiseksi jne…
No niin, Golfprot saa rahaa GF kurssi/virallisista suorituksista, postilaatikko/etäseuroille kelpaa pätevät paperit /jäsenet rahalla, haastavassa taloudellisessa tilanteessa olevat kenttä OY:lle GFraha on onnea taivaasta, SGL/RYseurat haluavat lisää jäseniä, valtaa, rahaa ym. vaikka heidän oma kenttä OY ei pysty vastaanottamaan uusia pelaajia.
No niin, nostetaan SGL jäsemaksua ja samalla nostetaan myös seurojen jäsenmaksua …. mutta kysykään hyvät SGL jäsenet edes joskus miten raha jaetaan. Junior toimintaa – siis maidän seuran ’pullasorsa’ harrastusväelle vai oikeasti ’joku joskus huipulle’ projektiin. Toisaalta, miksi tavisgolfpelaajan pitäis maksaa jonkun matka ammattilaisgolfin rahakentille, jos ei mitään saa vastineeksi? edes tervehdystä klubilla?
Palataan alkuun ja Green Card – eli vihreään korttiin. Kyynisesti kaikkea saa rahalla, jopa suomalaisen golfpron nimikirjoituksen GC lappuun kohtaan suoritettu….
Miettikää edes hetki ja hahmottakaa kokonaisuus: ilmaisia lounaita ei ole ei edes golfmaailmassa (SGL ym.). Jotkut rakensi kentät, jotkut haluaa pelata jne… Kansanlaji eipä vielä, mutta olympialaji ja katsokaa paperihesaria – golfjuttua pukkaa koko ajan 🙂
Olipas SEKAVA vuodatus!
sardiini kirjoitti: (3.11.2009 20:05:36)
zazen kirjoitti: (3.11.2009 19:12:54)
SUOMESSA – käyn golfalkeiskurssin tai sitten ei, suoritan hyväksytysti Green Card kokeen kaikkine osa-alueineen tai sitten ei, liityn jäseneksi SGL kuuluvaan seuraan saadakseni tasoituskortin tai sitten ei. Vai siis miten oikeastaan todellisuudessa 🙂Anteeksi, mutta hieman ehkäpä tulevaisuus todellisuutta peliin: Suurimman osan Suomen golfkentistä omistaa osakkeenomistajat, jotka voivat /haluava t/päättävät, ketkä ko. kentällä pelaavat ’korvausta’ vastaan ja millä taitotasolla. Nykyisin Suomen Golfliiton seuraan kuuluva (siis hyväksytty) henkilö saa tasoituskortin (alku 54), jos todistaa jollain tavalla ko. seuraan osaavansa ns. golfpelin hahmottamisen (ja maksaa liitttymis/jäsenmaksut ajallaan). HUOM vastaavan tasoituskortin saat myös ’maailmalta’, joka kelpaa täällä Golfkenttä Oy:lle tai sitten ei …
Vielä voimassa olevan sopimuksen perusteella KAIKKI Suomessa olevat ns. SGL seuroihin kuuluvat kenttä/kotiseurat vastaanottavat vieraspelaajia itsemäärääminä aikoina / vastikkeella ns. vieraspelaajina (GF). Myös muita pelimahdollisuuksia on tarjolla erilaisiana kerta/kymppi/vuokra/supergolf ym. pelisopimusetuuksina.
Samaan aikaan täällä tai muilla keskusteluareenoilla vaaditaan pelimahdollisuuksia kaikille eli ns. pay and play kenttiä. Toisaalta tuodaan esille golfpeliin liittyvät etiketti siis turvallisuusmääräykset tai tasoitusparannuspelikortit eli virallinen tulospelikierros.
Onko tämä yhtälö edes mahdollinen: Nykyiset golfkenttien osakkeenomistajat ovat omalla rahalla rakentaneet golfkenttäpelialueen ja golfpelihaluiset eivät ehkä halua noudattaa etukäteen kerrottuja ohjeita? Toisaalta myönnetään, että Green Card suoritukseen valmistava kurssi on ALKU golfpeliuralle, jossa oletetaan samassa peliryhmässä pelaavien henkilöiden automaattisesti opastavan virallisten sääntöjen mukaan toimimisessa. Siis pelaan GFhinnalla kentällä ja samalla opastan kotiseuran aloittelijaa?
Jospa pohdittaisiin OLENNAISTA ja hahmottettaisiin syys/seurausilmiöitä yhdistettynä perusihmispsykologiseen käyttäytymiseen nykyaikana: Mulle kaikki heti nyt ilmaiseksi jne…
No niin, Golfprot saa rahaa GF kurssi/virallisista suorituksista, postilaatikko/etäseuroille kelpaa pätevät paperit /jäsenet rahalla, haastavassa taloudellisessa tilanteessa olevat kenttä OY:lle GFraha on onnea taivaasta, SGL/RYseurat haluavat lisää jäseniä, valtaa, rahaa ym. vaikka heidän oma kenttä OY ei pysty vastaanottamaan uusia pelaajia.
No niin, nostetaan SGL jäsemaksua ja samalla nostetaan myös seurojen jäsenmaksua …. mutta kysykään hyvät SGL jäsenet edes joskus miten raha jaetaan. Junior toimintaa – siis maidän seuran ’pullasorsa’ harrastusväelle vai oikeasti ’joku joskus huipulle’ projektiin. Toisaalta, miksi tavisgolfpelaajan pitäis maksaa jonkun matka ammattilaisgolfin rahakentille, jos ei mitään saa vastineeksi? edes tervehdystä klubilla?
Palataan alkuun ja Green Card – eli vihreään korttiin. Kyynisesti kaikkea saa rahalla, jopa suomalaisen golfpron nimikirjoituksen GC lappuun kohtaan suoritettu….
Miettikää edes hetki ja hahmottakaa kokonaisuus: ilmaisia lounaita ei ole ei edes golfmaailmassa (SGL ym.). Jotkut rakensi kentät, jotkut haluaa pelata jne… Kansanlaji eipä vielä, mutta olympialaji ja katsokaa paperihesaria – golfjuttua pukkaa koko ajan 🙂
Olipas SEKAVA vuodatus!
No ei se niin sekava ollut, jos sen olennaisen tuosta poimii niin mun mielestä se olis jotain siihen suuntaan, että lopeta golf ja aloita sauvakävely, se on paljon helpompaa.
sardiini kirjoitti: (3.11.2009 20:05:36) Olipas SEKAVA vuodatus!
NIINPÄ, otsikko oli pohdintaa – siis ei ole valmista täydellistä valmista tekstiä ratkaisuineen vaan alustavia ajatuksia tähän nykypäivän suomalaiseen golf’ongelmaan’, johon GC /tasoitus/ pelaamisoikeus liittyy olennaisesti GP.com palstoilla.
Arvoisa nim sardiini, jos et saa tekstistä selvää – ohita. Jos ärsyttää, pyydä Golf Pisteen vastaavaa nettietiketti vartijaa delaamaan kirjoittamani teksti – annan siihen heti luvan …ps. ajattele ennen sitä edes heti ’missä todellisuudeessa ollaan Suomen Golf onnellassa’ 🙂
zazen kirjoitti: (3.11.2009 19:12:54)
Junior toimintaa – siis maidän seuran ’pullasorsa’ harrastusväelle vai oikeasti ’joku joskus huipulle’ projektiin. Toisaalta, miksi tavisgolfpelaajan pitäis maksaa jonkun matka ammattilaisgolfin rahakentille, jos ei mitään saa vastineeksi? edes tervehdystä klubilla?Palataan alkuun ja Green Card – eli vihreään korttiin. Kyynisesti kaikkea saa rahalla, jopa suomalaisen golfpron nimikirjoituksen GC lappuun kohtaan suoritettu….
Miettikää edes hetki ja hahmottakaa kokonaisuus: ilmaisia lounaita ei ole ei edes golfmaailmassa (SGL ym.). Jotkut rakensi kentät, jotkut haluaa pelata jne… Kansanlaji eipä vielä, mutta olympialaji ja katsokaa paperihesaria – golfjuttua pukkaa koko ajan 🙂
Niin, golf on minun tiedossani olevista lajeista ainoa, jossa jäsenistö maksaa toisten lasten harrastuksesta aiheituvia kuluja huomattavassa määrin. Nuo lapset ovat lisäksi valtaosin sellaisia, jotka eivät ole missään muussa urheilulajissa pärjänneet.
Onko jollakin tiedossa sellainen henkilö, joka ei yrityksistä huolimatta olisi saanut green card’ia, vaan toistuvasti gc-suoritus olisi hylätty? Onko edes tiedossa henkilöitä, jotka eivät olisi saaneet korttia heti ensiyrittämällä?
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
[
Onko jollakin tiedossa sellainen henkilö, joka ei yrityksistä huolimatta olisi saanut green card’ia, vaan toistuvasti gc-suoritus olisi hylätty?On
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
[ Onko edes tiedossa henkilöitä, jotka eivät olisi saaneet korttia heti ensiyrittämällä?On.
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
zazen kirjoitti: (3.11.2009 19:12:54)
Junior toimintaa – siis maidän seuran ’pullasorsa’ harrastusväelle vai oikeasti ’joku joskus huipulle’ projektiin. Toisaalta, miksi tavisgolfpelaajan pitäis maksaa jonkun matka ammattilaisgolfin rahakentille, jos ei mitään saa vastineeksi? edes tervehdystä klubilla?Palataan alkuun ja Green Card – eli vihreään korttiin. Kyynisesti kaikkea saa rahalla, jopa suomalaisen golfpron nimikirjoituksen GC lappuun kohtaan suoritettu….
Miettikää edes hetki ja hahmottakaa kokonaisuus: ilmaisia lounaita ei ole ei edes golfmaailmassa (SGL ym.). Jotkut rakensi kentät, jotkut haluaa pelata jne… Kansanlaji eipä vielä, mutta olympialaji ja katsokaa paperihesaria – golfjuttua pukkaa koko ajan 🙂
Niin, golf on minun tiedossani olevista lajeista ainoa, jossa jäsenistö maksaa toisten lasten harrastuksesta aiheituvia kuluja huomattavassa määrin. Nuo lapset ovat lisäksi valtaosin sellaisia, jotka eivät ole missään muussa urheilulajissa pärjänneet.
En tiedä missä seurassa olet, mutta katselin oman seuran tietoja niin kyllä siinä homma menee niinpäin, että junioreilta saadut tulot ovat suuremmat kuin junioritoiminnan menot. Jos tuohon vielä lasketaan kuinka paljon vanhempia tulee junioreiden mukana pelaamaan ja maksavat täydet maksut niin silloin puhutaan jo hyvin suuresta +merkkisestä tuloksesta. Tuohon kun vielä lasketaan näiden vanhempien vapaaehtoistyö, joka ainakin osin jouduttaisiin ostamaan muualta tai jätetään tekemättä niin kyllä siinä loppujen lopuksi aika suuri osa menee myös muiden jäsenten toiminnan tukemiseen. Lasten vanhemmat kun ovat aika aktiivisia yleensä seura- ja junioritoiminnassa sekä talkoissa. Samoin on ollut hienoa nähdä kuinka isovanhemmat ovat tuoneet lastenlapsiaan golfin pariin. Omilla vanhemmilla kun ei siihen ole välttämättä ollut aikaa.
Toki myönnän, että jokainen kuluerä jonka seura joutuu maksamaan on jäsenen maksettava, kysymys on enemmän siitä kuinka ja mihin nämä rajat vedetään, mitä sillä saadaan, mitä halutaan saada, millaista tuottoa halutaan mistäkin, onko eettisesti oikein.
Henkilökohtaisesti arvostan suuresti ihmisiä, joita löytyy yllättävän paljon, jotka mitä erilaisimmilla tavoilla tukevat seurojen juniorityötä ihan silkalla rahalla mm suoraan sponsoroimalla, kilpailujen järjestämisellä (tuotot junioreille), tarvikkeilla yms. Ovat sen katsoneet tärkeämmäksi kuin muun toiminnan tulemisen ja näkevät, että niissä pullasorsissa on jotain hyvää jota kannattaa tukea, vaikka heillä ei enää omia junioreita olekaan.
Kyllä seurojen kannattaa mielestäni tukea nuorisotoimintaa ja taitaa olla jopa edellytys seuroille liiton taholta laadukkaan tekemisen järjestämiseksi. Näistä nuorista kun tulee joskus niitä täyden pelimaksun maksajia vaikkei ehkä niitä olympiavoittajia tai ammattilaisia. Näin myös aikaperspektiivi tulee mukaan ja seurojen tulevaisuus.
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
Niin, golf on minun tiedossani olevista lajeista ainoa, jossa jäsenistö maksaa toisten lasten harrastuksesta aiheituvia kuluja huomattavassa määrin.
Mää mietin tota hetken. Sitten havahduin semmoseen, että kaikissa lajeissa missä olen ollut mukana, tilanne on juurikin sama.
ts kirjoitti: (4.11.2009 9:33:27)
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
Niin, golf on minun tiedossani olevista lajeista ainoa, jossa jäsenistö maksaa toisten lasten harrastuksesta aiheituvia kuluja huomattavassa määrin.
Mää mietin tota hetken. Sitten havahduin semmoseen, että kaikissa lajeissa missä olen ollut mukana, tilanne on juurikin sama.
Jos puhutaan esim. jääkiekosta ja jalkapallosta, niin vanhemmat maksavat joka sentin aiheutuvista kuluista.
Ja Rauskille: Vai on junioreilta saadut tulot suuremmat kuin junioritoiminnan menot? Mitäköhän nämä tulot mahtaa olla? Mikäli lasketaan pelkästään vuosittain kentälle (oy ja seura) maksettavat maksut, niin nämä juniorit jäävät jo aika tavalla muista jälkeen, eikä muita 10-36 hcp:n pelureita kuljeteta ympäri maata seuran kustannuksella. Mikäli taas siitä syystä, että junnuista tai heidän sukulaisistaan tai tuttavistaan tulee joskus pysyviä pelaajia, niin pitäisi kaikkien muidenkin ikäryhmien saada samat edut ja pelata samoilla maksuilla, koska heidänkin sukulaisista ja tuttavista saattaa tulla pelaavia ihmisiä. Jotkut näistä osallistuvat varmasti myös talkoisiin.
En nyt erityisesti vastusta tätä junnutoimintaa, mutta taloudellisesti paljon parempaan lopputulokseen päästäisiin, mikäli pelaajia yritettäisiin rekrytoida esim. työpaikoilta, jolloin saataisiin mukaan täydet maksut maksavia pelaajia, joita ei tarvitsisi seuran kustannuksella kuljetella ympäri Suomea.
Chip Greenside kirjoitti: (4.11.2009 10:59:48)
ts kirjoitti: (4.11.2009 9:33:27)
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
Niin, golf on minun tiedossani olevista lajeista ainoa, jossa jäsenistö maksaa toisten lasten harrastuksesta aiheituvia kuluja huomattavassa määrin.
Mää mietin tota hetken. Sitten havahduin semmoseen, että kaikissa lajeissa missä olen ollut mukana, tilanne on juurikin sama.
Jos puhutaan esim. jääkiekosta ja jalkapallosta, niin vanhemmat maksavat joka sentin aiheutuvista kuluista.
Normaalin urheiluseuran jäsenistöstä hyvin pieni osa on aktiivisia kilpaurheilijoita. heidän jäsenmaksunsa siis menevät noiden rahaa kuluttavien jäsenten toiminnan tukemiseen ja seuran yleisen toiminnan pyörittämiseen. En usko kuitenkaan, että jalkapallo ja jääkiekko ovat ainoat tiedossasi olevat urheilulajit.
Chip Greenside kirjoitti: (4.11.2009 10:59:48)
Ja Rauskille: Vai on junioreilta saadut tulot suuremmat kuin junioritoiminnan menot?
Noinhan Rauski ei tainnut kirjoittaa, vaan junioritoiminnan tulot. Siinä on iso ero. Hyvin hoidettuna junnutoiminta voidaan rahoittaa ulkopuolelta kerätyin varoin aika isossakin mittakaavassa.
ts kirjoitti: (4.11.2009 11:24:39)
Chip Greenside kirjoitti: (4.11.2009 10:59:48)
ts kirjoitti: (4.11.2009 9:33:27)
Chip Greenside kirjoitti: (3.11.2009 23:09:54)
Niin, golf on minun tiedossani olevista lajeista ainoa, jossa jäsenistö maksaa toisten lasten harrastuksesta aiheituvia kuluja huomattavassa määrin.
Mää mietin tota hetken. Sitten havahduin semmoseen, että kaikissa lajeissa missä olen ollut mukana, tilanne on juurikin sama.
Jos puhutaan esim. jääkiekosta ja jalkapallosta, niin vanhemmat maksavat joka sentin aiheutuvista kuluista.
Normaalin urheiluseuran jäsenistöstä hyvin pieni osa on aktiivisia kilpaurheilijoita. heidän jäsenmaksunsa siis menevät noiden rahaa kuluttavien jäsenten toiminnan tukemiseen ja seuran yleisen toiminnan pyörittämiseen. En usko kuitenkaan, että jalkapallo ja jääkiekko ovat ainoat tiedossasi olevat urheilulajit.
Chip Greenside kirjoitti: (4.11.2009 10:59:48)
Ja Rauskille: Vai on junioreilta saadut tulot suuremmat kuin junioritoiminnan menot?
Noinhan Rauski ei tainnut kirjoittaa, vaan junioritoiminnan tulot. Siinä on iso ero. Hyvin hoidettuna junnutoiminta voidaan rahoittaa ulkopuolelta kerätyin varoin aika isossakin mittakaavassa.
Rauski kirjoitti sanatarkasti: ’ En tiedä missä seurassa olet, mutta katselin oman seuran tietoja niin kyllä siinä homma menee niinpäin, että junioreilta saadut tulot ovat suuremmat kuin junioritoiminnan menot.’
Mikäli Rauskin seuran kaltaisessa seurassa kaikki pelaajat olisivat esim. alle 12-vuotiaita pelaajia, maksaisivat nämä kentälle yhteensä n. 65.000 euroa, mutta mikäli he olisivat kaikki täysikäisiä maksaisivat he n. 530.000 euroa. Kyllä täysi-ikäisiltä saadut tulot ovat suuremmat kuin täysi-ikäistoiminnan menot.
Miten voi ajatella, että junioreilta saadaan vain tuloja, mutta he eivät aiheita ollenkaan menoja muuten kuin mitä varsinaisen junioritoiminnan menot ovat.
Chip Greenside kirjoitti: (4.11.2009 11:43:15)
Rauski kirjoitti sanatarkasti: ’ En tiedä missä seurassa olet, mutta katselin oman seuran tietoja niin kyllä siinä homma menee niinpäin, että junioreilta saadut tulot ovat suuremmat kuin junioritoiminnan menot.’
Näinpä näytti kirjoittaneen, jossa on selkeä asiavirhe. Todellinen tilanne on kuitenkin tuo kertomani.
Kirjoituksesi loppuosa ontuu siksi, että vielä ei ole jouduttu junioreiden takia jättämään yhtään aikuisen jäsenhakemusta hyväksymättä. Eli eivät ole toisiaan poissulkevia vaan täydentäviä asioita, joiden osalta esim Rauskin kotiseurassa junioritoiminnan hyödyt ovat vahvasti hänen kuvailemiaan. Juniorit siis tuovat jatkuvasti aikuisia vanavedessään, eikä päinvastoin, kuten useimmiten tapahtuu.
-
JulkaisijaArtikkelit