-
JulkaisijaArtikkelit
-
Voisiko joku liiton/FT:n tuomaritouhuihin osallistuva vääntää rautalangasta, tuota matkapuhelimen käyttökieltoa kilpailuissa. FT:n sivuilla mainitaan, että puhelimen käyttö ja auki pitäminen on kiellettyä. Midien sivuilla on mainittu, että mitään puhelimen ominaisuuksia ei saa käyttää. Nämä lienevät selkeitä asioita. Mutta entäs jos kilpailijalle annetaan käteen paikallissäännöt, jossa lukee, että ’matkapuhelimen käyttäminen kilpailun aikana on kielletty’, niin tarkoittaako se kirjaimellisesti sitä? Voiko esim. nettiä käyttää tulosseurantaan, koska samanhan voisi tehdä esim. tabletin avulla.
Kysyttäessä tuomarilta olikohan se nyt eka FT, että saako käyttää kännykästä netin tulosseurantaa niin vastaus oli että kyllä saa. Sen sijaan on ymmärrettävää ettei puhelimeen saa puhua eikä vastata muutakuin tuomarille soitettaessa. Onhan esim gamebookiakin käytetty esim viime vuonna joissakin FT kisosissa, tänä vuonna niitä ei ole näkynyt.
Ensin täytyy vastata kysymykseen mikä on puhelin. Sen jälkeen kaikki on paljon helpompaa. Tai sitten ei.
Puhelimen käyttö on esim. FT:n kisoissa kiellettyä paitsi hätätapauksessa tai kutsuttaessa tuomari paikalle. Sen sijaan mobiililaitteen käyttö vaikkapa paikallisten säätietojen hakemiseen internetin välityksellä on sallittua.
MID-tourilla asia on tehty perin selkeäksi, mobiililaitettakaan ei saa käyttää ja piste, ei edes etäisyysmittauksiin. Henkilökohtaisesti pidän tätä linjaa parhaana, eipähän tule epäselvyyksiä eikä tulkintaongelmia.
Vähän skitsofrenisesltä näyttää. Jos vertaan esim iPhonea ja iPadia a inoa ero koon lisäksi, on se, että toisella voi sellaisenaan soittaa äänipuheluita. Android pohjaisten laitteiden kanssa taitaa olla sama juttu. Jos katsotaan laitteiden antavan niiden käyttäjälle kohtuutonta etua, olisi paikallaan kieltää kaikkien electronisten laitteiden käyttö.
Tietysti kilpailijat, joilla ei tänä päivänä ole älypuhelinta ja/tai tablettia, ovat harvassa, joten kielto näyttäisi vain yritykseltä pitää peli ns kivikaudessa.tervolalainen kirjoitti: (28.7.2015 6:38:50)
Vähän skitsofrenisesltä näyttää. Jos vertaan esim iPhonea ja iPadia a inoa ero koon lisäksi, on se, että toisella voi sellaisenaan soittaa äänipuheluita. Android pohjaisten laitteiden kanssa taitaa olla sama juttu. Jos katsotaan laitteiden antavan niiden käyttäjälle kohtuutonta etua, olisi paikallaan kieltää kaikkien electronisten laitteiden käyttö.
Tietysti kilpailijat, joilla ei tänä päivänä ole älypuhelinta ja/tai tablettia, ovat harvassa, joten kielto näyttäisi vain yritykseltä pitää peli ns kivikaudessa.Kaikkien elektronisten laitteiden kieltäminen voi olla aika radikaali ratkaisu. Tämä pitää sisällään useat kellot, laser mittarit, GPS vastaanottimet, jne.
Näistä puhelimista tulee liian monelle pakkomielle. Sen sulkeminen (kilpailu)kierroksen ajaksi on jostain syystä ylivoimaista. Mielestäni sulkeminen/äänetön ja ’räpläämisen’ kieltäminen kierroksen aikana on paras ratkaisu. (koskien myös mahd. mailapoikaa) Hätätilanteet ja yhteys kilpailun johtoon/tuomariin luonnollisesti sallittuna.
Esim. miksi tuloksia ei voida syöttää jälkikäteen, jos ne haluaa taltioida.
Bogikone kirjoitti: (28.7.2015 10:27:53)
Kaikkien elektronisten laitteiden kieltäminen voi olla aika radikaali ratkaisu. Tämä pitää sisällään useat kellot, laser mittarit, GPS vastaanottimet, jne.
Näistä puhelimista tulee liian monelle pakkomielle. Sen sulkeminen (kilpailu)kierroksen ajaksi on jostain syystä ylivoimaista. Mielestäni sulkeminen/äänetön ja ’räpläämisen’ kieltäminen kierroksen aikana on paras ratkaisu. (koskien myös mahd. mailapoikaa) Hätätilanteet ja yhteys kilpailun johtoon/tuomariin luonnollisesti sallittuna.
Esim. miksi tuloksia ei voida syöttää jälkikäteen, jos ne haluaa taltioida.
Taidamme olla samaa mieltä asiasta, vaikkatoivonkin, että turhat säännöt jätettäisiin kirjoittamatta. Jos golfin etiketti ei ole riittävä rajoittamaan häiritsevää laitteiden käyttöä, säännöt tuskin parantaisivat tilannetta.
tervolalainen kirjoitti: (28.7.2015 11:35:26)
Taidamme olla samaa mieltä asiasta, vaikkatoivonkin, että turhat säännöt jätettäisiin kirjoittamatta. Jos golfin etiketti ei ole riittävä rajoittamaan häiritsevää laitteiden käyttöä, säännöt tuskin parantaisivat tilannetta.Kannattaa huomata periaatteellinen ero mobiililaitteiden kaiken käytön ja mobiililaitteiden häiritsevän käytön perusteella. En näe mitään syytä kieltää koko ajan voimassa olevissa paikallissäännöissä mobiililaitteiden ei-häiritsevää käyttöä. Mobiililaitteiden käyttö ei ole sellaisenaan häiritsevää, jos se tehdään niin, että se ei viivytä peliä.
Tourin kilpailumääräyksissä kieltoperusteena on ehkä osaksi ollut häiritsevyys, mutta varmaankin ensisijaisena kielletyt käyttötavat (kuten yhteydenpito valmentajaan tai muuhun tahoon vinkkien saamiseksi). Täyskielto on otettu yksiselitteisyyden vuoksi.
Itse ainakin mieluusti räplään mobiililaitteita niin tavanomaisilla klubikilpailu- kuin harjoituskierroksilla, koska muuten kentällä odottelun, kävelemisen jne. aikana pitkästyisi kuoliaaksi. Mitään häiriötä tästä ei varmasti kenellekään aiheudu, ellei sitten lukeudu kroonisiin mielensäpahottajiin. Toki (mahdollisesti) häiritseviäkin käyttötapoja on, kuten puhelimen pirinät ja soitot kesken kierroksen, mutta itse pidän mobiililaitteet hiljaisina.
pjs kirjoitti: (28.7.2015 11:51:51)
Itse ainakin mieluusti räplään mobiililaitteita niin tavanomaisilla klubikilpailu- kuin harjoituskierroksilla, koska muuten kentällä odottelun, kävelemisen jne. aikana pitkästyisi kuoliaaksi. Mitään häiriötä tästä ei varmasti kenellekään aiheudu, ellei sitten lukeudu kroonisiin mielensäpahottajiin. Toki (mahdollisesti) häiritseviäkin käyttötapoja on, kuten puhelimen pirinät ja soitot kesken kierroksen, mutta itse pidän mobiililaitteet hiljaisina.Kuulun niihin jotka eivät räplää muuten kuin tuloksen/statistiikan syöttämisen verran joka vie saman ajan kuin korttiin kirjoittaminen eikä vaadi pysähtymistä. Ehkä Lumian omistamisesa on jotain iloa…
Maailmassa on tietysti niitä jotka saavat näppylöitä jo pelkästään kännykän näkemisestä, mutta ehkä vahinko on niin syvällä että siitä ei parane.
Tämä siis harkkakierroksilla. Kisakierroksilla harvemmin tuloksia syötän lennossa.
pjs kirjoitti: (28.7.2015 11:51:51)
Itse ainakin mieluusti räplään mobiililaitteita niin tavanomaisilla klubikilpailu- kuin harjoituskierroksilla, koska muuten kentällä odottelun, kävelemisen jne. aikana pitkästyisi kuoliaaksi.Huhhuh…
Meillä, jotka olemme syntyneet ennen internetin keksimistä ei ole mitään ongelmia jutella mukavia ihan elävien ihmisten kanssa ihan koko kierroksen ajan ilman mitään tarvetta käydä FaceBookissa tai Instassa. Tänäänkin oli aivan ikimuistettavan upea kierros hyvän ystäväni ja kahden hurmaavan leidin seurassa. Eipä tulleet mobiililaitteet mieleen muuten kuin GameBookiin tuloksia syötettäessä.
KL kirjoitti: (28.7.2015 20:36:14)
Meillä, jotka olemme syntyneet ennen internetin keksimistä ei ole mitään ongelmia jutella mukavia ihan elävien ihmisten kanssa ihan koko kierroksen ajan ilman mitään tarvetta käydä FaceBookissa tai Instassa. Tänäänkin oli aivan ikimuistettavan upea kierros hyvän ystäväni ja kahden hurmaavan leidin seurassa. Eipä tulleet mobiililaitteet mieleen muuten kuin GameBookiin tuloksia syötettäessä.Saat toki täysin vapaasti hurmata ja hurmaantua viehättävästä seurasta, mutta on vaikea käsittää, jos (ja miksi) haluaisit määrätä muiden tekevän samoin. Tehkööt jokainen niin kuin parhaaksi katsoo kussakin seurassa ja kullakin hetkellä. Tästä näkökulmasta (ja mikä on tämän keskustelun aiheena) on vaikea nähdä miksi tämän pitäisi olla sääntöasia.
pjs kirjoitti: (28.7.2015 23:23:54)
KL kirjoitti: (28.7.2015 20:36:14)
Meillä, jotka olemme syntyneet ennen internetin keksimistä ei ole mitään ongelmia jutella mukavia ihan elävien ihmisten kanssa ihan koko kierroksen ajan ilman mitään tarvetta käydä FaceBookissa tai Instassa. Tänäänkin oli aivan ikimuistettavan upea kierros hyvän ystäväni ja kahden hurmaavan leidin seurassa. Eipä tulleet mobiililaitteet mieleen muuten kuin GameBookiin tuloksia syötettäessä.Saat toki täysin vapaasti hurmata ja hurmaantua viehättävästä seurasta, mutta on vaikea käsittää, jos (ja miksi) haluaisit määrätä muiden tekevän samoin. Tehkööt jokainen niin kuin parhaaksi katsoo kussakin seurassa ja kullakin hetkellä. Tästä näkökulmasta (ja mikä on tämän keskustelun aiheena) on vaikea nähdä miksi tämän pitäisi olla sääntöasia.
En ole määrännyt ketään tekemään yhtään mitään eikä minulla ole tämmöisellä keskustelupalstalla siihen mitään valtuuksiakaan, mutta siitähän ei tässä keskustelussa ole ollut lainkaan kyse. Otin vain kantaa siihen, että elävien ihmisten kanssa pelattaessa joillakin on kyky ja halu seurustella mieluummin niiden ihmisten kanssa kuin olla osa virtuaalista maailmaa. Kas kun siinä oikeassa reaalimaailmassa saattaa kokea asioita, joita virtuaalimaailmassa voi vain katsella toisten ottamista valokuvista tai videoista…
KL kirjoitti: (29.7.2015 0:19:38)
pjs kirjoitti: (28.7.2015 23:23:54)
KL kirjoitti: (28.7.2015 20:36:14)
Meillä, jotka olemme syntyneet ennen internetin keksimistä ei ole mitään ongelmia jutella mukavia ihan elävien ihmisten kanssa ihan koko kierroksen ajan ilman mitään tarvetta käydä FaceBookissa tai Instassa. Tänäänkin oli aivan ikimuistettavan upea kierros hyvän ystäväni ja kahden hurmaavan leidin seurassa. Eipä tulleet mobiililaitteet mieleen muuten kuin GameBookiin tuloksia syötettäessä.Saat toki täysin vapaasti hurmata ja hurmaantua viehättävästä seurasta, mutta on vaikea käsittää, jos (ja miksi) haluaisit määrätä muiden tekevän samoin. Tehkööt jokainen niin kuin parhaaksi katsoo kussakin seurassa ja kullakin hetkellä. Tästä näkökulmasta (ja mikä on tämän keskustelun aiheena) on vaikea nähdä miksi tämän pitäisi olla sääntöasia.
En ole määrännyt ketään tekemään yhtään mitään eikä minulla ole tämmöisellä keskustelupalstalla siihen mitään valtuuksiakaan, mutta siitähän ei tässä keskustelussa ole ollut lainkaan kyse. Otin vain kantaa siihen, että elävien ihmisten kanssa pelattaessa joillakin on kyky ja halu seurustella mieluummin niiden ihmisten kanssa kuin olla osa virtuaalista maailmaa. Kas kun siinä oikeassa reaalimaailmassa saattaa kokea asioita, joita virtuaalimaailmassa voi vain katsella toisten ottamista valokuvista tai videoista…
Kännykän tai muun elektronisen laitteen jatkuva näprääminen kierroksen aikana on helvetin epäkohteliasta muuta peliseuruetta kohtaan, Tarkoitan tietystin seuruetta, jossa on vierasta peliseuraa.
Tällainen näprääjä sulkee itsensä muiden ulkopuolelle ja vaikutelma hänestä on väkisinkin ylimielinen. Tosin hän taitaa v..ut välittää siitä mitä muut hänestä ajattelevat,Tämä kai olisi pitänyt lisätä mielensäpahoituksen ketjuun..
get in the hole! kirjoitti: (29.7.2015 16:29:08)
KL kirjoitti: (29.7.2015 0:19:38)
pjs kirjoitti: (28.7.2015 23:23:54)
KL kirjoitti: (28.7.2015 20:36:14)
Meillä, jotka olemme syntyneet ennen internetin keksimistä ei ole mitään ongelmia jutella mukavia ihan elävien ihmisten kanssa ihan koko kierroksen ajan ilman mitään tarvetta käydä FaceBookissa tai Instassa. Tänäänkin oli aivan ikimuistettavan upea kierros hyvän ystäväni ja kahden hurmaavan leidin seurassa. Eipä tulleet mobiililaitteet mieleen muuten kuin GameBookiin tuloksia syötettäessä.Saat toki täysin vapaasti hurmata ja hurmaantua viehättävästä seurasta, mutta on vaikea käsittää, jos (ja miksi) haluaisit määrätä muiden tekevän samoin. Tehkööt jokainen niin kuin parhaaksi katsoo kussakin seurassa ja kullakin hetkellä. Tästä näkökulmasta (ja mikä on tämän keskustelun aiheena) on vaikea nähdä miksi tämän pitäisi olla sääntöasia.
En ole määrännyt ketään tekemään yhtään mitään eikä minulla ole tämmöisellä keskustelupalstalla siihen mitään valtuuksiakaan, mutta siitähän ei tässä keskustelussa ole ollut lainkaan kyse. Otin vain kantaa siihen, että elävien ihmisten kanssa pelattaessa joillakin on kyky ja halu seurustella mieluummin niiden ihmisten kanssa kuin olla osa virtuaalista maailmaa. Kas kun siinä oikeassa reaalimaailmassa saattaa kokea asioita, joita virtuaalimaailmassa voi vain katsella toisten ottamista valokuvista tai videoista…
Kännykän tai muun elektronisen laitteen jatkuva näprääminen kierroksen aikana on helvetin epäkohteliasta muuta peliseuruetta kohtaan, Tarkoitan tietystin seuruetta, jossa on vierasta peliseuraa.
Tällainen näprääjä sulkee itsensä muiden ulkopuolelle ja vaikutelma hänestä on väkisinkin ylimielinen. Tosin hän taitaa v..ut välittää siitä mitä muut hänestä ajattelevat,Tämä kai olisi pitänyt lisätä mielensäpahoituksen ketjuun..
Kyse oli siitä mitä FT:llä on sallittua ja mikä ei kännykän käytön suhteen. Muualla noin 1/20 osa tapauksista joissa on mukana vierasta peliseuraa on joku kysynyt haittaako jos vastailen tai kännykkä on päällä perhe tai työasioiden suhteen.Olen aina vastannut, että ei häiritse sillä muuten et olisi voinut nauttia pelaamisesta. Hupitarkoituksessa katsoisin paheksuttavasti, mutta sellaista ei ole ikinä tullut vastaan.
Sanoo säännöt (ja ns. ’yleinen mielipide’) asiasta mitä hyvänsä, niin avoinna olevan puhelimen tuominen golfkentälle on etikettivirhe ja huonoa käytöstä peliseuraa kohtaan.
Moisen käytöksen voi juuri ja juuri sallia päivystävälle lääkärille, palomiehelle, yms., mutta heillekin olisi päivystysvuorollaan suositeltavampaa olla tulematta puhelimen kanssa golfkentälle.
Koulutetun ja rauhallisesti käyttäytyvän koiran tuominen golfkentälle vielä menettelee, avoinna olevan puhelimen tuominen ei.
[P.S. Olen joutunut sivusta seuraamaan tapausta, jossa kännykkäänsä vastaava pelaaja jää kerta toisensa jälkeen keskelle väylää seisomaan ja puhumaan puhelimeensa, ja hidastaa näin sekä peliryhmänsä että takana tulevien etenemistä. Mm. siksi niin jyrkkä ’ei’.]
…Olen joutunut sivusta seuraamaan tapausta, jossa kännykkäänsä vastaava pelaaja jää kerta toisensa jälkeen keskelle väylää seisomaan ja puhumaan puhelimeensa,…
Sain viime kierroksellani, oman väyläni griinille kävellessäni, seurata tilannetta, jossa naapuriväylän tiiboxissa avausvuorossa oleva puhui puhelimeensa ryhmän muiden pelaajien odotellessa takana vuoroaan. Tilaa avauksille olisi ollut. Odottelijat olivat varmaankin tämän honorissa olevan adjutantteja tms, koska eivät tohtineet muuttaa lyöntijärjestystä tämän tärkeän puhelun aikana. Tai sitten tunsivat tapauksen ja tiesivät, ettei tämä lopettaisi puhettaan edes muiden draivien aikana. Onnekseni olin viereisellä väylällä enkä ko. ryhmän takana; olisi saattanut tulla sanomista 🙂
Ballmarker kirjoitti: (31.7.2015 5:22:06)
Sanoo säännöt (ja ns. ’yleinen mielipide’) asiasta mitä hyvänsä, niin avoinna olevan puhelimen tuominen golfkentälle on etikettivirhe ja huonoa käytöstä peliseuraa kohtaan.
ok…
Ballmarker kirjoitti: (31.7.2015 5:22:06)
P.S. Olen joutunut sivusta seuraamaan tapausta, jossa kännykkäänsä vastaava pelaaja jää kerta toisensa jälkeen keskelle väylää seisomaan ja puhumaan puhelimeensa, ja hidastaa näin sekä peliryhmänsä että takana tulevien etenemistä. Mm. siksi niin jyrkkä ’ei’.]Eli sellainen mobiilin käyttö, joka hidastaa peliä, on häiritsevää ja tulisi kieltää. Olen samaa mieltä. En ole kuitenkaan samaa mieltä siitä, että se voi olla perusteena kaikkinaiselle kieltämiselle. Samalla periaatteellahan pitäisi kieltää kentällä puhuminen kokonaan, kun joku kuitenkin puhuu toisen lyöntivuorolla häiriten lyöntiä.
Minun on vaikea käsittää yleistä kieltämisvimmaa. Jos yksi ryhmässä lyö draivin par4:llä griinin kanttiin ja muut ryhmässä sitten lyllertävät perässä, jokainen lyöden 3-4 lyöntiä, päästään 10 minuutin ja 50 metrin välein pysähtelemisen jälkeen siihen, että on taas ensimmäisen pelaajan vuoro lyödä. Jos hän tänä aikana puhuu (muita häiritsemättömättömällä tavalla) puhelimeen, selailee sähköposteja, katselee sadetutkaa, tai tekee mitä hyvänsä, se tuskin on muilta pois. Mitään pelillistä perustetta kiellolle ei ainakaan ole.
Tietysti jos on sitä mieltä, että pelaajien velvollisuutena on pölistä toisille tai olla pölinöiden vapaaehtoisena tai vastentahtoisina kuulijoina, niin kaikki tällainenhan on toki kiellettävä.
pjs kirjoitti: (31.7.2015 8:11:55)
Olen samaa mieltä. En ole kuitenkaan samaa mieltä siitä, että se voi olla perusteena kaikkinaiselle kieltämiselle. Samalla periaatteellahan pitäisi kieltää kentällä puhuminen kokonaan, kun joku kuitenkin puhuu toisen lyöntivuorolla häiriten lyöntiä.
Tällaisia kieltojahan ei tarvittaisi, jos ihmisillä olisi luontainen kyky käyttäytyä sivistyneesti kanssaihmiset huomioonottavalla tavalla. Nämä kyvyt olisivat erityisesti arvossaan golfkentillä.
Ballmarker kirjoitti: (31.7.2015 10:10:33)
pjs kirjoitti: (31.7.2015 8:11:55)
Olen samaa mieltä. En ole kuitenkaan samaa mieltä siitä, että se voi olla perusteena kaikkinaiselle kieltämiselle. Samalla periaatteellahan pitäisi kieltää kentällä puhuminen kokonaan, kun joku kuitenkin puhuu toisen lyöntivuorolla häiriten lyöntiä.
Tällaisia kieltojahan ei tarvittaisi, jos ihmisillä olisi luontainen kyky käyttäytyä sivistyneesti kanssaihmiset huomioonottavalla tavalla. Nämä kyvyt olisivat erityisesti arvossaan golfkentillä.
Totta turiset, mutta koska käytöstavat kentillämme ovat brittiläisen luokkayhteiskunnan peruja, eivät ihmiset osaa ottaa toisia pelaajia huomioon. Tällaista epäkohtaa ei olisi, jos ihmisten annettaisiin pukeutua vapaammin sen sijaan että heitä jaotellaan karsinoihin syntyperän ja sukupuolen mukaan kaulushemmojen toimesta. Näin olen jostain oppinut.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)
Esillä 19 viestiä, 1 - 19 (kaikkiaan 19)