Loistava lähestymislyönti ratkaisi Hanna Hänniselle naisten reikäpelimestaruuden.
Reikäpelin SM-kilpailut pelattiin päätökseen torstaina Keimola Golfin Saras-kentällä. Suomen mestareiksi ylsivät Hanna Hänninen, Oskari Schuvalow ja Ville Lipsanen. Naisten finaalissa Hanna Hänninen kohtasi Sara Pihlajamäen. Äärimmäisen tasainen matsi venyi lopulta jatkoreiälle asti, jossa Hänninen löi täydellisen lähestymislyönnin reilun metrin päähän reiästä. Upean birdien jälkeen hän pääsi tuulettamaan SM-kultaa. ”Se oli varmaan yksi päivän parhaita lyöntejä”, Hänninen kommentoi lähestymistään. Se oli varmaan yksi päivän parhaita lyöntejä. Reikäpelikisoissa pelataan kaksi kierrosta päivässä, joten pelaajat joutuvat urakoimaan selkeästi tavallisia lyöntipelikisoja enemmän. Hänninenkin sanoi olevansa puhki kahden pitkän päivän päätteeksi. ”Todella rankkaa. Oonan (Kuronen) kanssa oli eilen tiukkaa puurtamista. Samoin myös Saran kanssa tänään. Meinasin vielä sössiä tuon 18. reiän, mutta sain onneksi pelastettua parin”, peliinsä melko tyytyväisesti suhtautunut Hänninen totesi. Naisten pronssiottelussa June Weckman kukisti Ada Huhtalan selvin lukemin 6&5. Miesten sarjassa Oskari Schuvalow sai finaalissa vastaansa Saku Ellilän. Heidänkin matsinsa venyi 18. reiälle asti, jossa kotikentällään pelannut Schuvalow taiteili hienon parin hankalan chipin jälkeen. Se toi hänelle 1&0-voiton. Kultamitali oli Schuvalowille ensimmäinen henkilökohtainen mitali miesten sarjassa. Hänkin korosti kilpailun vaativuutta. ”Kuusi rundia kolmeen päivään. Siinä sai pitää fokuksen koko ajan, eikä ollut helppoa. Mutta onneksi saatiin homma maaliin”, mestari huokaisi. Kotikentällä voitettu Suomen mestaruus oli Schuvalowille hieno saavutus. Tuttu kenttä auttoi mestaruuden sinetöimisessä. ”En tiedä, oliko sillä ratkaiseva rooli mestaruudessa, mutta kyllä se helpotti, kun sai vain mennä tiiboksiin ja tiesi, mihin linjaan pitää lyödä.” Pronssiottelussa pelattiin myös viimeiselle reiälle asti, ja Joona Raumolin venyi 1&0-voittoon Konsta Jutilasta. Paragolfareiden sarjassa Ville Lipsanen oli kovassa vedossa koko kilpailun ajan. Finaalissa hän kukisti Teo Helanderin 5&3. Toisen perättäisen paragolfin reikäpelimestaruuden voittanut Lipsanen oli iloisella tuulella palkintojenjaon jälkeen. ”Oli kivaa. Draivi oli iskussa. Meillä oli teemana se, että kun draivissa oli suunta päätetty, niin sitä kohti annettiin mennä”, hän totesi. Reikäpeli on Lipsaselle mieluisa pelimuoto, sillä hänellä on kahden kullan lisäksi myös yksi hopea aiemmilta vuosilta. Pronssimitali matkasi Oskari Rantasen mukana Hämeenlinnaan, kun hän kukisti Niilonuutti Nykäsen lukemin 4&3.Lisää aiheesta
Tilaa Golfpisteen uutiskirje
Artikkelin kommentit (2 kpl)
Oma kommentti


Oliko Saraksen 18 muutettu par4-reiäksi reikäpelien ajaksi ?
Kuulemieni kuvausten perusteella molemmat pelaajat olivat kahdella lyönnillä greeenillä tai sen kantissa.
Ottelun hävinneen pelaajan eagle-putti ohi jonka jälkeen Keimolan pelaaja puttasi birdiensä sisään.
Raportissa virhe. Voittaja teki birdien ja hävinnyt pelaaja puttasi eaglensa ohi, joten tasattiin.