Ruuhkan muodostuminen - Golfpiste.com

9.–16.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[18][29]
KilpailuaSuomalaista
#532272 Ilmoita asiaton viesti

Ruuhkan muodostumista on tutkittu useissa yhteyksissä ja siitä on jopa laadittu fysikaalisia (matematiikka) teorioita/malleja. Yksi esimerkki on koe, jossa autoilijoita laitettiin ajamaan ympyrää peräkkäin eri nopeuksilla, jotka olivat kaikkien tiedossa.

Ruuhka aiheutuu haitariliikkeestä (joka ei ole samavaiheista) peräkkäisten etenijöiden välillä. Tämä puolestaan johtuu siitä, että takanatuleva ei koskaan kiihdytä ja jarruta prikulleen edessämenevän kanssa samaan tahtiin. Olette varmaan kaikki huomanneet, että formuloissa ei tule ruuhkaa lähdössä. Tämä johtuu siitä että kaikki lähtevät suunnilleen saman kiihtyvyyden menopeleillä katsoen valoja, eikä edellistä autoa. Sen sijaan malliesimerkki haitariliikkeestä on liikkeellelähtö kaupungin liikennevaloista. Ruuhkaa kannattaa tarkastella vuona: kuinka monta yksikköä (pelaajaa, autoa tms) aikayksikköön kulkee loppulinjan yli. Muulla ei ole väliä motarin tai golkentän ’vetämisen’ kannalta.

Ruuhkan toinen erityisominaisuus on että se on äkillinen faasimuutos. Vielä 90% liikenteellä kaikki sujuu normaaliaikaisesti, mutta ruuhkarajan (riippuu liikkujien samantahtisuudesta, mitä koherentimpaa meno on, sitä korkeampi raja on) ylittävä kuorma tukkii väylän lähes täysin ja äkillisesti.

Miten sitten golfkentällä? Ideaalitilanteessa kaikilla ryhmillä olisi sama etenemisvauhti, jolloin pumppausliike vähenisi. Eteneminen olisi koherenttia=aina edellisten kannoilla, kaikki yhtä pitkälyöntisiä jne. Tämä tarkoittaa samatahtisia ryhmiä ja ennustettavaa etenemistä. Yksi hidas ryhmä voi todella tukkia koko kentän, mutta myös yksi pitkälyöntinen tai erittäin nopea ryhmä voi aiheuttaa pumppausliikettä, joka välittyy kaikkiin takanatuleviin! TOKI HIDAS RYHMÄ ON MYÖS TULPPA MIKÄ ON ISO ONGELMA, mutta tämäkin on vain eritahtiin etenemisen ilmenemä. Pallojen haeskelu aiheuttaa myös tätä pumppaavaa haitariliikettä ja ruuhkaa. Liian lyhyt lähtöväli aiheuttaa ruuhkaa ja pumppausliikkeestä johtuen kenttä läpäisee pienemmän pelaajavuon kuin ruuhkarajan alittavan kuorman tuottava lähtöväli.

Ohittaminen. Sanoisin että lähes aina jos kentällä on tilaa edessä, kannattaa ohittaa. Tällöin ohittava ryhmä vapautuu pumppausliikkeestä ainakin joksikin aikaa ja näin ollen kentällä on yksi ryhmä vähemmän haitaroimassa. Ihan viimeisillä rei’illä ohituksesta ei ole hyötyä, mutta muussa tapauksessa on järkevää jakaa kuorma koko kentälle. Tällöin ryhmä-ryhmä väli on pisin mahdollinen ja pumppaus vähäisintä. On hauska ajatus, että 17&18 reiillä olevat ryhmät voivat epätahtisuudellaan aiheuttaa kiroilua 2. teellä. Käytännössä tuo ei sitten ole kovin hauskaa…

Huonot pelaajat. Sanoisin että huonous jota tässä haetaan on lajia täydellinen imbesilliys. Pallo ilmaan vaikkei olisi ’oma vuoro’. Tarkoituksen mukainen havainnointi ja toiminta vaistonvaraiseksi – jos tulee hetki jolloin et tee mitään, tukit kenttää. Greenillä toiminta tähtää siihen että se vapautuisi lyötäväksi mahdollisimman pian. Pallolle jäätyilijät ja minuutin tähtäilijät uuniin. Tai no Suomessa kun ollaan niin saunaan tai sen taa… (vitsi)