Re: Unohtuiko lordeilta jotakin…? - Golfpiste.com

27.9.–4.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][18]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötUnohtuiko lordeilta jotakin…?Re: Unohtuiko lordeilta jotakin…?

#280922 Ilmoita asiaton viesti
KL

k. kirjoitti: (11.3.2012 16:59:53)

Mietin asian näin.

Jos reiän reunalla pysähtynyt pallo putoaa reikään seuraa yhden lyönnin rangaistus (16-2).

Kuitenkin, jos pelaaja on tähdännyt palloaan ja voidaan soveltaa sääntöä 18-2b, tämä sääntö kumoaa säännön 16-2. Seurauksena on yksi rangaistus- ynnä yksi lyönti.

Ellei sääntöä 18-2b voida soveltaa, ollaan takaisin säännössä 16-2. Tulkinta 18-2b/11 kuvaa tilanteet, jolloin 18-2b ei päde – kun esimerkiksi tuuli liikuttaa palloa.

Voin ymmärtää lordien halun pitää käytännön reiän reunalla olevan pallon kohdalla entisellään juurikin epäselvyyksien välttämiseksi. Se ei poista sitä tosiseikkaa, että nuo kaksi deccaria ovat ristiriidassa ja siksi tuo /10 olisi pitänyt päivittää vaikkapa tyyliin ’tässä tapauksessa säännön 18-2b Poikkeus ei ole voimassa, vaan noudatetaan pääsääntöä’. Tällöin tilanne olisi täysin selvä ja yksiselitteinen. Nyt se ei sitä suinkaan ole, tai ainakaan sääntöjen logiikka ei ole.