26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötRe: Sisällä vai ulkona?Re: Sisällä vai ulkona?

#268619 Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (3.12.2015 23:51:37)

Ärjy kirjoitti: (3.12.2015 23:22:38)
Sääli lopettaa lähes 400 viestiä saavuttanutta ketjua.
Jos pallo sattuu päätymään vesiesteen ja pelialueen rajalle niin, että se just ja just koskettaa vesiestettä, niin se kai Tikrunkin mielestä on esteessä, kun lordit niin sanovat (vaikka geometrisesti onkin kokonaan pelialueella). Jos sitten pallo onkin outin ja vesiesteen yhteisellä rajalla geometrisesti kokonaan outin puolella, mutta koskettaa vesiesteen rajaa, niin Tikrun mielestä pallo ei ole pelissä, eikä siten voi koskettaa mitään. Minä olen eri mieltä. Kun pallo lyönnin jälkeen pysähtyy, se on edelleen pallo. Yksiselitteinen sääntöteksti sanoo, että pallo on vedessä, kun se koskettaa vesiesteen rajaa ja se keskustelun keskiössä muhiva teksti sanoo, että pallo on ulkona kun se KOKONAAN on ulkona. Geometrisesti kokonaan ulkona oleva voi kyllä koskettaa rajapintaa, mutta en voi päätyä muuhun tulkintaan kuin että sääntöjen kokonaan tarkoittaa sitä, että ei edes kosketa rajaa. Muutoin säännöissä on ristiriita.

Niin, keskustelun keskiössä on aina vain tuo pallo marmoripöydällä -kysymys. Onko pallo kokonaan pöydän päällä vai osittain sen sisällä? Tai onko ikkunaruutuun nojaava pallo kokonaan ruudun ulkopuolella vai osittain sen sisällä?

Voisiko tässä olla kyse siitä, että pallon ollessa (kokonaan) ulkona ei muita asioita tarvitse enää miettiä, ja vesiesteen rajan koskettaminen rajoittuukin pelkästään tilanteisiin, joissa pallo on joko pelialueella tai vesiesteessä?

Onneksi tuomari saa aina päättää tämmöiset jutut siellä kentällä ihan itse. Tai siis saisi, jos tämmöinen ratkaisematon tilanne joskus jollekin tulisi vastaan. Toistaiseksi ei ole tullut…

Voiko pallo siis nojata/koskettaa vesiesteen rajaa outin puolelta?

Käytännössä kai ei koskaan (siis ainoastaan teoriassa). Tuo vesiesteen sivuaminen/koskettaminen tapahtuu käytännössä kaiketi silloin, kun pallo nojaa vesiestepaaluun tms merkkiin. Jos taas vesiesteen vieressä on out, nuo paalut asetetaan kiinni toisiinsa, jolloin pallo ei voi nojata outin puolelta vesiestetolppaan. (Tai ainakin epäselvyyksien välttämiseksi paalut tulisi asettaa kiinni toisiinsa.)