Re: Rannekulma aukeaa liian aikaisin - Golfpiste.com

1.10.–8.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][12]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitKilpagolf & harjoitteluRannekulma aukeaa liian aikaisinRe: Rannekulma aukeaa liian aikaisin

#203708 Ilmoita asiaton viesti

Kuuma putteri kirjoitti: (13.12.2013 22:27:14)

Osaatkos golfinn antaa rehellisen ennusteen, jos kyseessä yli 50-v äijä, hcp 18, lyönnit lyhyet mutta aika suorat, lähipeli + putit surkeaa (viime kesän kierrosten keskiarvo 13 chippiä + 36 puttia = 49 näitä);
tarkoitus olisi päästä vuodessa lähelle hcp 10 treenaamalla 4 h / viikko, pelikierroksia max 15 kesän aikana; proolla olen ajatellut käydä yhden tunnin kerran kuukaudessa;

onko mitään realismia?

On tietysti. Rehellisesti sanottuna, ei hcp10 ole viela mikaan sellainen taso, mihin tarvitaan huikea maara taitoa ja tietoa.

Ma kun en ole enaa 15 vuoteen ollut mikaan handari-golfaaja, niin lahestyisin sinuna tuota tavoitetta numeroin. Lyonnein. Eli nyt pelaat noin hieman yli 90 lyonnin kierroksia ja haluaisit pelata alle 85 lyonnin kierroksia. Siina on sellainen 7-10 lyonnin kiri tehtavaksi.

Parannus lahtee aina oman pelin analyysista ja siita etta on rehellinen seka itselleen etta opettajalleen. Mulla ainakin menee kiinnostus etelaan siina kohtaa kun esim 60 vuotias ylipainoinen ja anti-atleettinen kundi tulee ja haluaa tulla paremmaksi golfaajaksi, ja aloittaa session tarinalla kun han Denverissa lyo/loi rauta-vitosta 250jaardia jne jne… Mulla ei ole apuja siihen, etta ei osata olla rehellisia oman pelinsa suhteen. Ma en meinaan saa tuota miesta lyomaan ’vielakin pidemmalle ja suorempaan’ kun 250 jaardia hanen pitkaa rautaansa.

Eniveis, itse tuossa kerroitkin hyvin rehellisesti oman ison heikkoutesi: lahipeli. Golf ei ole parempien lyontien tekemista vielakin paremmiksi, vaan parantamalla huonoja osa-alueita sille tasolle, etta niilla voi tehda tulosta. Ja varsinkin tuo lahipeli, jolla ’seivataan’ tulosta, ei tehda huipputuloksia, on juuri sita sinulle.

Lahipelin oppinen on sen fundamentaalista oppimista ja sen lisaksi pituuskontrollin taitamista. En tieda, mutta vaikuttaisi myos, etta mailavalinnoissasi voisi olla hieman miettimista kanssa. Yksi joka on mielestani huikea lahipelin taitaja ja sen opettaja on Gary Player. Ellet itse halua menna hyvan pro:n pakeille, niin ehdottaisin GP:n short game videoiden katsomista esim Youtubesta tahi Golf Channelin sivuilta. Niista voi saada hyviakin uusia ajatuksia tekemiseen. Ne ovat varsin helppoja ymmartaa myos. GP on siina juuri hyva: selittamaan ja oppimaan mita pitaa tehda. Hyvan opettajan suurin apu!

Tuo kylla, etta pelaat vain 15 kiekkaa kesassa on sellanen juttu, joka vahan arveluttaa. Vain pelaamalla oppii pelaamaan ja kun sen toisto jaa tuolle tasolle, itse pelin parantanen voi olla kylla vaikeaa… Mutta siis viela kerran: Kylla tuossa on realismia. Niin kun aina, se on sinusta itsestasi kiinni tuleeko se sitten toteen 😉

Lahipeli treeniksi itse tykkaan pelata lyhytta par3 rataa ja kolmen pallon ’worst ballia’. Opettaa hyvin seka itse lahipelia etta harmojen hallintaa.