Re: Rannekulma aukeaa liian aikaisin - Golfpiste.com

8.10.–15.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][8]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitKilpagolf & harjoitteluRannekulma aukeaa liian aikaisinRe: Rannekulma aukeaa liian aikaisin

#203280 Ilmoita asiaton viesti
ts

fukke diise saisse kirjoitti: (1.12.2013 19:04:42)

ts kirjoitti: (1.12.2013 13:32:36)
Lavan sulkeutuminen tapahtuu monen muutoksen yhteisvaikutuksesta ja jos ne tehdään oikein, pahinta mitä siihen voi lisätä on vasemman käsivarren kiertymä akselinsa ympäri supinaation tai olkavarren ulkokierron kautta. Siksi parhaat pallonlyöjtät ovat läpi vuosikymmenten vastustaneet tuota sulkevaa kiertoa vetäen/pitäen takakäden kyynärpäätä sisällä ja lähellä vartaloa.

Minä kyllä sanoisin, että parasta mitä siihen voi lisätä on vasemman käsivarren kiertymä akselinsa ympäri supinaation (kämmenselkä maahanpäin) JA olkavarren sisäkierron kautta.

Kämmenselkä kohti maata ei ole supinaatiota, se on palmaarifleksiota silloin kun käsi roikkuu alaviistoon. Supinaatio on kyynärvarren kiertoa, joka vasemman käden roikkuessa alas kääntäisi kämmenen kohti face on kameraa (=crossaus)

Ja niin kauan kuin molemmat kädet pysyvät gripissä kiinni, oikea kyynärpää nimenomaan estää vasenta kiertymästä akselinsa ympäri vaikka kuinka yrittäisi. Sen kautta lihaskäskytys sitten saattaakin saada vaikkapa vasemman ranteen ’bowingin’ aikaiseksi jota Hogan supinaatioksi virheellisesti nimitti.

Ja itse asiassa mä opetan kyllä olkavarren (olkapään) ulkokiertoa tohon vasemmalle puolelle, mutta ilman kyynärvarren kiertoa. Se taas vaaditaan jotta vasen kyynärpää voi foldata alas saaton puolella.

Geometrian tarkastelun kautta kun kahdella kädellä pidetään mailasta kiinni ja tehdään aito supinaatio, eli kyynärvarren kierto em. tavalla, lapa lähtee nopeasti sulkeutumaan ja ohittamaan käsiä ja samalla kiskoo oikean kyynärpään ulos kropasta, koska mailan varren kulmasta johtuen oikea on myös vasenta ulompana kehällä. Sen takia liki kaikilla crossaajlla on myös varsin pitkälti lapa saavuttanut kädet jo osumaan tultaessa, ihan liian monilla ohittanutkin ne. Se on varsin kaukana siitä mihin Hogan pyrki ja millä osaavat pelaajat pitävät paineen varressa ja siirtävät sen palloon.