Etusivu›Foorumit›Yleistä›PRON OIKEUS OPETTAA›Re: PRON OIKEUS OPETTAA
ts kirjoitti: (8.3.2012 16:28:56)
Ulkomaille kirjoitti: (8.3.2012 16:04:12)
Hyvä ts, älä nyt yritä kääntää asiaa taas päälaellee. Näkökantasi ja päätelmäsi ovat monee kertaan virheellisiksi todetut, joten nyt on sinun aika myöntää erheesi.
Golfyhteisö toimii aivan hyvin nykyisillä herramiessäännöillä. Siihen kuuluu se, että prot eivät mene luvatta toisen tontille, ja amatöörit neuvovat toisiaan niinkuin tähänkin asti ilman mitään rajoituksia.
Päinvastoin näkökantaani on teille kolmelle yritetty monien toimesta jo selittää useaan kertaan. Toisaalta sillä ei ole mitään tekemistä jonkin nykyisin vallitsevan systeemin kanssa, eikä ole ollutkaan. Ei myöskään pätkän vertaa sen kanssa, sallinko itse tuon neuvomisen tai hyväksynkö sen. Nykysysteemi mielestäni toimii jurikin vallan mainiosti, mutta joku voi olla toista mieltä, ja jos tuo toinen taho on omistaja, hänellä on siihen oikeus.
On ollut todella huvittavaa lukea vetoamisesta sananvapauteen ja vastaaviin oikeuksiin, jotka lähinnä kertovat että kirjoittajalla ei ole juridiikan perusasioistakaan pienintä ymmärrystä. On ollut huvittavaa lukea, kuinka jotkut lähtevät ajatuksesta, että range olisi jotain kaikkien yhteisomistuksessa olevaa, jossa jokainen voi itse luoda omat sääntönsä. Molemmat ovat väärin. On ollut huvittavaa lukea spekulaatioita poistamisen mahdollisuudesta juurikin 5v uhmaikäisen tyyliin ’et sä mulle mitään mahda’, vaikka se totta sanktioiden osalta onkin. En minä ainakaan ole väittänyt että virkavalta viitsisi moisen vuoksi paikalle vaivautua, en tosin tiedä vaikka tulisivatkin jos tuohon joku joskus lähtisi. On ollut huvittavaa lukea, että rahan liikkuminen tuon asian ratkaisisi, vaikka mitään sitä tukevaa ei laista löydy. Ne samat perusoikeudet on kaikilla ja pitää miettiä mihin kukin sitten erilaisin sopimuksin on sitoutunut.
Ketju on siis ollut varsin viihteellinen ja samalla kertonut paljon joidenkin lajitovereiden ajatuksenkulusta nykymaailmassa. Itselle kun ei tulisi mieleenkään alkaa omistajan tahtoa vastaan pullikoimaan, sen verran on aikanaan kotikasvatusta saanut.
Jos minulle tilan haltija tulee kertomaan siellä noudatettavista säännöistä ja minun niitä rikkoneen, pyydän anteeksi tietämättömyyttäni ja lopetan kyseisen toiminnan välittömästi, miettimättä onko hänellä tuohon laillinen oikeus vai ei. Ei siihen tarvitse juristeja sotkea. Kunnioitan hänen oikeuksiaan päättää omaisuudestaan ja sen käytöstä.
Omistajalla on siis lähtökohtaisesti oikeus päättää täysin oman tilansa käytöstä. Jos hän päättää, että sielä saavat palloa lyödä Jorma ja Usko Eevertti, sinne ei muilla ole asiaa. Jos hän päättää, että maanantaisin siellä ei lyö kukaan, silloin ei lyö. Jos hän päättää, että R5 on suurin maila millä siellä saa lyödä, silloin se on. Jotta hän voi edellyttää noiden mukaan toimittavan, pitää hänen se toki ihmisille tietoon saattaa. Jos joku ei ole sitä huomannut vaikka taululta, hän voi siitä huomauttaa.
Minua ei oikeesti enää aikoihin tässä ketjussa ole kiinnostanut itse neuvominen, vaan tuo juridinen puoli omistajan oikeuksista ja siksi en ole noihin neuvomisjuttuihin juurikaan kantaa ottanut. Totean vaan edellen omistajalla olevan mahdollisuuden sääntöjen luomiseen ja jokainen järkevä ihminen niitä noudattaa. Onneksi mielestäni meilllä ei ole mitään tarvetta esim neuvomisen osalta sääntöjä tiukentaa, mutta maailmalla on tullut törmättyä paikkoihin joilla siihen mielestään on ollut tarve. Toivottavasti ihmiset maailmalla matkaillessaan tuonkin ymmärtävät ja hyväksyvät, jos eivät, toivottavasti alkavat ainakin sen jälkeen puhumaan ruotsia tai norjaa, niin menee hölmöily naapureiden piikkiin.