Etusivu›Foorumit›Yleistä›PRON OIKEUS OPETTAA›Re: PRON OIKEUS OPETTAA
ts kirjoitti: (7.3.2012 22:04:58)
Haade kirjoitti: (7.3.2012 21:55:43)
[
Esim. siellä rangella on oikeus lyödä palloja rangelle. Henkilön tulee olla häiritsemättä muiden toimintaa, mutta harrastajilla on oikeus vastikkeetta neuvoa toinen toisiaan siellä rangella, ja käyttää sananvapauden mukanaan tuomia oikeuksia.Aivan samoin, kuin omistajalla on oikeus kertoa oma mielipiteensä vaikka siitä, että neuvominen on hanurista ja kiellettyä. Kokonaan eri asia on, että tuollainen ilmaisu on vain nimenomaan omistajan mielipide, jolla ei ole sinänsä sen suurempaa juridista merkitystä, kuin vaikkapa siinä viereisellä matolla olevan mielipiteellä.
Missään nimessä harrastajan sananvapaus julkisessa tilassa EI oikeuta mihin tahansa, eikä kukaan ole sitä vaatinutkaan.
Ei kun nyt et taaskaan ymmärtänyt, joten koitanpa kirjoittaa oikeen hitaasti..
Kun siis vastikkeettoman ja vastikkeellisen opetuksen välille ei löydy pykäliä, ne ovat samassa asemassa. Kyse on vain toiminnasta siis ja onko se sallittua vai ei.
Nyt minua häiritsee se, että toiset saisivat sananvapauden nojalla tuota tehdä, mutta minä en, koska olen yrittäjä. Mielestäni silloin puututaan oikeuteeni sananvapudesta eikös vaan?
On tää vallan vaikee aihe tuota kautta tarkastellen. Mä luulen että pitää kyllä löytää joku toinen lähestymsitapa asiaan. Mistähän se vois löytyä?
Yksinkertaista, vastikkeellinen opetus alkaa täyttämään liiketoimintamuotoisen toiminnan tunnuspiirteitä, jota voidaan rajoittaa.
Vastikkeeton neuvonta ei ole missään nimessä liiketoimintamuotoista, ja näin ollen sitä ei voida rajoittaa.
Sitten on toki eroja siinä, että mikä on mahdollinen ”ryhmänkoko” neuvonnassa. Ryhmän koon kasvaessa voi toiminta saada liiketoimintamuotoisia piirteitä, ja voi syntyä epäilys liiketoiminnan harjoittamisesta. Tämän tutkiminen edellyttäisi varmaankin ihan tutkintapyyntöä. Minua tuollainen case ei edes kiinnosta, koska se ei ole omalla kohdallani mitenkään merkityksellinen.
Sananvapaus ei koske yritystoimintaa. Ja yrittäjänä sulla pitää olla vähintää toiminimi, jolla harjoittaa liiketoimintaa. Sananvapaus ei koske yritysmuotoja, vaan ainoastaan yksityishenkilöitä.
Viimeinen kysymyksesi: Minä en tiedä, että saisitko sinä mennä jonnekin avoimelle rangella vaikkapa vaimosi kanssa, ja alkaa neuvomaan häntä vastikkeetta. Sanoisin itse asiassa, että saisit, jos mennään juridiikan mukaan. Kyllähän ammattilaisellakin on yhtäläinen oikeus yksityiselämään kuin muillakin.
Luonnollisesti neuvontasi voisi herättää huomiota, mutta jos sinua tultaisiin kieltämään, etkä saisi selitettyä, että kyseessä on yksityiselämän tilanne, ja että neuvot vaimoasi ja sinut yritettäisiin ajaa pois, niin sanoisin, etteivät he voisi sitä tehdä lain suomin keinoin. He voisivat tehdä tutkintapyynnön siitä, että oletko harjoittanut elinkeinoelämää siellä tiloissa, ja tutkintahan osoittaisi, että kyseessä olisi ollut vastikkeeton toiminta, jossa olet yksityishenkilönä neuvonut vaimoasi ei aihetta jatkotoimiin sinua kohtaa.