Re: Ongelmia tilapäisen veden kanssa - Golfpiste.com

11.11.–18.11. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][4]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötOngelmia tilapäisen veden kanssaRe: Ongelmia tilapäisen veden kanssa

#269261 Ilmoita asiaton viesti
KL

Eetu G kirjoitti: (3.12.2014 14:52:49)
Oma veikkaukseni:

Peli jatkuu ilman rangaistuksia säännön 25-1.b.Note 2 ja Deccarin 15-2/1 perusteella.

25-1.b.Note 2: If a ball to be dropped or placed under this Rule is not immediately recoverable, another ball may be substituted.

Decission 15-2/1:
Q. A player, whose ball was on the putting green, marked the ball’s position, lifted it and threw it to his caddie for cleaning. The caddie failed to catch the ball and it went into a lake and could not be retrieved. The player holed out with another ball. Should he be penalized under Rule 15-2?
A. Yes. Rule 16-1b, under which the ball was lifted, does not permit substitution of another ball.

Sääntö 25-1 sallii pallon korvaamisen sen ollessa välittömästi tavoittamattomissa. Sääntö 16-1b ei salli ja sillä perustellaan 16-1b:n tapauksessa rankut tumpuloinnista.

Älytöntä jos tämä toisaan menee näin. Samasta tumpuloinnista saa toisaalla rankkuja ja toisaalla ei.

Tästä pohdinnasta Eetulle pisteet. Tismalleen saman pohdinnan esitti muuan arvostamani ulkomaalainen tuomari (pois lukien tuo Eetun kirjoittama viimeinen kappale…).

Koko asian ydin on säännön 25-1b Note 2:

Note 2: If a ball to be dropped or placed under this Rule is not immediately
recoverable, another ball may be substituted.

Ensilukemalla moni luultavasti käsittää tämän kattavan vain tilanteet, joissa pallo jo alunperinkin (lyönnin seurauksena) on tilapäisessä vedessä saavuttamattomissa. Tarkemmin asiaa pohdittaessa tämä huomautus kuitenkin kattaa kaikki ne tilanteet, joissa pelaajan pallo on päätynyt tilapäiseen veteen ja joissa pelaaja syystä tai toisesta (ilman tahallisuutta) joutuu korvaamaan (pelissä olevan/olleen) pallonsa.

Kun verrataan käsillä olevaa ja D15-2/1 tilanteita keskenään, niin korvaamisen sallittavuus perustuu perussäännön tekstiin, aivan kuten Eetu kirjoitti. Tilapäisen veden tilanteessa pallo on päätynyt tilapäiseen veteen, josta pelaaja saa rangaistuksetta vapautua. Samaista asiaa käsittelevä sääntökohta sallii pelaajan korvaavan pelissä olevan pallonsa, jos se ei ole ’immediately recoverable’. Kyseisen säännön Huomautus 2 ei erottele erilaisia tilanteita toisistaan, mutta sanoo ’under this Rule’, mikä viittaa nimenomaan toimintaan tämän säännön puitteissa. Sääntö 16-1b sen sijaan ei salli pallon korvaamista minkään poikkeuksenkaan perusteella.

Tähän nimenomaiseen kysymykseen on USGA antanut oman vastauksensa, ja vetoaa tuohon Note 2:en sekä sääntöön 20-2c, josta jo annoin hieman viitteitä aikaisemmassa postauksessani. Vastauksen mukaan tuo Note 2 suojelee pelaajaa tilanteissa, joissa tilapäisestä vedestä nostettu pallo syystä tai toisesta päätyy paikkaan, josta sitä ei kohtuullisin ponnisteluin saada pelastettua. Tässä vastauksessa on kieltämättä viljalti logiikkaa, kun miettii miksi pelaaja ylipäätään saa vapautua tilapäisestä vedestä. Jos pelaajan pitäisi rangaistuksen pelossa olla mitenkään käsittelemättä tilapäiseen veteen päätynyttä palloaan siltä varalta, että se häneltä vahingossa kirpoaa jonnekin saavuttamattomaan paikkaan, oltaisiin aivan kohtuuttomien asioiden äärellä, kuten nimimerkki Sixties aivan oikein jo kirjoittikin.