16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäNs. halpapelaaminenRe: Ns. halpapelaaminen

#418997 Ilmoita asiaton viesti

Satunnainen lenkkeilijä kirjoitti: (9.4.2013 9:40:45)

eikka kirjoitti: (9.4.2013 7:16:21)

Parhaita asiakkaita kenttäyhtiölle ovat ne golfarit, jotka maksavat rajoittamattoman pelioikeuden ja pelaavat alle 5 kierrosta. Nykyisin on yleistymässä sellainen golfaustyyli, että pelataan useammalla kentällä. Kokonaiskierrosmäärä voi olla jopa 40/vuosi, mutta yksittäisellä kentällä pelataan vain alle 15 kiekkaa.

Golfarit osaavat lskea kulujaan. Syy on se, että kenttäyhtiöissä on puuttellinen näkemys ja rohkeus sopeuttaa tariffeja ja sääntöjään. Seuraus on se, että golfarijoukko ’uunottaa’ kaavoihinsa kangistunutta kenttäyhtiörypästä.

Näistä olen samaa mieltä.

Sen sijaan olen eri mieltä siitä, että pelijalostajilla olisi merkittävä vaikutus markkinatilanteeseen. Paljon suurempi vaikutus on yleisellä kysynnän ja tarjonnan epätasapainolla.

Oma esimerkki:
Olen itse pelaillut golfia noin 20 vuotta (en voi sanoa että ’pelannut’, vaan nimen omaan ’pelaillut’). En ole koskaan käyttänyt mitään ’pelijalosteita’. En ole myöskään koskaan hankkinut pelioikeutta mistään, koska olen koko 20 vuoden aikana pelannut yhtenä kesänä max 20 kierrosta, tykkään käydä eri kentillä, ja työnantajan golfkerho on antanut siihen mahdollisuuden. Rangella ja muuten treenamassa kävin aluksi aika paljonkin.

Yritykset ovat luopuneet laajasti ’yrityspelioikeuksista’, koska ne eivät vastanneet tarvetta, olivat hinnaltaan kalliimpia ja jäykempiä kuin hypergolfien pelioikeusjalosteet. Tunnen erään kenttäyhtiön, jossa luopuminen näistä yrityspelioikeuksista on ollut lähes täydellistä. Jäljelle jäi vain oikeustoimilla uhkailevat pelioikeusjalostajat. Pelioikeusjalostajat käyttävät pelioikeudet tehokkaasti, mutta tavallisilla yrityspelioikeuksilla samaan tehokäyttöön ei ole motiivia ollut.
Statistiikka taitaa puhua toisin, vaikka minulla ei olekkaan kerättyä tilastotietoa. Kokeilkaapa kysäistä kuinka moni kenttäyhtiö kehtaa kertoa kuinka peliokeusstatistiikka on muuttunut vuosien saatossa. Vastaukset saattvat viipyä ja voi olla ettei sitä sadakaan.