26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötMontako lyöntiä?Re: Montako lyöntiä?

#285761 Ilmoita asiaton viesti
KL

Jahah, sitä on taas päästy pikkaisen OT… Ei se mitään, kaikki asiallinen pohdinta on iloksi, huviksi ja hyödyksi.

Yhden kokonaisen loistavasti menneen golfkierroksen (Talman Laakso sinisiltä 67 brutto) tätä kysymystä pohtineena olen päätynyt ratkaisuun, joka minulla oli mielessäni jo kysymystä kirjoittaessani. Pelaajan tulos reiältä on 6 ja reikä on pelattu loppuun. Lyönnit koostuvat kahdesta palloon osuneesta ja yhdestä hutilyönnistä, sekä yhdestä penaltista säännön 18-2b ja kahdesta 14-5 perusteella.

Perusteluna tälle on, ettei missään säännössä ehdottomasti määrätä pelaajaa palauttamaan palloaan sille paikalle, josta hän palloa sääntöjenvastaisesti on liikuttanut. Sääntö 18-2 edellyttää näin tekemään, mutta säännön 18 lopussa oleva rangaisusklausuuli kuitenkin mahdollistaa myös sellaisen menettelyn, jossa pelaaja ei palauta palloaan takaisin ja kärsii menettelystään yhden lisäpenaltin.

Siispä pelaajan lyötyä liikkuvaa palloa, hän on ikään kuin valinnut olla palauttamatta palloa takaisin paikoilleen. Tilanne olisi täsmälleen sama, jos pallo vaikkapa vierisi muutaman sentin matkan pysähtyen siihen ja pelaaja jatkaisi pelaamista tuosta paikasta ensin hudin liikkuvasta pallosta lyötyään. Täsmälleen samat rangaistukset hän silloinkin saisi, eli hutilyönti laskettaisiin ja 2 penalttia liikkuvan pallon lyömisestä. Sitä säännön 18 yleisen rangaistuksen lisäpenalttia ei pelaajalle tuomita, koska samalla teolla hän rikkoo sääntöä 14-5 ja 18, joten dec 1-4/12 periaatteen 2 mukaan ko. teosta tulee vain yksi rangaistus (se suurempi).

Palloahan ei reikään ole kuljettanut tuuli, vaan pelaajan katsotaan liikuttaneen palloa hänen tähdätessään sitä. Ero tuohon dec 18-2b/10 tapaukseen on se, että pelaaja on yrittänyt lyödä palloa sen lähdettyä liikkeelle ja ennen kuin se on ehtinyt pudota reikään.

Tätä mieltä minä tästä tapauksesta tällä hetkellä olen ja vaihdan sujuvasti mielipidettä vankkojen perustelujen ilmaannuttua 🙂