23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitRe: Moderointi

#414221 Ilmoita asiaton viesti

Mäkeläinen kirjoitti: (22.7.2013 14:14:53)

J.J. kirjoitti: (22.7.2013 13:47:14)

Mäkeläinen kirjoitti: (22.7.2013 13:13:25)… tai perustu faktaan voidaan ne poistaa…

Tässä menet hakoteille.

Moden tehtävä on katsoa noudatetaanko palstan sääntöjä:
– pysyä aihealueessa
– olla syyllistymättä henkilökohtaisuuksiin
– jne kirjoitustavasta, vääristä lainauksista jne

Noista pitäisi antaa varoituksia, lyhyitä tai pidempiä porttikieltoja. Tai jopa pysyviä kirjoitusoikeuksien poistoja.

Mutta moden tehtävänä *ei todellakaan* ole arvioida viestien sisällön asiapitoisuutta ja perustumista faktoihin ja varsinkaan sensuroida viestejä mitenkään, paitsi ehkä törkeimmissä loukkaustapauksissa.

… Ei vaan juuri on oikeus ja velvollisuus…

Nyt täytyisi osata erotella se, että foorumeita on erilaisia. Jos esimerkiksi katsotaan Kamera Foorumin teemakuvia, niin suurin osa näkee, että sinne suolletaan aivan pa**aa aineistoa, mielettömästi. Joku saattaa ottaa vuoden aikana kuvansa kissasta sadoista eri kulmista sen saman sohvan ympärillä. Mutta koska foorumi on aiheeltaan tuollainen, ei voida olettaa, että makuasioihin voidaan puuttua. Itse olen pitänyt tähtitieteestä aivan pienestä lähtien ja omaan varmaan satoja alan lehtiä, mutta mikäli menisi yliopiston foorumille avautumaan tähtienvälisestä matkustamisesta, niin kyllä minut ammuttaisiin alas aika pian. Täytyy aina muistaa missä ollaan ja mitä tehdään.

Tämä on tärkeä rooli moderaattorilla, osata erotella ne jotka puhuvat tiedon kautta, harrastelijat jotka tuovat oma olettamuksensa ja kokemuksensa (mausteensa) ja ne jotka puhuvat lämpimikseen. Sitten foorumilla tulee olla alueita joissa sana on vapaa, mutta meidän kohdalla tulisi ehdottomasti olla alue jossa voidaan keskustella itse tekemisestä niin, että siellä tulee esille se kuka on valmentaja / pro ja kuka harrastelija. Säännöissäkään ei ole kuin jokunen jonka tulkintoihin luotan ja johon moderaattorikin voi nojata tarvittaessa.
Foorumin tärkeimmät aihealueet eivät saa milloinkaan olla ”musta tuntuu” tietoon perustuvaa ja mikäli asiat faktoina esitetään tulee ne kyetä osoittamaan niin vaadittaessa, huom. vaadittaessa.

Mutta toihan aivan mahdotonta moderaattorille. jos minä esím. sanon että pääsin slaissista eroon heinäpaaleja heittämällä niin silloin se on fakta, se toimii mulle sanokoon siihen ketä tahansa mitä tahansa.