23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[13][26]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäMailanpään hidastuminenRe: Mailanpään hidastuminen

#447458 Ilmoita asiaton viesti

sdriver kirjoitti: (7.4.2011 13:30:06)

sdriver kirjoitti: (7.4.2011 13:26:43)

Henkka kirjoitti: (7.4.2011 12:54:02)hammasratas kiertää vastapäivään (pallo kiertää oikealta vasemmalle). En ole oikein itse edelleenkään varma riittääkö pallon ja lavan välinen kitka muodotamaan vastakierteet, mutta ainakin kun kärkkärin lyö, eli lapa pyörähtää auki, kuten monet ovat huomanneet, seurauksena on epäloogisesti nätti draw. Epäloogisesti yleisen ajatusmallin mukaan siis.

En ymmärrä mitä epäloogista siinä voi olla että avoin lapa aiheuttaa draw kierteen. Ihan saman suuntaisesti se kierre syntyy kuin alakierre nk. normaali osumassa vaikka sand wedgellä. Mutta yritäppä lyödä wedgellä yläkierrettä. Siinähän sitä olisi loogisuus koetuksella.

Ei kun önh. Nyt ymmärrän. Että en ymmärrä.

Niin, ei se kaikille epäloogista olekkaan. Esim ts:lle. Minulle ensin oli ja vieläkin jonkin verran epäilyttää.

Tuolla wedgeyläkierteellä on oikeastaan helppo esittää toinenkin esimerkki. Jos lavassa ei ole loftia lainkaan ja koitetaan saada palloon yläkierre (osumakohdassa käännetään lavan yläreunaa eteen päin, eli käännetään lofti negatiiviseksi. Huom käännetään osuman aikana, kuten ts sanoi, ei ennen, eikä jälkeeni), palloon ei tulekkaan yläkierrettä, vaan alakierre. Tätä pitääkin jo vähän pohtia. Ainakin minun. Mielestäni kyse on lähinnä siitä, riittääkö lavan ja pallon välinen kitka muodostamaan ns ’hamasratasefektin’ jos sitä nyt vapaasti voi noin sanoa.

Jos ts:ää on täällä kuunnellut, kuten monet on, seuraava mielenkiintoinen kysymys jo onkin että jos pyrkii osuman aikana esim driverillä pienentämään lavan loftia, pienentääkö vai suurentaako tämä liike pallon spinniä? Painotus taas sanoilla osuman aikana.