16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäMailanpään hidastuminenRe: Mailanpään hidastuminen

#448641 Ilmoita asiaton viesti

Kualeppi kirjoitti: (3.6.2011 15:06:08)

data kirjoitti: (3.6.2011 14:47:27)

ts kirjoitti: (3.6.2011 13:39:01)
Rotaatio

Tuossa sinun videossa on muutamia merkille pantavia asioita

a) Näyttää olevan ranteet ensin koverat ja sitten myöhemmin kuperat.
Sulkeva vaikutus voi olla merkittävä. Kuva liian epäselvä tarkkaan havainnointiin.

b) Vartalo pyörii pääosin alavartalon varassa, jolloin kiertoakselista muodostuu
pysty. Tällainen on äärimmäisen tehoton tapa swingata. Kukaan huippu ei niin tee.
Sulkeva vaikutus toki silloin tehokkaampi.

c) Tuossa kierretään vartaloa miltei 90 astetta. Huiput kiertävät vapautuksen aikana
vain n. 30 astetta. Katso vaikka ne laittamasi Tomsin kaksi kuvaa.

d) Maila ei tuossa kulje tasolla vaan enemmänkin kartiopinnalla. Erittäin tehotonta sanoisin.

En näe videossa mitään sellaista, mitä en aiemmin olisi tiennyt. Lavan sulkemisen määrään
kehittämäni laskentakaava pätee täysin tuohonkin videoon. Suoritustapa kuitenkin
tuossa videossa varsin tehoton eikä sisällä mielestäni mitään varteen otettavaa uutta metodia,
jolla voisi sulkevan kierron korvata. Huomattavasti järkevämpiä tapoja on, jotka eivät
uhraa lyöntipituutta. Ennen kuin joku ehtii sanoa, että kylläpä minä ainakin
lyön pitkälle silti, niin veikkaanpa, että ei ihan noin lyö silloin.

Teetkö sä Data ihan oikeasti töitä golfin parissa. Eihän toi mikään swingi ole vaan siinä demonstroidaan meille tuuppareille rotaatiota.

Sen verran olen minäkin lyhyellä golfuralla muiden lyöntejä silmäillyt, että tuo rotaation puute on hyvin suuri ongelma varsinkin aikuisiällä golfin aloittavilla. Ja paikallisen pron opetusta saaneena ja sivusta seuranneena, olen huomannut, että hyvin vaikea sitä on viiskymppisille janttereille perille saada, kun ovat kymmenen vuotta käsillä huitoneet.

Kyllä minusta videon esittäjä kertoi videon demonstroivan vartalon lapaa sulkevaa geometriaa.
Perustelin, miksi idea ei toimi käytännössä ja miksi sitä ei kukaan huippu käytä.

En mä mitenkään vastusta vartalon kierron huomioimista opetuksessa. Se vaan voi olla
pikkaaasen vaikeata saada amatööri kiertämään vartaloa 0.03 sekunnin aikana 90 astetta, kun
ammattilaisetkin pystyy vaan tuohon 30 asteeseen. Sitäpaitsi vartaloa ei kannata kiertää noin
kun videossa näkyy.