Re: Lyhyt helppo - Golfpiste.com

16.–23.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][16]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötLyhyt helppoRe: Lyhyt helppo

#288255 Ilmoita asiaton viesti
KL

PG kirjoitti: (26.3.2010 8:07:31)

KL kirjoitti: (25.3.2010 23:16:21)

PG kirjoitti: (25.3.2010 22:37:01)
Mutta mutta nyt kun oikein tarkkaan tavaan säännön 27-1a toista kappaletta ”
Paitsi mitä säännöissä muutoin määrätään, jos pelaaja lyö pallon paikasta, josta alkuperäinen pallo oli viimeksi lyöty, katsotaan pelaajan toimineen lyönti ja lyöntimatka – rangaistuksen mukaan”, huomaan, että ei pelaajan tarkoitusta tarvitse tietääkään. Mutta toisaalta pakostakin tulee mieleen, että kyseessä on erikoistilanne, joka ei edellytä pallon pudottamista. Siis sovellettaessa säännön 27-1a toista kappaletta tulee forellakin vain yksi rangaistuslyönti ja tulos on viisi niin kuin femma?

Säännön soveltaminen ei tarkoita sitä, että vain osa ko. säännön edellytyksistä tulee täyttää. Sääntö 27-1 / 20-5 määrittelee hyvin tarkkaan miten pallo tulee milläkin kentän osalla pudottaa tai asettaa. Se seikka, että pelaaja tietämättään noudattaa jotakin sääntöä, ei vapauta häntä tuon säännön rikkomisesta. Siispä Einarin tulee forella pudottaa pallonsa eikä asettaa.

Eikö ”Paitsi mitä säännöissä muutoin määrätään” tarkoita sitä, että olkoonpa muualla säännöissä (esim. 20-5) sanottu mitä hyvänsä, niin aina voidaan menetellä näin, kuin tässä seuraavassa virkkeessä sanotaan? Mielestäni siinä ei edellytetä asettamista tai pudottamista.

KL: ”Se seikka, että pelaaja tietämättään noudattaa jotakin sääntöä, ei vapauta häntä tuon säännön rikkomisesta”. Eikö silloinkaan, jos pelaajan pallo vierii ensimmäisen putin jälkeen alkuperäiselle paikalleen? Jos pelaaja lyö siitä pallonsa, niin seurauksena on kolme rangaistuslyöntiä! Jos pelaaja olisi fiksu, niin griinillä hän asettaisi pallonsa ja forella pudottaisi pallonsa samaan kohtaan, josta sen otti asettamista tai pudottamista varten. Silloin tulisi vain yksi rangaistuslyönti. Ilman rangaistusta hän ei saisi lyödä toista puttiaan! Ei kai?

Nyt herra lukee sääntöjä kuin piru raamattua….

’Paitsi mitä säännöissä muutoin määrätään…’ Eikös tuossa säännössä 1-1 puhuta jotakin asiasta…? Eli palloa lyöskennellään yhden tai useamman kerran peräkkäin tiiltä reikään sääntöjen määrittelemällä tavalla. Siispä pallon lyöminen uudelleen samasta paikasta on täysin sallittua ja ilman rangaistusa, jos se nyt jonkin ihmeellisen sattuman kautta sattuisi päätymään täsmälleen samaan paikkaan, josta se jo lyötiin.

PG kirjoitti: (26.3.2010 8:07:31)
Vaikka pelaaja lyö pallonsa paikasta, josta alkuperäinen pallo oli viimeksi lyöty, niin mielestäni muitakin sääntöjä kuin sääntöä 27-1a voidaan soveltaa.

Jos pelaaja ei ilmaise aikeitaan jonkin toisen säännön noudattamisesta, niin minun mielestäni ei voi. Miksi muuten pitäisi? Pelaajan tulisi muutenkin aina kertoa mitä sääntöä aikoo soveltaa ennen palloon kajoamistaan, ellei se tilanteessa ole täysin selvää, kuten esimerkiksi pallon ollessa vesiesteessä.

Jälkimmäisen virkkeen tiimoilta yksi mielenkiintoinen esimerkki:

Dec 18-2a/3 Ball Lifted and Dropped Away from Boundary Stake

Q: A player’s swing is interfered with by a stake defining out of bounds. The player mistakenly considers the stake an obstruction and he lifts his ball and drops it in the manner prescribed in Rule 24-2b. What is the ruling?

A: The player incurs a penalty of one stroke under Rule 18-2a and he must replace his ball before playing his next stroke. Otherwise, he loses the hole in match play or he incurs a total penalty of two strokes in stroke play – see penalty statement under Rule 18.

Pelaaja siis lähtee vapautumaan out-paalusta kiinteän haitan perusteella, mikä ei ole sallittua (ko. paalu ei ole haitta). Hän olisi voinut vapautua paalusta säännön 28 perusteella yhdellä penaltilla, mutta nyt tuleekin kaksi. Valittuaan väärän säännön pelaaja ei enää voi perua tapahtunutta, eli paikallaan olevan pallon liikuttamista. Ironista tässä tapauksessa on se, että valitsemalla oikean säännön pallo olisi voinut päätyä täsmälleen samaan paikkaan, toisin sanoen pelaaja saattoi toimia täsmälleen oikein molempien sääntöjen (24-2b ja 28) suhteen, mutta hän valitsi väärän säännön toimintansa perusteeksi. Dropattuaan pallon hän ei enää voi muuttaa mieltään ja vedota sääntöön 28 ilman yhtä lisäpenttiä, eli kaksi tulee väistämättä väärän säännön soveltamisesta.

On siis tärkeää ensinnäkin toimia oikean säännön mukaisesti ja myös ilmaista aikeensa riittävän selvästi.