Re: Kenttien Osakkaille tarjotut edut. - Golfpiste.com

10.6.–17.6. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[12][19]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäKenttien Osakkaille tarjotut edut.Re: Kenttien Osakkaille tarjotut edut.

#445124 Ilmoita asiaton viesti

puttarijari-._/ kirjoitti: (8.3.2011 10:46:41)

Ballmarker kirjoitti: (7.3.2011 6:50:05)
voiko osakkeen tuottaman pelioikeuden käyttämisen tehdä laillisesti erilaiseksi silloin, kun se ei ole osakkaan käytössä?

Minun tulkintani on että ei voi, koska jokaisen samaa sarjaa olevan osakkeen on lain mukaan tuotettava yhtäläiset pelioikeudet. Jos pelioikeuksien käytössä voisi olla erilaisuuksia niin silloin osakkeen tuottamat oikeudet eivät enää olisikaan yhtäläiset.

Tottakai voi. Esimerkkejä:

Monissa yhtiöissä pelioikeuden voi vaihtaa/käyttää pelilipuilla. Osakkaan omassa käytössä pelilipulla saa kaikki omistajan edut. Jos pelilippua käyttääkin ns. kolmas osapuoli, hän pelaa kuin kuka tahansa gf-pelaaja.

Vastaavasti voidaan menetellä jos/kun pelioikeus nimetään kolmannelle osapuolelle. Tässä tapauksessa pelioikeuteen ei kuulu kaikki omistajalle osoitetut edut. Esimerkiksi oikeus tuoda vieraita ’omistajan vieraana’ puoleen hintaan jne.

Oma erikoistapauksensa on myös ns. juridisen henkilön omistama osake. Tässä tapauksessa usein edellytetään että pelioikeuden käyttäjän tulee olla jollain tavalla sidoksissa omistajaan. Muussa tapauksessa hän ei ole oikeutettu hyödyntämään omistajalle tarkoitettuja etuja.

Yhtiöjärjestyksessä määrätään minkälaisia mahdollisuuksia, siis vaihtoehtoja, osakkaalla on käyttää pelioikeuttaan. Kaikki vaihtoehdot eivät ole samansisältöisiä, mutta joka ainoalla osakkaalla on yhtäläinen mahdollisuus valita annetusta vaihtoehdoista itselleen parhaiten sopiva tapa hyödyntää pelioikeuttaan.

On turha toistella näitä itsestäänselvyyksiä, jotka koskevat yhtiöitä, JOIDEN YHTIÖJÄRJESTYKSESSÄ ON MAININTOJA PELIOIKEIKSIEN KÄYTÖSTÄ. Minä olen koko ajan kirjoittanut tapauksista, joissa yhtiöjärjetyksessä ei ole pelioikeuksien käytöstä mitään ohjeita. Sellaisissa tapauksissa samanlaisilla osakkeilla ei mielestäni voi olla erilaisia oikeuksia. Niitä voidaan luoda vain muuttamalla yhtiöjärjestystä.