Etusivu›Foorumit›Kilpagolf & harjoittelu›Jäsenten svingit›Re: Jäsenten svingit
Rauski kirjoitti: (12.3.2008 17:15:08)
Tuossa kundin uudempaa materiaalia sekä edestä että takaa. Kommentit tervetulleita.
En osaa sanoa onko tämä parempi vai huonompi kuin aikaisempi, siihen ei meikäläisen taidot vielä ihan riitä. Mutta tässä muutamia asioita joita itse huomasin, joko videolta tai pysäytyskuvien kautta. Haluan painottaa, että seuraavat ovat omia mielipiteitäni ja perustuvat siihen tietoon mitä minulla on golfista. Olen pelkkä harrastaja, en valmentaja, ja nämä ovat harrastajan mielipiteitä asiasta.
Nyt kun pakollinen ’Golfpiste-disclaimer’ on alta pois, menemme asiaan:
1) Backswingi lähtee voimakkaalla liikkeellä taakse
Tämä voi olla joko hyvä tai huono asia, sivuttaisliikkeellähän voi (kait ?) saada lisää voimaa lyöntiin. Itse pyrin välttämään näitä ylimääräisiä liikkeitä niistä tulevien toistettavuusongelmien vuoksi, mutta tämä on kait henkilökohtainen mieltymys. Kundin BSW:n ajan mailan linja näyttäisi kuitenkin ihan hyvältä (tuppi osoittaa kohdelinjalle/sen jatkeelle/palloon tai johonkin tosi lähelle), joten ehkä tästä ei tarvitse välittääkään.
2) Backswingi ulottuu liian pitkälle, ja rata vaihtuu DSW:hen mentäessä
Tämän näkee hyvin, jos takakuvasta pysäyttää videon lähellä BSW:n loppuasentoa. Maila osoittaa selkeästi oikealle kohdelinjasta. Näyttäisi siltä, että maila tulee ylös suhteellisen hyvin, ja lähtee sitten vähän jyrkempää rataa alas.
3) Vasen kyynärpää koukussa osuman jälkeen
Etukuvasta katsottuna vasen kyynärpää näyttäisi koukistuvan voimakkaasti juuri osuman jälkeen. Minun mielestäni sen pitäisi olla suorempi, mutta toisaalta tämä on vain henkilökohtainen näkemys. Koukistaminen voi johtua myös mailoista, tai ehkä Kundi vain haluaa viedä mailaa voimakkasti sisälle. Onko ollut push-ongelmia ?
Kohtien #2 ja #3 perusteella swingin linjan pitäisi olla pikkuisen ulkoa sisälle, ja kun tuota takakuvan videota noita miettien katsoo, niin tämä näyttäisi pitävän paikkansa, ainakin pallon välittömän lähtösuunnan perusteella. Kierteistä en sitten osaa sanoa. Jostain minulla on sellainen muistikuva että jyrkemmin ylös ja vähän laakeammin alas (ja osuman jälkeen ulos) olisi parempi linja. Tiedä sitten mikä on paras, kukin kai lyö tyylillään.
Toivottavasti näistä nyt on jotain iloa… Muistutan vielä että nämä ovat vain minun mielipiteitäni siitä mitä näen ja miten asioita tulkitsen. Niitä ei pidä ottaa minään absoluuttisina totuuksina tai selkeinä ohjeina. En myöskään kanna vastuuta näiden mielipiteiden perusteella tehdyistä muutoksista swingiin, jos ne aiheuttavat pahaa tuhoa tai pistävät peruutusvaihteen silmään =)