23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista
#219189 Ilmoita asiaton viesti
ts

Lipulle kirjoitti: (14.12.2010 17:10:56)

Tuota Martin Seligmania on sittenkin käytetty myös kotimaisessa golf- presessä. Lähdeluettelo s. 12 – siis jos kiinnostaa.

Jutun voi todeta olleen ’ihan hyvä’, jota ei kuulemma koskaan saisi käyttää.

Tuo mentaalivalmennus vaan on oikeesti sellainen juttu, että se alkaa ihmislapsen syntymästä ja jatkuu läpi elämän. Sen suurimpana toteuttamispaikkana on koti, ja suurimpina valmentajina omat vanhemmat. Myöhemmin myös kaveripiiri, nin hyvässä kuin pahassakin. Urheilupuolella sitten koitetaan myöhemmin korjata niitä epäonnistumisia ja usein kannetaan vettä kaivoon. Harmittavan usein vieläpä likavettä.

Mulle on aina ollu vaikea ymmärtää tuota mentalivalmennusta erillisenä palana. Ei millään irrallisella palalla tai otsikolla voida pönkittää ihmisen muta toimintaa. Koko homman pitää lähteä paljon syvemmältä. Sen paketin ytiminä ovat lapsena ja nuorena opitut ajatusmallit, tietoisuus omasta tekemisestä (myös tekniikkapuolella), kova työ ja harjoittelun kautta hankittu luottamus omaan tekemiseen. Yhtenä isoimmista asioista sanoisin vielä tämä lajin ymmärtämisen ja hyväksymisen kaikkine paskamaisine tapahtumineen.

Golf on äärettömän yksinkertainen peli. Pelatakseen 68 tarvii lyödä muutama hyvä lyönti kierroksella, kunhan muut ovat siedettäviä. Siedettäviltä paikoilta pitää yrittää palloa reikään, hyväksyen sen tosiasian, että yleensä se sinne ei mene. Hyviltä paikoilta pitää yrittää palloa reikään, hyväksyen sen tosiasian, että niiltäkään se ei aina uppoa.

Mä olen aina ihaillu Rotellaa, koska Rotella saa ihmiset nauramaan omalle typeryydelleen. Saa meidät oikeesti miettimään, miten hölmöjä ajatuksia päästetään pääkoppaan.. ja totaalisen hyödyttömiä. Ei siihen tarvita tieteenhaaraa vaan pelkkää yksinkertaista maalaisjärkeä, että ajatukset alkavat kääntymään oikeaan suuntaan. Helppoa se ei varsinkaan aluksi ole, mutta ajattelemalla voi jokaisesta tulla oman itsensä paras mentaalivalmentaja.

Ne joilla skidejä on kotona…. alkakaahan valmentamaan 😉