Re: –> diletantti - Golfpiste.com

9.–16.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[18][29]
KilpailuaSuomalaista
#291167 Ilmoita asiaton viesti

ts kirjoitti: (19.5.2009 14:05:38)
Ei se säännön henki, että kaikki asetetut merkit tai apu on poistettava ennen lyöntiä.

Mutta ollaan sitten tarkempia ja annettan deccari viheriön puolelta:

A caddie cast his shadow on the putting green for the purpose of indicating to the player a line for putting. Is this permissible?

No. Such action is a breach of Rule 8-2b if the shadow remains in position while the stroke is being played.

Eli tuossa käänteisesti sanottuna kerrotaan, että varjolla saa osoittaa puttilinjan, mutta jos sen jättää paikalleen lyönnin ajaksi, teko muuttuu rangaistavaksi.

Ts:n viittaama decision 8-2b/1 toteaa sen, että puttauslinjaa ei saa lyönnin aikana osoittaa, ei edes lipputangon varjolla. Tämä asia on mielestäni täysin selvä jo säännön 8-2b ensimmäisen virkkeen sanamuodon perusteella: “…the player, his partner or either of their caddies may, before but not during the stroke, point out a line for putting, but in so doing the putting green must not be touched.”

Tämä ei kuitenkaan vastaa esittämääni kysymykseen, joka koskee säännön 8-2b toisen virkkeen tulkintaa: millä perusteella merkkausnasta voisi osoittaa lyöntilinjan lyönnin aikana mutta ei sitä ennen? Sääntöhän kieltää (tietenkin ennen lyöntiä) asettamasta mitään puttauslinjaa osoittavaa merkkiä mihinkään kohtaan greeniä: ”A mark must not be placed anywhere to indicate a line for putting.”

KL kirjoitti: (19.5.2009 14:09:20)
Yritän selventää logiikkaani. Otetaan kuusi erilaista merkkausnastaa:
1. pyöreä yksivärinen
2. nelikulmainen yksivärinen
3. kolmikulmainen yksivärinen
4. pyöreä kaksivärinen, josssa puoliskot on toisistaan erotettu suoralla viivalla
5. pitkulainen, jossa suuntaa osoittavia viivoja (malli Scotty Cameron)
6. pyöreä yksivärinen, jossa on kaksi pistettä reunoilla (klo 6:ssa ja klo 12:ssa)

Mitkä saavat jäädä maahan lyönnin ajaksi ja mitkä eivät? Ja missä asennossa?

Mikäli pallon merkintään käytettävässä välineessä on sellainen viiva tai muu ominaisuus, että sillä voidaan osoittaa puttauslinja ja tätä ominaisuutta vielä käytetään linjan osoittamiseen, rikotaan tällöin säännön 8-2b toista virkettä. Tämä kai on riidatonta.

Omasta mielestäni kolikon kokoisessa nastassa oleva viiva tms. kuvio ei kuitenkaan tee nastasta puttilinjaa osoittavaa merkkiä. Onhan eri maiden kolikoissakin ties mitä viivoja tai kuvioita, jotka teoriassa voisivat osoittaa puttauslinjan. Tuskin kukaan kuitenkaan tällaisen käytöstä olisi penalteja jakelemassa.

Jos kuitenkin joku KL:n mainitsemista merkkausnasta kuitenkin katsottaisiin puttauslinjaa osoittavaksi merkiksi, en siltikään ymmärrä, miksi sääntörikkomus tapahtuisi vasta sen jälkeen kun palloa lyödään, eikä jo silloin kun merkki asetetaan maahan puttilinjaa osoittamaan. Jos taas merkki ei osoita lyöntilinjaa ennen lyöntiä, miten se tekee sen lyönnin aikana?