Re: Bunkkerin haravoimisesta - Golfpiste.com

9.–16.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[18][29]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötKauimpana oleva pelaa ensiksiRe: Bunkkerin haravoimisesta

#287919 Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (14.4.2010 19:31:26)

aakoo64 kirjoitti: (14.4.2010 19:12:30)

KL kirjoitti: (14.4.2010 18:57:43)

tiikeri metsä kirjoitti: (14.4.2010 13:39:44)

Entäs jos A on lyönyt onnistuneen santalyönnin ja B vaatii A:ta uusimaan lyöntinsä omalla vuorollaan. Saako A haravoida esteen kuntoon ennen uusintalyöntiään?
Tai jos A on jo ehtinyt haravoida jo ennen B:n vaatimusta?

Pelaaja saa haravoida bunkkerin, kun hän on lyönyt palloaan sieltä, riippumatta siitä onko pallo tullut pois bunkkerista vai ei. Molemmissa kysymyksen tapauksissa pallo on tullut bunkkerista pois ja pelaaja saa haravoida hiekkaa ilman mitään rajoituksia (sääntö 13-4, Poikkeus 2).

Aivan sekoittamisen vuoksi: ennen 2008 ilmestyneitä sääntöjä tuosta oli juuri päinvastainen decision. Eli jos pallo oli jäänyt samaan bunkkeriin, mistä sitä löi, sai rangaistuksen haravoituaan edellisen lyönnin paikan ennen pallon lyömistä ulos bunkkerista. Onneksi tuo poikkeus on sääntöihin sittemmin lisätty.

Sekoitetaan vähän lisää.

Ainakin vuosina 2004-2007 voimassa olleissa säännöissä bunkkerin haravoiminen oli sallittua, vaikka pallo vielä lyönnin jälkeen olikin samaisessa bunkkerissa. Ainoa rajoitus oli, ettei pallon makuuta parannettu. Erona tämänpäiväiseen on se, että nykyisin rangaistus tulee myös siitä, jos lyöty pallo ei toisellakaan kerralla poistu bunkkerista ja päätyy haravoidulle alueelle.

Vuosien 2006-2007 deccarikirjassa on myös asiaa koskeva deccari, joka on tuon silloisen säännön mukainen (ja nykyisenkin). Toisin sanoen muutos on tapahtunut ennen vuotta 2004.

Eikös myös vuoden 2008 jälkeen tullut jotain tarkennuksia tuohon bunkkerin haravoimiseen. Olikos se tapaus Cink, josta tuli jälkikäteen diskaus, kun Cinkin caddie oli haravoinut väyläbunkkerin vaikka lyönnissä Cinkin pallo oli päätynyt toiseen bunkkeriin. Tarkennuksena vielä, että muistaakseni Cink oli lyödessään seisonut bunkkerin puolella ja pallo oli ulkopuolella. Nämä stanssin jäljet oli siis haravoitu pallon ollessa toisessa bunkkerissa. Nykyään tämä olisi ymmärrettävästi sallittu, vuonna 2008 ei.

Kysymys. Saako siis nykyään haravoda bunkkeriin tulleet jäljet myös samasta bunkkerista, jossa on seissyt vaikka pallo on ollut bunkkerin ulkopuolella ja saanut pallon kohellettua samaan bunkkeriin? Siis haravoida kengänjäljet pois ennen samasta bunkkerista lähtevää seuraavaa lyöntiä?