Re: Bunkkeriin uponnut pallo - Golfpiste.com

2.–9.8. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][14]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitSäännötMaahan painunut pallo jne.Re: Bunkkeriin uponnut pallo

#290436 Ilmoita asiaton viesti

KL kirjoitti: (17.6.2009 10:00:31)

tpo07 kirjoitti: (17.6.2009 9:17:21)

Rauski kirjoitti: (16.6.2009 23:37:29)

Tuollainen teoreettinen kysymys heräsi mielessä. Oletetaan, että pallo on hautautunut niin että päällä on hiekkaa vain sen verran ettei sitä näe. Kaivat palloa ja löydät sen ja teet siitä samanlaisen, mutta et ole välttämättä aivan varma pallon sijainnista hiekan alla. Saako siihen oletettuun kohtaan pudottaa tai asettaa esim pienen kiven tai jonkun muun ’roskan’ merkitsemaan pallon sijantikohtaa hiekan alla jotta lyönti voisi paremmin onnistua.

Kiitokset teille KL ja Rauski. En malta olla vielä kysymättä jatkokysymystä. Tarkoitatko KL sitä, että kun pallo on kaivettu esille ja tunnistettu sitä liikuttamatta, pois kaivettua hiekkaa ei aseteta sen päälle uudestaan. Eli kuuluuko pallon päällä oleva materiaali pallon ’makuuseen’ (lie)? Tätä kirjoittaessani rupesi tuntumaan, että tästä on ollut kirjoituksia aiemminkin, mutta kysyn kuitenkin.

Sääntö 12-1 sanoo mm. seuraavaa:

In a hazard, if a ball is believed to be covered by loose impediments or
sand, the player may remove by probing or raking with a club or
otherwise, as many loose impediments or as much sand as will enable
him to see a part of the ball. If an excess is removed, there is no
penalty and the ball must be re-covered so that only a part of it is
visible.
If the ball is moved during the removal, there is no penalty; the
ball must be replaced and, if necessary, re-covered

Decision 12-1/2 selventää asiaa:

Ball Covered by Sand in Bunker Removed from Buried Lie During Search

Q: A ball buried in sand in a bunker is removed from the buried lie during search. The player replaces and re-covers it as required by Rule 12-1, third paragraph. May the player then remove as much sand as will enable him to see a part of the ball?

A: Yes.

Tämä vastannee myös Rauskin teoreettiseen kysymykseen.

Kiitos!