Etusivu›Foorumit›Säännöt›Pallon paikan merkitseminen kengällä›Vastaa aiheeseen: Pallon paikan merkitseminen kengällä
@KL1: Alla ovat tämän ketjun viestini, jotka olen postannut sen jälkeen, kun esitit ratkaisusi pähkinään. Olisi mukava tietää, missä olen inttänyt vastaan ja missä olen väittänyt, etten usko jotain väitettäsi.
Kas kun uskoit mitä David Rickman minulle suullisesti kertoi silloin kuusi vuotta sitten.
Totta kai uskoin senkin 🙂 Ehkä palaan tuohon asiaan vielä joskus myöhemmin.
PG 4.5.
Pallon merkkinapiksi kelvannee siis varuste kuin varuste, kunhan se vain on pienikokoinen. Kenkä jalassa tai jalasta pois otettuna, hanska kädessä tai kädestä pois otettuna, lakki päässä tai päästä pois otettuna…4.5.
(Sääntö 14.1a)
Ymmärrän tuon niin, että pallo voidaan merkitä joko merkkinapilla tai mailalla (siten, kuin säännöissä sanotaan).Maila ei siis ole merkkinappi, joten sen ei tarvitse mahtua taskuun, eikä täyttää merkkinapin määritelmää:
(Määritelmä)
Vanhojen sääntöjen mukaan, (jotka eivät tietenkään ole enää voimassa), nostetun pallon merkitsemiseen soveltui merkkinappi, pieni kolikko tai muu samanlainen esine. Kolikkokin siis kävi, jos se oli pieni…
4.5.
KL1: Mutta PG, jos tuota sääntöä 14.1a lukee kirjaimellisesti, niin ei kengälläkään merkitseminen olisi sallittua.PG: Vaikka kuinka kirjaimellisesti sääntöä 14.1a lukisin, en löydä siitä mitään sellaista, jossa kengällä merkitseminen olisi kielletty. Sellaista en löydä edes pallon merkkinapin määritelmästä, johon kyseisessä säännössä kursivoidulla tekstillä viitataan. Toki määritelmässä mainittu ”jokin muu pienikokoinen varuste” antaa jonkinlaiset reunaehdot varusteen koolle.
KL1: Asiasta on sekä USGA:n että R&A:n lausunto, jonka mukaan kengällä merkitseminen on hyväksyttävää.
PG: Näiden lausuntojen(×) perusteella kenkä on siis pienikokoinen varuste.
KL1: Kenkäjuttu löytyy USGA:n Facebook-ryhmästä Rules of Golf.
PG: Onko USGA:n Facebook-ryhmän kanta USGA:n virallinen kanta?
KL1: On, kun sen kannan antaa USGA:n virallinen edustaja.
5.5.
Tarkoitatko, että
On, jos sen kannan antaa USGA:n virallinen edustaja.
vai
On, koska sen kannan antaa USGA:n virallinen edustaja.Voisitko postata tuon lausunnon meille nähtäväksi?