16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäKuuden reiän golfiaVastaa aiheeseen: Kuuden reiän golfia

#1060417 Ilmoita asiaton viesti

Tunnustaudun KL:n kanssajääräksi: harrastelijagolf on 18 reikää ja huippugolf 72 reikää. Kuuden reiän klubikisa on minun ajatuksissani sama kuin 18 reiän major (”koska eihän kukaan jaksa majoria neljää päivää peräkkäin katsoa”).

Minulle golfin syvin olemus on se, että 18 reiän kierros on tarina. Olen pelannut erittäin hyviä 9 reiän osuuksia ja kerrassaan loistavia 6 reiän osuuksia (tyyliin 3 alle, siis tasoituksella 12). Toisaalta olen pelannut kammottavia kuuden ja yhdeksän reiän osuuksia. Kun pelaan 18 reikää ja jaksan yrittää, saan joka kierroksella aikaan jotain hyvää ja jotain huonoa. Tästä vuoristoradasta syntyy golfkokemukseni, jonka perässä lähden golfkentälle jo 32. kautta.

Pari pragmaattisempaa kommenttia:
– golfkentälle siirtyminen vie aikaa (kahdelle pääkentälleni 40 min ja 55 min suuntaansa), joten kuuden reiän (tai 9 reiän) kierrosten hyötysuhde on huono
– 6/9 reiän pelaajat aiheuttavat – kylläkin ratkaistavissa olevan – haasteen 18 reikäisen kentän täyttämiselle; kovin monella kentällä tuota ongelmaa ei ole ratkaistu edes 9 reiän pelaajien suhteen, vaan takayseille jää käyttämätöntä kapasiteettia etuysien pelaajien vuoksi (haasteesta saa karrikatyyrin kun ajattelee että kentällä pitäisi saada pelata greenfeellä minkä tahansa 1-18 reiän mittainen ”kierros”)
– kuuden reiän kisan sijasta tulokset voidaan vaikka arpoa, koska yksittäisen pelaajan tulostaso heittelee noin pienessä otannassa (reikähän on yksi otos pelaajan suorituksen jakaumasta) huimasti

Eli pidetään golf golfina, pelaajia lajin pariin ei tarvitse värvätä kepulikonstein (vrt mitä on tapahtunut esim laskettelulle) – tulevat ne jotka ottavat sen tällaisena ja jos tulijat loppuvat, lajikin voi kuolla pois.

Lopuksi vielä: golfin estettisyys on siinä 250 m+ kantavassa lyönnissä, jonka vielä vanha papparainenkin voi saada aikaan – kyllä olisi rumaa, jos lyönnit eivät kantaisi kuin max 150 m.

Ja vielä tämänkin jatkoksi: Golflehti kertoi hiljan liiton strategiasta. Penkiltä meinasin pudota, kun strategia painottui uusien pelaajien värväämisen ja ennen kaikkea siksi ettei strategiassa ollut mitään heavy usereille (>30 kierrosta kaudessa) jotka pelaavat käsittääkseni > 90% kaikista ”suoritteista”.