23.4.–30.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][12]
KilpailuaSuomalaista

EtusivuFoorumitYleistäUutta ajattelua golfyhtiöden vastikekäytäntöihin?Vastaa aiheeseen: Uutta ajattelua golfyhtiöden vastikekäytäntöihin?

#1053286 Ilmoita asiaton viesti
ts

Etusivu » Aiheet » Yleistä » Uutta ajattelua golfyhtiöden vastikekäytäntöihin?

Uutta ajattelua golfyhtiöden vastikekäytäntöihin?
Tämä aihe sisältää 482 vastaukset, 36 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Kuuma putteri 9.7.2016 19:02.

Esillä 8 viestiä, 476 – 483 (kaikkiaan 483) ←1…1920
Julkaisija
Viestit
9.7.2016, 16:54 #1053265 ARVOSANA: 0 | MUOKKAA | VASTAUS
ts
9.7.2016, 16:55 #1053266 ARVOSANA: 1 | MUOKKAA | VASTAUS
ts
Klubipelaaja Eksperteille kuitenkin vielä kysymys. Jos hypoteesinne siitä, että poistot ovat liian suuret pitäisi paikkansa, miksi asia on näin ?
Ei tähän neroja tarvita, ihan perusymmärrys talouslaskennasta riittää ja esim 30v yrittäjäkokemus.

Mutta miksi ihmeessä ajattelet poistojen olevan liian suuret, se kyllä ihmetyttää vielä enemmän? Kuten olen moneen kertaan sinulle yrittänyt, esimerkeinkin selittää, poistot ovat erittäin usein huomattavasti todellista arvonalenemista suuremmat. Se on verotustekninen tapa keventää yritysten verotusta, eli eräänlainen tukimuoto yhteiskunnalta. Golfkenttien tapauksessa tuo vielä korostuu rajusti, koska liikkeelle löhdetään erittäin suuresta arvosta, eikä arvonalentumista todellisuudessa juurikaan tapahdu. Isommat korjausinvestoinnitkin poistetaan sitten vielä lyhyemmällä aikajänteellä ja ne lisäävät vääristymää todellisen tuloksen ja kirjanpidollisen välillä.

Luitko sen Nurmijärven tasekirjan ja ymmärsitkö sen?

9.7.2016, 17:11 #1053269 ARVOSANA: 0 | +1 | -1 | VASTAUS
Kuuma putteri
Ei kai sillä verotuksen kannalta ole mitään väliä onko kirjanpidollista tappiota -1 vai -100.000 euroa, kunhan vain voittoa ei tule.

En itsekään käsitä miksi poistoja pitäisi tehdä enemmän kuin sen verran että saadaan tulos nippa nappa miinukselle.

Niin ainakin itse olen toiminut (en golfalalla) että poistoja sen verran, kunnes tulos on nollilla eikä tarvitse veroja maksaa. Näinhän kai esim kiinteistö oy:t yleisesti tekevät.

Mutta miksi siis näyttää -50.000 tai -100.000 tappiota, onko siihen joku syy?

Voi olla että on joku syy jota minä en ymmärrä. Saa selittää!

Ps. Luulisin että monikin kirjoittaja täällä ymmärtää tavallisen tssekirjan. Golfyhtiön bisnes on loppujen lopuksi varsin yksinkertaista kirjanpidollisesti.

9.7.2016, 17:33 #1053270 ARVOSANA: 1 | MUOKKAA | VASTAUS
ts
Kuuma putteri Voi olla että on joku syy jota minä en ymmärrä. Saa selittää!
Se on suunnitelmapoisto, jossa kentän rakentamiskustannukset heti alkujaan jaetaan tietyille vuosille.

Tuossa pala eräästä prujusta:

2.5 Muu kirjallisuus
Teoksessa Kirjanpidon ja tilinpäätöksen ongelmat – KILAn ratkaisuja ja ohjeita (Lep- piniemi 2004, 217) oli ainoa laskentatoimen kirjallisuudesta löytynyt esimerkki golfyh- tiöistä. Tapaus käsittelee golfkenttää ylläpitävän osakeyhtiön velvollisuutta suunnitel- man mukaisiin poistoihin (Kirjanpitolautakunta 2003/1713). KILAn ratkaisun mukaan golfosakeyhtiö joutuu tekemään poistot suunnitelman mukaan, vaikka yhtiön toiminnan onkin todettu perustuvan kiinteistönhallintaan. Suunnitelmanmukaisista poistoista on
Muiden osakkaiden intressit
17
Kirjanpitolautakunnan ratkaisun mukaan vapautettu ainoastaan asunto-osakeyhtiö, asunto-osakeyhtiölain alainen kiinteistöosakeyhtiö ja asunto-osuuskunta.

9.7.2016, 17:50 #1053275 ARVOSANA: 0 | +1 | -1 | VASTAUS
Klubipelaaja
TS: Itse olit vahvasti sitä mieltä, että poistot ovat liian suuret ja sen vuoksi tehdään tappiota. Tuo lainaamasi kirjallisuus viite ei millään lailla pakota tekemään ”liian suuria” poistoja.

Hyvinkääläkin kentän osalta on poistoaika 100 v, mikä ei millään lailla vaikuta liian lyhyeltä ajalta, etenkin kun kenttä on vuokratontilla, jonka vuokra-aika on tuota lyhyempi. Rakennusten poistoaika on 25 vuotta, mikä on osin puurakenteiseille rakennukselle ihan ok. Samoin 5 vuotta koneille.

Mutta eiköhän tämä riitä tästä teemasta.

9.7.2016, 18:12 #1053276 ARVOSANA: 0 | +1 | -1 | VASTAUS
ArnoldPalmer
Jos suunnitelman mukainen poistoaika on 100 v. ja sitten tehdään 50..100 k€ tappiota per vuosi niin paljonkos poistojen määrä tässä yhtälössä mahtaa olla per vuosi…?

9.7.2016, 18:47 #1053280 ARVOSANA: 0 | MUOKKAA | VASTAUS
ts
Klubipelaaja
TS: Itse olit vahvasti sitä mieltä, että poistot ovat liian suuret ja sen vuoksi tehdään tappiota
Voi luoja….

Minä en ole sanonut että poistot ovat liian suuret, olen sanonut että ne ovat suuremmat kuin arvonalentuminen, koska jälkimmäistä ei tapahdu lainkaan. Samoin olen sanonut, että ne ovat suuremmat kuin todellinen toiminnan tulos ja siksi kirjanpidollinen tulos näkyy tappiona.

Sillä ei ole edelleenkään mitään tekemistä todellisen tappion tai rahoitustilanteen kanssa, kuten moni on jo sinulle yrittänyt selittää.

9.7.2016, 19:02 #1053282 ARVOSANA: 0 | +1 | -1 | VASTAUS
Kuuma putteri
Eikö arvonalentumista ole tapahtunut Hyvinkäällä lainkaan?

Osakeannissa yhtiön markkina-arvo 850 osaketta myytiin, kertaa x euroa, 850 kertaa x oli jotain.

Tänään yhtiön markkina-arvo on 850 x onko 2000 e käypä hinta? = 1.7 M.

Ja kyllä, ymmärrän että jos joku haluaisi ostaa koko yhtiön, täytyy maksaa markkina-arvon päälle joku preemio, kuten lähes aina niissä tilanteissa.
Preemio voi joskus olla korkea kuten kaikki tiedämme, jopa tuplahinta joskus.

Silti, markkina-arvo on = osakkeiden määrä x yhden osakkeen markkinahinta.

Ja vielä ihmetellään kun kärsivällisyys välillä pettää. 20 kertaa selitetty maailman yksinkertaisin asia, niin vielä jotkut saavat puurot, vellit, hernekeiton ja vielä koiranmakkarankin sotkettua samalle lautaselle…. huoh..

Yhtiön markkina-arvolla ei ole sitten pätkääkään tekemistä koko aiheen kanssa! Piste!