26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Wedge setup

Etusivu Foorumit Välineet Wedge setup

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Putti-P,, helppoahan se on sinulla kun vielä näin ”vanhemmitenkin”et kasilla alkavaa pysty sähläämään.
    Oletko alle satkusta missannu yhtää greeniä tänä kesänä?
    Tämä vain tiedoksi joillekkin.☺
    Käydäänkö pelailemassa yks Mijaksen viikkokisa ens kuussa?

    Nimetön

    Siis, nua Klunssin kuvaamat lyöntimitat on aika klubipelaajallekin ihan normaaleja – itsellekin vaikka sennu olenkin. Toinen juttu on, tuleeko paras tulos lyömällä 50-56 asteisilla ns täysiä mittoja.

    Mulle ei usein tule joten en yritä löydä ns täysillä vaan vähän varmistellen. Mieluummin 10m lyhyempi kuin täysi missaus. Mutta jokainen tyylillään. Minusta bägissä on mailoja eikä nolota lyödä r7:lla 120m. Olen nähnyt lukemattomia kertoja tilanteita joissa ukot ottaa lyhyen raudan eikä koskaan enää pääse perille, toisin kuin ehkä 20 vuotta sitten. Ja sadattelu on kovaa ja sen tietää jo etukäteen mitä tulee. Se on huvittavaa koska bägissä olisi sopivampi maila.

    Ooo:lle: eipäs käydä arvailemaan tai vihjailemaan kirjoittajien henkilöllisyyttä

    Möllikkä: olet oikeassa, täysi swingi ei ueinkaan ole paras valinta. Etenkin, jos pitää saada rulleja tai tuulee jostain suunnasta tavallista vinhemmin. Ja totta sekin, että kanssapelaajien epäonnistuneet lyönnit usein arvaa etukäteen ja myös sen jälkeiset sadattelutkin … mutta pahinta tietenkin on, jos kertoo nämä epäonnistumiset ihan ääneen tai ryhtyy jopa neuvomaan.

    Eikä ne wedge-mailojen erilaiset lyöntitekniikat täällä foorumillakaan selviä, parranpärinää viihteeksi vain

    Kade ilman muuta. Omat lyönnit on lyhyempiä. Eikä kaikkee tartte niin vakavasti täällä ottaa. Hyvähän se on jos pallo lentää pitkälle jo noviisina, tosin en tiedä kuinka noviisi olet. Mulle tää on vaikee laji.

    Ei oteta liian totisesti, vaikka aiemman viestisi tarkoitus jäikin epäselväksi. Käsittääkseni minun lyöntimitat on keskivertoa. Ilman riuhtomista pw 120m ja r5 170m.

    Ehkä en niin noviisi ole kun annoin ymmärtää. Noviisilta ainakin tuntuu kun tänä vuonna ensimmäistä kertaa lyöntitekniikkaa olen opiskellut ja huomannut, kuinka paljon alokasmaisia virheitä olen tehnyt. 8v sitten jäi golf paussille kun tasotus oli 10. Nyt olis intoa enemmän kun aikaa, joten pelikertoja kertynyt vain reilu 10.

    Tuo Harringtonin pitchi video oli hyvä. Pari tipsiä tulee kokeiluun.

    Wedget lähti tilaukseen. Muutamasta eri vaihtoehdosta päädyin lopulta: cleveland rtx zipcore

    Nimetön

    Hieman epäilin ettei ihan noviisi lyö noita mittoja kuin joskus sattumalta mutta et sitten ollutkaan noviisi. Varmasti lyönti löytyy tauon jälkeen. Uskon jo.

    This is internet..

    Mulla on muuten sama Zipcore, tilasin helmikuun alussa ja jo elokuun puolivälissä tuli. Jos on varastossa niin hyvä sitten. Mun 54/12 ei ollut.

    R5 170 m ei ole tavaton mitta mutta varsin hyvä, edellyttää aika hyvää tekniikkaa ja/tai fysiikkaa. Nykyään näkyy paljon enemmän rangella nuoria, urheilullisia kavereita, jotka lyövät hienosti ja pitkälle, kuin vaikka 10 v sitten. Golf kehittyy Suomessakin mukavasti, hieno juttu.

    KL1

    R5 170 m ei ole tavaton mitta mutta varsin hyvä, edellyttää aika hyvää tekniikkaa ja/tai fysiikkaa.

    Alle nelikymppisenä löin silloisella rautavitosella tuon 170 metriä. Nykyään vastaava maila on rautakutonen tai jopa seiska. Ei ole kolmekymppiselle temppu eikä mikään lyödä nykyvitosella 170 metriä, jos vain osuu palloon.

    ’Alle nelikymppisenä löin silloisella rautavitosella tuon 170 metriä. Nykyään vastaava maila on rautakutonen tai jopa seiska. Ei ole kolmekymppiselle temppu eikä mikään’

    Jostain syystä omaan peliryhmääni on osunut varsin harvoin pelaajia, jotka lyö r6 170 m. Monenlaisten pelurien, myös nuorten, kanssa olen pelannut. Itse lyön ’täydellisellä’ lyönnillä r6 160 m (pari kertaa kesässä, enkä ole lyhytlyöntinen).

    Jostain syystä mailojen loftit ovat muuttuneet vuosien myötä. Useimmissa merkeissä nykyisen r8:n loft on sama kuin vuosia sitten r7:n.

    KL1

    Jostain syystä omaan peliryhmääni on osunut varsin harvoin pelaajia, jotka lyö r6 170 m.

    Ennen miehet olivat miehiä 😀

    Ennen pappa seiska taisi olla abt 27 astetta, nykyään jotain 22. Jos haluaa oikean ’pappa seiskan’ pitää löytää jostain vähintään puu 9. Naisten toureilla taitaa näitä olla, ja itsekin voisin hankkia kun joka vuosi tulee yksi kokonainen vuosi mittariin, valitettavasti tai onneksi.

    Ennen pappa seiska taisi olla abt 27 astetta, nykyään jotain 22.

    Mikä oli ennen? Mulla kyllä löytyy ihan pro pappa seiska vuodelta 2004 eli mielenkiinnolla odotan vastausta…

    AP, mikä asteluku, en aivan ymmärtänyt viestiäsi? Pelasin viittaamallani puu seiskalla juurikin vuoden 2004 tienoilla. Kuten tälläkin foorumilla on todettu, loftit ovat muuttuneet.

    Puu seiskan loftit oli 21 astetta eikä suinkaan 27. Näin ainakin Mizunon mp001 sarjassa vuodelta 2004. Puu3 oli 15 ja puu5 oli 18 astetta.

    Tuo loftien muutos mihin viittaat näkyy erityisesti rautamailoissa, joissa alkaa olla jo 3-4 astetta eroa parinkymmenen vuoden takaisiin.

    KL1

    Tuo loftien muutos mihin viittaat näkyy erityisesti rautamailoissa, joissa alkaa olla jo 3-4 astetta eroa parinkymmenen vuoden takaisiin.

    Enemmän kuin 3-4 astetta. Vanhoissa Lynx Parallax -mailoissani r5 oli 30° (uudemmissa oli enää 28°, kuten myös vanhassa Wishonin 550-sarjassani) ja esim. Titun 718 AP2 r5:n loft on vain 24° ja r7 on tuo 30°. Lisäksi monet (elleivät peräti kaikki?) valmistajat ovat pidentäneet varsia 1/2 – 1 tuumaa tässä 20 vuoden aikana. Tarkoittaa sitä, että jos vanhalla r5:llä löisi 170 metriä (kuten silloin 20 vuotta sitten löin), niin vähintään sama matka lentäisi r6:lla ja lähelle pääsisi r7:llakin.

    EDIT: Netistä löytyi tämmöinen lausunto:

    ”the 5 iron will have a lower trajectory and shorter carry distance but more roll and more control. A 5 iron golf club will have a loft of anywhere from 21 to 27 degrees.”

    Erot voivat siis olla aika hurjia 20 vuoden takaiseen…

    Lynxit taisi olla jopa 90-luvun alkupuolelta? Aikanaan 2000 luvun alkupuolella Mizunon mp-33 r5 oli 28 astetta. Nyt ”standardi” game improvement raudoissa on tosiaan noin 24 astetta. Titun T100:ssa löytyy r5:ssä vielä 27 astetta. Ehkä kuitenkin se isoin muutos on raudoissakin erilaiset ontot rakenteet ja joustavat lyöntipinnat. Wedgeissäkin löytyy erilaista painopisteen hallinnalla helpoksi tehtyä mailaa. Titun Vokeykin on tuohon sarjaan kelpuutetttu: https://www.golfmonthly.com/best-golf-deals/most-forgiving-wedges-210651

    Titun Vokey ollut itsellä käytössä lähes alusta saakka (nyt 54 ja 58, jolla lyön myös bunkasta ja varsin onnistuneesti). En varmaan vaihda koskaan, vaikka en tiedä, olisiko itselle sopivampia, helpompia (?) wedgejä. Tasuri yli 15.

    Oman 90-luvun alkupuolella käytössäni olleen setin (Ping Eye2) rauta 5:n loft oli 28,5°, nykyisen setin vitosen loft on 21°. Rauta 7 (Eye2) oli tuolloin 36°, nykyisen setin seiska on 27°. Nykyinen seiska on siis loftiltaan vahvempi kuin 90-luvun alun vitonen. Myös varret ovat lähes tuuman pitempiä nykymailoissa.

    Löin tuolloin rautaseiskalla 150m, nykyään en sinnepäinkään.

    Mitä wedgeihin tulee, niin lyön 57-asteisella vain väyläbunkkereista ja 54-ja 50-asteisilla ruoholta säätämällä lyönnin voimaa. 54:lla saan avattuna lyönnin nousemaan lähes pystysuoraan. En ymmärrä joidenkin täällä kertomaa aina täydellä swingillä lyötyjä wedgejä, silloinhan (jos ei osaa säätää) niitä pitäisi olla eri matkoille jopa 7 kappaletta.

    En ymmärrä joidenkin täällä kertomaa aina täydellä swingillä lyötyjä wedgejä, silloinhan (jos ei osaa säätää) niitä pitäisi olla eri matkoille jopa 7 kappaletta.

    Täyden lyönnin filosofia liittyy ainakin itselläni ajatukseen mitoittaa wedget esim. 46 pw:n jälkeen esim 50/54/58 jolloin saat noin 10 m gäpin kunkin wedgen välille. Eli perusteluna sille miksi kannattaa hankkia väliwedge eikä lyödä pitcherillä vajaita lyöntejä.

    Itse pyrin pitämään homman yksinkertaisena ja hoitamaan tilanteet griinin ympärillä pääosin 54:lla hankkien siihen mahdollisimman hyvän luoton. Väliwedgen säästän siis lähinnä täysille lyönneille ja 58:n bunkkeriin. Pitcheriä käytän jos on tilaa rullittaa.

    Siis neljä wedgeä 10m välein n. 100m. matkalle, siinä jää monta matkaa ilman sopivaa wedgeä.

    Pihvi oli se miksi hankkia väliwedge eikä lyödä vajaita pitcherillä. Alle 65 metristä väylältä griinille itse pelaan pääsääntöisesti 54:lla enkä sotke siihen muita mailoja.

    Ihan mielenkiintoinen keskustelu. Oma lähestymistapana vastaa pitkälti AP:tä (ja aivan samat loftit). Mutta esim Tapiolassa tykkään usein rullittaa pallon griinille, jos ei ole bunkkaa välissä, esim 80 metristä r9:llä (siellä kun on yleensä kovat väylät lyhyessä ruohossa ja usein pallo jalkojen alapuolella). Korkea spinnaava lyönti voisi olla kyllä usein tarkempi (varsinkin muilla kentillä) mutta itsellä korvien väli pistää hanttiin, vaikka taito riittäisikin.

    Viime syksyn keskusteluun lyhyt loppuraportti hankinnasta. Kiitos keskusteluun osallistuneille.

    Tuo setti toimii omiin tarpeisiin loistavasti. Kyseisten mailojen (Cleveland RTX zipcore) tuntuma myös miellyttää, tosin vertailukohdetta ei ole. Tarkkuus parantunut alle 100m lyönteihin.

    Syksyllä mailat paketista, kentälle ja lähi vuosien ennätys, 84 lyöntiä. Wedgeillä oli oikeasti osuutta tulokseen. Selvisin tilanteista, mihin aiemmin en olisi pystynyt. Parhaiten jäi mieleen paksusta raffista, suuri puu edessä, 50m lipulle. Lopputulos 58 wedgellä puun yli ja 20cm kolosta.

    Samaan mieltä myös joidenkin täällä kommentoijien kanssa lyöntiswingistä. Wedgeillä en lyö ihan täydellä swingillä.

    Seuraavaksi tarkoitus koittaa miten zippaaminen sujuu 50 tai 54 wedgeillä. yleensä käyttänyt i7.

Esillä 23 viestiä, 26 - 48 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Wedge setup

Etusivu Foorumit Välineet Wedge setup