26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Voimaa osumaan – uusi kierros

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Voimaa osumaan – uusi kierros

Esillä 6 viestiä, 351 - 356 (kaikkiaan 356)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Tollasta vyötä mulla ei ole.

    dead lift

    Palaanpa aiheeseen vielä talvikauden jälkeen ja jonkun verran fundeerauskin on jatkunu harjoitusten taustalla.

    Yksi mun mieltä hiertävä asiahan tässä on ollu koko ajan se, että kun (i) pelaajan aikaansaamat voimat ei ehdi vaikuttaa osuman aikana (se on niin lyhyt hetki) ja (ii) pallon lentoon vaikuttaa ylipäätään vain se mitä itse osuman hetkellä tapahtuu; niin tästähän seuraa se, että pelaaja ei olekaan osumassa kuskin penkillä vaan vain matkustaja. Viesti osuman tapahtumista tulee pelaaajalle varren kautta vasta sitten kun pallo on jo ilmassa. Joten mitään ei ole enää tehtävissä ja pelaajan pitäisi vaan luottaa että lavan vauhti hoitaa kaiken?

    Toisaalta, mulla ei ole enää jatkettavaa itse osuman fysiikasta, varsinkin kun se rajataan niin kuin tässä keskustelussa on enimmäkseen rajattu – täysvauhtisen lyönnin vaikutus palloon osuman hetkellä. Se lienee jo riittävästi puitu, ja ko fysiikkaa on resonoitu tarpeeksi. Ja sen tuloskin on jo selvillä. Joten, pitäisi vaan uskoa että näin se on.

    Pelaajan kannalta ainakin mun oma mutu on kuitenkin koko ajan ollu saksalaisittain(?): luottamus hyvä, kontrolli parempi. Ja, kiihdyttelen mailaa koko dsw:n ajan, ja eri voimia lisäilemällä saan käsiin, mailaan ja lapaan lisää vauhtia. Itselle paras tuntuma tulee kun kiihdyttää osuman läpi. Joten palaan kysymään itseltäni uudestaan että onko näin?

    Alunperinhän keskustelu avattiin koskemaan ”pelaajan tuottamia voimia, jotka voi osumassa vaikuttaa ja sitä kautta avittaa pallon lentoa”. Ehkäpä toi sana ’osumassa’ rajasi asiaa vähän liikaakin? Downswing kestää n. 200ms mikä on suurin piirtein kaksi silmänräpäystä. Lyhyt aika sekin. Sinä aikana pelaaja tuottaa aika paljon voimia mailan nopeuden kasvattamiseksi. Itse olen tänä talvena lisäilly maasta otettavia voimia, voimia kohtisuoraan lavan liikesuuntaa vastaan sekä vähän yllättäen myös voimia mailan liikesuuntaa vastaan. Vaikka nää kaikki voi tulkita olevan ’vain’ svingitekniikkaa ja sitähän ne tosiaan on – niillä on myös lavan vauhtia lisäävä vaikutus ja siten ne vaikuttaa välillisesti myös osuman tapahtumaan.

    Ja, kaipa se mitä tässä yritän sanoa on se, että pelaajana olen lisänny swingiin liittyviä voimia ja osan näistä voimista huippu on osuman hetkellä. Mulle tää edustaa hyvin termiä ’lisää voimaa osumaan’ ja se on ollu hyvä ja tavoiteltava asia. Fysiikan laskenta kertoo että osuman hetken osalta lisävoimat ei kuitenkaan auta asiaa. Totta. Pallon lento taas kertoo että auttoipa hyvinkin. Totta sekin(?). Eipä mulla muuta. Rauhaa kaikille.

    PG

    Yksi mun mieltä hiertävä asiahan tässä on ollu koko ajan se, että kun (i) pelaajan aikaansaamat voimat ei ehdi vaikuttaa osuman aikana (se on niin lyhyt hetki) ja (ii) pallon lentoon vaikuttaa ylipäätään vain se mitä itse osuman hetkellä tapahtuu; niin tästähän seuraa se, että pelaaja ei olekaan osumassa kuskin penkillä vaan vain matkustaja.

    Tuo on aivan oikea johtopäätös. Miksi se hiertää? Mitä pelaaja voisikaan puolessa millisekunnissa enää tehdä? Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, ettei osuman läpi lyömisestä – kiihdyttäen tai kiihdyttämättä – tai tasapainoisesta loppuasennosta olisi hyötyä, vaikka ne eivät mailanpään nopeutta kasvatakaan. Niillähän pyritään vain lisäämään lyönnin toistettavuutta ja sitä kautta parantamaan osuman puhtautta. Jos se näin onnistuu, niin ilman muuta niin kannattaa jatkaa. Palloa kiihdyttävä voima syntyy vasta mailan lavan ja pallon yhteentörmäyksessä. Ennen osumaa ja osuman jälkeen pelaaja ei voi kohdistaa palloon minkäänlaista voimaa. Vastakkainen ajatus on täysin mahdoton.

    Downswing kestää n. 200ms mikä on suurin piirtein kaksi silmänräpäystä. Lyhyt aika sekin. Sinä aikana pelaaja tuottaa aika paljon voimia mailan nopeuden kasvattamiseksi. Itse olen tänä talvena lisäilly maasta otettavia voimia, voimia kohtisuoraan lavan liikesuuntaa vastaan sekä vähän yllättäen myös voimia mailan liikesuuntaa vastaan. Vaikka nää kaikki voi tulkita olevan ’vain’ svingitekniikkaa ja sitähän ne tosiaan on – niillä on myös lavan vauhtia lisäävä vaikutus ja siten ne vaikuttaa välillisesti myös osuman tapahtumaan.

    Totta kai. Niiden nimenomainen tarkoitushan on lisätä lavan vauhtia. Mailanpään nopeus ratkaisee, mutta vain jos osuma on puhdas. Mitä suurempi mailanpään vauhti osumahetkellä on yhdistettynä lyönnin pituuden kannalta optimaaliseen osumageometriaan, sitä pitemmälle pallo lentää.

    Fysiikan laskenta kertoo että osuman hetken osalta lisävoimat ei kuitenkaan auta asiaa. Totta. Pallon lento taas kertoo että auttoipa hyvinkin.

    Ehkä pallosi lento kertoo muiden tekijöiden, kuin osumahetken lisävoimien osuudesta? Fundeeraapas sitä vielä. Ei minullakaan muuta. Hyvää kesää ja pitkiä lyöntejä.

    Miksi se hiertää?

    Eikös tuo ole ihan vaan inhimmillistä? Golf on tarkkuuspeli ja siinä on suuret nopeudet ja hyvin pienet marginaalit. Ja on aika normaalia ajatella että onnistuneeseen suoritukseen tarvitaan erityistä tarkkuutta ja kontrollia. No, ajatus että sinä ainoana hetkenä joka merkitsee (osuma) pelaaja ei olekaan kuskin paikalla – se ei vaan tunnu ihan hyvältä tai oikealta. Mutta ei anneta sen häiritä, keskityn itse vaan niihin hommiin jotka haluan tapahtuvan siinä viimeisen silmäräpäyksen aikana… Ei me siis eri mieltä olla, tää on vaan eri tapa katsoa samaa asiaa.

    Ehkä pallosi lento kertoo muiden tekijöiden, kuin osumahetken lisävoimien osuudesta?

    Tää oli ehkä vähän kompa(?). En varsinaisesti sanonu että kyse olisi ollu osumahetken lisävoimista tai että ne jotain vaikuttaisi. Kyse on toki niistä asioista mitä tapahtuu just ennen osumaa, ja pallon (omasta mielestä) parempi lento kertoo vaan että ne onnistui hyvin. Ja välillä päinvastoin, mikä sekin auttaa oppimisessa. Fundeeraamista riittää siis vielä, kesän tuloa odotellessa.

    En varsinaisesti sanonu että kyse olisi ollu osumahetken lisävoimista tai että ne jotain vaikuttaisi.

    Jotain edistystä siis aiempaan… mutta onhan se mahtava tunne kun saa painetta palloon… lag on taikasana… mutta ei sitäkään pidä liioitella… jotta muut osuman parametrit pysyy kohdallaan…

    Mulle itselle (pelaajana) toi osuman hetki on ajatuksena vähän väljempi kokonaisuus kuin mistä tässä on pitkään taitettu peistä. Jos golf-lyönnin motto tiivistettynä olisi esim ’svingaa mailaa ja lyö pallo kohteeseen’ niin tuon kokonaisuuden yhtenä tärkeänä osana on se hetki jota ajattelen ’osuman tekemisen’ osuudeksi. Se alkaa ennen varsinaista osumaa ja se on se mihin itse haen oikeaa toteutusta (lavan asentoa, mailan ja pelaajan omia liikesuuntia, voiman/eri voimien määrää yms). Ja, ajallisesti se on toki pidempi ajanjakso kuin itse osuman hetki (kesto vajaa 0.5ms). Ko 0.5ms aikana ei ihminen taida ehtiä tekemään mitään erityistä, joten osuma ’vaan tapahtuu’. Painetta palloon, voimaa osumaan ja muut vastaavat termit puolestaan mun mielestä korostaa fokuksen tarvetta siihen mitä pelaaja yrittää tehdä/pystyy tekemään (halutunlaisen) osuman aikaansaamiseksi.

    Tää ei siis muuta mitään mitä tähänsä mennessä asiasta on puitu ja mihin keskustelussa on päädytty (ja ainakin itselläni oli osasta osumaan liittyvästä fysiikasta väärä käsitys, hyvä että tuli korjattua). Huomasin vaan että ko 0.5ms kestoinen osuma on samalla niin lyhyt että sen fysiikalla ei oikeastaan olekaan kovin suurta merkitystä suhteessa varsinaiseen asiaan eli siihen mitä pelaajana teen osana ’osuman tekemistä’ ja mitä voimia käytän siinä kohtaa svingiä.

Esillä 6 viestiä, 351 - 356 (kaikkiaan 356)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1357346 kohteessaVoimaa osumaan – uusi kierros

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Voimaa osumaan – uusi kierros