26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Urheiluselostuksesta vielä.

Etusivu Foorumit Yleistä Urheiluselostuksesta vielä.

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Nimetön

    Kumma juttu kun Suomesta löytyy aina noin 2 miljoonaa ammattitaitoisempaa urheiluselostajaa kun ne jotka ovat sitä työkseen tehneet jo vuosia. Kuinkahan moni näistä selostajien arvostelijoista pärjäisi todellisessa tilanteessa kun joutuisi tosi paikan eteen ja selostamaan suoraa lähetystä. Itse olen olut koulutukseni puolesta seuraamassa ja harjoittelemassa urheiluselostusta eri lajeissa ja se ei ole todellakaan mitään helppoa hommaa tyyliin ’ mikki auki ja eiku puhumaan ’ Todellisuus on paljon karumpi ja valmistautuminen aikaa vievää puuhaa. Selvitä kokonpanot, joihin on kuitenkin juuri ennen ottelun alkua tullut muutoksia, tilastot ym ym ja paljon muuta. Itse selostuksen aikan pidä kirjaa tapahtumista seuraa kelloa kerro kuulijoille mitä tapahtuu mitä pelaajat on tehneet ja listaa voisi jatkaa loputtomiin. Tv:ssä hieman helpompaa kun katsojat näkevät itse mitä tapahtuu mutta radiossa pitää ihmisille luoda kuva päänsisälle mitä tapahtuu. Joten siitä vaan kaikki selostamaan sehän on niin ’ Hiton helppoa’ paljastuu karu todellisuus.

    Lähestyn tilannetta vertauksen kautta:

    Vien autoni maalattavaksi. Kun haen auton, huomaan että maalaus on *******estä. Siellä täällä on valumia ja appelsiinipintaa, puskureissa on maalitäpliä jne. Osaisinko itse maalata paremmin? Luultavasti en. Onko minulla lupa valittaa työstä? Tottakai on! Tässä tapauksessa maalaaja on ammattilainen, jonka pitää osata työnsä paremmin kuin minä sen osaisin.

    TV-selostajan täytyy myös osata hommansa. Jos ei osaa selostaa, ei auta valittaa siitä, miten vaikeaa selostus on. Täytyy opetella. Jos ei sittenkään osaa, voi olla hyväksi antaa homman olla ja antaa se sellaiselle, joka osaa. Meillä on täysi oikeus valittaa selostuksesta, vaikkemme itse osaisi tehdä sitä paremmin.

    Ja kyllä, ne selostajat ovat huonoja. He ovat tylsiä, päästävät asiaan kuulumattomia ääniä ja selostavat välillä täysin puutaheinää.

    Nimetön

    Maamme yliopistojen tiedotusopin linjoilta valmistuu joka vuosi journalismin ammattilaisia lehdistöön, radioon ja televisioon.

    Miksei Herran tähden anneta nuorten ammattilaisten joskus edes yrittää? Myös golfin selostamista? Ei tulos nykyisestä ainakaan huonommaksi voi tulla.

    Nimetön

    Mihin tarvitsee selostusta? Eikö se ole aivan sama ketkä selostaa ja mitä selostaa, kun ruudusta voi seurata tapahtumia, ja netissä näkyy livenä tapahtumat. Helpompi hankkia netti jos ei vielä kotona sellaista ole kui n vaihtaa selostajia, eikä se takaa vielä mitään, jos ei tule parempia tilalle.

    Se on jo monesti tälläkin palstalla todettu, että esim. Tyry on hyvä golfselostaja mitä tulee urheilukanavalla kuultuun.

    Urheilukanavalla, on Tyryn tehdessä jotakin muuta ollu häntä tuuraamassa ainakin yksi joku nuori henkilö, josta en ole aikaisemmin suuremmin kuullut ainakaan golf median puolelta ja tämäkin tuuraaja on ollu näitä nelosen ’äijiä’ miljoonasti parempi.

    Eli jos nelosella ei ole varaa palkata Tyryä -), niin palkkaisivat edes sitten tämän tuuraajan.

    Kuka tämä tuuraaja muuten on?

    PS. En tiedä miten tää mun vuodatus mitenkään mihinkään lopuujen lopuksi liittyy, mutta kun tää asia oikeesti rupee *******taa, eilenkin luovutin jo 5 minuutin jälkeen. Eihän sitä höpötystä kestä.

    Nimetön

    Tuuraaja on ollut tämä Golfpisteen Sami Markkanen – ja onkin ollut hyvä. Tykkään erikoisesti molempien, Tyryn ja Markkasen, kuivasta ns. englantilaisesta huumorista. Sen sijaan asiantuntijana käytetty T. Rauhala on kuin talo jossa on valot päällä muttei ketään kotona.

    Nimetön

    Kyllä se selostus nyt vaan on yksiselitteisesti toivottoman huonoa.

    Yritetään vielä kerran…

    Lue lisää: Nelonen palaute

    ts

    Onko käynyt mielessä, että joku tiettä golfvalmennuksesta ja tästä lajista niin paljon enemmän, että oma ymmärryksesi ei vaan riitä tuolle tasolle. Timon ammattitaito voi olla eri muotoista kuin mihin on totuttu, mutta hän on silti kiistatta yksi Suomen parhaista tällä alalla. Lopeta toisten arvostelu, jos taustat eivät siihen riitä.

    Olihan tämä vitsi, olihan? Kyllä ääni on useimmissa urheilutapahtumissa yhtä tärkeä tunnelmanluoja kuin kuvakin. Pirun tylsää olis katsella 3 h golfiakin ilman ääntä ja ääneen kuuluu olennaisesti myös selostus. Eikä ole ihan se ja sama, mitä selostaja suustaan päästää. On vitsit vähissä, kun Asko-Lassi hehkuttaa pelaajan birdie-puttia, ja katsoja itse on selvillä dropeista tai muista välilyönneistä.

    Nimetön

    Julkinen esiintyminen jonkin alan asiantuntijana altistaa aina arvostelulle.

    Toiseksi: pidän pääni kunnes toisin osoitetaan.

    Kolmanneksi: tämä on MIE-LI-PI-DE-PALS-TA.

    Voisiko joku selventää, miksi se selostus TÄLLÄ KERTAA on niin huonoa?? Itse olen jokaisen lähetyksen katsonut eikä korviini ole kantautunut mitään erityisen häiritsevää, mutta ilmeisesti selostuksissa on jotain vikaa, kun siitä jaksetaan koko ajan kirjoittaa…

    Toisaalta jos ennakkoon olettaa, että selostus on hanurista, niin varmasti se on sieltä. Tai ainakin siitä tehdään sellaista omassa pienessä mielessä. Joten jos vaikka yrittäisitte nauttia golfista, ettekä menettäisi hermojanne heti Lassin ja Askon tuhahdettua!!

    Kuitenkin, jos se selostus edelleen ärsyttää, niin teille helpompi ratkaisu on hankkia sellaiset kanavat, joilta lähetykset näkyvät ’paremmalla’ selostuksella höystettynä!? Tai voittehan edelleen kiukuta tällä forumilla tai nelosen palautelaatikolla…

    Kyllähän noitten vanhusten selostuksissa on ihan hyvää historiikkitietoa ja joskus jopa kierros statistiikkaakin (tosin aika harvoin).

    Vaan minua ainakin ärsytää toisinaan kommentit, että hyvä lyönti vaikka jää 30m lyhyeksi ja kehutaan puttia vaikka ei mene sisään 2m päästä jne. Samoja fiksuja kommentteja mitä kuulee tuolla kentällä toisinaan ja josta taisikin olla jonkinlainen ketju tässä taannoin.

    Selvä puute on lyöntien analysoinnissa, jota nämä meidän selostajat ei osaa ollenkaan. Openissakin tuli tosi hyviä ohjaajan poimimia hidastuksia niin pojat vaan juttelee joistakin ihan muusta.

    Sitä ei varmaan voi kukaan väittää vastaan, etteikö asiantunteva selostus anna paljon enemmän. Seuratkaapa joskus mahdollisuuksien mukaan joitakin oikeita golf selostajia.

    Noniin. US Open on takana ja silmät ’hiukan’ punertavat… Eipä tehnyt taaskaan suurta vaikutusta kauhukaksikon toiminta. Äijillä näyttää olevan edelleen vaikeuksia suerata ruudun tapahtumia. Tämähän nähtiin vaikkapa tilanteessa jossa Leaney avasi ykkösellä ihan selkeästi bunkkeriin, ja kaksikko vakuutti lyönni olevan hyvin pelissä koskapa se ei bunkkeriin asti mennyt…

    Ja tätä osastoa riitti mainiosti koko viikonlopulle…

    Selostajat ymmärtääkseni katsovat samaa kuvaa kuin muutkin ja selostavat siitä. Yksi asia ihmetyttää erityisesti, eli selostajien luetun ja nähdyn ymmärtäminen.

    Yksi esimerkki: Kuvassa näytettiin Jacobsonia ja allaolevassa tekstissä kissankokoisilla kirjaimilla hänen senhetkinen sijoituksensa, 17. Seuraavaksi ruutuun tuli tieto siitä, että 16 parasta pääsee seuraavan vuoden US Openiin mukaan. Hyvä poiminta ohjaajalta ja loi vähän lisämerkitystä pelaajan seuraavalle lyönnille.

    No, siitä sitten toinen selostajista heti kommentoimaan huomattuaan tämän mielenkiintoisen asian: ’Jacobson on nyt kolmantenatoista, eli tällä sijoituksella varmistaa pääsyn mukaan ensi vuonna…’

    Ja edelleen: ’Seuraavana vuonna pääsee mukaan 15 tämän vuoden parasta…’.

    Katselin eilen viimeistä kierrosta puoliväliin astia, sitten iski väsy. Mielestäni selostus oli ihan siedettävää, tottahan siinä tuli toistoja sekä fraaseja. Muutaman kerran tuli jopa virheitäkin selostuksissa, mutta niitä tulee kaikille.

    Paljon enemmän oli hyvää, asiantuntemusta kentän väylistä, pelaajista ym. Oli muuten hyvä verrata selostusta (tai raporttia FGA:n kisasta) ennen TV4:en lähetystä. Mielestäni tässä vertailussa Arkkola ja Tillander pärjäsivät hyvin.

    Nimetön

    Silmät tosiaan hiukan punertavat, mutta urheasti tuli valvottua.

    En usko että kukaan lähetyksiä oikeasti katsonut pelimies, voi pitää selostusta edes vähäisessä määrin kohtalaisena. Kyllä se virheineen oli täysin luokatonta.

    Kyllä Askolla ja Lassilla karkasi homma laukalle vähän turhan monta kertaa. Suosikkini oli se, kun jompikumpi kommentoi sillä kentän lyhimmällä par 3:lla (jotain 130 metriä) dramaattisesti jonkun avausta: ’ Ja rautaa kädessä’.

    Rasittavinta on kuitenkin se röhinä ja hönkäily, jota kuuluu koko ajan.

    Istu ja pala! Entäpä jos kundit olisivat kommentoineet tätä par 3:n avaajaa sanomalla esim: ’ja voileipä kädessä’ tai ’ja penis kädessä’. Kyllä olisi mölinä ollut kaamea, kun sillä oli rautaa kädessä!!!

    No, koirat haukkuu, karavaani kulkee…

    Jos mahdollista niin kuunnelkaa joskus jenkkien omaa selostusta..ne pojat todellakin osaa hommansa!!!

    Olisi mielestäni hyvä jos selostus tulisi suoraan jenkkilästä..jos se nyt vaan on mahdollista saada…

    Mitenkä penis pääsee sensuurista läpi?

    Nimetön

    sen takia kun se on yhtä normaali sana kuin supikoira tai tukisukkahousut… näin meillä..

Esillä 21 viestiä, 1 - 21 (kaikkiaan 21)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #509721 kohteessaUrheiluselostuksesta vielä.

Etusivu Foorumit Yleistä Urheiluselostuksesta vielä.