16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

Tilastoitteko kierroksianne?

Etusivu Foorumit Yleistä Tilastoitteko kierroksianne?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mielenkiinnosta aloitan uuden viestiketjun tulosten tilastoinneista. Kuinka moni meistä/teistä laittaa jokaisen kierroksen ylös tilastoon ja kuinka pitkältä ajalta olette kierroksianne tallentaneet? Itse olen pitänyt kirjaa kierroksista vuodesta -92, kun aloitin pelaamisen joskus loppuvuodesta -90. Jokaisesta kierroksesta on seuraavat tiedot: – kenttä ja pvm – brutto ja nettotulos – birdie/par/bogey/tupla/tripla/katastrofien (>tripla)määrä per kierros – putit kpl – väyläosumat kpl – todellinen tasuri (jos ihan jokaisesta kierroksesta olisi kortti jätetty) – kierrokseen liittyviä kommentteja Joskus laitoin ylös myös griiniosumia, up and down-määriä (chippi+putti) ja sand saves-määriä (bunkkerista yhdellä putilla reikään), mutta ne alkoivat olla liian työllistäviä joten jätin ne pois. On ollut mielenkiintoista tästä vertailla eri kausia ja miten peli on kehittynyt (tai ei). Saattaa olla jonkun mielestä kieroutunutta toimintaa- onko meitä muita tilastonikkareita?

    Nimetön

    Mää laitan vaan putit ja tulokset ylös. Samalla näkee ton kierrosten määränki.

    Joskus laitan jotain kommentteja pelistä, hyvistä tai huonoista komemuksista jnejne

    Onko Pack paljon eroa ’todellisella tasurilla’ ja siinä mitä kortissa lukee?

    Packin listaan lisäksi:

    – penalties

    – lost balls

    – short putts

    – scrambling

    – putts/GIR

    … ja kotikentällä vielä GIR% joka väylälle erikseen.

    Jep, arvasinkin, että joku tarttuu ’todelliseen tasuriin’ ;). Se tarkoittaa vaan, että meikäläinen kun ei kilpaile lainkaan, niin pidän kortissa olevan tasurin sellaisena, mikä vastaa todellista tasoani, eli pystyn pelaamaan kohtuuhyvällä kierroksella siihen. Jos vuoden pelit menevät selvästi paremmin/huonommin, niin lasken/nostan kortin tasuria vastaavasti.

    Sitten ihan mielenkiinnosta tosiaan oon laskenut mikä se olisi, jos jokaisen kortin palauttaisin harj.kierroksilta. Ja heittoa on pari-kolme lyöntiä. Esim nyt tod. tasuri olisi 13.5, mutta kortissa on 16.4. Oon nimittäin sitä mieltä, että nykyinen laskemiskäytäntö antaa kaikille liian hyvän tasurin, mikä ei kuvaa todellista pelitasoa. Itse en pystyisi kauden aikana pelaamaan tohon 13,5:een kuin kerran tai pari tosi hyvällä kierroksella, mutta 16,4:ään sentään silloin tällöin. Jää kivempi mieli, kun siihen pääsee, ja ei oo liian utopistista tavoitetta..

    Arvostelijoille tiedoksi vielä: en tosiaan kilpaile yhden yhtä kertaa kaudessa, ja siksi en pidä itseäni händärihuijarina.

    Nimetön

    Juu, hyvin vastattu. Ja en mä sua syyttäis huijariks jos satuittais samaan kisaan joskus 🙂

    Ihan vaan mielenkiinosta kyselen että miten hoidat tilastoinnit? Onkos ulla joku oma lomake mukana aina, vai merkkaatko tuloskortinkulmaan vai muistatko kaiken?

    Mä aina pelailen viikkokisoja ja oon miettiny kahen kortin taktiikkaa, jotta sais paremmat tilastot.. siinä ois sopivasti neljä saraketta (putit,rankut, chipit,bunkkerit….)

    Nyt menee siis ihan vaan muistelemalla mitä milläki greenillä tapahtu.

    Aika Statisticcoja olette!

    Mun tilastointi kattaa tukkimiehen kirjanpidon kierrosmääristä käytävän kaapin oven taakse, ja sekin ihan vaan siksi, että pääsee väkisin runttaamaan vuotuisen kierrosmäärän tavoitteeseen, joka on 50..

    Jos joskus teen Albatrossin, niin sen minä perkele tilastoin ja pallon valan pronssiin..

    Nimetön

    Tilastoin

    Bruttolyönnit, Putit, GIR, Väyläosumat, Penaltit (OB=2 ja vesi=1 2 jos lyö uuden pallon) ja Santa-seivit.

    Ohjemana StatDoctor PC:llä, jolla saapi analysoitua kaikenlaista kivaa. Tilastointi ei vie aikaa kun muutaman minuutin jos ei ole kysymyksessä uusi kenttä jolloin aikaa menee ehkä neljä minuuttia.

    Tilastoituna osapuilleen kaikki kierrokset vuodesta 2001.

    Nimetön

    Miksi kukaki tekee tilastoja?

    Mitä hyötyjä teille on ollu tilastoista?

    No muutama kommentti tilastoinnista viel. Tarkemmat tilastot kiinnostais, muttamutta kun niitä ei jaksa joka kerta tehdä niin jääpi tekemättä.

    Jotku tämmöset asiat vois olla jänniä seurata:

    (kaiken edellisssä mainittujen lisäks)

    Griiniosumat: Mikä maila, mikä matka.

    Mutta taitaa mennä tonne Lavantaudin mainitsemalle osastolle… nyt kotiin pitämään sadetta, koska vain hullut pelaa sateella.

    Eipä tarvitse tilastoida. Kyllä sitä aina muistaa kotikentällä että miten pitäisi pelata ja millä mailalla. Kun tilastoinnissa pitäisi sitten ottaa vielä huomioon ilman laatu ja kentän kosteus ja kovuus niin aika pitkälle metsään mennään. Itselle riittää kun lasken bruttolyönnit ja bogeypisteet. Bufferiin jos pääsee niin meni kohtalaisesti, muuten hyvin tai huonosti. Tosin olen sen verran aloittelija ja lyönneissä on niin paljon hajontaa ettei meikäläisen peliä pysty tilastoimaan kukaan. 🙂

    Mitä tarkoittikaan muuten termi scrambling? Jotain Parin pelastukseen liittyvää?

    Scrambling on ’player misses GIR but saves par or better’.

    Olen lueskellut Pelzin Short Game Biblea ja siitä innostuneena muutaman kerran laskenut myös short game -lyöntien kokonaismäärän (siis jonkin tietyn distancen sisältä lyödyt, itse laskin 100m:n sisäpuolelta).

    Joskus aikaisemmin tilastoin myös sitä millä mailalla löin lähestymisen ja osuiko griiniin. Näistä syntyi vähän vastaava tilasto kuin mitä Pelz tarkoittaa PEI-luvulla, Percentage Error Index. Onko kukaan mittaillut omia PEI-arvojaan eri matkoilta?

    Mitäkö hyötyä tilastoinnista? Ainakin se että jos on tullut huono kierros niin näkee sitten numeroina mikä pelin osa-alue on tökkinyt eniten. Ja jos menee hyvin niin kyllä siellä joku mittari näyttää sitten kovia lukemia. Itse käytän Excel-taulukkoa ja kierroksen kirjaamiseen menee n. 5 min.

    Vuodesta 99 kaikki ylhäällä. Samantapainen ohjelma väsäytynyt ajan saatossa.

    Kieroutunutta – ehdottomasti.

    Jokainen rundi tallessa kesästä -96. Sisältää tuloksen lisäksi reikäkohtaiset tulokset, väylä- ja griiniosumat sekä putit + GIR-putit.

    Tekaisin oman pikku-tietokantasoftan ja kierroksen tallennus sujuu noin puolessa minuutissa.

    Ohjelmasta saa ulos kuukausi- ja vuosikeskiarvot kentittäin ja pelin osa-alueittain. Joskus kun iskee treenifiilis päälle on kiva seurata miten treeni vaikuttaa scoreen ja varsinkin näihin osa-alueisiin.

    Lisäksi jos tulos menee kierroksen alussa kuralle, voi skarpata muiden osa-alueiden keskiarvojen parantamista, mikä usein mulla parantaa pelimotivaatiota ja keskittymistä vaikka tulosta ei tulekaan.

    Softa laskee myös ’todellista’ händäriä, mikä tulisi jos jokaisen kortin jättäisi.

    Miksikö tällaista pitää harrastaa? No, miksi ei? Ohjelma oli kiva tehdä ja siitä on ollut jopa hyötyä. Usein tosin menee jopa koko kesä ettei tilastoja sen kummemmin seuraile, mutta ovatpahan tallessa. Voi sitten vaarina todeta, että kylläpäs tuli pelattua paskasti jo silloin nuorena 🙂

    on tilastoitu alusta lähtien, eli vuodesta 2000.

    kierrokset lyönneittäin ja viimeset pari vuotta myös väylä- ja griiniosumat. Työvälineenä Excel. Näitä on sitten eläkepappana kiva selailla selkä-lantio-rannevammasena.

    Naiset eivät taida tehdä tästä ’tiedettä’ :o), mutta sen verran kyllä kirjanpitoa pitää pitää yllä, että tietää, koska, missä ja kenen kaa ;o) ja tietysti ne pakolliset bogipisteet….

    Kesän saldo tähän mennessä 26 pelattua kierrosta ja 18 eri kenttää :o).

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 15)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #373374 kohteessaTilastoitteko kierroksianne?

Etusivu Foorumit Yleistä Tilastoitteko kierroksianne?