16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[11][17]
KilpailuaSuomalaista

Tilastoinnista

Etusivu Foorumit Yleistä Tilastoinnista

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kuinka moni täällä pitää tarkkaa kirjaa pelistään, tyyliin väyläosumat, griiniosumat, putit/g.osuma jne… ? Olen itse muutaman kerran aloittanut kirjanpidon, mutta lopettanut sen melkein samantien, koska huonot puoleni golfissa ovat sangen ilmeisiä.

    Ehkä seurannut keskustelua ’Galluppi’. Sieltä löydät melko kattavan otoksen tilastoinnista. Heitä hakusanaksi Galluppi niin näät tämän vanhan keskustelufoorumin.

    Ah… No niin… 🙂

    Nimetön

    Minulla on ihan simppeli mutta toimiva tilastointisysteemi: tavallinen A-4: ruutuvihko, johon merkitsen vuosiluvun jälkeen:

    KIERRS/KILPAILU PVM KENTTÄ/PAR ULOS SISÄÄN YHTEENSÄ SLOPE NETTO SIJOITUS (KILP.)

    Esim. johonkin kisaan lähtiessä on vihosta kiva tarkistaa miten siellä meni edellisenä vuonna, ongelmatilanteet ja -reiät palaavat mieleen jne.

    Olisinkohan vienyt tämänkin asian liian pitkälle. Tekaisin VB:llä oman tilastointiohjelman jossa on kaikki pelaamani kierrokset. Sieltä saa kaikenlaista tietoa ongittua jos kiinnostaa. Muuten huonoin päivä on ollut maanantai ja paras tiistai?! Bogipisteiden keskiarvo vuonna 2002: 30,45. Vain 22% väylistä on päätynyt pariin. jne. Tuli aloitettua niin ei enää viitsi lopettaa.

    Olisi mieleenkiintoista tietää oletko tehnyt ohjelmasi itsellesi pelkästään. Vai kiinnostaisiko sinua laittaa esim. yleiseen jakeluun kyseinen ohjelma? Ainakin tekstisi perusteella siinä taitaa olla huomattavasti enemmän ominaisuuksia, kuin http://www.golf.fi:n päiväkirjassa.

    Minä merkkaat tuloskorttiin lyönnit, väyläosumat, chipit/greenibunkkerilyönnit, rankit ja putit.

    Pelkästään nämä tiedot viemällä Exceliin, saa suurimman osan tunnusluvuista mitä tarvitsee oman pelin analysointiin.

    Minulle tärkeimmät luvut on bruttolyöntikeskiarvo, väyläosuma% ja lähipelilyöntien keskiarvo (chippi+bunkkeri+putti). Lisäksi lasken aina reikäkohtaiset lyönti-, chippi- ja puttikeskiarvot sekä greeniosuma%:t. Muita tunnuslukuja on rankit/kierros ja up&down sekä kk-kohtainen kierroskeskiarvo.

    Näistä rakentelen erillaisia graafeja, esim. bruttolyönnit vs. putit tai reikäkohtainen keskiarvon 2001 vs 2002. Jokaisen reiän lyöntikeskiarvon olen pikkonut ns. pitkiin lyönteihin, chippi/greenibunkkerilyönteihin ja putteihin. Näin olen löytänyt ne pelin eri osa-alueiden ongelmakohdat joka reiältä erikseen. Toisella reiällä saattaa pitkä peli tuottaa tuskaa, toinen väylä on ns. kahden chipin/kolmen putin väylä.

    Tässä linkki yhteen (kaupalliseen) työkaluun. Ohjelman saa myös Palmiin, eli jos naputtelee kentällä tulokset siihen niin ne voi sitten siirtää kotikoneelle ja tehdä sieltä jos jonkinlaista tilastoa.

    Eikä tuo palmin käyttö kentällä ole yhtään sen hankalampaa kuin kortinkaan, tosin painaahan se enemmän.

    Lue lisää: http://www.intelligolf.com/

    Voisin pistääkin, mutta kun tuo on hieman vaikeaselkoinen enkä ole ajatellut käyttäjäystävällisyyttä – tietysti omalla vastuulla jos haluaa kokeilla niin pistänpä tiedoston alla olevaan osoitteeseen vaikka tänä viikonloppuna. (Lue ’golfhelp.txt’ aluksi)

    PS: Palaute on aina tervetullutta

    Lue lisää: http://www.kolumbus.fi/jarmo.huikari/golf.zip

    Linkki jäi uupumaan kokeile tätä…

    Lue lisää: http://www.kolumbus.fi/jarmo.huikari/golf.zip

    Jarmon tekemä tilastointiohjelma on vallan mainio kotikäyttöön, mutta tuossakin tilastointi ohjelmassa on sama puute kuin monessa muussakin. Välttämättä golffari, joka pelaa vain omaksi ilokseen ei muuta tarvitsekkaan, mutta ne jotka haluavat kehittää itseään ja löytää heikkoutensa eikä vai todeta hyvyytensä tarvitsevat syvällisempää analyysiä kierroksestaan.

    Esim. Kuutosväylän kettu kyseli tuossa ’Keitä me olemme’-threadissä mitä nuo mainitsemani HAMS & EGGS tilastot ovat.

    Tämä HAM & EGG -tilasto kertoo parien ja parempien tuloksien syntymisen griiniosumista ja missatuista griineistä eli esim. 10/2 tarkoittaa, että kierroksen 10 paria tai parempaa on tullut griiniosumista ja vain 2 silloin, kun griini on missattu. Tavoitteena tietenkin on parantaa kyseistä lukujen summaa. Jos jonkin ajan kuluttua keskiarvo on 8/6, tiedämme että olemme tod.näk. tehneet parempaa scorea, sillä pareja tai parempia on tullut 12 kpl sijata 14 keskimäärin kierroksella. Samlla näemme, että olemme joutuneet ns. tekemään scramblingia, eli luottamaan lähipeliin saavuttaaksemme UP&DOWNeja tai Sand Saveja, pitkällä juoksulla tiedämme, että tämä ei ole miellyttävä tapa pelata golfia. Taasen jos saamme tilastoksi 10/4 on se huomattavasti parempi kuin tuo 8/6 vaikkakin loppu score voi olla sama, mutta olemme saaneet sen helpommin aikaan ikman mitään sen suurempia taisteluita viheriön ympärillä.

    Saman analyysin voi tehdä FW hiteistä ja misseistä. Itse olen tekemässä tilastosoftaan analyysiosaa, joka hajoittaa pelin alkaa teeltä ja kertoo millä todennäköisyydellä pelaaja tekee minkäkin tuloksen kun hän esim. missaa väylä vasemmalle tai oikealle jne…

    KUINKA MONI TEISTÄ oikeasti miettii tilastoja tehdessään, että mitä siellä kentällä tuli oikeastaan tehtyä ja miksi peli ei tänää kulkenut (kukapa nyt syitä etsii, jos peli kulkee, sillä syyhän ei ollut muussa kuin siinä että pelasin normaalin kierroksen ja olin niin pirun hyvä TAAS KERRAN)… siis oletteko koskaan miettineet mitä silloin tapahtuu, kun missaatte griinin tai väylä. Ketään ei loppujen lopuksi pitäisi kiinnostaa se, että kuinka suuri on GIR% tai FW%, vaan se kuinka sitä saisi suuremmaksi, eli missaatteko griinit 40% lyhyeksi vai 50% oikealle ja pitäisikö näiden asioiden valossa tehdä lyönnille jotain (slaissin oikisuviikot / enhän minä tuolla rauta-7 lyökkään 165 metirä).

    Tässä vähän mietteitä viikonlopuksi ja alla linkkinä erään pelaajan joitain tilastoja vuodelta 1999 (kirjattuna 12 kisakierrosta ulkomailta ja kierrosten yhteistulos +3) Pelaajan nimeä en viitsi sanoa, mutta pelasi tuossa juuri Austraaliassa 63.

    Lue lisää: Tilastofaktaa

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #516444 kohteessaTilastoinnista

Etusivu Foorumit Yleistä Tilastoinnista