26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Tasoituskierros 9 reikää?

Etusivu Foorumit Yleistä Tasoituskierros 9 reikää?

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 80)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Golf on peli, jota pelataan tiettyjen sääntöjen mukaan. Yksi sääntö on se, että golfkierroksen pituus on 18 reikää. Ei siis 12, 10 tai 9. Mihin kummaan perustuu se, että ’tasoituskierrokseksi’ hyväksytään suoritus yhdeksältä reiältä? Tiedän, että näin on, mutta miksi ihmeessä? Omalla kohdalla en voi hyväksyä sitä, että tasoitukseni muuttuisi pelaamatta golfsääntöjen mukaan, siis 18 reikää.

    Täyden kierroksen pituus on 18 reikää.

    Täysi kierros (Stipulated Round)
    ”Täysi kierros” syntyy, kun kentän reiät pelataan oikeassa järjestyksessä tai toimikunnan määräämässä muussa järjestyksessä. Täyteen kierrokseen kuuluu 18 reikää ellei toimikunta määrää pelat tavaksi vähemmän reikiä. Täysi kierros jatkuu reikäpelissä säännön 2-3 mukaisesti.

    Mikään ei estä pelaamasta vaikkapa puolikasta kierrosta. Tasoitusryhmissä 4-6 se jopa voidaan laskea tasoituskierrokseksi.

    TeeMan kirjoitti: (25.6.2014 14:24:55)
    Golf on peli, jota pelataan tiettyjen sääntöjen mukaan. Yksi sääntö on se, että golfkierroksen pituus on 18 reikää. Ei siis 12, 10 tai 9. Mihin kummaan perustuu se, että ’tasoituskierrokseksi’ hyväksytään suoritus yhdeksältä reiältä?

    Tiedän, että näin on, mutta miksi ihmeessä? Omalla kohdalla en voi hyväksyä sitä, että tasoitukseni muuttuisi pelaamatta golfsääntöjen mukaan, siis 18 reikää.

    Olipa tuossa viime vuonna yksi ammattilaistenkin kilpailu Euroopassa, jossa pelattiin ensimmäinen kierros 18 reiän mittaisena ja toinen 9 reikäisenä…

    .

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (25.6.2014 14:43:19)
    Täyden kierroksen pituus on 18 reikää.

    Täysi kierros (Stipulated Round)
    ”Täysi kierros” syntyy, kun kentän reiät pelataan oikeassa järjestyksessä tai toimikunnan määräämässä muussa järjestyksessä. Täyteen kierrokseen kuuluu 18 reikää ellei toimikunta määrää pelat tavaksi vähemmän reikiä. Täysi kierros jatkuu reikäpelissä säännön 2-3 mukaisesti.

    Mikään ei estä pelaamasta vaikkapa puolikasta kierrosta. Tasoitusryhmissä 4-6 se jopa voidaan laskea tasoituskierrokseksi.

    Itse asiassa 3-6

    BayStream voinee (taas) vahvistaa

    KL

    Bogikone kirjoitti: (25.6.2014 15:01:13)
    .

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (25.6.2014 14:43:19)
    Täyden kierroksen pituus on 18 reikää.

    Täysi kierros (Stipulated Round)
    ”Täysi kierros” syntyy, kun kentän reiät pelataan oikeassa järjestyksessä tai toimikunnan määräämässä muussa järjestyksessä. Täyteen kierrokseen kuuluu 18 reikää ellei toimikunta määrää pelat tavaksi vähemmän reikiä. Täysi kierros jatkuu reikäpelissä säännön 2-3 mukaisesti.

    Mikään ei estä pelaamasta vaikkapa puolikasta kierrosta. Tasoitusryhmissä 4-6 se jopa voidaan laskea tasoituskierrokseksi.

    Itse asiassa 3-6

    BayStream voinee (taas) vahvistaa

    Vahvistan Baystreamin puolesta.

    Syytän joko Wikipediaa tai kieroja silmiä. Minun vika se ei ollut sisään nimessä.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (25.6.2014 14:43:19)

    Täyden kierroksen pituus on 18 reikää.

    Joten jos minkä niin tasoituskierroksen tulisi ilman muuta olla täysi kierros.

    Riippuu ihan sun tasoituksesta. Tänään täällä riittää näitä jotka on sääntöjen kanssa eri mieltä 🙂

    KL

    TeeMan kirjoitti: (25.6.2014 16:13:32)

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (25.6.2014 14:43:19)

    Täyden kierroksen pituus on 18 reikää.

    Joten jos minkä niin tasoituskierroksen tulisi ilman muuta olla täysi kierros.

    Et voisi olla enempää oikeassa!

    Tähän kun vielä ynnätään pari seikkaa, kuten että
    – sääntöjen mukaan toimikunta määrittelee täyden kierroksen pituuden
    – tasoituslaskennan osalta ’toimikunta’ on EGA, niin

    tasoituskierros on ilman muuta täysi kierros!

    Hyviä täysiä kierroksia kaikille!

    Huitelin joku aika sitten illalla etuysin ja seuraavana aamuna takaysin. Olenko pelannut täyden kierroksen?

    KL

    toveri kirjoitti: (25.6.2014 20:44:26)
    Huitelin joku aika sitten illalla etuysin ja seuraavana aamuna takaysin. Olenko pelannut täyden kierroksen?

    Täyden kierroksen pelaaminen edellyttää täydessä ymmärryksessä pelaamista. Sinun kohdallasi valitettavasti näyttää siltä, ettet ole kuunaan pelannut täyttä kierrosta.

    toveri kirjoitti: (25.6.2014 20:44:26)
    Huitelin joku aika sitten illalla etuysin ja seuraavana aamuna takaysin. Olenko pelannut täyden kierroksen?

    Mä huitelin tänään 100+, vaikka avaukset oli ihan ok. Olenko todella näin täydellisen p***a?

    Virallinen vastaus on, että mun mielestä sä et ole, mutta mä olen. Nyt en jaksa kaivaa mitään todistusaineistoa. Ja tän päivän kirjoittelun perusteella vaikka todistusaineiston kaivais, ni se ei riittäisi 😉 tosin toveri on tähän kaikkeen syytön.

    toveri kirjoitti: (25.6.2014 20:44:26)
    Huitelin joku aika sitten illalla etuysin ja seuraavana aamuna takaysin. Olenko pelannut täyden kierroksen?

    Onko jossain määritelty tauon pituus. Samanlainen tilanne voi syntyä myös siten, että ukkosen tai pimeyden vuoksi kierros keskeytetään ja sitä jatketaan seuraavana päivänä. Silloinkin vaikka välillä on nukutty yön yli, täysi kierros pelataan.

    KL

    Putti-Possu kirjoitti: (25.6.2014 22:39:48)

    toveri kirjoitti: (25.6.2014 20:44:26)
    Huitelin joku aika sitten illalla etuysin ja seuraavana aamuna takaysin. Olenko pelannut täyden kierroksen?

    Onko jossain määritelty tauon pituus. Samanlainen tilanne voi syntyä myös siten, että ukkosen tai pimeyden vuoksi kierros keskeytetään ja sitä jatketaan seuraavana päivänä. Silloinkin vaikka välillä on nukutty yön yli, täysi kierros pelataan.

    Don’t feed the troll…

    Jos tasoituksen tarkoituksena on kuvata pelaajan golftaitoja kyllä 9 reikää riittää siihen ihan hyvin.
    Sama jos autokoulussa pitäisi ajaa inssiajossa kaikki Suomen maantiet, kyllä ajotaito tulee esiin muutaman korttelin kiertämällä.

    Ja koska kilpailuissa joka tapauksessa ’ajetaan’ 18 reikää, niin kyllä siinä viimeistään tasoitus asettuu oikealle tasolle.

    Minä taas ihmettelen miksi händärikierros pitää ilmoittaa etukäteen ?

    johto kirjoitti: (25.6.2014 23:06:00)
    Jos tasoituksen tarkoituksena on kuvata pelaajan golftaitoja kyllä 9 reikää riittää siihen ihan hyvin.
    Sama jos autokoulussa pitäisi ajaa inssiajossa kaikki Suomen maantiet, kyllä ajotaito tulee esiin muutaman korttelin kiertämällä.

    Ja koska kilpailuissa joka tapauksessa ’ajetaan’ 18 reikää, niin kyllä siinä viimeistään tasoitus asettuu oikealle tasolle.

    Minä taas ihmettelen miksi händärikierros pitää ilmoittaa etukäteen ?

    Tasoituksen tarkoitus lienee kertoa enemmän pelaajan potentiaalista kuin todellisesta tasosta. Tämä sen vuoksi, että tasoitus laskee paljon nopeammin kuin nousee. 9 reikää todennäköisesti antaa liian hyvän kuvan pelaajan taidoista.

    Ja kilpailuissa erityisesti on ongelmana tasoitusjärjestelmän detaljit, kuten CBA, jonka vuoksi tasoitukset eivät vlttämättä nouse vaikka syytä olisi.

    johto kirjoitti: (25.6.2014 23:06:00)
    Jos tasoituksen tarkoituksena on kuvata pelaajan golftaitoja kyllä 9 reikää riittää siihen ihan hyvin.

    Yleensä asia on niin, että tulos yhdeksältä reiältä (+ lahjoitetut 18 pistettä) on oleellisesti parempi kuin oikea 18 reiän tulos. Joskus voi olla päinvastoinkin, mutta harvemmin.

    Koska täysi golfkierros nyt kuitenkin sattuu olemaan 18 reikää, loogisesti ajatellen pitäisi olla ilman muuta selvää, että juuri tuo reikämäärä edellytetään sääntöjen mukaisen täyden golfkierroksen kestävän pelitason määrittämiseen.

    Harjoitus- ja ulkoilukierrokset voivat tietysti olla ihan mitä tahansa.

    TeeMan kirjoitti: (26.6.2014 5:21:23)
    Yleensä asia on niin, että tulos yhdeksältä reiältä (+ lahjoitetut 18 pistettä) on oleellisesti parempi kuin oikea 18 reiän tulos. Joskus voi olla päinvastoinkin, mutta harvemmin.

    Mihinköhän TeeManin logiikka perustuu – ja vieläpä ’oleellisesti’ – epäilempä. Jos näin olisi, TeeManin kannattaisi pelata peräkkäin kaksi 9r tulosta – ensin etuysi ja sitten takaysi, jolloin tulos on oleellisesti-oleellisesti parempi kuin jos TeeMan pelaisi ne yhtenä 18r kierroksena 😉

    … toki lahjoitetut 18 pistettä vie tuloksen keskimäärin lähemmäs 36 pistettä kuin 18r kierros, ja johtuen bufferijärjestelmästä, tasoitusta nostavia kortteja tulee 9r kierroksilla väistämättä vähemmän, mutta tämä lienaa osa tasoitusjärjestelmää, johon kuuluu 9r kierrokset, bufferit, CBAt ja CSAt.

    TeeMan kirjoitti: (26.6.2014 5:21:23)
    Harjoitus- ja ulkoilukierrokset voivat tietysti olla ihan mitä tahansa.

    Nyt kun ollaan kaikki samaa mieltä määritelmistä, niin voidaan jutuskella niitä näitä. Omasta mielestä koko tasoitusjärjestelmän voisi poistaa:
    – Green cardin pitäisi kertoa että pärjäät kentällä.
    – Jos kilpaillaan, niin lasketaan lyönnit (kierrokselta tai reiältä), vähiten lyönyt voittaa.

    Näin helppoa.

    Toki ymmärrän perustelun, että kilpailu on tasaväkisempää tällä tavalla, ’Enhän mä muuten voi pärjätä kisassa meiän pron kanssa, ku mä oon pelannu vasta kaks vuotta’. No ei kuulukaan pärjätä, ku se pro on parempi pelaaja.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (26.6.2014 8:36:13)
    – Jos kilpaillaan, niin lasketaan lyönnit (kierrokselta tai reiältä), vähiten lyönyt voittaa.
    Näin helppoa.

    Helppoa kuin heinänteko …. jos pelataan golfin lyöntipeliä.

    Golf on kuitenkin paljon monimuotoisempaa ja hyvä niin, mutta
    – Perinteisin muotohan on reikäpeli – todellinen kamppailulaji lyöntipeliin verrattuna – jossa lyöntimäärä voi olla mitä vaan, voitetut reiät ratkaisevat
    – Golfin emämaassa Britaniassa, tyypillisin pelimuoto on fourball, jossa siis pelataan kahden hengen joukkueissa ja paras tulos per reikä on joukkueen tulos
    – Britanniassa toinen hyvin yleinen pelimuoto on foursome, jossa siis lyödään palloa vuorottellen, minkä hyvä puoli on se, että kierros on paljon nopeampi kuin fourball-kierros
    – meillä yleinen pelimuoto on pistebogey, joka sopii hyvin klubikilpailuihin ja on myös lyöntipeliä nopeampi, koska voidaan noudattaa ’pallo taskuun, kun pisteitä ei enää heru’

    Eli golf on onneksi paljon muutakin kuin vain 18r lyöntipeli ilman tasoituksia takatiiltä.

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2014 8:50:30)

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (26.6.2014 8:36:13)
    – Jos kilpaillaan, niin lasketaan lyönnit (kierrokselta tai reiältä), vähiten lyönyt voittaa.
    Näin helppoa.

    Eli golf on onneksi paljon muutakin kuin vain 18r lyöntipeli ilman tasoituksia takatiiltä.

    Senpä takia kirjoitin ’(kierrokselta tai reiältä)’. En vaan viittiny avata enempää lyödäänkö nelistaan vai kaksistaan ja kuinka monta palloa. Kirjoitus siis vain sitä että sanat ’tasoitus’ ja ’kilpailu’ ei mahdu samaan lauseeseen.

    Ps. Itse kuulun siihen p***jen joukkoon, joiden ei ikinä kuuluisi voittaa mitään.

    KL

    Putti-Possu kirjoitti: (26.6.2014 8:26:24)

    TeeMan kirjoitti: (26.6.2014 5:21:23)
    Yleensä asia on niin, että tulos yhdeksältä reiältä (+ lahjoitetut 18 pistettä) on oleellisesti parempi kuin oikea 18 reiän tulos. Joskus voi olla päinvastoinkin, mutta harvemmin.

    Mihinköhän TeeManin logiikka perustuu – ja vieläpä ’oleellisesti’ – epäilempä. Jos näin olisi, TeeManin kannattaisi pelata peräkkäin kaksi 9r tulosta – ensin etuysi ja sitten takaysi, jolloin tulos on oleellisesti-oleellisesti parempi kuin jos TeeMan pelaisi ne yhtenä 18r kierroksena 😉

    toki lahjoitetut 18 pistettä vie tuloksen keskimäärin lähemmäs 36 pistettä kuin 18r kierros,

    Täsmälleen. Mitä sitten oikein vänkäät?

    johto kirjoitti: (25.6.2014 23:06:00)
    Jos tasoituksen tarkoituksena on kuvata pelaajan golftaitoja kyllä 9 reikää riittää siihen ihan hyvin.

    Yhdeksän reikää ei vielä kuvaa pelaajan taitoja pelata 18 reikää, koska jälkimmäinen on kaksin verroin rasittavampi kuin edellinen. SIksi tasoitusryhmissä 1 ja 2 ei hyväksytä kuin 18 reiän tulokset.

    johto kirjoitti: (25.6.2014 23:06:00)
    Minä taas ihmettelen miksi händärikierros pitää ilmoittaa etukäteen ?

    Tällä halutaan kitkeä pelaajien aiheuttamat tasoitusten vääristymät. Kotiseurassani viime vuositarkistuksessa noin 200 pelaajan tasoitusta muutettiin yhdellä tai kahdella pykälällä ja yleensä alaspäin, koska ko. pelaajat ovat valikoineet tasoituskierrostensa kortteja. He ovat siis päättäneet tasoitukseen vaikuttavan kortin jättämisestä vasta kierroksen jälkeen huomattuaan sen olevan laskevan. Tällainen toiminta vääristää pelaajan tasoitusta ja AHR (= vuositarkistus) vääristää sitä entisestään.

    Mihin tasoituskierros pitäisi ilmoittaa etukäteen?

    Itse olen ilmoittanut merkkaajalle ykkösen tiillä. Usein olen lähtenyt yksin liikkeelle, jolloin kysyn ykkösen tiillä, kuka ryhmästä viitsisi olla mulle merkkaajana, kun ajattelin pelata tasoituskierroksen.

    Koskaan en ole ilmoittanut mihinkään muualle (tai ehkä olen joskus vuosia sitten ehkä yrittänyt ilmoittaa cädärille, joka suunnilleen ihmetteli, että mitä se mulle kuuluu kun et sä ole meillä jäsen?)

    Ja itsehän nuo tulokset nykyään syötetään nettiin kuitenkin. Tai sitten ei syötetä – jos tulos on huono, ja heitän kortin roskiin, mistä sitä kukaan tietää?

    Tässä yhteydessä voisi ehkä vähän tuulettaa laajemminkin tätä tasoituskierrosproblematiikkaa. Meinaan, kun EGA-systeemi on varsin ahdasmielinen, kun sitä vertaa esim. yleisesti varsin konservatiivisen USGA:n systeemiin.

    USGA:n systeemissä:
    7 – 12 reikää -> 9. reikäinen kierros
    13 tai enemmän -> 18. reikäinen kierros, puuttuvat reiät oletetaan ns. omaan pariin.
    Mulliganit ekalla reiällä, no problem, sitä ei vaan lasketa mukaan ja loput 17 reikää lasketaan jne jne

    Filosofia on, että kaikki tasoituskelpoinen materiaali kelpaa eli kaikki sääntöjen mukaan pelatut reiät. Kirsikkana kakun päälle ao. kohta, yksinkin voi pelata (itse pelaan usein mökkikentällä aikaisin aamullla yksin ja tätä usein harmitellut, että tapahtui mitä hyvänsä ’järjestelmä’ ei sitä noteeraa’):

    5-1a/2. Score Made When Playing Alone
    Q: If a player plays alone, should the score be returned for handicap purposes?
    A: Yes, provided the round is played in accordance with the Rules of Golf.

    Eli mistä on kummunnut tarve lähteä totaalisen eri linjoille USGA:n kanssa?

    RighttobeLefty kirjoitti: (26.6.2014 13:21:21)
    Eli mistä on kummunnut tarve lähteä totaalisen eri linjoille USGA:n kanssa?

    Mistä on kummunnut USGAn tarve lähteä eri linjoille?

    Molemmissa on omat hyvät puolensa. USGAn periaate on, että kaikilla kierroksilla yritetään parhaansa ja jotkut kokevat huonoa omatuntoa siitä, että tulikin pelattua kahta palloa sen takia, ettei tarvitse korttia jättää tms. EGA:ssa huonoa on juuri se, että otos saattaa olla taas liian pieni tasoituksen tarkan arvon muodostamiselle.

    Mutta molemmissa esiintyy niitä joilla tasoitus ei ole kohdallaan, ja saattaa olla pelikuntoon nähden hyvinkin pielessä. Molemmat reagoivat niihin aika pitkällä viiveellä.

    Molemmat järjestelmät tuottavat kohtalaisen tarkan tasoituksen kunhan kortteja jätetään tarpeeksi, sanoisin about 20 vuodessa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 80)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #531224 kohteessaTasoituskierros 9 reikää?

Etusivu Foorumit Yleistä Tasoituskierros 9 reikää?