26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Tasoituksen aleneminen parikilpailussa

Etusivu Foorumit Säännöt Tasoituksen aleneminen parikilpailussa

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • miten on – kun kisataan parikilpailussa pistebogey 3/4 tasoituksin, jossa joukkueen parempi tulos huomioidaan ja pelaa kuitenkin henkilökohtaisesti yli 36 pistettä. Jätetäänkö tasoitusta alentava kortti ?

    Ei tietenkään jätetä… Koska se ei ole tasoituskelpoinen kierros…

    Nimetön

    Viittaan tässä Ekin kannanotton ’eiköhän seuratasolla voida asioita tulkita joustavasti’, joten kaikki itsenäiseen ajatteluun pystyvät, tasoituksen alenemisesta päättävät, henkilöt suostunevat tasoituksen tiputtamiseen. Ihan vastaava tilanne on kisoissa, joissa korkein huomioitava tasoitus on 36, mutta kisaan otetaan myös korkeammalla tasoituksella pelaava. Ns. venäläistyyppisen byrokratian mukaan tällöin ei tasoitusta voi ko. henkilö laskea.

    Joukkuekisan luonteeseen kuuluu neuvojen antaminen ja kysyminen joukkuekavereilta tai vähimmilläänkin lupa tuollaiseen. Merkittävintä tuo lienee puttilinjojen tutkailussa, joten minun mielestäni joukkuekisa ei tosiaankan ole tasoituskelpoinen kierros.
    Kilpailussa annettavilla tasoituksilla ei ole asian kanssa tekemistä.

    Nimetön

    Ahaa, siis Caddien käyttö tasoituskierroksilla on kielletty ? Ainakin Thaimaassa net kyllä kerto puttilinjat, vaikka itse en aina ymmärtänyt ohjeita. Luulin, että tulkinta perustui siihen, että tasoituskierros pelataan lyöntipelinä tai täysin tasoituksin. Suomen kisoihin noilla Thaimaassa alentaneilla huijareilla ei tietysti ole asiaa.

    ts

    Ai siellä saa caddy putata ennen pelaajaa ja kertoa sitten miten pallo käyttäytyi. Ja lyödä pallon ensin väylälle jotta pelaaja itse voi koittaa riskillä… jänskää

    Nimetön

    Viittaatko Scramble-kisaan ?

    ts

    En, vaan Best balliin, joka lienee ainoa joukkuepeli jossa kirjataan myös henkilökohtainen tulos.

    Nimetön

    Sori en ole koskaan osallistunut ko. kilpailuun ja ajattelin, ettei minulla olisi mitään kysymistä pelikumppanilta. Jos kaverin avaus on raffissa, väylällä, vesiesteessä tai outissa, niin yritän silti itse väylälle. Jos kaveri puttaa sisään tai ohi, niin itse yritän joka tapauksessa sisään. En ole koskaan kysynyt toiselta puttaajalta, miten pallo käyttäytyi, paitsi tietysti Scramblessä, jossa putataan samasta paikasta. Tietysti jossain Par-3:lla voisi kysyä löitkö rauta seiskalla, mutta ei tämäkään mielestäni auta se vaan kertoo vaan omasta epävarmuudesta, joka poikii helpolla huonon lyönnin.

    Ensinnäkin cadin kanssa saa keskustella, myös Suomessa. Se ei vaikuta tasoituskelpoisuuteen.

    Toiseksi, joukkuekisassa on paljonkin asioita, joissa joukkuekaveri voi auttaa. Tyypillinen esimerkki on etäisyys lipusta ja sen pohjalta mailan valinta tai tuo Hekkasen mainitsema pallon käyttäytyminen puteissa. Ja kyllä mailan valintaan par-3:llakin voi auttaa, jos näkee kaverinsa lyövän eri mittaisen, kuin on oletettu ko. mailalla. Tuulihan voi hyvinkin vaikuttaa lyönnin pituuteen ainakin mailan verran suuntaan tai toiseen.

    Eli summa summarum, mielestäni kierros ei ole tasoituskelpoinen. Ja kai tähän joku sääntökohtakin löytyy (KL ?)

    KL

    Muutama vuosi sitten oltiin viela kovasti sita mielta jopa SGL:ssakin, etta ainoastaan taysin tasoituksin pelattu kierros olisi tasoituskelpoinen. Sittemmin tata kasitysta on korjattu ja periaatteessa jokainen omalla pallolla itse reikaan asti pelattu kierros on tasoituskelpoinen, ja miksipa ei olisi.

    Neuvoista ja kaverin mailavalinnoista voidaan tietenkin spekuloida, mutta kuinka paljon enemman osviittaa antaa oman joukkuetoverin mailavalinta kuin vastustajajoukkueen pelaajien tai ylipaataan kanssapelaajan? Mailaahan ei saa kysya, mutta on sallittua katsoa kaverin bagista mika maila sielta puuttuu (sinansa typeraa mielestani, koska tulos on aivan sama, mutta nain saannot sanovat).

    Lopullisen kannan tahan kysymykseen ottaa SGL.

    ts

    Miksiköhän liiton sivuilla sitten edelleen lukee näin:

    Pelaajan suoritukset tasoitukseen vaikuttamattomissa kilpailuissa kuten esim. reikäpeli, nelipallo paraspallo.

    Tuo siis kohdassa jossa tasoitustoimikunnan toivotaan käyttävän harkintaansa pelaajan suhteen.

    Muita joukkuekisoja jossa oma pallo pelataan reikään ei nyt äkkiseltään tullu mieleen.

    Tällainen löytyi USGA:n sivuilta liittyen tasoitukseen.

    http://www.usga.org/questions/faqs/handicap_answer.asp?FAQidx=10

    Siellä on kohdassa Acceptable Scores sanottu näin:

    ’All of the following are acceptable scores’
    – Scores in all forms of competition: match play, stroke play, and team competitions where each player play their own ball

    Tuossa kohdassa ei otettu kantaa, onko itse kilpailun takia käytetty 3/4-osa tasoituksia tai ei.

    Hyviä pelikelejä kaikille tasapuolisesti.

    ts kirjoitti: (1.8.2006 15:31:49)
    Miksiköhän liiton sivuilla sitten edelleen lukee näin:

    Pelaajan suoritukset tasoitukseen vaikuttamattomissa kilpailuissa kuten esim. reikäpeli, nelipallo paraspallo.

    Tuo siis kohdassa jossa tasoitustoimikunnan toivotaan käyttävän harkintaansa pelaajan suhteen.

    Muita joukkuekisoja jossa oma pallo pelataan reikään ei nyt äkkiseltään tullu mieleen.

    Tässä minun valkoisessa kansiossa lukee: (SGL kilpailu-ja pelikäsikirja)
    Tasoituskierroksia ovat kaikki virallisten lyöntipelikilpailujen tulokset kai kille pelaajille.Seurojen viikkokilpailut kelpaavat kilpailutuloksiksi,vaikka lähtöaikoja ja peliryhmiä ei ole arvottu.Eclectic(paitsi ensimmäinen kierros),paraspallotulokset ja reikäpelitulokset eivät kelpaa tasoitustuloksiksi.Nelipallopelit,joissa pelaaja on voinut saada neuvoja eivät kelpaa tasoitustuloksiksi.

    https://golf.fi/portal/golfliitto/saannot_ja_tasoitus/tasoitus/tasoitusmaaraykset/ osoiteesta löytyy kohta…
    17.2 Tulokset, jotka eivät kelpaa tasoitustuloksiksi

    a. Paraspallotulokset nelipallolyöntipelistä
    b. Tasoitusryhmissä 1, 2 ja 3 hyväksytään vain 18 reiän tulokset.
    c. Kilpailutulokset, joissa ei noudateta tasoituskelpoisia olosuhteita eivät kelpaa tasoitustuloksiksi. (Tulokset, jotka on tehty olosuhteissa, jotka eivät vastaa kohdan 2.17 määräyksiä.) Tulokset, jotka ovat tehty olosuhteissa, joissa noudatetaan Golfliiton paikallissääntöjen vastaisia määräyksiä. Tuloksia, joissa kilpailumääräyksillä on rajoitettu esimerkiksi pelaajan mailojen määrä pienemmäksi kuin 14.
    d. Hylätyn kilpailun tulokset, jotka ovat alle puskurivyöhykkeen pistemäärän.
    e. Kaikki joukkuekilpailujen tulokset poikkeuksena nelipallolyöntipelin henkilökohtainen tulos.
    f. Muun yhteisön kuin jäsenseuran järjestämän tai hoitaman kilpailun tulos. Golfliitto voi antaa kuitenkin muun yhteisön järjestää sellainen kilpailu, jonka tulokset ovat tasoituskelpoisia.
    g. Huonoissa olosuhteissa pidetyn kilpailu tulokset Jos näissä olosuhteissa vain alle 10 % kilpailijoista kykenee tekemään tuloksen , joka on puskurivyöhykkeellä tai parempi. (Katso Kilpailukäsikirja sivu 11 määritelmä vaikeista olosuhteista)

    PS… ts roikkuu kokoajan toisessa korvassa, eli kaameessa kapulassa…

    Nimetön

    Juu näkyy olevan pientä ristiriitaa, joten asiaa pitänee selvittää korkeammalla taholla.

    PS. Vielä pieni ajatusleikki. Pelaisin Ernien kanssa paraspalloa siten, että jos voittaisimme, niin Ernie saisi miljoona euroa ja minä en mitään. Jos pelaisin itse enemman kuin 36 bogipistettä saisin 1000 euroa ja ilmaisen green-feen lounaalla. Saisin valita kahdesta, joko saisin neuvoja Ernieltä, mutta en saisi neuvoja caddielta tai saisin täydet ammatticaddien neuvot, jolloin en saisi neuvoja Ernieltä. Caddie olisi mukana rangella tähyilemässä svingiäni ja kiertäisimme ensin harjoituskierroksen ja tekisimme nuotit. Oma valintani olisi selvä, ammatticaddie ilman muuta.

    Herbus kirjoitti: (1.8.2006 22:05:58)
    Juu näkyy olevan pientä ristiriitaa, joten asiaa pitänee selvittää korkeammalla taholla.

    PS. Vielä pieni ajatusleikki. Pelaisin Ernien kanssa paraspalloa siten, että jos voittaisimme, niin Ernie saisi miljoona euroa ja minä en mitään. Jos pelaisin itse enemman kuin 36 bogipistettä saisin 1000 euroa ja ilmaisen green-feen lounaalla. Saisin valita kahdesta, joko saisin neuvoja Ernieltä, mutta en saisi neuvoja caddielta tai saisin täydet ammatticaddien neuvot, jolloin en saisi neuvoja Ernieltä. Caddie olisi mukana rangella tähyilemässä svingiäni ja kiertäisimme ensin harjoituskierroksen ja tekisimme nuotit. Oma valintani olisi selvä, ammatticaddie ilman muuta.

    Mitäs sää niillä nuoteilla tekisit vai jäikö o-kirjain pois :D?

    ts

    Mitä hemmetin ristiriitaa :o)

    R&A: The Rules of Golf do not legislate for the allocation and adjustment of handicaps. Such matters are within the jurisdiction of the National Union concerned and queries should be directed accordingly.

    Ja SGL ilmoittaa selkeästi asian tuossa BayStreamin pastessa:

    17.2 Tulokset, jotka eivät kelpaa tasoitustuloksiksi
    a. Paraspallotulokset nelipallolyöntipelistä

    Vieläköhän tästä saadaan jollain konstilla vääntö aikaseks

    Nimetön

    Siis mitä toi 17.2 e kohta tarkoittaa. On tietysti selvää, että joukkueen tulos ei pudota henkilökohtaista tasoitusta.

    Nuotit tarkoittaa tässä eri väylille sopivat avausmailat ja turvalliset suunnat. Lippujen paikat ja turvallisimmat pudotuspaikat, joista todennäköisyys tehdä par on suuri. Vielä nuoteissa voisi olla etäisyyksiä ja greenien kallistuksia.

    Pitäisi varmaan tarkoittaa paraspallotulosta, jos pelaajat pelaavat eri flighteissa….
    Pitänee tarkastaa alkuperäinen teksti…

    ts

    Eikös nimenomaan siis jos pelaavat samassa flightissa, niinkuin yleenä kisoissa tehdään.

    Jos tulos taas on pelattu leikkimielisessä joukkuekisassa, jossa pelaajat pelaavat kisan eri flighteissa ja ’sokkona’ lienee tulos sytä hyväksyä.

    Ymmärtääkseni tuolla tavoitellaan kuitenkin tilannetta, jossa pelaajan pitää tasoituskierrosta pelatessaan olla vastuussa oman pallonsa pitämisestä hengissä. Eli toisin sanoen, pyritään poistamaan sellaisen kierroksen vaikutus, jolla pelaaja on voinut pelata Bestball kierrosta täysin riskirajoilla (taktiikalla, jolla ei ikuna pelaisi henkilökohtaista kisaa) ja, uskomatonta mutta totta, jopa onnistunut siinä.

    Samalla periaatteellahan Rp-tulosta ei hyväksytä, vaikka pallo olisi jokaisella väylällä pelattu sääntöjen mukaisesti reikään.

    Nimetön

    Golfin säännöt: RoG-2004 31-4 Scoring: tuloksiin merkitään vain reiän paras tulos ja identifioidaan kumpi sen teki. No niin, kuten sanoin en ole ko. pelimuotoa pelannut. Luulisin, että paraspallo on kehitetty Englannissa mukavaksi seurapeliksi, jossa eritasoiset golfarit voivat kisailla keskenään. Koska joukkueen molemmat pelaajat kuitenkin lyövät pallonsa reikään, voidaan myös tasoituksen muutokset kirjata. Tämähän on erittäin suosittu pelimuoto (pakollinen joskus) St. Andrewsissa, kysykää joku niiltä paikallisilta hepuilta, jotka siellä päin pelailevat tai kyläilevät.

    Kyllähän Suomessa voidaan kehittää vaikka mitä esteitä, ettei korttia voi jättää. Mun pointti on siinä, että Suomi on täynnä golffareita, jotka jättävät aivan liian vähän kortteja vuodessa. Moni ei jätä yhtään. Täällä on hirveä pelko, että jollain on liian pieni tasoitus ja ettei hän kilpailun helvetillisissä henkisissä paineissa selviä vaan murtuu ja pelaa vain 15 bogipistettä. Liian pienellä tasoituksella on varmaankin merkitystä tosiaan vasta ykkösryhmässä ja sitten siinä, että pääseekö jollekin kentälle pelaamaan (36 tai 28 tai jotain).

    Yksi keino voisi olla hieman kiristyvä tasoituskäytäntö esim: kakkosryhmäläisen on jätettävä muutama kisakortti vuodessa. Toisaalta kun kerran on päässyt aika pieneen tasoitukseen (esim 5-6), niin ei se sieltä kovin äkkiä nousekkaan vaikka oma todellinen taso onkin vaikka 14. Jos nosto oliskin tyyliin 0,1 * puskurin yli menneet lyönnit (tietysti vaikka max 0,5), niin myös tasoituksen nousu hoituisi nopeammin. Tällä saisi myös sen edun, että pelaaja yrittäisi kisassa loppuun asti, vaikka alku on mennyt pieleen.

    KL

    Kysäisinpä asiaa SGL:n valmennuspäällikkö Juha Juvoselta ja hän oli sitä mieltä, että tasoitusmääräysten kohta 17e (Kaikki joukkuekilpailujen tulokset poikkeuksena nelipallolyöntipelin henkilökohtainen tulos.) pätee, eli tuo pelimuoto olisi tasoituskelpoinen, edellyttäen tietenkin, että kierros muutoin on tasoitusmääräysten mukainen. Tuo kohta 17e löytyy EGA:n määräyksistä, joista se Juvosen mukaan on käännetty suomeksi. Hän lupasi kuitenkin asiaa selvittää ja palata tarkennuksen kera. Jäädään kuulolle.

    Ja sitten Juha tuli minun tyköni ja minä menin Osmon tykö… ja siinähän taas työtunteja vierähti…
    Tuo kohta 17.2 EGAn tasoitusmääräyksissä on hiukan erilainen SGL määräyksiin, koska muutama kohta on yhdistetty keskenään.

    Aiemmin Finnwin kertoi USGAn kannan, millä ei ole välttämättä mitään tekemistä EGAn määräysten kanssa.

    Palaillaan asiaan Talin kisan jälkeen tai ainakin, kun uusi SGL:n opus saadaan irjoitettua…

    KL

    BayStream kirjoitti: (28.8.2006 18:25:19)
    Ja sitten Juha tuli minun tyköni ja minä menin Osmon tykö… ja siinähän taas työtunteja vierähti…

    Mutta eikös teille niistä tunneista makseta….? Vai tuleeko palkka pelilippuina ? ;-))))

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 26)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #296349 kohteessaTasoituksen aleneminen parikilpailussa

Etusivu Foorumit Säännöt Tasoituksen aleneminen parikilpailussa