26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Tarvitsenko Suomen Golfliiton tasoituskorttia?

Etusivu Foorumit Yleistä Tarvitsenko Suomen Golfliiton tasoituskorttia?

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 241)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #456444 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    tervolalainen kirjoitti: (10.10.2010 10:34:56)

    KL kirjoitti: (2.10.2010 13:31:09)
    On siis hyvä muistaa, että samat vaatimukset ovat ihan joka puolella maailmaa. Kentällä on osattava liikkua etikettiä noudattaen, kentän rytmissä ja toiset huomioon ottaen. Ajallisesti pitkän golfkulttuurin maissa ihmiset kasvavat tuohon kulttuuriin jo golfyhteisön ulkopuolella, koska lajin harrastaminen on niin vanhaa ja sen vaatimukset tunnetaan muuallakin kuin vain golfpiireissä.

    Hyviä kommentteja siitä mitä golfarin pitäisi tietää. Ketjussa kysymys lienee, miksi tarvitaan kortti. Pelattuani Los Angelesin seudulla melkein koko ikäni pidän kysymystä aiheellisena. Siellä ei yleisölle avoimilla kentillä vaadita minkäänmoista korttia tai koulutodistusta. Vaikka golfareita alueella onkin moninkertainen määrä Suomeen verrattuna, en ole huomannut yhtään enempää ´sopimattomia´ golfareita siellä kuin Suomessa. Eivätkö suomalaiset osaa noudattaa sääntöjä ilman koulutusta.

    Kyllä suomalaiset osaavat käyttäytyä kaikilla muilla urheilukentillä laij kohtaisten vaatiumusten mukaisesti jopa pesäpalloa olen omatoimisesti nähnyt harrastettavan joka on moninverroin vaarallisempaa kuin golf, jopa jääkiekkoa harrastetaan ilman esikoulutusta joka onkin jo huippuvaarallista .

    #456445 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:03:26)

    Kyllä suomalaiset osaavat käyttäytyä kaikilla muilla urheilukentillä laij kohtaisten vaatiumusten mukaisesti jopa pesäpalloa olen omatoimisesti nähnyt harrastettavan joka on moninverroin vaarallisempaa kuin golf, jopa jääkiekkoa harrastetaan ilman esikoulutusta joka onkin jo huippuvaarallista .

    Muistahan kuitenkin nähneesi noissa peleissä sellaisen viirupaitaisen ihmisen (yleensä useampiakin) kentäälä. Ne on niitä valvojia ja jokaiselle kentälliselle on aina aktiivinen paikallaoleva. Ne pitää sen pelin järjästyksessä ja ajanpottaja/kirjurikin on mukana kuvassa. Jos samaa noudatettaisiin golfissa niin ei olis pulmia. No nostais kustannuksia mutts 5-siitä.

    #456446 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    #456447 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Tai vaikka kaikille avointa ilmaista eläintarhan urheilukenttää, tai vaikkapa kisahallia jossa myös osataan käyttäytyä aivan etiketin mukaisesti ilman mitään etukäteis koulutusta . Jopa kaikille avoimessa Askin nurkkaukessa osaataan ottaa sparria ilman mitään etukäteis koulutusta, tosin kehässä oppiminen on salamanopeaa.

    #456448 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Mutku mää tarkoita .. Niimutku..

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään, joka ois hienoo jos Lokitkin osais käyttäytyä vastaavasti golfkentllä. Silloihan ei ois mitään ongelmaa. Koitas mennä kohottelemaan yleisöpeliin tai taklaamaan jos on sovittu ettei, niin lähet ku leppäkeihäs muualla pelaamaan

    #456449 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Miksi jokaisella pitää olla liiton/seuran jäsenkortti? Muutama esimerkki: turvallisuus ei voi olla syy, sillä typeryyttä se ei poista, esimerkki:

    olin avannut eräällä ulkomaisella kentällä (par5) odottelin greenin tyhjentymistä (vastuu minun ja oma hcp tuolloin n. 9). Tuli valvoja paikalle ja sanoi: tukit kentän, lyö seuraava. Sanoin että lyön päälle, hän: lyöt silti. Löin keskelle neljää saksalaista jotka olivat puttaamassa – asia selvitettiin klubilla toimitusjohtajan kanssa.

    Olin aikanaan väylällä yhden ryhmästämme lyötyä epäonnistuneen. Kuului fore ja pallo tuli yli ja sama toistui. Sankareilla hcp:t n. 2,5 ja 3.

    Olen vuosien varrella tavannut enemmän kohteliaita korkean hcp:n omaavia kuin alhaisen. Korkea hcp pistää immeiset varovaisiksi ja toisaalta heillä ei ole halua useimmiten myöskään kilpailla kuin itseään vastaan.

    Ihminen on ihminen tapoineen ja järkineen. Joku oppii ja joku ei koskaan. Korteilla ei järkeä myydä. Miksi ei voitaisi toimia kuten tenniksessä: hallit ovat käytännössä ’itse rakennettuja’ kortti on niillä jotka kilpailevat. Joka paikassa voi pelata kun maksaa pyydetyn hinnan, joka sisältää menot ja investoinnit. Kenttiä rakennetaan kun joku kerää (?) joiltain rahat tai pistää omat peliin. Jollei rahaa löydy, ei kenttiä haluta. Toisaalta kentät riittävät jo nyt.

    Mistä kumpuaa se järki niille jotka täällä pullistelevat. Siitäkö että rahnaa on mennyt hukkaan osakkeitten hinnoissa (menee vasta jos realisoi osakkeen) tai siinä että että maksaa usein pirustikin turhaan kun ei pysty pelaamaan kuin muutaman kierroksen omalla kentällä?

    Minulla oli ihan hyvä kesä ja nyt lähdemme muualle pelaamaan. Useat osakkeeni olen realisoinut ja uusia en hanki. Kortti on tuosta naapurista, mutta ensi kesänä taskussa myös ulkomainen kortti. Kumpaakohan käytän ensi kesänä?

    #456450 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Luonnollisesti ja samoin käy golfkentällä jos alkaa kiertämään sitä ’vasta karvaan ’ eli aloittaa pelin tiiaa avauslyönnin 18 väylän griinille

    #456451 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Marx kirjoitti: (10.10.2010 11:54:40)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään

    #456452 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:08:07)

    Marx kirjoitti: (10.10.2010 11:54:40)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään

    Miten ihmeessä ne luonnostaan sen osaa, kuin mitää kurssia ei vaadita siihen miten kentällä käyttäydytään. Sama kyllä toimisi aivan hyvin golfkentillä.

    #456453 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:08:07)

    Marx kirjoitti: (10.10.2010 11:54:40)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään

    Miten ihmeessä ne luonnostaan sen osaa, kuin mitää kurssia ei vaadita siihen miten kentällä käyttäydytään. Sama kyllä toimisi aivan hyvin golfkentillä.

    #456454 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:08:07)

    Marx kirjoitti: (10.10.2010 11:54:40)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään

    Miten ihmeessä ne luonnostaan sen osaa, kuin mitää kurssia ei vaadita siihen miten kentällä käyttäydytään. Sama kyllä toimisi aivan hyvin golfkentillä.

    #456455 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    olio kirjoitti: (10.10.2010 12:04:07)
    Ihminen on ihminen tapoineen ja järkineen. Joku oppii ja joku ei koskaan. Korteilla ei järkeä myydä. Miksi ei voitaisi toimia kuten tenniksessä: hallit ovat käytännössä ’itse rakennettuja’ kortti on niillä jotka kilpailevat. Joka paikassa voi pelata kun maksaa pyydetyn hinnan, joka sisältää menot ja investoinnit. Kenttiä rakennetaan kun joku kerää (?) joiltain rahat tai pistää omat peliin. Jollei rahaa löydy, ei kenttiä haluta. Toisaalta kentät riittävät jo nyt.

    Vielä näyttäisi löytyvän joku, joka on kaikkien näiden viime vuosien aikana kirjoitettujen kymmenien tuhansien asiaa käsittelevien viestin jälkeenkin ihan pihalla.

    Itse rakennettuja… voi hyvä isä sentään!

    #456456 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Olen lukenut tätä ketjua ja herättää kyllä ajatuksia myös golfliiton jäsenkortin tarpeellisuudesta.

    Jos jäsenkortin tarpeellisuutta perustellaan tasoituksen ylläpitämisellä ja vakuutuksella, niin mielestäni kumpikaan näistä ei ole peruste Golfliiton jäsenkortille.

    Tasoitusta voi ylläpitää mikä tahansa kilpaileva liitto tai vaikkapa yksittäinen seura. Näin ollen golfliittoon kuuluvat seurat voivat edelleen varmistaa, että henkilöllä on riittävä tasoitus kentällä pelaamiseen ja caddiemaster saa sielunrauhan. Eihän ulkomailta Suomeen tuleva pelailija tarvitse Suomen golfliiton jäsenkorttia pelaamiseen. Riittää että todistaa tasoituksensa merkkinä riittävistä pelitaidoista.

    Toiseksi vakuutus. Vahingokorvauslaki edellyttää tahallisuutta tai tuottamuksellisuutta. Mielestäni sääntöjen mukaan pelaaminen, kentällä pelaamiseen riittävä tasoitus, riittävä varovaisuus ja FORE-huudot huonon lyönnin sattuessa poistavat tuottamuksellisuuden. Näin ollen et ole vahingonkorvausvelvollinen ja et siten tarvitse vakuutusta.

    No, tällaisia ajatuksia heräsi kun selailin viestejä. En näe suoranaista perustetta sille, että nimenomaan Suomen golfliiton jäsenkortti pitäisi taskusta löytyä. Mikä tahansa tasoituksen todiste pitäisi mielestäni olla riittävä. Muutenkin on outoa ottaa vakuutus muita varten kun yleensä urheilulajeissa otetaan vakuutus itseä varten. Joten tälle oudolle ja harvoin käytetylle vakuutukselle ei ole tarvetta ja jos on niin voihan sen ottaa kuulumatta golfliittoon.

    #456457 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:35:14)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:08:07)

    Marx kirjoitti: (10.10.2010 11:54:40)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään

    Miten ihmeessä ne luonnostaan sen osaa, kuin mitää kurssia ei vaadita siihen miten kentällä käyttäydytään. Sama kyllä toimisi aivan hyvin golfkentillä.

    Visionääri on taas paitsi pihalla niin myös ulkona kuin lumiukko. Sekoittaa rassukka GC-kurssin ja jäsen-/tasoituskortin keskenään.

    Uskotkos Vitsionääri, että kaikki nuo mainitsemasi ’luonnostaan osaavat’ ihmiset ovat kuin ovatkin käyneet kurssin? Se kurssi käydään alkaen päiväkodista ja kotipihoilta, jatkuen kouluissa ja edelleen opiskelu- ja työpaikoilla. Noissa paikoissa ihmiset oppivat toimimaan porukassa ja opettelevat pelaamaan yleisimpiä pallopelejä yhteisön sääntöjä noudattaen. Mennessään vaikkapa yleiselle luistinradalle heillä on jo käsitys siitä miten siellä toimitaan. Niitä, joilla sitä käsitystä ei ole, ko. radan valvoja sujuvasti ojentaa. Aivan oikein, useilla julkisilla liikuntapaikoillakin on valvoja! Uimahalleissa on jopa useita samaan aikaan.

    Golf toimi Suomessakin 40 vuotta sitten tällä tavoin, eli uusi pelaaja otettiin kokeneempien ryhmään oppimaan tapoja ja taitoja. Siihen aikaan pelaajia oli kovasti paljon vähemmän per kenttä eikä GC-kurssejakaan järjestetty samaan tapaan kuin nykyisin. Jostain kumman syystä ihmisetkin olivat golfkentällä lajin suhteen paljon sivistyneempiä kuin nykyisin, palloja ei lyöty toisten niskaan eikä kenttää ruuhkautettu. Tämän päivän golffareihin mahtuu niin kovin paljon sellaisia, jotka kuvittelevat olevansa kentän kuninkaita. Tätä asennetta ei tietenkään minkäänlainen kortti pysty muuttamaan, se on selvä.

    Suomi pysyy golfin kehitysmaana aina siihen asti, kunnes meidänkin kentillämme uskalletaan edellyttää KAIKILTA pelaajilta kiitettävää etiketin hallintaa ja riittävää kunnioitusta muita pelaajia kohtaan. Meikäläinen valvonta on pääosin surkuhupaisaa eikä millään muotoa täytä paikkaansa. Siispä kenenkään isommankaan mulkeron ei tarvitse pelätä kentältä poistamista käyttäytyisipä tämä miten huonosti tahansa. Joissakin maissa hidastelijat ja muutoin etiketinvastaisesti käyttäytyvät poistetaan kentältä ensimmäisen huomautuksen jäätyä tehottomaksi. Sitten kun meilläkin päästään tähän, voidaan kuka tahansa laskea mille tahansa kentälle. Jokainen kentälle pyrkivä tietäisi, mitä vaaditaan siellä pelaamiseen, ihan kuin vaikkapa luistinradalla. Jäsenkortin hankkisi kuitenkin melkein jokainen ihan vapaaehtoisesti voidakseen edes joskus osallistua kilpailuihin tai kotikenttänsä tapahtumiin. Tilanne ei nykyisestä juurikaan muuttuisi, näin uskon.

    #456458 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    tiikerimetsä kirjoitti: (10.10.2010 13:32:56)
    Olen lukenut tätä ketjua ja herättää kyllä ajatuksia myös golfliiton jäsenkortin tarpeellisuudesta.

    Jos jäsenkortin tarpeellisuutta perustellaan tasoituksen ylläpitämisellä ja vakuutuksella, niin mielestäni kumpikaan näistä ei ole peruste Golfliiton jäsenkortille.

    Ei sinulla ole Golfliiton jäsenkorttia, vaan oman seurasi jäsenkortti. Siitä sinä maksat omalle kotiseurallesi, joka taas maksaa pienen osan siitä rahasta Liitolle, koska saa sieltä käsin tiettyjä palveluja. Suurin osa maksamastasi rahasta kuitenkin menee omalle seurallesi eikä Liitolle.

    #456459 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Ballmarker kirjoitti: (10.10.2010 7:32:50)

    KL kirjoitti: (9.10.2010 14:17:28)
    Nk. ’luotettavalta taholta’ kuulemani tiedon perusteella osakas saa käyttää osakkeeseensa kuuluvaa pelioikeutta ilman mitään jäsenyyksiä.

    Minulla on tiedossa työkaveri, joka osti osakkeen eräältä golfkentältä mutta ei koskaan suorittanut greencardia saadakseen tasoituskortin. Häntä ei päästetty missään vaiheessa pelaamaan tuolle kentälle jonka osakas hän oli. Tämä tapahtui 1990-luvulla.

    No siinä ei ole mitään ihmettelemistä, että ei ilman GC:n suoritusta kentälle päästetty. Sen sijaan ainakin osa osakekentistä päästä osakkaan pelioikeudella pelaamaan ilman seuran jäsenyyttä, kunhan perustaito on osoitettu (Green Card hankittu). Tasoituskorttia ilman seuran jäsenyyttä ei kyllä saa, ja pelaaminen on mahdollista vain sillä omalla kentällä.

    Se pitää varmistaa kenttäkohtaisesti, onko mahdollista pelata pelkällä osakkeen sisältämällä pelioikeudella.

    #456460 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:35:14)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 12:08:07)

    Marx kirjoitti: (10.10.2010 11:54:40)

    visionääri kirjoitti: (10.10.2010 11:28:44)
    Minä nyt tarkoitan tässä tälläistä kaikille avointa luistinrataa esi. olulunkylän tekojäärata jossa kyllä kaikkii osaavat käyttäytyä ilman mitään kursseja ja muuta, vaikka jääkiekkolijat ja muut ovat sekaisin kentällä eri taitotasoilla.

    Myös tälläisiä spontaaneja jääkiekkopelejä siellä osataan pelata ilman tuomareita ja joukkueentki on koottu sattuman varaisesti paikalla olijoista. Kaikki vain luonnostaan ymmärtää mistä on kyse.

    Kas siellä jokainen tietää mitä saa tehdä ja porukka valvoo itse itseään

    Miten ihmeessä ne luonnostaan sen osaa, kuin mitää kurssia ei vaadita siihen miten kentällä käyttäydytään. Sama kyllä toimisi aivan hyvin golfkentillä.

    visionääri näköjään on lisännyt toiston kahdesta kolmeen luullen sillä saavansa oman näkmyksensä varmemmin perille.

    #456461 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    aakoo64 kirjoitti: (10.10.2010 20:03:04)

    Ballmarker kirjoitti: (10.10.2010 7:32:50)

    KL kirjoitti: (9.10.2010 14:17:28)
    Nk. ’luotettavalta taholta’ kuulemani tiedon perusteella osakas saa käyttää osakkeeseensa kuuluvaa pelioikeutta ilman mitään jäsenyyksiä.

    Minulla on tiedossa työkaveri, joka osti osakkeen eräältä golfkentältä mutta ei koskaan suorittanut greencardia saadakseen tasoituskortin. Häntä ei päästetty missään vaiheessa pelaamaan tuolle kentälle jonka osakas hän oli. Tämä tapahtui 1990-luvulla.

    No siinä ei ole mitään ihmettelemistä, että ei ilman GC:n suoritusta kentälle päästetty.

    (Haastanpa tämän saadakseni keskustelua aikaiseksi.)

    Miksei ole ihmettelemistä? Jos tuohon mainitsemaani useamman käden tietoon on luottaminen, niin pelaaminen omalla osakkeella perustuu ihan muuhun kuin GC-suoritukseen. Ei minun osakekirjassani lue, että pelaamiseen vaaditaan GC, sen paremmin kuin oman kenttäni yhtiöjärjestyksessäkään.

    Millä oikeudella siis kenttäyhtiö voi kieltää pelaamiseni, jos minulla on osake, muttei Green Cardia tai jäsenyyttä missään golfseurassa? Eikö osake jo sinällään oikeuta pelaamaan ko. oy:n kentällä?

    #456462 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (10.10.2010 23:41:05)
    Millä oikeudella siis kenttäyhtiö voi kieltää pelaamiseni, jos minulla on osake, muttei Green Cardia tai jäsenyyttä missään golfseurassa? Eikö osake jo sinällään oikeuta pelaamaan ko. oy:n kentällä?

    Eiköhän tuo perustu siihen Suomessa vallitsevaan käytäntöön, että kaikille pelaajille avoimelle golfkentälle (poisluettuina pay&play-parkolmekentät) vaaditaan jotain todistusta siitä että etiketti ja pelikäyttäytyminen on hallussa. Tällainen ’todistus’ on greencard, tasoituskortti, ulkomaisen golfyhteisön jäsenkortti tms.

    En tiedä mihin tuo ’vallitseva käytäntö’ puolestaan perustuu. Onko se alkuaan SGL:n toivomus, jota kenttäyhtiöt uskollisesti noudattavat, vai onko se peräti SGKY:ssä tehty päätös?

    Vielä parikymmentä vuotta sitten golfyhtiöissä oli paljon sellaisia osakkaita, ’sijoittajia’, joilla ei ollut aikomustakaan itse pelata. Olisikohan sillä jotain osuutta tuon käytännön syntyyn?

    #456463 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (10.10.2010 13:44:08)

    tiikerimetsä kirjoitti: (10.10.2010 13:32:56)
    Olen lukenut tätä ketjua ja herättää kyllä ajatuksia myös golfliiton jäsenkortin tarpeellisuudesta.

    Jos jäsenkortin tarpeellisuutta perustellaan tasoituksen ylläpitämisellä ja vakuutuksella, niin mielestäni kumpikaan näistä ei ole peruste Golfliiton jäsenkortille.

    Ei sinulla ole Golfliiton jäsenkorttia, vaan oman seurasi jäsenkortti. Siitä sinä maksat omalle kotiseurallesi, joka taas maksaa pienen osan siitä rahasta Liitolle, koska saa sieltä käsin tiettyjä palveluja. Suurin osa maksamastasi rahasta kuitenkin menee omalle seurallesi eikä Liitolle.

    Viestini meni varmaan tarkoituksellisesti ohi, mutta eipä sillä sinäänsä ole väliä. Olin huolimaton. Tarkoitukseni oli sanoa, etten ymmärrä miksi tasoituksen ylläpitämisestä pitäisi maksaa millekään seuralle tai liitolle yhtään mitään. Miksei tasoitusta voi ylläpitää vaikkapa pelkästään siihen perustettu yritys? Eikö näillä nykyisillä iphone tuloskorteilla voi ylläpitää tasoitusta suoraan puhelimeen ja jakaa sitä vaikka vapaasti omalla myspace sivulla. Miksi tästä pelitaidon todistuksesta pitäisi maksaa mitään liitolle tai seuralle tai kenellekään? Kun vakuutus on todettu tarpeettomaksi jo edellisessä viestissä, niin en näe mitään syytä tasoituskortille. Korttia haluavat voivat vaikka raaputta tasoituksen plussakortin taakse.

    Jos kyse on tasoituksen oikeellisuudesta tai muusta sellaisesta, niin nykyiselläkin käytännöllä voi huijata jos niin haluaa. Mielestäni huono peruste liiton hyväksymälle tai liiton jäsenseuran tai miten ikinä -kortille on vain se että niin on sovittu. Ei tarvita mitään jäsenyyksiä tai muita vippaskonsteja kun greenfeen voi hinnoitella minne haluaa.

    #456464 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    KL

    tiikerimetsä kirjoitti: (11.10.2010 8:37:04)

    KL kirjoitti: (10.10.2010 13:44:08)

    tiikerimetsä kirjoitti: (10.10.2010 13:32:56)
    Olen lukenut tätä ketjua ja herättää kyllä ajatuksia myös golfliiton jäsenkortin tarpeellisuudesta.

    Jos jäsenkortin tarpeellisuutta perustellaan tasoituksen ylläpitämisellä ja vakuutuksella, niin mielestäni kumpikaan näistä ei ole peruste Golfliiton jäsenkortille.

    Ei sinulla ole Golfliiton jäsenkorttia, vaan oman seurasi jäsenkortti. Siitä sinä maksat omalle kotiseurallesi, joka taas maksaa pienen osan siitä rahasta Liitolle, koska saa sieltä käsin tiettyjä palveluja. Suurin osa maksamastasi rahasta kuitenkin menee omalle seurallesi eikä Liitolle.

    Viestini meni varmaan tarkoituksellisesti ohi, mutta eipä sillä sinäänsä ole väliä. Olin huolimaton. Tarkoitukseni oli sanoa, etten ymmärrä miksi tasoituksen ylläpitämisestä pitäisi maksaa millekään seuralle tai liitolle yhtään mitään. Miksei tasoitusta voi ylläpitää vaikkapa pelkästään siihen perustettu yritys? Eikö näillä nykyisillä iphone tuloskorteilla voi ylläpitää tasoitusta suoraan puhelimeen ja jakaa sitä vaikka vapaasti omalla myspace sivulla. Miksi tästä pelitaidon todistuksesta pitäisi maksaa mitään liitolle tai seuralle tai kenellekään? Kun vakuutus on todettu tarpeettomaksi jo edellisessä viestissä, niin en näe mitään syytä tasoituskortille. Korttia haluavat voivat vaikka raaputta tasoituksen plussakortin taakse.

    Jos kyse on tasoituksen oikeellisuudesta tai muusta sellaisesta, niin nykyiselläkin käytännöllä voi huijata jos niin haluaa. Mielestäni huono peruste liiton hyväksymälle tai liiton jäsenseuran tai miten ikinä -kortille on vain se että niin on sovittu. Ei tarvita mitään jäsenyyksiä tai muita vippaskonsteja kun greenfeen voi hinnoitella minne haluaa.

    Ainahan sinulla on se mahdollisuus, että ostat osakkeen, eroat nykyisestä seurastasi ja pelaat sillä osakkeellasi sillä yhdellä ainoalla kentällä.

    Toinen mahdollisuus on jatkaa jäsenmaksun maksamista, jolla saat sen tasoituksen lisäksi paljon muita oikeuksia, kuten oikeuden vierailla toisilla kentillä.

    Otetaanpas muuten sellainen skenaario, että kaikki tekisivät tuon ensimmäisen mahdollisuuden mukaan, eli kaikki eroaisivat seuroistaan. Silloin seurat eivät saisi mitään tuloa ja niiden toiminta lakkaisi kokonaan. Kenen etu se olisi? Niidenkö, joilla on varaa pistää harrastukseensa tonnitolkulla rahaa vuosittain, muttei ole halua maksaa sitä reilun viidenkympin jäsenmaksua? Vai kenties jonkun muun?

    Missäs tiikerimetsä silloin kävisi kilpailemassa? Kaikki eivät mahdu liiton järjestämiin kilpailuihin, joihin, by the way, liitto saa täysin korvaamatonta apua seuroilta, jota ilman nekin kisat jäisivät joko järjestämättä tai niiden osallistumismaksut nousisivat merkittävästi….

    #456465 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (10.10.2010 23:41:05)
    … Millä oikeudella siis kenttäyhtiö voi kieltää pelaamiseni, jos minulla on osake, muttei Green Cardia tai jäsenyyttä missään golfseurassa? Eikö osake jo sinällään oikeuta pelaamaan ko. oy:n kentällä?

    Meillä on tämä asia määrätty pelioikeusohjesäännöllä. Ilman jonkun golfseuran myöntämää tasoituskorttia ei voi kukaan kentällä pelata. Onkos tämä nyt sitten oikeudellisesti väärin vai?

    #456466 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    KL kirjoitti: (9.10.2010 14:17:28)
    Nk. ’luotettavalta taholta’ kuulemani tiedon perusteella osakas saa käyttää osakkeeseensa kuuluvaa pelioikeutta ilman mitään jäsenyyksiä.

    Ottamatta kantaa ’luotettavan tahosi’ luotettavuuteen, herää kysymys: Miksei pelioikeutensa vuokrannut, siis ostanut pelioikeuden ko. vuodeksi, voisi myös pelata ilman jäsenyyttä?

    #456467 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    kebax kirjoitti: (11.10.2010 10:06:11)

    KL kirjoitti: (10.10.2010 23:41:05)
    … Millä oikeudella siis kenttäyhtiö voi kieltää pelaamiseni, jos minulla on osake, muttei Green Cardia tai jäsenyyttä missään golfseurassa? Eikö osake jo sinällään oikeuta pelaamaan ko. oy:n kentällä?

    Meillä on tämä asia määrätty pelioikeusohjesäännöllä. Ilman jonkun golfseuran myöntämää tasoituskorttia ei voi kukaan kentällä pelata. Onkos tämä nyt sitten oikeudellisesti väärin vai?

    Saataa olla niin, että Osakeyhtiölaki ja sen tasavertaisuus pykälät ajavat tälläisen pelioikeusohjesäännön ohi oikeudessa. Mutta kuten KL totesi kuka nyt viitsii ostaa kalliin osakkeen ja sitten alkaa riitelemään oikeudessa 50 jäsenmaksusta.

    #456468 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Bulls Hit kirjoitti: (11.10.2010 10:20:35)

    KL kirjoitti: (9.10.2010 14:17:28)
    Nk. ’luotettavalta taholta’ kuulemani tiedon perusteella osakas saa käyttää osakkeeseensa kuuluvaa pelioikeutta ilman mitään jäsenyyksiä.

    Ottamatta kantaa ’luotettavan tahosi’ luotettavuuteen, herää kysymys: Miksei pelioikeutensa vuokrannut, siis ostanut pelioikeuden ko. vuodeksi, voisi myös pelata ilman jäsenyyttä?

    Jokainen osake oikeuttaa vain yhteen pelioikeuteen. Se miksi tälläistä ’jäsenyysvaatimusta’ ei ole kirjattu yhtiöjärjestykseen on se, että silloin sitä ei hyväksyttäisi kaupparekisterissä, jossa tarkistetaan että yhtiöjärjestys on lainmukainen.

Esillä 25 viestiä, 201 - 225 (kaikkiaan 241)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #456460 kohteessaTarvitsenko Suomen Golfliiton tasoituskorttia?

Etusivu Foorumit Yleistä Tarvitsenko Suomen Golfliiton tasoituskorttia?