26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Talvi Etelässä

Etusivu Foorumit Matkailu Talvi Etelässä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Senioriteetin kehittyessä vuosi vuodelta ajankohtaiseksi on tulossa pitemmät oleskelut talvikuukausina lämpimässä. Ensin muutama viikko. Fugen seudulla olen ollut muutaman kerran vuodenvaihteessa, mutta hieman kyllästyin siihen väylien kovuuteen ja vähään ruohoon. Viimeksi olin Lissabonin seudulla/Quinta da Marinha. Hyvä hotelli mutta hieman hintava, kenttä melkein Ok, talvikunnossa.
    Lentoyhteyksistähän asia on myös paljon kiinni – ilmeisesti esim aivan Etelä-Portugaliin haikaillaan uutta suoraa lentoyhteyttä.
    Mielellään kuulisin kokemuksia, ajatuksia ja suosituksia, kuten myös omia suunnitelmia.

    KL1

    Taidamme olla Jo Jonesin kanssa suunnilleen samassa tilanteessa, joten aihe kiinnostaa kovin

    Onko Tunisia millään tavalla varteen otettava vaihtoehto? Sinne on kuitenkin takavuosina järjestetty paljon golfmatkoja ja ilmasto on paljon leppeämpi kun vaikkapa Portugalissa.

    KL1, mielenkiintoinen ajatus tuo Tunisia. Olen ollut tähän saakka Eurooppaan kallellaan.

    Kannattaa ehkä tehdä ensin viikon-parin visiitti sinne Tunisiaan. Siellä etelässä oleilu on aika paljon muutakin kuin pelkkää golfia. Itse en edes harkitsisi k.o. maata pidempään oleskeluun yhden koetun reissun perusteella – siis esim Espanjaan tai varsinkaan Portugaliin verrattuna. Joku muu saattaa olla eri mieltä ja saa olla ihan vapaasti.

    Samoilla linjoilla kyllä Tunisian suhteen – siitä on tosin jo parikymmentä vuotta kun siellä olin viikon verran pelailemassa.

    KL1

    Muuan ystäväni teki viikon reissun Tunisiaan joskus 10+ vuotta sitten. Aikaista maaliskuuta mentiin ja normaalisti siellä piti olla parikymmentä plus lämmintä. Noh, sattuikin vähän kylmempi jakso ja viikon ajan oli +12. Kavereita ns. otti päähän.

    Yksi kokemus jostakin kohteesta voi tuon edellä kuvaamani perusteella olla aika lailla virheellinen eikä sitä voi välttämättä tietää.

    Kannattaa ehkä tehdä ensin viikon-parin visiitti sinne Tunisiaan.

    Eikös viikon golfloma toimisi moisena visiittinä..? En siis mitenkään ole suosittelemassa Tunisiaa golfkohteena, ihmettelen vain miten viikon tai kahden oleilu paikan päällä ilman golffaamista olisi jotenkin parempi vaihtoehto.

    Siellä etelässä oleilu on aika paljon muutakin kuin pelkkää golfia.

    Eikös se ole sitä kaikkialla? Itse ainakin toivon sitä.

    En kyllä mielestäni kirjoittanut, että pitäisi tehdä reissu ilman golfia. Olen itse käynyt juurikin golfreissulla enkä usko, että menen toiste. Sen enempää golf kuin muukaan ”elämä” ei oman kokemuksen perusteella pärjää esim Espanjalle tai Portugalille. Sään puolesta ei tosin ollut valittamista – marraskuun loppupuoli ja lämmintä koko ajan 23-25C ja meressäkin oli vielä hyvä uida.

    Reissu oli about v.2000 ja paljon on tietysti tapahtunut sen jälkeen – eikä välttämättä kaikki pelkästään positiivista.

    Olin muutama vuosi sitten Tunisiassa viikon pelireissulla talvella. Se oli ihan ok, vaikka keli oli aika tuulista ja koleahkoa, mutta kyllä siellä pelaamaan pystyi hyvin. On aina mukava kokea uusia maita ja kulttuureita. Kyllä siellä olisi voinut olla vielä toisenkin viikon ja käydä autolla esim Karthagossa ja Saharan reunalla, mutta siinäpä se olisi ollut. Mieleen jäi mm. se, että hotellin aamiainen ja ruoka ei ollut minun mieleen ollenkaan, mikä on harvinaista.

    Nimetön

    Viikko tai pari on ihan eri juttu kuin pari kuukautta tai koko talvi. Pidemmällä reissulla voi tarvita muitakin palveluita kuin golf. Me suomalaiset kuvittelemme ehkä että meidän terveydenhuolto on huippua mutta taitaa palvelumme olla huonompia kuin Espanjassa. En lähtisi Turkkiin ollenkaan enkä Thaimaaseen koko talveksi mutta jokainen tyylillään. Enkä Afrikkaan.

    Aurinkorannikolla on noin 50 kenttää joista olen pelannut n 30. Kuivaa on joskus. Portugalin Algarve on ok, voisin olla pidempäänkin. Molemmissa löytyy myös lajitovereita eli suomalaisia pelikaveriksi. Ja kaikenlaista muutakin tekemistä ja kulttuuria.

    Ja aika kallista sesonkiaikaan.

    Möllikkä, Algarve siis mielestäsi erittäin hyvä/parempi kuin Aurinkorannikko pitempään oleskeluun? Voitko vielä avata tätä? Itse olen ollut vain kerran, viikon matkalla Algarvessa. Ja jos pitempään siellä on, ei matka Lissabonin lentoasemaltakaan liene ongelma.

    Jo Jones: jos Espanjaa harkitsee, kannattaa muistaa myös Alicante-La Manga välimaasto. Paljon hyviä kenttiä ja aurinkorannikkoa maltillisempi hintataso. Lisäksi hieman rauhallisempaa menoa ja La Manga muistaakseni Espanjan aurinkoisin mesta. Torrevieja/Cabo Roig varsin passelia aluetta tukikohdaksi. Rakentaminen ollut vilkasta eli uudehkoja kämppiäkin tarjolla esim vuokrattavaksi.

    Minusta Espanja-Portugalin suunnalla 4 vaihtoehtoista kohdetta ihan mahdollisia

    Aurinkorannikko
    – ihan ok kentät ja hinnat kohtuullisia, mutta aika ajoin ruuhkaisia
    – majoitusta tarjolla kaupungeissa, jolloin iltaravintolaan voi kävellä

    Murcia
    – kentät minusta samaa tasoa kuin Aurinkorannikolla, mutta aika ruuhkaisia sesonkina (erityisesti LaManga)
    – kaupungit minusta tylsempiä ja iltaravintoloiden löytyminen vaikeampaa kävellen

    Mallorca
    – Mallorca unohtuu usein, vaikka saarella 23 golfkenttää, osa erittäin upeita
    – Palma erinomainen paikka asua, eikä edes autoa tarvita (taksilla pääsee esim. SonVidan kentille ja SonGualiin)

    Portugal
    – kenttien osalta ehdottomasti parempi kuin Espanjan kohteet (erityisesti Vilamouran lähistöllä)
    – väljemmin/kauniimmin rakennettu, mutta erityisesti Vilamourassa ravintolatarjonta hyvää

    Kaikki ym. neljä kohdetta minusta ihan samanarvoisia ja jokaisella on puolensa. Minusta on kiva käydä vuoroin kussakin … ja joskus myös kauempana, kuten Etelä-Afrikassa tai Thaimaassa.

    KL1

    Tässä ketjussa on mainittu Espanjan sesonki. Kertokaa minulle milloin se on. Kiitos.

    High season eli sesonki on talvella ja kesällä sitten Low season. Talvella on selvästi kalliimmat pelimaksut.

    Kiitos paljon kommenteista. Alicantea olenkin juuri katsellut, se näyttäytyy itselle kuitenkin hieman epämääräisenä (laaja alue) – kelit ilmeisesti kyllä kohdillaan ja lämpötilaero Aurinkorannikkoon ei iso. Mallorca hyvin mielenkiintoinen, en ole koskaan ollut mutta kiinnostusta on!

    KL1 kysyi, milloin on ”Espanjan sesonki”. Ainakin golfissa high season on keväisin ja syksyisin. Low season -hinnoista saa nauttia sydäntalvella ja kesällä. Eri hintaista ”sesonkia” löytyy vielä kenttäkohtaisesti, mutta pääsääntöisesti kukkaro kevenee keväisin ja syksyisin.

    Putti-P on oikeassa Mallorcan suhteen. Hieno kohde, jossa makeita kenttiä esim juuri tuo Son Gual. Palman kaupunki myös kiva ja sopivan kokoinen. Upea katedraali ja mukava vanhakaupunki. Keskitalven säässä tulee hiukan takkiin Malagaan ja Alicanteen verrattuna. Isompi ongelma onkin sitten lennot kun Norskikin taitaa lopettaa nykyään lennot lokakuulle – ennen pääsi suorilla pitkälle joulukuuta.
    Saarella on paljon saksalaisia ja palvelu paljon mainettaan parempaa – ehkä parasta mitä olen ympäriinsä Espanjaa saanut. Ravintolapalvelut hiipuvat Palman ulkopuolella marraskuussa varsin olemattomiksi. Hiukan huonommasta säästä huolimatta voisin kuvitella viettäväni Mallorcalla joulu-helmikuun ainakin kerran.

    KL1

    Isompi ongelma onkin sitten lennot kun Norskikin taitaa lopettaa nykyään lennot lokakuulle – ennen pääsi suorilla pitkälle joulukuuta.

    Takavuosina Mallorcalle pääsi kätevästi vaikka Düsseldorfin kautta eikä hintakaan päätä huimannut.

    Tuossa Mijaksen hintataulukossa hyvin väritettynä Low-Mid-High sesongit
    Mijas hinnasto

    Nimetön

    En niin sanonut että Algarve olisi parempi kuin Aurinkorannikko. Hyviä ne molemmat on.

    Mä ajattelen viihtymistä yleisesti. Molemmista löytyy pelikavereita ja sopivasti kisoja missä pelailla. Kai niitä Torreviejassakin on, en vaan tunne asiaa siellä. Golf resortissa en jaksaisi asua kovinkaan pitkään.

    Aurinkorannikolla low seasonin alku vaihtelee hieman eri kentillä. Joulukuun alussa on hyvä pelailla kunhan ei ihan aamusta mene. On edullista ja yleensä päivällä aika lämmintä. Monet suomalaiset ostaa 6kk pelioikeuden Lauroon. Itse en niin innostu siitä. Jotkut Mijakseen. Itse tykkään käydä eri kentillä.

    Joulukuun alussa on hyvä pelailla kunhan ei ihan aamusta mene.

    Aamulla pelaamisesta sen verran kommenttia, että
    – Mijaksessa ja ehkä yleisemminkin on alueen kielto ajaa kenttäkoneilla ennen klo 8:00, minkä johdosta aamulla kentät on joko ajamattomia tai kenttätyöt hidastavat pelaamista
    – auringonnousut ja lämpötilat kannattaa tarkistaa ennen kuin päättää aamukierroksista. Itselle on tullut yllätyksenä kuinka myöhään aurinko nousee Aurinkorannikolla ja aamuisin saattaa olla myös melko kylmää. VIelä näin helmikuun lopullakin aurinko nousee vasta 8 maissa ja esim huomenna on aamulla vain 7-8 astetta lämmintä

    Vastaavasti Portugalissa minulle tuli yllätyksenä, kuinka nopeasti tammikuussa tulee pimeää. Minulla oli Algarvessa tiiausaika kello 13:15 enkä ehtinyt pelata täyttä 18r kierrosta. Päivän lyhyydestä johtuen kenttä oli melko ruuhkainen.

    Nimetön

    Minusta Espanja-Portugalin suunnalla 4 vaihtoehtoista kohdetta ihan mahdollisia

    Viides vaihtoehto on Alicante/Torrevieja.

    Kentät on kivoja, edullisempaa kuin Aurinkorannikolla, lennot halvemmat jne, Torrevieja on ankeampi kaupunki kuin Fuengirola.Alicantessa en ole käynyt.

    Kuudes vaihtoehto on Teneriffa.

    Parhaat kelit, upeat kentät, kalliit hinnat koska sesonki on juuri keskitalvi. Mutta jos raha ei ole este… kaikille ei ole.

    Viides vaihtoehto on Alicante/Torrevieja.

    Eikös Murcia = Alicante/Torrevieja ?

    Nimetön

    Eikös Murcia = Alicante/Torrevieja ?

    No jos niin halutaan niin onhan se. Eipä tullut mieleen kun siellä olin että olisin ollut Murciassa. Voisi kutsua myös Costa Blancaksi niin olisi samalla tavalla kuin Aurinkorannikko.

    Kelpaako Costa Brava?

    Edit. Ei sittenkään ole. Alicante kuuluu Valencian alueeseen, ei Murciaan.

    KL1

    Mä ajattelen viihtymistä yleisesti. Molemmista löytyy pelikavereita ja sopivasti kisoja missä pelailla. Kai niitä Torreviejassakin on, en vaan tunne asiaa siellä.

    Eikös jokaiselta golfkentältä löydy peliseuraa? Siis myös Espanjassa.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 38)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1380784 kohteessaTalvi Etelässä

Etusivu Foorumit Matkailu Talvi Etelässä