Aihe: Suunnan vaihto - Golfpiste.com

24.9.–1.10. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[10][22]
KilpailuaSuomalaista

Suunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto

Esillä 25 viestiä, 1,651 - 1,675 (kaikkiaan 2,469)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #242069 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Parti kirjoitti: (30.10.2011 14:26:26)

    Jos swingin moottori on vartalon kierto ja hartiat ovat avoinna osumassa, käsien on pakko kiertyä auki lähtötilanteeseen verrattuna. Muuten menee rajusti vasemmalle.

    Jos swingin moottori on kädet ja vartalo ei kierry, hartiat jäävät kiinni osumassa. Silloin lapa on pakko sulkea krossaavalla liikkeellä.

    Kun ymmärtää että käsivarret ovat kiinni hartioissa, loppu on aika yksinkertaista.

    Juuri tästä yksinkertaisesta faktasta on kysymys.

    Tästä osumahetken hartialinjan ja kyynärpäälinjan suhteesta ja miten se muuttuu transitiossa, tai miten se rakentuu koko swingin ajan a’la Martin Ayers

    #242070 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    yeux de serpent kirjoitti: (30.10.2011 13:09:49)

    Arsu kirjoitti: (24.10.2011 13:24:54)

    B kirjoitti: (24.10.2011 1:04:23)

    Arsu kirjoitti: (23.10.2011 22:15:11)
    Mä en nyt käsitä …
    Totean kuitenkin, että olen eri mieltä.

    😀

    Arsu kirjoitti: (23.10.2011 22:15:11)
    Lapa kiertyy kiinni, koska voimat ovat niin suuret täydessä lyönnissä.

    Mikä voima saa lavan sulkeutumaan itsestään lyönnissä?

    Kokeile vaikka oikein painavalla mailalla. Voit vaikka yrittää pitää lapaa auki ja katsoa miten hyvin siinä onnistut. Ehkä sinäkin voit tuntea siinä vaiheessa, että maila pyrkii sulkeutumaan kuitenkin. Voi myös kokeilla flippailla sillä ja tuntuuko se käsissä ja kehossa mukaval tai hallitulta…
    Lähes varma olen siitä, että et tähän ryhdy vaan jankutat tota samaa mantraa.. Samalla olen varma, että joskus tulet muuttamaan mielesi kun alat jotain oikeasti tajuamaan ja uskallat asioita kokeilla ja miettiä..
    Tähän jää mun kommentoinnit, koska tämä ei anna minulle mitään ja ei varmasti suurelle osalle lukioistakaan.

    Yliopistoista puhumattakaan!
    Sorry OT, mut kun ei substanssia ole, niin ei voi muutakaan kirjoittaa.

    🙂 Mä luulen, etä jos oikein tarkasti löydät varmasti lisää virheitä, mutta et näin hyviä:)

    #242071 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Loistava kuva, joka tosin voi hetken vaatia miettimistä. Toivottavasti kukaan ei ole menossa pelaamaan 😉

    #242072 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (30.10.2011 13:49:20)

    yeux de serpent kirjoitti: (30.10.2011 13:09:49)
    Yliopistoista puhumattakaan!
    Sorry OT, mut kun ei substanssia ole, niin ei voi muutakaan kirjoittaa.

    🙂 En itse kehdannut.

    Miksi et? Olisit kyllä voinut. Kirjoitusvirhe on aika pieni verratuna esim. sinun suoltamaa tuubaan tässä aiheessa.

    #242073 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kukas tämä valmentaja olikaan kun jakoi ajatuksiaan Golf-lehdessä kesällä?
    Jäi mieleen kuvasarja, jossa hän näytti miten kämmenen saa kiertymään 90 astetta ilman käden kiertämistä ja hän leimasi samassa jutussa krossaamisen kompensaatioksi huonossa swingissä.
    Lisäksi hän korosti oikean olkapään liikeradan merkitystä.

    Luin jutun puolihuolimattomasti läpi, mutta hän on ymmärtääkseni arvostettu hemmo maailman huippupelaajien keskuudessa.

    #242074 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Parti kirjoitti: (30.10.2011 14:26:26)
    Kuvassa on alamäkeen rullaava auto. Tämä ketju on täynnä vänkäystä siitä, työntääkö vai vetääkö kuvassa oleva mies autoa.

    Toiset sanoo että pakkohan sen on vetää koska ei auto itsestään liiku.
    Toiset sanoo että jos kaveri ei työntäisi niin auto rullaisi paljon kovempaa.

    Ja sitten me savolaiset jotka sanovat että suattaapi työntää mutta suattappi olla työntämättäkin.

    Jos swingin moottori on vartalon kierto ja hartiat ovat avoinna osumassa, käsien on pakko kiertyä auki lähtötilanteeseen verrattuna. Muuten menee rajusti vasemmalle.

    Jos swingin moottori on kädet ja vartalo ei kierry, hartiat jäävät kiinni osumassa. Silloin lapa on pakko sulkea krossaavalla liikkeellä.

    Kun ymmärtää että käsivarret ovat kiinni hartioissa, loppu on aika yksinkertaista.

    Väitätkö, että kyse väittelyssä on voimista. Minähän olen sanonut, että
    en ota voimiin nyt suurempaa kantaa. Väittelyssä on kyse geometriasta. Ei hyväksytä,
    että hyvillä pelaajilla lapa kiertyy kiinni käsien sulkevan kiertymisen mukana.
    Tämän osoitin Mahan-tarkastelussa. Tätä tarkastelua ei vastapuoli hyväksy.
    Eli ei kyse voimista ole silloin, vaan geometriasta.

    Oikea analogia on seuraava:

    Toisten mielestä auto on edullista saada alas. ( lapa kohtisuoraan asentoon )
    Toiset sanoo, että mittauksin ja laskelmin voidaan osoittaa, että auta rullaa
    alamäkeen ( lapaa suljetaan käsillä ). Siihen ei oteta suurempaa kantaa, mitä voimaa mies tuottaa.

    Toiset taas väittävät, että auto liikkuu ylöspäin kaverin työntämänä ( lapaa avataan käsillä ). Ja tämä on kaverin tehtävä, jotta auto ei liikkuisi liikaa alaspäin. Ts. auto pitäisi saada mäkeä
    alas, mutta jotta se ei valuisi maan vetovoiman vaikutuksella liian alas, on kaverin työnnettävä autoa ylös. Lopputuloksena auto päätyy ylös, joka on epätoivottua ( =hirveä slaissi )

    #242075 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    data kirjoitti: (30.10.2011 16:40:22)

    Väitätkö, että kyse väittelyssä on voimista. Minähän olen sanonut, että
    en ota voimiin nyt suurempaa kantaa. Väittelyssä on kyse geometriasta. Ei hyväksytä,
    että hyvillä pelaajilla lapa kiertyy kiinni käsien sulkevan kiertymisen mukana.
    Tämän osoitin Mahan-tarkastelussa. Tätä tarkastelua ei vastapuoli hyväksy.
    Eli ei kyse voimista ole silloin, vaan geometriasta.

    )

    Voimia ei ikinä voida hylätä näissä tarkasteluissa, koska kehien hidastumiset, kiihtymiset ja sisempien kehien liikesuunnan muutokset vaikuttavat aina voimien kautta käsiin ja lapaan.

    Mahanin analyysisi on suoraan sanoen erittäin onneton tekele, jolla ei voida osoittaa yhtään mitään. Se on niin kaukana tieteellisestä tarkastelusta kuin mikään voi olla ja jättää huomioimatta taas ison kasan muuttujia.

    #242076 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    ts kirjoitti: (30.10.2011 16:54:38)

    data kirjoitti: (30.10.2011 16:40:22)

    Väitätkö, että kyse väittelyssä on voimista. Minähän olen sanonut, että
    en ota voimiin nyt suurempaa kantaa. Väittelyssä on kyse geometriasta. Ei hyväksytä,
    että hyvillä pelaajilla lapa kiertyy kiinni käsien sulkevan kiertymisen mukana.
    Tämän osoitin Mahan-tarkastelussa. Tätä tarkastelua ei vastapuoli hyväksy.
    Eli ei kyse voimista ole silloin, vaan geometriasta.

    )

    Voimia ei ikinä voida hylätä näissä tarkasteluissa, koska kehien hidastumiset, kiihtymiset ja sisempien kehien liikesuunnan muutokset vaikuttavat aina voimien kautta käsiin ja lapaan.

    Mahanin analyysisi on suoraan sanoen erittäin onneton tekele, jolla ei voida osoittaa yhtään mitään. Se on niin kaukana tieteellisestä tarkastelusta kuin mikään voi olla ja jättää huomioimatta taas ison kasan muuttujia.

    Voimia ja geometriaa voidaan ja tulisikin selvyyden vuoksi tarkastella erikseen
    eikä niitä tule sotkea toisiinsa. Toki voimat vaikuttavat siihen, millaiseksi geometria
    muodostuu. On kuitenkin selkeämpää käsitellä niitä erikseen. Ensin etsitään oikea geometria ja vasta sen jälkeen selvitetään voimat.

    Ei voida sanoa esimerkiksi, että koska mailanpäähän
    vaikuttaa iso sulkeva voima, on pelaajan avattava lapaa 90 astetta. Vähän tuntuu , että
    vastapuolella on nyt tämän tyyppinen sekaannus päällä.

    #242077 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    data kirjoitti: (30.10.2011 16:40:22)
    Väitätkö, että kyse väittelyssä on voimista. Minähän olen sanonut, että
    en ota voimiin nyt suurempaa kantaa. Väittelyssä on kyse geometriasta. Ei hyväksytä,
    että hyvillä pelaajilla lapa kiertyy kiinni käsien sulkevan kiertymisen mukana.

    Näin sivullisen silmään teidän kukkotappelu vaikuttaa siltä että olisi kysymys siitä pitääkö käsillä tehdä töitä ja mihin suuntaan jotta lapa olisi oikeassa asemassa kun kontakti palloon syntyy.

    Lainatussa osassa tuo tulee jälleen kerran esiin käyttämäsi termi ”käsien sulkeva kiertyminen”. Minun suomenkielen ymmärryksen mukaan tuo tarkoittaa sitä että nimenomaan kädet ovat se aktiivinen tekijä sulkemisessa.

    Tulkintasi auto-analogiasta saattaa olla askel kohti oivallusta, toivottavasti molemmissa leireissä. Se ei nimittäin vastaa sitä pointtia miksi sen esimerkin postasin. Jos ts saa kiinni kuvauksesestasi, se saattaa auttaa kommunikaatio-ongelman poistamisessa.

    Mulle toi esimerkki tarkoittaa sitä että esimerkissä painovoima on kuin vartalon kiertämisen aiheuttama lavan sulkeutuminen kohdelinjaan nähden. Ja tuon hemmon rooli esimerkissä kuvaa käsien roolia swingissä.

    Eli hartioiden kierto sulkee lavan kohdelijan suhteen yhtä väistämättömästi kuin maan vetovoima vetää autoa alamäkeen. Ja kuvan hemmo voi ainoastaan hidastaa tai kiihdyttää tätä väistämätöntä asiaa. Swingissä tämä hidastaminen loogisesti pidentää sitä aika-ikkunaa jolloin pallo saadaan lähtemään toivottuun kohteeseen. Lavan kiertonopeutta kasvattamalla tämä ikkuna luonnollisesti pienenee.

    Ymmärrän kyllä että matemaattisissa malleissa haluat koko ajan verrata lapakulmaa liikevektoriin nähden, mutta tässä se ajattelumallissa se ei välttämättä helpota asian ymmärtämistä. Kiinteä koordinaatisto jossa lavan asentoa mitataan kohdelinjaan nähden on täysin toimiva konsepti kaikken tarpeellisen hahmottamiseen. Varsinkin jos asettaa ehdoksi että liikevektori on koko swingin ajan tietyn tason suuntainen. Reaalimaailmassa ei ole mitään tekijää joka pakottaisi mailanpään liikkeen yhdelle tasolle. Siksi sellainen malli ei voi olla minkäänlaisen teoreettisen pohdinnan lähtöajatus.

    Se että kaikki golfarit, myös ne parhaat pallonlyöjät + Mahan näyttävät krossaavan on asia joka tapahtuu väistämättä Newtonin ensimmäisen lain takia. Krossaamista ei tehdä käsityönä ennen osumaa vaan krossauksen aiheuttaa mailan ja käsien liikkeen jatkuminen osuman jälkeen. Siinä tilanteessa pelaaja alkaa hidastumaan ”sisältä ulospäin” ja liikkeen jatkuvuuden lain vuoksi kädet krossaavat väkisinkin.

    Edellä olevasta teksistä olen satavarma, mutta nyt tulee heitto joka ei välttämättä osu Ja se ajankohta swingissä, jossa tuo hidastuminen alkaa, erottaa huiput hyvistä pallonlyöjistä.

    #242078 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    Arsu kirjoitti: (30.10.2011 15:20:48)

    B kirjoitti: (30.10.2011 13:49:20)

    yeux de serpent kirjoitti: (30.10.2011 13:09:49)
    Yliopistoista puhumattakaan!
    Sorry OT, mut kun ei substanssia ole, niin ei voi muutakaan kirjoittaa.

    🙂 En itse kehdannut.

    Miksi et? Olisit kyllä voinut. Kirjoitusvirhe on aika pieni verratuna esim. sinun suoltamaa tuubaan tässä aiheessa.

    En kehdannut vaikka huomasin tuon hauskan merkityksen muuttumisen, koska:
    Quote: ’Kirjoitusvirhe on aika pieni verratuna esim. sinun suoltamaa tuubaan tässä aiheessa.’ Quote ends.

    #242079 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Otetaan nyt jokin toinen esimerkki. Kokonaan golfin ulkopuolelta. Liike nyt voidaan kuvitella hieman vastaavaksi.
    Vaikkapa nuotion sammuttaminen n. 3 metrin etäisyydeltä. Käytössä on vettä ja ämpäri. Miten tuo veden saa heitettyä nuotioon jos tekee sulkevaa liikettä? Mun ajatus toimii niin, että silloin vesi lentää vasemmalle eikä kyllä nuotioon asti. Tästä voi olla kyllä muitakin mielipiteitä.
    Saman voi kokeilla mailallakin rangella, eli heittää mailaa kohteeseen. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan varoen. Jotkut oppilaat ovat saaneet mailan lentämään jopa takaviistoon. He ovat olleet juuri näitä lapaa sulkevia kavereita..
    Tässä keskustelussa hieman ihmetyttää se, että kukaan ei ole valmis kokeilemaan mitä toiset ehdotavat. Itse olen joskus pelannut ja ollut harhaluulossa, että lapaa kannattaa sulkea. Kokemuksesta voin vain sanoa, että olen löytänyt huomattavasti helpomman tavan, joka on päinvastainen.
    En ole ikinä tavannut hyvää valmentajaa joka väittäisi tai luulisi tietävänsä kaiken, mutta jonkin verran huonoja jotka tietävät tietävänsä kaiken.

    #242080 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (30.10.2011 17:30:41)

    Arsu kirjoitti: (30.10.2011 15:20:48)

    B kirjoitti: (30.10.2011 13:49:20)

    yeux de serpent kirjoitti: (30.10.2011 13:09:49)
    Yliopistoista puhumattakaan!
    Sorry OT, mut kun ei substanssia ole, niin ei voi muutakaan kirjoittaa.

    🙂 En itse kehdannut.

    Miksi et? Olisit kyllä voinut. Kirjoitusvirhe on aika pieni verratuna esim. sinun suoltamaa tuubaan tässä aiheessa.

    En kehdannut vaikka huomasin tuon hauskan merkityksen muuttumisen, koska:
    Quote: ’Kirjoitusvirhe on aika pieni verratuna esim. sinun suoltamaa tuubaan tässä aiheessa.’ Quote ends.

    Mun veikkaus olisi ollut, että et huomannut koko asiaa… Pakko myöntää, että osaat olla kaikesta huolimatta sarkastisen hauska. Jos se oli tarkoituksesi? Toivottavasti, …tuiluun mä en jaksa osallistua.
    Sehän on ihan hyvä, että sä uskot omaan tekemiseen. Jotenkin vaan kun et pysty mitään näyttämään toteen niin vaihtoehdoksi jää muille pään aukominen, tekstien lainaaminen jopa toisilta sivustoilta ym.
    Sitten sä aloitat taas alusta ja kun sua pydetään selventämään niin taas sama rumba. Sen näkee kun lukee tätä viestiketjua. Anna siis jotain faktaa tukemaan sun väitettä miksi se on parempi ja toistettavampi tapa lyödä palloa. Pelkkä jankuttaminen ja rahaan vetoaminen kun ei riitä uskomaan sua.
    Sähän voit jopa saada lisää asiakkaita sitä kautta. Ellei niitäkin nyt ole jo liikaa;)
    Tämä siis jos opetat, se mielikuva jäin kun puhuit aikaisemmin rahasta ja ilmaisista neuvoista.

    #242081 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    Arsu kirjoitti: (30.10.2011 17:44:40)
    Otetaan nyt jokin toinen esimerkki. Kokonaan golfin ulkopuolelta. Liike nyt voidaan kuvitella hieman vastaavaksi.
    Vaikkapa nuotion sammuttaminen n. 3 metrin etäisyydeltä. Käytössä on vettä ja ämpäri. Miten tuo veden saa heitettyä nuotioon jos tekee sulkevaa liikettä? Mun ajatus toimii niin, että silloin vesi lentää vasemmalle eikä kyllä nuotioon asti.

    Hauska esimerkki. Vähän sama kuin ne fukken hiekankaivuut tukivoima-asiassa. Mut tosiaan, ihan kiva. 😀

    #242082 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    B

    Arsu kirjoitti: (30.10.2011 18:12:25)
    Anna siis jotain faktaa tukemaan sun väitettä miksi se on parempi ja toistettavampi tapa lyödä palloa.

    Siis mikä?

    #242083 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Hämmenetään nyt vielä hieman eli Ben Hogania on siteerattu tämän ketjun keskustelujen aikana useasti ja kysyisinkin tietäjiltä, mitä oikeastaan Hogan allaolevalla lainauksella tarkoitti?

    “Reverse every natural instinct you have and do just the opposite of what you are inclined to do and you will probably come very close to having a perfect golf swing.”

    Asiayhteys, josta lainaus on irroitettu, käsitteli pääosin swingin planea / transitio- vaihetta.

    #242084 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (30.10.2011 18:18:27)

    Arsu kirjoitti: (30.10.2011 17:44:40)
    Otetaan nyt jokin toinen esimerkki. Kokonaan golfin ulkopuolelta. Liike nyt voidaan kuvitella hieman vastaavaksi.
    Vaikkapa nuotion sammuttaminen n. 3 metrin etäisyydeltä. Käytössä on vettä ja ämpäri. Miten tuo veden saa heitettyä nuotioon jos tekee sulkevaa liikettä? Mun ajatus toimii niin, että silloin vesi lentää vasemmalle eikä kyllä nuotioon asti.

    Hauska esimerkki. Vähän sama kuin ne fukken hiekankaivuut tukivoima-asiassa. Mut tosiaan, ihan kiva. 😀

    No keksisitkö sinä yhtä hauskan, jotta voisimme mieltää tuon lapaa sulkevan liikkeen ja sen toimivuuden? Sen pitäisi olla helppoa koska kysehän on fysiikasta. Mulle on vieläkin hämärän peitossa miksi sä kirjoitat täällä? Jatkossa se ehkä minullekin selviää…

    #242085 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (30.10.2011 18:18:27)
    Hauska esimerkki. Vähän sama kuin ne fukken hiekankaivuut tukivoima-asiassa. Mut tosiaan, ihan kiva. 😀

    Mä en jaksa/pysty/viitsi/kykene ettimään kyseistä aihetta täältä. Onko sulla jotakin linkkiä heittää tuohon keskusteluun? Kiinnostais vähä kattoo mitä siellä on asiasta puhuttu.

    #242086 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    B kirjoitti: (30.10.2011 18:23:11)

    Arsu kirjoitti: (30.10.2011 18:12:25)
    Anna siis jotain faktaa tukemaan sun väitettä miksi se on parempi ja toistettavampi tapa lyödä palloa.

    Siis mikä?

    Katso vaikka esimerkkiä Partin tekstistä…..osaatko edes sinnepäin kirjoittaa sinun mielipiteestä svingistä mitä siinä tapahtuu? Vai heitätkö taas jonkun nokkelan heiton ja kuittaa sillä kaikki?

    #242087 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Lipulle kirjoitti: (30.10.2011 18:37:59)
    Hämmenetään nyt vielä hieman eli Ben Hogania on siteerattu tämän ketjun keskustelujen aikana useasti ja kysyisinkin tietäjiltä, mitä oikeastaan Hogan allaolevalla lainauksella tarkoitti?

    “Reverse every natural instinct you have and do just the opposite of what you are inclined to do and you will probably come very close to having a perfect golf swing.”

    Asiayhteys, josta lainaus on irroitettu, käsitteli pääosin swingin planea / transitio- vaihetta.

    Arvailuksi menee, koska en ole hänen selitystään asiasta koskaan kuullut.
    Kokeillaan kuitenkin. Ehkä monilla vaisto sanoo, että mailaa pitää nostaa käsillä ylös ja kääntää sitä johonkin suuntaan.
    Ehkä myös sitä mihin suuntaa mailaa pitää lyödä ja miten kiertyä, jotta hyväkin taaksevienti auttaisi lyömään palloa hyvin.
    Muutenkin monen vaisto näyttää siltä, että palloa pitää jotenkin auttaa ylös.

    #242088 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Parti kirjoitti: (30.10.2011 17:30:07)

    data kirjoitti: (30.10.2011 16:40:22)
    Väitätkö, että kyse väittelyssä on voimista. Minähän olen sanonut, että
    en ota voimiin nyt suurempaa kantaa. Väittelyssä on kyse geometriasta. Ei hyväksytä,
    että hyvillä pelaajilla lapa kiertyy kiinni käsien sulkevan kiertymisen mukana.

    Eli hartioiden kierto sulkee lavan kohdelijan suhteen yhtä väistämättömästi kuin maan vetovoima vetää autoa alamäkeen. Ja kuvan hemmo voi ainoastaan hidastaa tai kiihdyttää tätä väistämätöntä asiaa. Swingissä tämä hidastaminen loogisesti pidentää sitä aika-ikkunaa jolloin pallo saadaan lähtemään toivottuun kohteeseen. Lavan kiertonopeutta kasvattamalla tämä ikkuna luonnollisesti pienenee.

    No ei se kyllä valitettavasti sulje riittävästi. Tämän oletuksen toteutuminen vaatisi 90 asteen kierron pystyakselin suhteen ajassa 0.04 s. Näin ei valitettavasti tapahdu, vaan hartiakierto on 30 astetta välillä klo9-osuma. Kaiken lisäksi akseli ei ole pysty vaan hyvillä pelaajilla akseli on melkein kohtisuorassa swingitasoon nähden. Eli sulkeva vaikutus on luokkaa 10-20 astetta., kun tarve on 90 astetta, jos puhutaan kohdelinjasta. Juuri tämä oli se perusvirhe lavanavaus-metodin ajattelussa. Tämähän näkyi siinä videossakin, jossa esiteltiin hidastettuna lavanavaus -metodi. Hitaasti ihminen pystyy melkein mihin vaan, mutta ei nopeassa liikkeessä. Tämä jäi teiltä aikanaan hoksaamatta.

    #242089 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Kun mä tässä mietin tätä sulkemista käsien kierrolla/ ranteiden niin sopiihan tämä niille, jotka käyttävät mailaa hieman vastoin käyttöohjeita. Tämä omien ajatusten mukaan toimii kun mailan tuppea vedetään liikaa palloa kohti, jolloin lapa jää aivan liian auki muuten.
    Suosittelisin kuitenkin vapauttamaan/ vetämään vartta enemmän alaspäin (poispäin itsestä) kuin sivusuuntaan (kohdelinja). En tiedä aukeaako tämä näin kirjoitettuna kenelllekkään? Toivottavasti.

    #242090 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    Suuri osa mailan liikkeestä ds:ssä on melko vapaata pudotusta, jota vartalolla ja käsillä tavallaan vain ohjataan. Ei lapaa todella tarvitse erityisesti sulkea, vaan se kyllä osaa oieta pallolle pienellä ohjauksellakin ja näitä tyylejä on monenlaisia.
    sulkeutumista estetään todellakin jatkamalla vartalon liikettä siten, että kädet eivät hidastu niin, että lapa pääsisi putoamaan vapaasti ja krossaamaan liikaa. tuo liike vaatii hieman vääntöä ja vaikkapa sitä käsikolmion avaamista, joka kyllä luonnistuu jo 5 vuotiaalta.

    s garcia

    #242091 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    data kirjoitti: (30.10.2011 19:07:23)

    No ei se kyllä valitettavasti sulje riittävästi.

    Jos sä joskus vielä opit saamaan riittävän rotaation kropasta aikaiseksi, huomaat sen lavan kyllä sulkeutuvan ihan liikaa.

    Arsu: mä paan kohta videon just samasta liikkeestä mistä puhuit.

    #242092 Vastaa Ilmoita asiaton viesti

    data kirjoitti: (30.10.2011 19:07:23)
    Eli sulkeva vaikutus on luokkaa 10-20 astetta., kun tarve on 90 astetta, jos puhutaan kohdelinjasta. Juuri tämä oli se perusvirhe lavanavaus-metodin ajattelussa. Tämähän näkyi siinä videossakin, jossa esiteltiin hidastettuna lavanavaus -metodi. Hitaasti ihminen pystyy melkein mihin vaan, mutta ei nopeassa liikkeessä. Tämä jäi teiltä aikanaan hoksaamatta.

    Tämä on henkilökohtaisesti minulle erittäin mielenkiintoinen postaus. Olen nimittäin koko ajan lähestynyt tätä lapa-oikeaan-asentoon-dilemmaa empiirisen tutkimuksen kautta eli oikeaa mailaa kädessä pitämällä ja heluttamalla sitä mitä erilaisimmilla tavoilla. Tätä varsi-vaakatasosta osumaan vaihetta varsinkin.
    Tämä nopea/hidas avaa tuohon pohdintaan aivan uuden perspektiivin. Jos hitaassa liikkeessä melko pienellä hartiakulman liikkeellä + rannekulmien avautumisella ilman krossausta saa lavan oikeaan asentoon, mikä on se asia joka muuttuu kun sama asia tehdään millisekunneissa?
    Ainoa asia mikä tulee mieleen on se että varsi joustaa niin paljon että grippiä pitäisi kiertää enemmän.

    Ei toi sun juttu nyt oikeesti lennä kovin hyvin. Mietipä nyt itsekin. Miten joku liike toimisi eri lakien mukaan nopeasti ja hitaasti? Siis näissä rajoissa mistä nyt puhutaan.
    Newton voisi potkaista munille aika kovaa kaveria joka menee ehdottamaan tuollaisia.

    #242093 Vastaa Ilmoita asiaton viesti
    ts

    Nonnii… tuolla on videolla hieman aiheesta ja mysö tuo Arsun esittämä case. Alussa on hieman selvennetty noita Hoganin virheellisesti käyttämiä termejä, mutta puolivälin jälkeen sitten enemmän tähän sulkemisen puoleen.

Esillä 25 viestiä, 1,651 - 1,675 (kaikkiaan 2,469)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #240447 kohteessaSuunnan vaihto

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Suunnan vaihto