-
JulkaisijaArtikkelit
-
Vuodenvaihteessa tuli pelattua muutama kierros Floridassa ja siellä joka kentällä oli startteri. Useimmiten vanhempi herra, jolla tuntui olevan valtaa eniten ko. kentällä. Tämä herra sääteli lähtöaikoja, peliryhmiä tarpeen mukaan ja antoi tietoa vallitsevista olosuhteista ym mitä kentillä kulloinkin oli. Hän muistutti pelinopeudesta, jälkien korjaamisesta jne. eli huolehti lähes kaikesta peliin liityvästä. Mietin onko millään Suomen kentäällä käytössä moista startteria, enkä tarkoita valvojia, jotka ykköstiillä silloin tällöin pelaajia liikkeelle laittavat. Onko kenelläkään kokemuksia ja miten luulisitte kotimaisten pelaajien ’omilla’ kentillään moiseen palveluun suhtautuvan jos sellaista tulisi.
JG:ssa on kesän kiireisimpään aikaan startteri lähettämässä matkaan oikeassa rytmissä. Peliryhmiä ei siinä enää uudelleen järjestetä, mutta perinteiset tarkistukset (se greenihaarukka) ja ohjeistukset siinä toki annetaan pelinopeudesta ja jälkien korjaamisesta (vaikka haarukan käyttö unohtuu valitettavan monelta viimeistään kolmosen greenillä). Osin syynä startterin käyttöön on myös ykkösväylän katvepaikat (jyrkkä alamäki greenille), jossa edellä menevä ryhmä saattaa olla chippailemassa palloaan viheriölle. Oman kokemuksen mukaan kaikki vieraat ovat suhtautuneet myötämielisesti startterin leppoisaan tarinointiin. Ruuhakisimman ajan ulkopuolella on sitten vain valvoja kiertelemässä kenttää.
Myös Katinkullassa on startteri sydänkesällä aamuisin. Tarkistaa ryhmät ja antaa lähtöluvat, ei oikeastaan muuta.
Tuo lähtöluvan antaminen oli tuottaa pikku haaverin viime kesänä. Startterina toiminut nuori mies antoi lähtöluvan, mutta sanoin etten uskalla vielä avata, kun edelliset eivät ole vielä griinillä (ykkösväylä on n. 300-metrinen suora parnelkku). Odottelin siis vielä hetken ja sitten annoin palaa. Niinpä siinä kuitenkin kävi, että palloni pysähtyi edellä menevän mieshenkilön kärryn pyörään… Olin itsekin vilpittömästi hämmästynyt ja ennen kaikkea tyytyväinen, etten ollut avannut startterin pyynnöstä. No, nöyrä anteeksipyyntö ja tilanteen kuvaus edellämenijälle eikä mies ollut moksiskaan, päivitteli vain pitkää avaustani.
Olisiko siitä startterista muuten hyötyä muille kuin vieraspelaajille? Eiköhän sitä leppoisaa tarinointia saa aikaiseksi ihan lähtevän ryhmänkin kesken ja kotikentällään pelaavat luultavasti tuntevat kentän erityispiirteet jne.
KL kirjoitti: (15.2.2009 14:00:29)
Olisiko siitä startterista muuten hyötyä muille kuin vieraspelaajille? Eiköhän sitä leppoisaa tarinointia saa aikaiseksi ihan lähtevän ryhmänkin kesken ja kotikentällään pelaavat luultavasti tuntevat kentän erityispiirteet jne.Aika vähänhän tuosta startterista on muille kun vieraspelaajille hyötyä. Ja jutustelua toki syntyy ryhmissä ihan itsestään, tai sitten ei… siihen ei startteri vaikuta ( tuo leppoisa jutustelu on tietenkin sitä paskan jauhamista, kun kaikki aktiivisesti pelaavat kuitenkin tuntee toisensa ja ei ole tarvetta tarkistella lähtijöiden nimiä yms.) Eihän tuo startterin käyttö siis ole tarpeellista paikallisten kohdalla. Hyvin usein, jos on vain oman seuran pelaajia useampi lähtö peräkkäin, startteri puhastelee muita hommia. Suurimpana hyötynä startterista näkisin että ruuhkaiselle kentälle lähdöt lähtee ajallaan, jolloin kierros lähtee sujuvasti liikkeelle. JGssa kun kierros alkaa yhdistelmällä par3 -par5, niin helposti joutuu odottelemaan heti kakkosen avausta jos lähtee liian hätäisesti edellä menevien perään. (eli loppupäivä on pilattu sillä noin 5 minuutin varastamisella lähdössä).
KL kirjoitti: (15.2.2009 14:00:29)
Tuo lähtöluvan antaminen oli tuottaa pikku haaverin viime kesänä. Startterina toiminut nuori mies antoi lähtöluvan, mutta sanoin etten uskalla vielä avata, kun edelliset eivät ole vielä griinillä (ykkösväylä on n. 300-metrinen suora parnelkku). Odottelin siis vielä hetken ja sitten annoin palaa. Niinpä siinä kuitenkin kävi, että palloni pysähtyi edellä menevän mieshenkilön kärryn pyörään… Olin itsekin vilpittömästi hämmästynyt ja ennen kaikkea tyytyväinen, etten ollut avannut startterin pyynnöstä. No, nöyrä anteeksipyyntö ja tilanteen kuvaus edellämenijälle eikä mies ollut moksiskaan, päivitteli vain pitkää avaustani.Meillä kotiklubilla on startteri vain kilpailuissa ja startterin ohjeistuksiin kuuluu antaa nimenomaan vain lupa avaukseen. Koskaan startteri ei käske tai pyydä avaamaan koska hän ei voi tietää varmasti lyöjän avauksien pituutta. Lyöjä on vastuussa turvallisesta avauksesta.
asdfg kirjoitti: (16.2.2009 10:12:12)
KL kirjoitti: (15.2.2009 14:00:29)
Tuo lähtöluvan antaminen oli tuottaa pikku haaverin viime kesänä. Startterina toiminut nuori mies antoi lähtöluvan, mutta sanoin etten uskalla vielä avata, kun edelliset eivät ole vielä griinillä (ykkösväylä on n. 300-metrinen suora parnelkku). Odottelin siis vielä hetken ja sitten annoin palaa. Niinpä siinä kuitenkin kävi, että palloni pysähtyi edellä menevän mieshenkilön kärryn pyörään… Olin itsekin vilpittömästi hämmästynyt ja ennen kaikkea tyytyväinen, etten ollut avannut startterin pyynnöstä. No, nöyrä anteeksipyyntö ja tilanteen kuvaus edellämenijälle eikä mies ollut moksiskaan, päivitteli vain pitkää avaustani.Meillä kotiklubilla on startteri vain kilpailuissa ja startterin ohjeistuksiin kuuluu antaa nimenomaan vain lupa avaukseen. Koskaan startteri ei käske tai pyydä avaamaan koska hän ei voi tietää varmasti lyöjän avauksien pituutta. Lyöjä on vastuussa turvallisesta avauksesta.
Selvennetään nyt sen verran, ettei se startteri minua pyytänyt avaamaan, vaan sanoi, että nyt voit avata. Olisihan tuo voinut esimerkiksi kysyä mihin asti avaukseni kantaa, ihan siltä varalta etten lähtötäpinöissäni olisi ymmärtänyt itse katsoa onko väylä vapaa. Eikä se draivi ollut kuin ehkä karvan yli 250 metriä, mutta kun sen Katinkullan ykkösväylän mitta tuloskortissa ym. dokumenteissa on ihan hihasta repäisty, eli on selvästi lyhyempi kuin ’virallinen’ mitta.
KL kirjoitti:
Selvennetään nyt sen verran, ettei se startteri minua pyytänyt avaamaan, vaan sanoi, että nyt voit avata. Olisihan tuo voinut esimerkiksi kysyä mihin asti avaukseni kantaa, ihan siltä varalta etten lähtötäpinöissäni olisi ymmärtänyt itse katsoa onko väylä vapaa.En uskaltaisi sanoa ääneen startterille jotta avaukseni lentää jonnekin reilun 250 metrin päähän ja suoraan väylälle. Mutta jos muistaa pitää mölyt mahassaan, niin on teoreettinen mahdollisuus jopa väyläosumaan.
Jylan kirjoitti: (16.2.2009 11:23:43)
KL kirjoitti:
Selvennetään nyt sen verran, ettei se startteri minua pyytänyt avaamaan, vaan sanoi, että nyt voit avata. Olisihan tuo voinut esimerkiksi kysyä mihin asti avaukseni kantaa, ihan siltä varalta etten lähtötäpinöissäni olisi ymmärtänyt itse katsoa onko väylä vapaa.En uskaltaisi sanoa ääneen startterille jotta avaukseni lentää jonnekin reilun 250 metrin päähän ja suoraan väylälle. Mutta jos muistaa pitää mölyt mahassaan, niin on teoreettinen mahdollisuus jopa väyläosumaan.
Voihan asian esittää vaikkapa näin: ’Kerran löin yli 250 metriä, ei sitä koskaan tiedä vaikka sama toistuisi!’
KL kirjoitti: (16.2.2009 10:50:21)
Selvennetään nyt sen verran, ettei se startteri minua pyytänyt avaamaan, vaan sanoi, että nyt voit avata. Olisihan tuo voinut esimerkiksi kysyä mihin asti avaukseni kantaa, ihan siltä varalta etten lähtötäpinöissäni olisi ymmärtänyt itse katsoa onko väylä vapaa. Eikä se draivi ollut kuin ehkä karvan yli 250 metriä, mutta kun sen Katinkullan ykkösväylän mitta tuloskortissa ym. dokumenteissa on ihan hihasta repäisty, eli on selvästi lyhyempi kuin ’virallinen’ mitta.Ykkösen teeboxithan uusittiin viime kaudeksi. Siinä ehkä vähän muuttui mitat ja tais olla heinäkuullakin vielä vanhoja tuloskortteja jäljellä. Tosin en nyt väitä että ne mitat sitä ennenkään oli täysin oikein mut vois olla selitys.
On siinä Katinkullan ykköstiillä vähän kytättävä myöskin niitä kakkosen jo avanneita, sillä jos pikkuisen aukeaa niin ovat vähän vaarassa. Avausta ei kyllä kannata survoa ennenkuin ovat griinin kantissa.
duhvi kirjoitti: (16.2.2009 19:28:05)
On siinä Katinkullan ykköstiillä vähän kytättävä myöskin niitä kakkosen jo avanneita, sillä jos pikkuisen aukeaa niin ovat vähän vaarassa. Avausta ei kyllä kannata survoa ennenkuin ovat griinin kantissa.En halua mitenkään vähätellä ongelmaa, mutta jos kakkosen pelaajat ovat vaarassa, niin se avaus saa aueta vähän enemmän kuin pikkasen…
Nimim. Kokemusta on (kerran aukes paljon….)
Soossis kirjoitti: (16.2.2009 18:34:53)
KL kirjoitti: (16.2.2009 10:50:21)
Selvennetään nyt sen verran, ettei se startteri minua pyytänyt avaamaan, vaan sanoi, että nyt voit avata. Olisihan tuo voinut esimerkiksi kysyä mihin asti avaukseni kantaa, ihan siltä varalta etten lähtötäpinöissäni olisi ymmärtänyt itse katsoa onko väylä vapaa. Eikä se draivi ollut kuin ehkä karvan yli 250 metriä, mutta kun sen Katinkullan ykkösväylän mitta tuloskortissa ym. dokumenteissa on ihan hihasta repäisty, eli on selvästi lyhyempi kuin ’virallinen’ mitta.Ykkösen teeboxithan uusittiin viime kaudeksi. Siinä ehkä vähän muuttui mitat ja tais olla heinäkuullakin vielä vanhoja tuloskortteja jäljellä. Tosin en nyt väitä että ne mitat sitä ennenkään oli täysin oikein mut vois olla selitys.
Joo, muistan kun remonttia tehtiin 2007 ja tuo nimellisesti 320-metrinen kutistui niin lyhyeksi, että jopa minäkin pystyin lyömään spoonilla suoraan griinille. Ja cädäri kirkkain silmin selitti, että kenttä on edelleen tasoituskelpoinen keltaisilta….
Muistanpa erään vanhempi-herrasmies-startterin Lontoosta sieltä jostain laitakaupungilta, kentän nimi jo unohtui. Olimme vaimoni ja poikani kanssa lähdössä kierrokselle ja tämä herra ohjasi meitä kuten herra Foridassa. Lopuksi hän kysyi vaimoltani: ’ja rouva lähtee sitten mukaan teenkeittäjäksi?’ Vaimo ei tykännyt.
-
JulkaisijaArtikkelit
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)