26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Sports Coach GPS -simulaattori

Etusivu Foorumit Välineet Sports Coach GPS -simulaattori

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 125)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • KL

    Martti I kirjoitti: (17.2.2015 17:37:22)

    Q8 kirjoitti: (17.2.2015 11:00:48)

    – Onko Sports Coachia käytössä yhdellä kameralla varustettuna?

    – En varsinaisesti tiedä. Minä olen näiden kanssa pelannut vuodesta 2010 ja silloin ainakin oli käytössä jo kaksi kameraa. Muistelisin kuitenkin että joku aikaisempi versio saattoi toimia vain yhdellä.

    Miten simulaattori toimii yhdellä kameralla?

    Vai onko vastaus ’perin huonosti’..?

    ts

    KL kirjoitti: (17.2.2015 20:05:59)

    Martti I kirjoitti: (17.2.2015 17:37:22)

    Q8 kirjoitti: (17.2.2015 11:00:48)

    – Onko Sports Coachia käytössä yhdellä kameralla varustettuna?

    – En varsinaisesti tiedä. Minä olen näiden kanssa pelannut vuodesta 2010 ja silloin ainakin oli käytössä jo kaksi kameraa. Muistelisin kuitenkin että joku aikaisempi versio saattoi toimia vain yhdellä.

    Miten simulaattori toimii yhdellä kameralla?

    Vai onko vastaus ’perin huonosti’..?

    Ei ole. Se vastaus on että se ei voi mitenkään toimia edes sinne päin. Osa laitteista silti sellaisia on ja ainakin tuo Draivinin on sellainen ollut.

    Ei yhdellä kameralla päästä näkemään sitä mitä kahdella, se on satavarmaa. Sivukamera katsoo pallon lähtökulman, pelkällä yläkameralla olettaa pituuden mukaan mikä maila ja laskee sen perusteella laskennassa jotain kierteitä tai lentorataa.

    Meillä oli tänään vähän outo juttu, kun tapahtui hetkellinen sähkökatkos klo 14:19:27:267, mistäkö tiedän ajan, no siitä kun yhden ison voimalaitoksen generaattorin suojat havahtuivat ja koko laitos putosi pois suojausten takia valtakunnan verkosta. Valot välähtivät kuulemma pariin otteeseen. Simulaatori oli silloin päällä ja sen jälkeen tapahtui laitteessa/laskennassa/kameroissa jotain mitä en ole vielä selvittänyt. Näyttöruutujen (tykki/kosketus) resoluutio vaihtui, kun käynnistettiin uudelleen. Kierros meni myös pilalle, kun joutui useampaan kertaan lyömään, kun ei luikenut lyöntiä ja alkoipa laite nykimään hyvin vahvasti. Rekisteröi lyönnit käytännössä vain kun mailanpäännopeus oli alle ehkäpä 100 mph:ta. Huomenna yritetään uudelleen kalibroida kameroita sun muuta. Tämä siis tiedoksi, jos jossain muualla olisi jotain samaa tapahtunut. Olisi kiva kuulla, jos ongelmia. Vika ei varmaankaan sportscoachissa vaan muussa järjestelmässä/asetuksisssa.

    Useampaan kertaan sammutettiin ja puhdistettiin tietokonetta. Ei auttanut kuin hetkellisesti. Kameroita restoitiin ja kalibroitiin uudelleen pallojen kanssa, ei vaikutusta kuinhetkellisesti jne. En sitten tiedä oliko se ruotsalainen kenttä, olikohan Kungsälven tjs. vaikutusta asiaan :). Greenit oli ainakin sairaan hankalia. Puttauksessa tapahtui myös jotain ihmeellista, yhtäkkiä pallo otti tolkuttoman vauhdin muutaman metrin päässä mitä ei aikasemmin ollut koskaan tapahtunut. Sivukamerassa näkyi outo heijastus lyöntimatonreunasta, jolla voi olla vaikutusta, se teipattiin pois mustalla teipillä ja sen jälkeen ei tahtonut lukea yläkameralla lyöntejä ollenkaan, vaikkei siinä näkynyt ko. heijastusta. Kellään kokemusta tuosta?

    Yksi asetus, mikä löytyi oli sen normaalin professional/normaalin lisäksi, oli tämän katkoksen jälkeen: pallon lentorata normaali/professional. Saatiin muuten mailanpään nopeuksia yli 125 mph ja lentorata parhaimmillaan kävi yli 80 metrissä. Lyönti kuitenkin päätyi suht uskottaviin mittoihin. Huomenna täytyy tutkia asiaa lisää, jos voimalaitos on saatu tuotantoon. Tutkitaan myös laitetta paljonko siinä on muistia ja millainen näytönohjain, mennee ehkä vaihtoon muutama komponentti.

    KL

    ts kirjoitti: (17.2.2015 20:31:13)

    KL kirjoitti: (17.2.2015 20:05:59)

    Martti I kirjoitti: (17.2.2015 17:37:22)

    Q8 kirjoitti: (17.2.2015 11:00:48)

    – Onko Sports Coachia käytössä yhdellä kameralla varustettuna?

    – En varsinaisesti tiedä. Minä olen näiden kanssa pelannut vuodesta 2010 ja silloin ainakin oli käytössä jo kaksi kameraa. Muistelisin kuitenkin että joku aikaisempi versio saattoi toimia vain yhdellä.

    Miten simulaattori toimii yhdellä kameralla?

    Vai onko vastaus ’perin huonosti’..?

    Ei ole. Se vastaus on että se ei voi mitenkään toimia edes sinne päin. Osa laitteista silti sellaisia on ja ainakin tuo Draivinin on sellainen ollut.

    Ja minä kun luulin, että Par-T Double Eagle on huono…

    ts kirjoitti: (17.2.2015 20:31:13)
    Ei ole. Se vastaus on että se ei voi mitenkään toimia edes sinne päin. Osa laitteista silti sellaisia on ja ainakin tuo Draivinin on sellainen ollut.

    Ja on mielestäni edelleen. Koska en ole muissa Sports Coacheissa lyönyt niin ehkä olen liian hätäisesti mennyt tuomitsemaan SC:n yleisesti huonoksi.

    No hieman kokemuksia eilisen ongelmien jälkeen. Puhdistettiin tänään laitteesta ccleanerin avulla (ilmainen ohjelmisto), lataus suoraan tikulle ja ajaa suoraan siitä sekä rekisteripuhdistuksen ja muut roskat. Aikasempi puhdistusohjelma oli advanced system care ilmaisversio. Ohjelmisto vaikutti siltä, että se kerää hirveän määrän jotain ylimääräisiä tmp tai muita tiedostoja ja tallentaa niitä jotenkin niihin samoihin hakemistoihin jossa itse softa pyörii. Puhdistuksen jälkeen vaikutti laite toimivan huomattavsti nopeammin ja luki lyöntejä kuin unelma eikä kuva alkanut tökkimään missään vaiheessa. Erilaista kovalevyä täyttävää moskaa oli tuon toisen puhdistusohjelman jäljiltä melkein 1 GT, niistä arviolta noin 70-80% oli itse peliohjelmaan liittyviä tmp tiedostoja. Kaikki nimet ja tallennetut pelit löytyi sen jälkeen ihan hyvin, muita nyt ei katsottu esim pelaajien lyöntidataa, mutta uskoisin niidenkin siellä olevan.

    Vähän toisenlainen kymysys: Olen itse usein käyttänyt puttauksessa automaattiasetusta, jolloin kone arpoo ja itse puttailee griinille päässeiden pallojen loppuratkaisut. Hauskaa (?) on, että aika usein päätyy arpomaan kolmestakin metristä kolmea puttia, kun kaverin voi päästää yhdelläkin putilla tuulettamaan. Onko käsitystä, miten ohjelmisto ’päättää’ kulloisetkin putit.
    Vinkki: Viime aikoina olen asetuksissa poistanut raffivähennyksen ja saan siten tasalaatuisempaa ja ennustettavampaa lyöntiä aikaiseksi. Ennustettavia ja paremmin mitattavia toistoja tulee siis enemmän näin.

    Niin ja sellainen huomio, johon emme ole keksineet selitystä, että muutamien pelaajien kohdalla drivemitat jäävät välillä useammin, välillä harvemmin selvästi todellisia alemmaksi. Viimeksikin kaverin lyönnin teho oli 90% tapauksista 1,37 tai 1,38 ja kaikki drivet selvästi todellista lyhyempiä. Ei yhtäkään normaalimittaista. Tosi kumma. Hän lyö hyvin matalaa lyöntiä, että liittyisikö siihen. Kamera ei ymmärrä asiaa?
    Toinen 250m kaveri sen sijaan välillä sama juttu, ei vaan lennä, vaikka ko hlö tietää osuneensa hyvin (on pro) ja lyönti jää 200 metriin, jopa alle. Jostain syystä mun drivet on aika lailla tasalaatuisia (siis vain em. asian osalta!), eikä mainittua ’hävikkiä’ juuri esiinny.
    Valaistus on erityisen tärkeä tarkistaa, että luxia on riittävästi. Meillä oli ongelmia parin lampun kanssa, jotka aina välilä kuumenivat liikaa ja sammahtelivat. Siitä seurasi lyönnin hylkäystä (punainen jäi päälle eikä pallo lähtenyt lainkaan). En tiedä voiko valoa olla liikaa?
    Melko usein tuntuu, että juuri onnistunut ja linjaan mainiosti lähtenyt lyönti muuten on se, jonka kone hylkää. Tämä on ainakin meillä yleinen havainto useilla käyttäjilä. Ihme juttu. Voisiko olla, että meillä valaistus on ihan alarajoilla, en tiedä. Mutta siihenhän on olemassa tietyt raja-arvot, jotka meilläkin on kyllä tarkistettu ja kaiketi oikeaksi havaittu.

    Hana kirjoitti: (18.2.2015 21:53:34)
    Niin ja sellainen huomio, johon emme ole keksineet selitystä, että muutamien pelaajien kohdalla drivemitat jäävät välillä useammin, välillä harvemmin selvästi todellisia alemmaksi. Viimeksikin kaverin lyönnin teho oli 90% tapauksista 1,37 tai 1,38 ja kaikki drivet selvästi todellista lyhyempiä. Ei yhtäkään normaalimittaista. Tosi kumma. Hän lyö hyvin matalaa lyöntiä, että liittyisikö siihen. Kamera ei ymmärrä asiaa?
    Toinen 250m kaveri sen sijaan välillä sama juttu, ei vaan lennä, vaikka ko hlö tietää osuneensa hyvin (on pro) ja lyönti jää 200 metriin, jopa alle. Jostain syystä mun drivet on aika lailla tasalaatuisia (siis vain em. asian osalta!), eikä mainittua ’hävikkiä’ juuri esiinny.
    Valaistus on erityisen tärkeä tarkistaa, että luxia on riittävästi. Meillä oli ongelmia parin lampun kanssa, jotka aina välilä kuumenivat liikaa ja sammahtelivat. Siitä seurasi lyönnin hylkäystä (punainen jäi päälle eikä pallo lähtenyt lainkaan). En tiedä voiko valoa olla liikaa?
    Melko usein tuntuu, että juuri onnistunut ja linjaan mainiosti lähtenyt lyönti muuten on se, jonka kone hylkää. Tämä on ainakin meillä yleinen havainto useilla käyttäjilä. Ihme juttu. Voisiko olla, että meillä valaistus on ihan alarajoilla, en tiedä. Mutta siihenhän on olemassa tietyt raja-arvot, jotka meilläkin on kyllä tarkistettu ja kaiketi oikeaksi havaittu.

    No joo mitenköhän noihin lyöntipituuksiin suhtautuisi varsinkin draiverilla. Mulla yksi + händärinen kaveri. Ilmassa pallo lentää SC:ssä parhaimmillaan 118 mph:lla 255m ja pelin rullien kanssa sinne 275m. Paras mitattu tulos koskaan on normaaliolosuhteissa 289m tasaisella ilman tuulta. Alamäkeen ja myötikseen rulleineen 319 m. Se mikä ongelma on ollut SC:ssä, että pallo on lakipisteessä jossain muka 40 metrin korkeudessa ja lentorata sen mukainen, tuo korkeus ei oikein mene jakeluun, mutta mites sen mittaat oikeasti. Sellaisella normi draivilla jossa ei vedetä ihan täysiä niin mailanpään nopeudeksi saadaan sellaiset noin 110 mph ja ja ilmassa 235-240m ja rulleilla sinne 255-265m, silloinkin muka korkeutta noin 35m. Sisätiloissa trackmannilla maksimi mailanpään nopeus on ollut 108 mph ja mittaa rulleineen maks 270m. Lyönnin korkeutta en muista trackmannilla. Se on vaan aika vaikea tietää kuinka paljon se oikeasti lentäisi. jotenkin vaan pitäaikaisen kokemuksen perusteella luotan enemmän tuohon SC:hen lyöntimittojen suhteen ja mailanpäännopeuden suhteen, kuin sisätiloissa lyötyihin trackman tuloksiin.

    Yksi asia mikä mulla on tullut mieleen, että miten tuo SC tulkitsee kun pallon lyö tiinpäältä, olkoonkin vain 5 cm, silloinhan sivukamera näkee sen lentoradan paljon korkeampana kuin matolta lyötynä sponeilla ja raudoilla, jossa mitat ovat hyvinkin tarkkoja. Toisaalta tämä samainen kaveri lyö matolta spoonilla samoihin mittoihin kuin draiverilla SC:ssä ja paljon matalammalla lentoradalla. Oikeasti ei näin ole. Voiko tuo tiinkorkeus vaikuttaa niin paljon ja onko sitä jotenkin huomiotu laskennassa siinä mitä se sivukamera lentoradaksi näkee. Siihen ei tunnu vaikuttavan driving rangella mailavalinta, valitsee siihen minkä mailan tahansa. Silloin se ei mun käsittääkseni voi välittää mailasta mitään, koska se ei tiedä millä se lyödään.

    Täsmälleen sama spoonihuomio täällä. Lentää samat kuin drivella. Ja tämä on ihan säännöllisesti toistuva asia. Mainitsemani pron speksit about samat kuin teillä. Mailanpään nopeus voi olla 110, mutta silti ilmassa pahaiset 200. Sitten kun kolme kertää pätkäistyään tulee ikävä slaissi niin kone kiittää ja kumartaa ja pallo iloisesti metsään. Tuntuu jopa mahdottomalta ja naiivilta mutta on totta. Mutta useammin toki ihan normit tulokset lyönneistä.

    Tiitikkuuasia voi hyvinkin pitää paikkansa. Voi olla mutua, mutta pallon paikan/tiin siirtäminen oikealle on tuntunut parantavan tilannetta eli vähentävän punalampputilanteita. Kameralla joku millisekunti enemmän aikaa reagoida palloon? Tätä ei ole kuitenkaan todettu ihan pitävästi.

    Rauski kirjoitti: (20.2.2015 0:44:13)
    Voiko tuo tiinkorkeus vaikuttaa niin paljon ja onko sitä jotenkin huomiotu laskennassa siinä mitä se sivukamera lentoradaksi näkee. Siihen ei tunnu vaikuttavan driving rangella mailavalinta, valitsee siihen minkä mailan tahansa. Silloin se ei mun käsittääkseni voi välittää mailasta mitään, koska se ei tiedä millä se lyödään.

    Olet siis sitä mieltä, että sivukamera ei seuraa palloa alusta(sta) lähtien?

    No johan olisi outo systeemi.

    Q8 kirjoitti: (20.2.2015 8:46:42)

    Rauski kirjoitti: (20.2.2015 0:44:13)
    Voiko tuo tiinkorkeus vaikuttaa niin paljon ja onko sitä jotenkin huomiotu laskennassa siinä mitä se sivukamera lentoradaksi näkee. Siihen ei tunnu vaikuttavan driving rangella mailavalinta, valitsee siihen minkä mailan tahansa. Silloin se ei mun käsittääkseni voi välittää mailasta mitään, koska se ei tiedä millä se lyödään.

    Olet siis sitä mieltä, että sivukamera ei seuraa palloa alusta(sta) lähtien?

    No johan olisi outo systeemi.

    Kalibroinnissa pallot asetetaan alustalle ei tiin päälle. Tiin päältä lyötynä pallo on jo lähtökohtaisesti hieman korkeammalla. Itse uskoisin että kun sivukamera katsoo pallon lentorataa olettaa se että se on lähtenyt kalibrointikohdastaan siis maasta ja kun se viimeisen kerran näkee pallon on sillä kulma valmiina, joka siis on jyrkempi kuin todellisuudessa. Tästä on tullut ajatus liian korkeasta lyönnistä. Tuota kun ei olla havaittu millään muulla mailalla, tosin eipä olla lyöty tiin päältä niitä.

    Vielä en ole oikein ehtinyt tutustua saatuun ohjenippuun, tietääkö joku mikä on joku dv-preshot asetus. Voisikohan olla joku driver-vertical? Lähtökohtaisesti siellä on arvona 2,0, mutta kun ei tiedä mikä se on eikä ole nyt ohjetta saatavilla. Eikä olla muuteltu.

    Hana kirjoitti: (20.2.2015 7:08:31)

    Tiitikkuuasia voi hyvinkin pitää paikkansa. Voi olla mutua, mutta pallon paikan/tiin siirtäminen oikealle on tuntunut parantavan tilannetta eli vähentävän punalampputilanteita. Kameralla joku millisekunti enemmän aikaa reagoida palloon? Tätä ei ole kuitenkaan todettu ihan pitävästi.

    Me olemme myös havainneet, että simulaattori on varsin herkkä valolle. Keväisin, kun aurinko pääsee pilkistämään verhojen raosta, joutuu toisinaan lyömään pari kolme lyöntiä ennenkuin kone havaitsee lyönnin. Talvisin nämä lyöntien uusinnat ovat suhteellisen harvinaista.

    Sabane kirjoitti: (20.2.2015 21:28:18)

    Hana kirjoitti: (20.2.2015 7:08:31)

    Tiitikkuuasia voi hyvinkin pitää paikkansa. Voi olla mutua, mutta pallon paikan/tiin siirtäminen oikealle on tuntunut parantavan tilannetta eli vähentävän punalampputilanteita. Kameralla joku millisekunti enemmän aikaa reagoida palloon? Tätä ei ole kuitenkaan todettu ihan pitävästi.

    Me olemme myös havainneet, että simulaattori on varsin herkkä valolle. Keväisin, kun aurinko pääsee pilkistämään verhojen raosta, joutuu toisinaan lyömään pari kolme lyöntiä ennenkuin kone havaitsee lyönnin. Talvisin nämä lyöntien uusinnat ovat suhteellisen harvinaista.

    Tuo pitää ihan varmasti paikkaansa. Optishot meillä vaati tietyntyyppiset valot, jossa ei ole infrapunasäteilyä, auringonvalo oli myrkkyä laitteelle. Juuri tänään asensimme uusia verhoja sillä taustalla oleva valkoinen seinä häiritsi sivukameran lukemista. Se on ymmärrettävää, kun miettii miten kamera toimii, miten se pystyisi kunnolla näkemään valkoista palloa valkoista valaistua seinää vasten. Myös ylimääräinen liike kameran näköalueella vaikuttaa siihen kuinka hyvin se pystyy lukemaan pallon lentoa.

    Yksi mikä täytyy vielä kokeilla kun saa erivärisen hanskan käteen. Katselin yläkamerakuvaa miltä valkoinen golfhanska kädessä näyttää kamerassa. Aika hyvin se siinä loisti, saako se siitä jotain tietoa laskentaan, en tiedä, mutta kaivan ihan omasta milenkiinnosta jostain mustan hanskan ja kokeilen vaikuttaako se jotain. Jos saisi vaikka pidempiä lyöntejä kuin luonnossa muiden hämmästykseksi. 🙂 Varma voitto simulaattorimestiksissä. 🙂

    Tänään vähän testailtiin (3h), kun saatiin vihdoin valoja ja kameroita säädettyä lamppujen muuntaja rikon jälkeen, toki myös pelattiin yksi kenttä läpi. Mentiin rangelle harjoittelumoodiin. Huomattiin, että rangella pitää olla mailavalinta oikein, jos lyöt draiverilla niin esim r7 valinta ei käy antaa jonkun verran erilaisia tuloksia tai päinvastoin.

    R7 valinnalla rangella tuli draivereihin 500-1000 rpm enemmän spinniä ja pallot olivat parhaimmillaan liki 50 metrin korkeudessa mailanpään nopeudella 114-118 mph. Eli jotenkin laitteiston kierteiden laskennassa on mukana valittu maila. Kentällä pelattaessa se näyttää ehdotettua mailaa ja jos siitä poikekaa merkittävästi saattaa se antaa epärealistisempia lyöntejä. 1-3 mailaa eroa ehdotettuun ei juurikaan mitään muuta ja/tai lyöntitoleranssien puitteissa ei mitään sanottavaa eroa. Swingitekniikalla tuntui ainakin kentällä olevan merkitystä rpm:iin. Senkin se mielestäni osasi aika hyvin nähdä.

    Tuo SC:n laskentapuoli on kyllä nyt saatujen kokemusten perusteella aika huippuunsa viritetty, harmi ettei oikein tiedä millä periaattella laskennan tekevät. Teimme testin r7:lla, kun tiesimme aika tarkkaan mailojen speksit. Titun MB-forged bleidit, Wilson Ci-raudat ja Wilsonin vanhemmat Di-raudat. Titun bleidit ja Ci- raudoilla mitat olivat aika samoja, mutta niin olivat loftitkin, ehkä keskimäärin tituilla 1-3 metriä pidemmät hyvällä pallonlyöjällä. Huonommat pelaajat eivät tahtoneet saada bleideillä kuin satunnaisesti palloa kunnolla ilmaan ja kunnon mittoihin. DI-raudoilla joissa r7 vastaa aika tarkaan r6:sta oli samaisella pallonlyöjällä SC:ssä pallojen lennot ilmassa noin 10 metrin pidempiä. Tämä taas vastasi aika hyvin kaverin omia r6:sia. Aika vakuuttavaa sanoisin.

    Oikeastaan se ’helmi’ oli kun verrattin kahta samalla loftilla olevaa draiveria mutta eri varsipainoilla. Toinen oli Titun 913 D2 xstiff Diamana (72gr) varrella ja toinen oli Taylormaden Jetspeed 42 gr stiff varrella, mainostettu vähemmällä spinnillä. TM:llä mailanpään nopeus nousi noin 3 mph:ta ja lyönnit olivat noin 10 metriä ilmassa pidempiä kuin Titulla. Pallon rpm laski noin 300-400 rpm verrattuna tituun ja lentokaari jonkun verran matalampi kuin Titulla. Tosin varresta johtuen tällä pelaajalla, löysemmällä varrella hajonta tarkkuudessa oli jonkin verran suurempi kuin Titulla lyötäessa.

    Itse ainakin voisin jotenkin uskoa noihin tuloksiin, etenkin kun ne on hyvinkin johdonmukaisia ja jotenkin tuntuu siltä, että SC:ssä on ihan oikeaa potentiaalia saada tietoa lyönnistä ja käytetyistä välineistä.

    Toinen kysymys on siinä miten nämä laiteet on viritetty kaupallisisssa versioissa ja mitä ne antaa tuloksiksi. Uskoisin maahantuojan ne alunperin viritelleen aika oikeiksi kameroiden näkemän ja etäisyyksien suhteen, mutta jos joku on lähtenyt niitä muuttelemaan ymmärtämättä mikä vaikuttaa ja mihin niin voi olla että asiakkaat eivät ole saaneet mitä halutaan, kuten täälläkin on tullut ilmi jossain viesteissä.

    Rauski kirjoitti: (22.2.2015 23:29:58)
    Toinen kysymys on siinä miten nämä laiteet on viritetty kaupallisisssa versioissa ja mitä ne antaa tuloksiksi. Uskoisin maahantuojan ne alunperin viritelleen aika oikeiksi kameroiden näkemän ja etäisyyksien suhteen, mutta jos joku on lähtenyt niitä muuttelemaan ymmärtämättä mikä vaikuttaa ja mihin niin voi olla että asiakkaat eivät ole saaneet mitä halutaan, kuten täälläkin on tullut ilmi jossain viesteissä.

    Mitenköhän Golfroomin simut on viritelty?

    Miksi noita ’professional/aloittelija’ asetuksia ei ole laitettu pelaajakohtaisiin asetuksiin, vai onko?

    Jan Banan kirjoitti: (6.1.2013 10:03:30)
    Onko faktatietoa miten luotettavia nämä simulaattorit ovat? Kävin kokeilemassa ja laite antoi mielenkiintoista tietoa mailanpään liikkeestä ennen osumahetkeä, mailanpäännopeudesta eri mailoilla jne. Tieto hieman ristiriitaista miten itse olen ’kuvitellut’ kaiken kulkevan, joten siksi haluaisin tietää, onko tuo simulaattorin antama data täysin luotettavaa?

    Ei ole luotettavaa, ainakin kokemukseni perusteella. Tuttuni löi viikko sitten santamailalla 157 metriä eikä ollut mikään toppi vaan todella korkealta tuli pallo alas. Pari draivia 46 metriä että semmoista. Voihan se olla että noi on simulaattoreista kiinni mutta simulaattorimme oli parhailla herkuilla.

    Q8 kirjoitti: (23.2.2015 8:43:48)

    Rauski kirjoitti: (22.2.2015 23:29:58)
    Toinen kysymys on siinä miten nämä laiteet on viritetty kaupallisisssa versioissa ja mitä ne antaa tuloksiksi. Uskoisin maahantuojan ne alunperin viritelleen aika oikeiksi kameroiden näkemän ja etäisyyksien suhteen, mutta jos joku on lähtenyt niitä muuttelemaan ymmärtämättä mikä vaikuttaa ja mihin niin voi olla että asiakkaat eivät ole saaneet mitä halutaan, kuten täälläkin on tullut ilmi jossain viesteissä.

    Mitenköhän Golfroomin simut on viritelty?

    Miksi noita ’professional/aloittelija’ asetuksia ei ole laitettu pelaajakohtaisiin asetuksiin, vai onko?

    Ei ole, se on yleisasetus.

    Palmerin Arska kirjoitti: (23.2.2015 11:58:33)

    Jan Banan kirjoitti: (6.1.2013 10:03:30)
    Onko faktatietoa miten luotettavia nämä simulaattorit ovat? Kävin kokeilemassa ja laite antoi mielenkiintoista tietoa mailanpään liikkeestä ennen osumahetkeä, mailanpäännopeudesta eri mailoilla jne. Tieto hieman ristiriitaista miten itse olen ’kuvitellut’ kaiken kulkevan, joten siksi haluaisin tietää, onko tuo simulaattorin antama data täysin luotettavaa?

    Ei ole luotettavaa, ainakin kokemukseni perusteella. Tuttuni löi viikko sitten santamailalla 157 metriä eikä ollut mikään toppi vaan todella korkealta tuli pallo alas. Pari draivia 46 metriä että semmoista. Voihan se olla että noi on simulaattoreista kiinni mutta simulaattorimme oli parhailla herkuilla.

    On sitten kyse kameroista tai tutkista tai mistä vaan niin kaikissa esiintyy jonkin verran virhelyöntejä tai ei lue. Jostain syystä laite on nähnyt jotain muuta kuin pelkän pallon. Eilen kolmen hengen rundi, yksi selkeä lukuvirhe draiverilla, kun mailanpäännopeus oli 144 mph:ta. Siinä oli sitten kaverin harmiksi mulliganin paikka. Sekä muutamia lyöntejä ettei noteeranut lainkaan. Itse luulisin että useimmiten voisi olla syynä se että kaveri swingin aikana kumartuu kameran ja pallon väliin.

    Toinen asia joka voi aiheuttaa virhettä on asettaa pallo niin että pelaajan esim pää tulee eteen niin ettei yläkamera näe palloa. Pallon paikkaa voi siirtää. Eilen kokeiltiin mistä se antaa pallon lyödä, alueen halkaisija oli noin 70 cm. TIlaa siis löytyy kaikille lyöntityyleille ettei pää tule kameran ja pallon väliin.

    Rauski kirjoitti: (23.2.2015 11:59:42)

    Q8 kirjoitti: (23.2.2015 8:43:48)
    Miksi noita ’professional/aloittelija’ asetuksia ei ole laitettu pelaajakohtaisiin asetuksiin, vai onko?

    Ei ole, se on yleisasetus.

    Jopas vaikuttaa idioottimaiselta suunnittelulta, tämäkin.

    Näitä virhelyöntejä tulee aina joskus edelleenkin, näissä uudemmissakin simuissa. Vanhassa simussa saattoi tulla joskus jopa 400 metrisiä draiveja, polvenkorkuisella lyönnillä, kuten joskus kävi mm. tämänkin Forumin järjestämässä simukisassa eräälle vanhemmalle herralle, joka ei kuitenkaan suostunut mulliganiin. Osui niin hyvin! Näissä uudemmissa voi tulla välillä 300 m älyttömän korkealla kaarella tai sitten 45 namuosumalla keskelle valkokangasta. Niissä joutuu taistelemaan omantuntonsa kanssa, että oliko vika koneessa vai miehessä.

    Miten Sports Coach GPS -simulaattori toimii vasurilta pelaaville? Onko mahdollista pelata yhtäaikaa oikeakätisen kanssa? Viikonloppuna on varaus Keilarannan Golfroomiin.

    Käytiin viime viikonloppuna Golf-Areenassa ja oli vähän hankalaa pelata kun oli yksi vasuri ja yksi oikeakätinen pelaamassa. Joka lyönnin välissä piti siirtää kameraklunssia puolelta toiselle, mihin tuhrautui aika paljon aikaa + välillä lyönnit lähti mihin sattui kun kamera oli vinossa. Areenan simulaattori on erimerkkinen, Foresight GC2.

    snuuba kirjoitti: (24.2.2015 18:55:57)
    Miten Sports Coach GPS -simulaattori toimii vasurilta pelaaville? Onko mahdollista pelata yhtäaikaa oikeakätisen kanssa? Viikonloppuna on varaus Keilarannan Golfroomiin.

    Käytiin viime viikonloppuna Golf-Areenassa ja oli vähän hankalaa pelata kun oli yksi vasuri ja yksi oikeakätinen pelaamassa. Joka lyönnin välissä piti siirtää kameraklunssia puolelta toiselle, mihin tuhrautui aika paljon aikaa + välillä lyönnit lähti mihin sattui kun kamera oli vinossa. Areenan simulaattori on erimerkkinen, Foresight GC2.

    Saa. Olen itse vasuri ja hyvin onnistuu. Sieltä kun luo uuden pelaajan, muistaa vaihtaa kätisyydeksi leftin. Rangella huitominen sitten ei onnistu jos oikeakätisen kanssa lyö samanaikaisesti.

    Hiton hyvä pointti tuo tii-juttu! Kenttää pelatessa kuvittelisi ohjelman ottavan huomioon jonkin keskiarvokorkeuden tiille, kun siinähän pelialustana lukee ’tee’. Mutta rangella tuota ei erotella. Pitääpä testailla itsekin…

    Ja tuo DV-preshot liitty Academy kameroihin (eli pelaajaa kuvaaviin pikkukameroihin, joita ei kaikissa simuissa ole otettu pakettiin, koska maksaa erikseen). Tuolla arvolla määritellään, että kuinka pitkä pätkä videota näytetään ennen pallon lähtöhetkeä. Jossain vaiheessa esim. itse treenailin backswingiä erityisesti ja se oli aika hidas, joten sen alkuheti jäi näkymättä -> preshotista hiukan lisää aikaa ja homma bueno. Sinänsä tuo Academy on loistava lisä nimeomaan harjoitteluun. Meillä on käynyt talvella pro opettamassa asiakkaitaan laitteen kanssa ja vaikka laite tarkka onkin, niin suurin hyöty tulee nimenomaan siitä, että saa oppilaalle näyttää videolta, mitä kroppa tekee swingissä (kuva tulee sekä suoraan edestä että takaa -> saa korjattua kumpaakin tarpeen mukaan).

    Kiitos tiedoista Garbox! Itse pidin esittelytilaisuuden firman golfkerhon jäsenille ja tuli havaittua yksi juttu. Eli kun vanhempi pelaaja jolla ei enää pallo lennä kunnolla veti par3:sen 150 metriä draiverilla. Laite ehdotti r7:aa. No kaveri veti sen draiverilla niin takakierre olikin yllättäen noin hieman yli 7000 rpm. No ei varmaan ollut ja pallo lensi jotain jotain 125 metriä sillä mailanpäännopeudella ja niillä lyöntiarvoilla. Kertoi siinä ettei sen kyllä ihan noin lyhyt pitäisi olla. No ei varmasti olekaan kaveri oli varmasti oikeassa.

    Tänään testailtiin asetuksia ja löytyihän sieltä sekin, että kentällä pelaajalle voidaan määrittää toinen maila laitteen ehdottaman sijaan. Tämä kannattaa olla ehdottomasti päällä sillä jos maila heittää noin +-2-3 mailaa laitteen ehdotuksesta niin ei saa niin realistista lopputulosta. Kierteiden laskennassa on siis mukana myös se maila, jota laite ehdottaa. Kun mailavalinta on päällä vaikuttaa se olevan hyvinkin realistinen eri tavoillakin lyödessä. Esim jos kaverin swingi on sellainen jossa tullaan kahva edellä antaa se valitulla mailalla selvästi pienempää takakierrettä koska r7 on silloin r6 tai jopa r5 loftiltaan. Eli laite laskee kyllä kierteet yllättävän hyvin kunhan mailavalinta on oikea ja mitat ovat silloin hyvin lähellä todellisuutta.

    En tiedä miten noissa kaupallisissa versioissa on tilanne, voiko niisä valita mailaa ehdotetun sijaan. Asiaa helpottaisi kentällä pelatessa, jos pelaaja voisi bägivalikoimaasa lisätä suurinpiirtein omat lyöntipituudet niin homma sujuisi nopeammin. Myös ohjelmistoa voisi parantaa siinä suhteessa, että se ei ehdota mailaa vain lyyöntipituudeen mukaan vaan esim jyrkissä alamäkilyönneissä se ottaisi huomioon enemmän sen kuinka jyrkkä alamäki on. Hienosti se kyllä ehdottaa wedgeä käteen jos edessä on 25 korkea ylämäki väylän reunalla, joten kyllä siellä on ajateltu pelistarategiaa vaikka lipulle on matkaa 200 metriä.

    Tutkimukset jatkuu…..

Esillä 25 viestiä, 51 - 75 (kaikkiaan 125)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #302231 kohteessaSports Coach GPS -simulaattori

Etusivu Foorumit Välineet Sports Coach GPS -simulaattori