26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Salamoiden seassa pelaaminen

Etusivu Foorumit Säännöt Salamoiden seassa pelaaminen

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 51)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • tgc

    Pelattiin eilen kilpailua Lakesidessa. Ukkosta oli ilmassa pitkin matkaa, mutta väylällä 16 tärähti sitten kunnolla ja salamasta päätellen ihan kohdalla. Klubilta lähetettiin auto hätistämään vielä kovempaan vauhtiin, sillä ’todellinen’ ukkosvyöhyke oli muka vasta kaatumassa päälle. Mutta mitä sanovat säännöt? Saatan kyllä tietää vastauksen ilman lunttaamistakin, mutta kirjoitan yleensä aiheista, jotka koskettavat suurempaa joukkoa kuin vain minua, yhtä mitätöntä Herramme muurahaista. Siis: olimmeko hullunrohkeita; kukaan ei näet lopettanut pelaamista vaikka olimme metallikärryjen kanssa keskellä suurta aukeaa, jonka ko. väylä muodostaa? Vai olimmeko jänishousuja kun emme painaltaneet klubille ukkoselta suojaan? Jos joku tai jotkut rikkoivat golfsääntöjä niin kuka tai ketkä? Paljonko ja minkälaatuisia penalteja tulee? Olen henk. koht. tottunut ottamaan urheilussa jopa hengenvaarallisia riskejä (ralli kans. väl. tasolla), joten tässä kuvaamassani tapauksessa halusin pelata loppuun. Mutta sitähän ei tässä kysytty vaan ns. virallista sääntöä. Ainakin kulumassa oleva Suomen kesä tarjoaa tulkinnoille päivittäin tukuttain mahdollisuuksia. Vaaditaanko taas ennakkotapaus, mielellään kuolemaan johtanut? Vai joko sellainen Suomen golfhistoriasta löytyy?

    tgc

    Jäi edelliseen juttuun epäselvä lause; tarkoitin: olimmeko jänishousuja kun pysyimme lauman mukana emmekä tehneet itsenäistä päätöstä painua hippulat vinkuen turvaan?

    Nimetön

    Hengenvaarallista hommaa.
    Kyllä ukkosen suhteen on aivan selvää,että kisa pitää keskeyttää.
    Mikäli jotkut ei tätä keskeytystä noudata,niin hylkäyshän siitä tulee.
    Minä tiedän muutaman tapauksen tällaisista salamaniskuista.
    90-luvun alkupuolella eräs tuntemani kaveri sai salamaniskun sontikan välityksellä kentällä.
    Oli kolme vuotta sängyssä aivokuolleena,ennenkuin menehtyi.
    Muutama vuosi sitten samassa ryhmässä olevan kaverin sontikka suli käytännössä käteen,itselle ei tullut pahempia vammoja.
    Minullakin on kerran salama’ iskenyt’ sontikkaan,vaikka ukkonen oli tosi kaukana ja salamointia ei edes nähty.Minulle selitettiin,että oli jonkinlainen sähkökenttä,koska sontikka on hyvä ukkosenjohdin.
    Kyllä oli outo tunne,sen huomasi kyllä koko vartalossa.
    Sen jälkeen en ole sontikkaa pitänyt,vaikka ukkonen on kuinka kaukana jyrissyt.
    Mieluummin ole kastunut.
    Siperia opettaa.

    tgc kirjoitti:(18.7.2008 16:28:01)Ukkosta oli ilmassa pitkin matkaa, mutta väylällä 16 tärähti sitten kunnolla ja salamasta päätellen ihan kohdalla.

    Siis: olimmeko hullunrohkeita; kukaan ei näet lopettanut pelaamista vaikka olimme metallikärryjen kanssa keskellä suurta aukeaa, jonka ko. väylä muodostaa?
    Vai olimmeko jänishousuja kun emme painaltaneet klubille ukkoselta suojaan?

    Vaaditaanko taas ennakkotapaus, mielellään kuolemaan johtanut?

    Merellä, ilmassa ja maalla sekä golfkentällä on ukkonen osunut ns. viereen (eli metalliosien sirinä ym sähköaktiivinen varautuminen on ollut jo aika pitkällä ja aikonaan ns. pallosalaman heiluminen mökissä ym. ym. ym.). Aina ei ehdi pakoon, vaikka olisi halua ja tietoa, koska kiukkuinen ukkonen liikkuu TODELLA nopeasti.

    Onko hullunrohkea vai jänishousu??? Riippuu miltä kantilta tilannetta miettii – hämmästyttää kilpailujärjestäjän luottamus ns. korkeimpiin voimiin. Pelataan vaan nopeasti loppuun ja eihän tässä varmaan mitään ehdi kohta tapahtua vielä….

    Harjoituskierroksella kannattaa etukäteen ajatella, kuinka tärkeää on uhmata ukkosta. Klubitalolle juoksu ei aina auta vaan pyrkiä etsimään mielestään ’turvallinen’ paikka ja jättää kärryt kauas eikä avata sateenvarjoa, jossa on metallinen piikki jne. Ohjeita ukkoselta suojautumiseen löytyy paljon, mutta golfarit niihin suhtautuu omalla tavallaan.

    Olen omasta kokemuksesta haivainnut tietyt uudenmaan golfkentät, niillä kuuman kesäiltapäivän ukkonen syntyy aika usein. Maaston muodot, perusilmavirtaukset, vesistöt ym. aiheuttavat kipakoita paikallissääilmiöitä. En tiedä mitä tämä yleinen ’tarina’ ilmaston muutoksesta, mutta äärisääilmiöitä kuten raekuuroja tuntuu olevan enemmän. Joka tapauksessa on mielenkiintoista se, mikä on VIRALLISEN kilpailujärjestäjän vastuu esim. varoittaa etukäteen tulevasta ukkosesta. Entäpä vieraskentällä GFpelaaja, joka on omillaan eikä tiedä paikallisen säämuutoksia….

    ps eikös jossain kotimaan sääyhtiössä ole golfaava meteorologi, joka voi valistaa meitä?
    pps eikös mikkelin luona golfkentän griinillä ukkosen salama täräyttänyt pelaajaa?

    tgc

    Kiitoksia Piispaselle.
    Eilisessä tapauksessahan hylkäys ei tullut kuuloon koska klubin (=kilpailun johto) puolesta nimenomaan siunattiin ukkosessa pelaamisen jatkaminen, äärimmäisen nopeaa peliä vielä entisestään nopeuttamalla.

    tgc kirjoitti: (18.7.2008 17:37:33)
    Kiitoksia Piispaselle.
    Eilisessä tapauksessahan hylkäys ei tullut kuuloon koska klubin (=kilpailun johto) puolesta nimenomaan siunattiin ukkosessa pelaamisen jatkaminen, äärimmäisen nopeaa peliä vielä entisestään nopeuttamalla.

    Kyllä se pelin saa lopettaa jos siltä tuntuu itsestä. Ketään ei pakoteta pelaamaan ukkosessa.
    ja sanoisin, ettei penttejä tule.

    KL

    Säännöt asiasta ovat aika selvät:

    6-8. Discontinuance of Play; Resumption of Play
    a.When Permitted
    The player must not discontinue play unless:
    (ii) he believes there is danger from lightning;

    Toisin sanoen, päätösvalta kohdassa (ii) on pelaajalla, ei toimikunnalla.

    Lisäksi:

    Appendix I, Part C:
    5. Suspension of Play Due to a Dangerous Situation
    (Note to Rule 6-8b)
    As there have been many deaths and injuries from lightning on golf
    courses, all clubs and sponsors of golf competitions are urged to take
    precautions for the protection of persons against lightning.

    Kilpailun jatkaminen ukonilmalla on paitsi sääntöjen vastaista myös edesvastuutonta.

    KL kirjoitti: Säännöt asiasta ovat aika selvät: …Toisin sanoen, päätösvalta kohdassa (ii) on pelaajalla, ei toimikunnalla…Kilpailun jatkaminen ukonilmalla on paitsi sääntöjen vastaista myös edesvastuutonta….

    Pikaisesti keksitty esimerkki käytännössä eli voiko näin toimia vai miten:

    Oikea ’suffeli/seura’kilpailu – pelaaja 12 väylällä ja mustat pilvet lähestyvät taivaan rannasta -kuuluu selkeästi ukkosen jyrinää sekä näkyy salamoita. (huolestuttavaa)
    Miten toimia – keskustelee / ilmoittaa samassa ryhmässä pelaaville, ettei voi jatkaa ukkosen uhan alla. Pelaaja merkkaa pallonsa paikan väylälle ja koettaa ilmoittaa tuomarille (soittaa caddiemasterin toimistoon?) ja pakenee ’turvaan’. Muut pelaajat eivät lopeta peliään ja järjestäjä ei puutu tilanteeseen… Miten tästä peli voi jatkua???

    ps ja nyt pelikierrokselle eikä säätutkassa näy ukkos/myrskypilviä (vielä)… 🙂

    KL

    ms wedge kirjoitti: (19.7.2008 6:44:34)

    KL kirjoitti: Säännöt asiasta ovat aika selvät: …Toisin sanoen, päätösvalta kohdassa (ii) on pelaajalla, ei toimikunnalla…Kilpailun jatkaminen ukonilmalla on paitsi sääntöjen vastaista myös edesvastuutonta….

    Pikaisesti keksitty esimerkki käytännössä eli voiko näin toimia vai miten:

    Oikea ’suffeli/seura’kilpailu – pelaaja 12 väylällä ja mustat pilvet lähestyvät taivaan rannasta -kuuluu selkeästi ukkosen jyrinää sekä näkyy salamoita. (huolestuttavaa)
    Miten toimia – keskustelee / ilmoittaa samassa ryhmässä pelaaville, ettei voi jatkaa ukkosen uhan alla. Pelaaja merkkaa pallonsa paikan väylälle ja koettaa ilmoittaa tuomarille (soittaa caddiemasterin toimistoon?) ja pakenee ’turvaan’. Muut pelaajat eivät lopeta peliään ja järjestäjä ei puutu tilanteeseen… Miten tästä peli voi jatkua???

    Ukkosen uhatessa pelaajan turvallisuutta on hänellä sääntöjen mukainen oikeus keskeyttää peli. Jos samassa ryhmässä muut eivät halua peliään keskeyttää mennään nk. terveen järjen alueelle, jossa golfsäännöt alkavat olla toissijaiset. Mikäli tuossa kilpailussa menestyminen tai ylipäätään tuloslistalle pääseminen on henkilö(i)lle tärkeämpää kuin oma turvallisuus, on tilanne yksinkertaisesti valitettava ja elämän prioriteetit pikkaisen hakusessa.

    Kilpailun toimikunnan/tuomarin/johtajan vastuulla on myös pelaajien turvallisuus soveltuvin osin. Käytännössä kilpailun johto tekee päätöksen kilpailun keskeyttämisestä eikä pelaajan tarvitse asiaa hirveästi miettiä, mutta varsinkin maastoltaan vaikeasti hallittavan kentän ollessa kyseessä viesti mahdollisesta keskeytyksestä ei välttämättä ehdi pelaajille kovin nopeasti, jolloin pelaaja saattaa ehtiä tehdä oman päätöksensä ennen virallista keskeyttämisilmoitusta.

    Kuvailemassasi tilanteessa itse ainakin ottaisin yhteyden tuomariin ja selvittäisin tilanteen hänen kanssaan.

    pjs

    KL kirjoitti: (18.7.2008 22:30:33)
    Säännöt asiasta ovat aika selvät:

    6-8. Discontinuance of Play; Resumption of Play
    a.When Permitted
    The player must not discontinue play unless:
    (ii) he believes there is danger from lightning;

    Toisin sanoen, päätösvalta kohdassa (ii) on pelaajalla, ei toimikunnalla.

    Kilpailun jatkaminen ukonilmalla on paitsi sääntöjen vastaista myös edesvastuutonta.

    Käytännössä kuitenkin toimikunta voi määrätä pelaajan jatkamaan peliä, (Dec 6-8b/5). Aika edesvastuutonta tämä voisi kyllä olla, riippuen vähän siitä miten tarkasti pystytään määrittämään mistä ukkosalue oikein kulkee.

    Ukonilmaa ei todellakaan kannata uhmata edes harkkakierroksilla. Sanonta ’kuin salama kirkkaalta taivaalta’ pitää paikkansa. Vaikka näkyvä ukkosrintama/pilvi ei olisikaan juuri kohdalla, voi sähköpurkaus salaman muodossa silti tulla kohdallesi vaikka useamman kilometrin päästä näkyvästä ukkospilvestä. Näin ollen laskukaavaan 3 sek ja ukkonen on kilsan päässä ei kannata turvautua.
    Itse keskeytän aina harkkakierroksetkin, jos on vaarana ukkonen. Sanokoot toiset vaikka jänishousuiksi.
    Jos joutuu avoimella kentällä ukkosrintaman ja salamoinnin alle, ei kannata lähteä liikkeelle, vaan jäädä makuulle ellei lähistöltä löydy suojaa, mutta ei metsän reunassa ison puun alle. Tietysti vaatii pokkaa jäädä makaamaan ’tuleen’. Jos on lähdettävä liikkeelle, ei pidä LOIKKIA, vaan konttausasennossa lyhyin ’askelin’ edetä, jottei jännite-ero ojennettujen jalkojen välillä kasva liian suureksi. Sateenvarjoa ei pidä käyttää.
    Kun puhutaan varoitussysteemistä kentillä, onko jossain Suomen kentillä toimivaa varoitussysteemiä, jota käytetään kierroksia pelatessa. Itse en ole sellaisia havainnut, tuskin on edes ohjeita annettu cm:lle. Ratkaisu siis jää jokaisen pelaajan itsensä kontolle. Olisiko joko äänisysteemi paikallaan? Mielestäni olisi.

    KL

    pjs kirjoitti: (19.7.2008 8:06:14)

    KL kirjoitti: (18.7.2008 22:30:33)
    Säännöt asiasta ovat aika selvät:

    6-8. Discontinuance of Play; Resumption of Play
    a.When Permitted
    The player must not discontinue play unless:
    (ii) he believes there is danger from lightning;

    Toisin sanoen, päätösvalta kohdassa (ii) on pelaajalla, ei toimikunnalla.

    Kilpailun jatkaminen ukonilmalla on paitsi sääntöjen vastaista myös edesvastuutonta.

    Käytännössä kuitenkin toimikunta voi määrätä pelaajan jatkamaan peliä, (Dec 6-8b/5). Aika edesvastuutonta tämä voisi kyllä olla, riippuen vähän siitä miten tarkasti pystytään määrittämään mistä ukkosalue oikein kulkee.

    Niin, tätähän se turvallisuusvastuu on. Mieluummin ollaan ihan varmoja kuin melkein varmoja. Tuo deccarikin ilmaisee asian siten, että toimikunnan on käytettävä kaikkia käytössä olevia keinoja turvallisuuden varmistamiseksi ennen kilpailijoiden käskemistä takaisin kentälle. Nykyisin niitä keinoja on aika hyvin saatavilla, meteorologian laitos palvelee auliisti.

    KL

    savanni kirjoitti: (19.7.2008 10:34:59)
    Kun puhutaan varoitussysteemistä kentillä, onko jossain Suomen kentillä toimivaa varoitussysteemiä, jota käytetään kierroksia pelatessa. Itse en ole sellaisia havainnut, tuskin on edes ohjeita annettu cm:lle. Ratkaisu siis jää jokaisen pelaajan itsensä kontolle. Olisiko joko äänisysteemi paikallaan? Mielestäni olisi.

    Talissa on käytössä torvi, jolla pelaajille ilmoitetaan pelin keskeytymisestä. Muutama vuosi sitten siellä kisatessani seuran kapteeninakin oli torvi, joka moitti meidän ryhmäämme pelin keskeyttämisestä salamoinnin vuoksi, kun se toinen torvi ei ollut vielä soinut. Torvia on monenlaisia.

    savanni kirjoitti: (19.7.2008 10:34:59)
    Ukonilmaa ei todellakaan kannata uhmata edes harkkakierroksilla. Sanonta ’kuin salama kirkkaalta taivaalta’ pitää paikkansa. Vaikka näkyvä ukkosrintama/pilvi ei olisikaan juuri kohdalla, voi sähköpurkaus salaman muodossa silti tulla kohdallesi vaikka useamman kilometrin päästä näkyvästä ukkospilvestä…
    ……..tuskin on edes ohjeita annettu caddiemastereille

    Kiitos ajatusleikistä: KL,pjs,piispanen,savanni jne…

    Merellä paljon kulkeneena, erämaissa paljon samonneena ja vierailla mailla jopa eksoottisissa ilmastoissa paljon oleilleena jne… . Kotosuomessa aivan golfinpeluun alkuhetkillä (tas54), olin todella hämmästynyt, kun pienellä vantaalaiskentällä caddiemasteri ponnekkaasti kehoitti lähtemään varatun tiiausajan kohtana kentälle pelaamaan, vaikka suoraa päällä oli ’jumalainen’ ukkosen salamointinäytelmä. Sanoimme, että sopiiko siirtää seuraavaan vapaaseen aikaan jospa ukkonen menisi pian ohi. Vapaita aikoja oli, mutta siirto ei onnistunut, joten ykkösteelle tiiaamaan…

    No, elämä opetti ja nyt en ikänä suostuisi lähtemään. Kiva oli pellolla ykkösväylän greenin vieressä istua kyykyssä sateessa bägit todella kaukana ja tuntea kun maa tärisee sekä salamat välähtelee ja jyrähdys sekä ritinä on samanaikaista. Oikea golfelämys 🙂 . Olenko jänishousu vai mikä? en tiedä, mutta toisella kentällä nousi 5min pippurinen ukkonen, joka tinttasi pari kertaa viereemme (korvat lukossa ym.) sekä sähköt pois lähiseudulta 🙂

    Kytäjän sivulle oli tullut tj:n varoitus ukonilmoilla pelaamisesta. Vastuu pelin lopettamisesta kuiteskin itse kullakin. Keskeytyneen kierroksen voi uusia myöhemmin sopimalla cm:n kanssa.
    Sivulla on hieno kuva liekö trombi vai mikä. Käykääs tsekkaamassa.
    https://golfpiste.com/kytajagolf ja sieltä Uutiset ->erikoiset sääolosuhteet

    savanni kirjoitti: (19.7.2008 10:34:59)
    Ukonilmaa ei todellakaan kannata uhmata edes harkkakierroksilla. Sanonta ’kuin salama kirkkaalta taivaalta’ pitää paikkansa. Vaikka näkyvä ukkosrintama/pilvi ei olisikaan juuri kohdalla, voi sähköpurkaus salaman muodossa silti tulla kohdallesi vaikka useamman kilometrin päästä näkyvästä ukkospilvestä. Näin ollen laskukaavaan 3 sek ja ukkonen on kilsan päässä ei kannata turvautua.
    Itse keskeytän aina harkkakierroksetkin, jos on vaarana ukkonen. Sanokoot toiset vaikka jänishousuiksi.
    Jos joutuu avoimella kentällä ukkosrintaman ja salamoinnin alle, ei kannata lähteä liikkeelle, vaan jäädä makuulle ellei lähistöltä löydy suojaa, mutta ei metsän reunassa ison puun alle. Tietysti vaatii pokkaa jäädä makaamaan ’tuleen’. Jos on lähdettävä liikkeelle, ei pidä LOIKKIA, vaan konttausasennossa lyhyin ’askelin’ edetä, jottei jännite-ero ojennettujen jalkojen välillä kasva liian suureksi. Sateenvarjoa ei pidä käyttää.
    Kun puhutaan varoitussysteemistä kentillä, onko jossain Suomen kentillä toimivaa varoitussysteemiä, jota käytetään kierroksia pelatessa. Itse en ole sellaisia havainnut, tuskin on edes ohjeita annettu cm:lle. Ratkaisu siis jää jokaisen pelaajan itsensä kontolle. Olisiko joko äänisysteemi paikallaan? Mielestäni olisi.

    Älä savanni anna mutu tai muuta tietoa selvittämättä asiaa. Esim. Antti J. Pesonen on kirjoittanut paljon aiheesta tutkittua tietoa. Hae vaikka googlella. Tässä muutama Pesosen kommentti:
    -aukeassa maastossa ihmiseen osuvan salaman todennäköisyys kasvaa likimäärin korkeuden neliössä
    -rähmälleen maahan ei kannata mennä, ei bunkkeriinkaan (sellaisiakin huuhaa suosituksia on nähty) koska silloin henkilöön sovelletaan nelijalkaisten eläinten askeljännitesääntöjä
    -salamaniskukohdan läheisyydessä maassa kulkeva salamavirta synnyttää ns. askeljännitteen, joka muutaman metrin etäisyydestä alkaen on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön. Askeljännite voi kulkea vartalon läpi erityisesti jos jalkoja levittää (puhumattakaan makaamisesta tai konttaamisesta). Jalkojen yhteen painaminen auttaa. Yksinäisen puun läheisyydessä askeljännitettä voidaan edelleen pienentää kääntämällä paraatipuoli tai istumapuoli puuta kohden.
    -yksinäisen puun (tai muita huomattavasti korkeamman puun) alla on tunnetusti vaarallista oleskella ns. sivuiskuvaaran takia: puuhun osunut salama ei jatkakaan puuta pitkin maahan vaan hyppää sähköä paremmin johtavaan ihmiseen. Noin 3 metrin etäisyydestä alkaen puusta ihminen on kuitenkin täydellisesti turvassa salamoilta etäisyyteen joka on noin puolet puun korkeudesta. Turva on ihan kohtuullinen vielä puun korkeutta vastaavalla etäisyydellä. Edellä esitettyä ei tule käsittää niin, että metsässä olisi ukkosella vaarallisempaa oleskella kuin avomaastossa. Metsässä on turvallisinta hakeutua matalien puiden seuraan.

    Dostolle>

    En puhu mutua, vaan käytännön kokemuksista.

    Mitensuosittelet toimimista ukonilman ollessa päällä ja henkilön ollessa suurella aukealla? Miten tämän tulee liikkua suojaan?

    Minä korostin sitä, jos haluaa poistua aukealta, ettei pidä loikkia (juosta) pitkin askelin, koska potentiaaliero askelin välille voi kasvaa liian suureksi. Tällöin sen eliminoimiseksi on parempi konttausasennossa poistua. Ei tietenkään pidä ojentaa käsiään pitkälle, jottei pot.ero taas kasva, vaan esim. vaikka kädet vartalossa kiinni 10 cm ’askelin’ siirtyä turvallisempaan paikkaan.
    Näin olen itse tehnyt useasti maalla aukeilla pelloilla, ilmiselvästi olen vieläkin hengissä.
    Asiantuntijoita on tunnetusti moneksi, minä omassasta kokemuksesta yksi.

    KL

    savanni kirjoitti: (23.7.2008 15:43:58)
    Dostolle>

    En puhu mutua, vaan käytännön kokemuksista.

    Mitensuosittelet toimimista ukonilman ollessa päällä ja henkilön ollessa suurella aukealla? Miten tämän tulee liikkua suojaan?

    Minä korostin sitä, jos haluaa poistua aukealta, ettei pidä loikkia (juosta) pitkin askelin, koska potentiaaliero askelin välille voi kasvaa liian suureksi. Tällöin sen eliminoimiseksi on parempi konttausasennossa poistua. Ei tietenkään pidä ojentaa käsiään pitkälle, jottei pot.ero taas kasva, vaan esim. vaikka kädet vartalossa kiinni 10 cm ’askelin’ siirtyä turvallisempaan paikkaan.
    Näin olen itse tehnyt useasti maalla aukeilla pelloilla, ilmiselvästi olen vieläkin hengissä.
    Asiantuntijoita on tunnetusti moneksi, minä omassasta kokemuksesta yksi.

    Heh, minua ei ole koskaan salama iskenyt tai ollut iskemättä osuen viereiseen kaveriin, mutta tunnen monta tupakoitsijaa, jotka eivät ole vielä kuolleet. Väitetään kuitenkin tupakoinnin tappavan…

    savanni kirjoitti: (23.7.2008 15:43:58)
    Dostolle>

    En puhu mutua, vaan käytännön kokemuksista.

    Mitensuosittelet toimimista ukonilman ollessa päällä ja henkilön ollessa suurella aukealla? Miten tämän tulee liikkua suojaan?

    Minä korostin sitä, jos haluaa poistua aukealta, ettei pidä loikkia (juosta) pitkin askelin, koska potentiaaliero askelin välille voi kasvaa liian suureksi. Tällöin sen eliminoimiseksi on parempi konttausasennossa poistua. Ei tietenkään pidä ojentaa käsiään pitkälle, jottei pot.ero taas kasva, vaan esim. vaikka kädet vartalossa kiinni 10 cm ’askelin’ siirtyä turvallisempaan paikkaan.
    Näin olen itse tehnyt useasti maalla aukeilla pelloilla, ilmiselvästi olen vieläkin hengissä.
    Asiantuntijoita on tunnetusti moneksi, minä omassasta kokemuksesta yksi.

    Voi herranjestas. Kun et ole kuollut vielä niin puhut kokemuksesta. Älä nyt kirjottele ihan puutaheinää tänne, joku voi vielä uskoa sinua ja kuolla ihan oikeesti. Luepas tuo minun edellinen viestini vielä ajatuksen kanssa uudelleen.

    KL kirjoitti: (23.7.2008 19:53:48)

    savanni kirjoitti: (23.7.2008 15:43:58)
    Dostolle>

    En puhu mutua, vaan käytännön kokemuksista.

    Mitensuosittelet toimimista ukonilman ollessa päällä ja henkilön ollessa suurella aukealla? Miten tämän tulee liikkua suojaan?

    Minä korostin sitä, jos haluaa poistua aukealta, ettei pidä loikkia (juosta) pitkin askelin, koska potentiaaliero askelin välille voi kasvaa liian suureksi. Tällöin sen eliminoimiseksi on parempi konttausasennossa poistua. Ei tietenkään pidä ojentaa käsiään pitkälle, jottei pot.ero taas kasva, vaan esim. vaikka kädet vartalossa kiinni 10 cm ’askelin’ siirtyä turvallisempaan paikkaan.
    Näin olen itse tehnyt useasti maalla aukeilla pelloilla, ilmiselvästi olen vieläkin hengissä.
    Asiantuntijoita on tunnetusti moneksi, minä omassasta kokemuksesta yksi.

    Heh, minua ei ole koskaan salama iskenyt tai ollut iskemättä osuen viereiseen kaveriin, mutta tunnen monta tupakoitsijaa, jotka eivät ole vielä kuolleet. Väitetään kuitenkin tupakoinnin tappavan…

    Ja jotkut väittää passiivisen tupakoinnin olevan vaarallista mutta ensimmäistäkään kunnon tutkimusta ei ole aiheesta tehty, ainakin jos uskoo Penn&Telleria….

    Pahoitteluni etten ollut päivittänyt osin vanhentuneita tietojani.

    Kysyin ilmatieteen laitoksen tutkimusjohtajalta oikeita menettelytapoja, kun ukkonen yllättää pelaajan avoimella kentällä. Oheisena lyhyesti pääkohdat:

    *Avoimelle kentälle ei kannata jäädä. Välineet voi jättää kentälle.
    *Jos lähellä on metsikköä tai yksittäisiä puita, voi kyykistyä suurehkon puun lähelle n. 10 metrin päähän puusta ja metsikön tapauksessa ei sen reunaan vaan sisälle metsään.
    *Ilman välineitä voi kävellä ripeästi tai juosta suojaan joko metsikköön tai rakennukseen, jos sellainen on lähistöllä. Juoksussa on se etu, että askeljännitteen vaara on pienempi, koska jalat ovat suuren osan aikaa ilmassa. Kontaamista ei suositella, koska siinä askeljännitteen vaara vaan kasvaa ja sydän joutuu myös sille alttiiksi.

    Golf-kentällä yleensä horisontti on avara ja taivaan tapahtumia on helppo seurata. Ukkospilven kehittyminen paikalla (voimakas tummmuminen) kestää parikymmentä minuuttia. Jos on valpas ja tunnistaa tilanteen, varautumisaikaa jää ainakin 15 minuuttia (ukkosen lähestymisnopeus on 50 km/h luokkaa). Varotoimet pitää aloittaa, jos ukkospilven reuna tulee lähelle.
    Mahdollinen on myös tilanne, jossa laaja ukkosalue pääsee lähestymään autereisen ilman suojassa ja vasta jyrinä n. 10 km:n etäisyydeltä antaa varoituksen. Tällöin ilmakin on usein varsin hiostavaa, mikä on yksi merkki ukkosen mahdollisuudesta.

    Tee

    Kannattaa myos muistaa etta grafiitti ja teras ovat melkoisen hyvia johtamaan sahkoa ja yleensa se backswingin kaannekohdassa oleva maila on se korkein piste vaylalla ja viela etta sahko tuppaa purkautumaan lyhyinta reittia pitkin.

    tos

    Tee kirjoitti: (1.8.2008 13:06:50)
    Kannattaa myos muistaa etta grafiitti ja teras ovat melkoisen hyvia johtamaan sahkoa ja yleensa se backswingin kaannekohdassa oleva maila on se korkein piste vaylalla ja viela etta sahko tuppaa purkautumaan lyhyinta reittia pitkin.

    Telkusta tuli joku päivä pitkä ohjelma ukkosen vaikutuksesta. Olivat yliopistossa tutkineet asiaa ja sen mukaan mailojen heiluttaminen ei vaikuta salaman saantiin mitenkään.

    Avoimelta paikalta pitäisi päästä pois mutta ei kuitenkaan lähemmäs kuin 3 m. puista. Toinen tärkeä asia on ukkosenjohdatus. Märät vaatteet johtavat hyvin virran sisäelimien ulkopuolelle. Askeleet pitäisi olla lyhyitä, ettei tule liikaa potentiaalieroa jne. Teräsvartisen mailan raahaaminen maata vasten auttaa myös.

    Montakos ihmistä kuolee vuosittain golfkentällä salamaniskusta?

    KL

    tos kirjoitti: (1.8.2008 17:08:40)

    Montakos ihmistä kuolee vuosittain golfkentällä salamaniskusta?

    Äkkiä googlettamalla löytyi tämmöistä tietoa.

    tos

    KL kirjoitti: (1.8.2008 17:28:12)

    tos kirjoitti: (1.8.2008 17:08:40)

    Montakos ihmistä kuolee vuosittain golfkentällä salamaniskusta?

    Äkkiä googlettamalla löytyi tämmöistä tietoa.

    Tuon artikkelin luvut eivät oikein täsmää sen tv-ohjelman tietoihin. Siinä kun käytiin läpi usean kymmenen kuolleen tilanne (paikka kentällä salaman iskiessä jne.) vuoden aikana.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 51)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #292524 kohteessaSalamoiden seassa pelaaminen

Etusivu Foorumit Säännöt Salamoiden seassa pelaaminen