26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Ranteet svingatessa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Ranteet svingatessa

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 203)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Mites vasemman käden ranne bäkärin huipulla?
    Pitääkö olla suorassa?

    Jos ei ole ja aukenee osumahetkellä tulee lisää potkua?
    Vai pelkkää slaissia?

    Vittu on komeata katseltavaa tuo Tiikerin swingi, ei voi kun ihailla. Eikös tuo Tigerin swingi ole niinkuin tyyliltänsä käsittääkseni slot swing? Itse olen tuollaista tyyliä rangella kokeillut jokusen kerran ja tuntuu, että voimaa ja nopeutta kyllä tulee mutta pallo lähtee aivan armottomalla slaissilla. Joku korjannee mikäli olen täysin hakoteillä.

    Mikä IHmeen slot?

    JuHan kirjoitti: (21.9.2006 12:20:28)
    Golf-swingissä käytetään yleensä molempia käsiä, joten täällä esitetyistä heilurimalleista ei juuri liene apua, vaikka ovatkin mielenkiintoisia.

    Ajattele, että ne ovat yksinkertaistettuja malleja…kämmenet ovat = kädensijan pään nopeus. Helpottaako yhtään ?

    Nimetön

    …kirjoitti:
    ’Mites vasemman käden ranne bäkärin huipulla?
    Pitääkö olla suorassa?
    Jos ei ole ja aukenee osumahetkellä tulee lisää potkua?
    Vai pelkkää slaissia?’

    Molempiin mielestäni oikeaa lähinnä oleva vastaus on, että se vähän riippuu. Mistäkö? Gripistä, svingistä ja siitä mihin suuntaan on kiertynyt eli mitä tarkoittaa aukeneminen.
    Tuleeko slaissia puolestaan riippuu vain siitä, mistä suunnasta lapa palloon osuu ja mihin se jatkaa ja jääkö lapa osuman jälkeen auki, kiertyykö ’neutraalisti’ vai kiertyykö voimakkaasti kiinni.
    Tiger pitää vas ranteen suorana, Hogan piti kupilla Fred Couples pitää kupilla jne

    goldencap kirjoitti: (21.9.2006 16:08:48)
    Vittu on komeata katseltavaa tuo Tiikerin swingi, ei voi kun ihailla. Eikös tuo Tigerin swingi ole niinkuin tyyliltänsä käsittääkseni slot swing? Itse olen tuollaista tyyliä rangella kokeillut jokusen kerran ja tuntuu, että voimaa ja nopeutta kyllä tulee mutta pallo lähtee aivan armottomalla slaissilla. Joku korjannee mikäli olen täysin hakoteillä.

    Ootko varma, että on slaissi vaiko pushfeidi? Jos sä yhtäkkiä alat ’hakemaan voimaa slotista’, yleensä ihmisillä on seurauksena sekä ajoitusvaikeuksia (myöhässä, varsi ei oikene ajoissa) että lavan aukeamista.

    JuHan kirjoitti: (21.9.2006 12:20:28)
    …..Golf-swingissä käytetään yleensä molempia käsiä, joten täällä esitetyistä heilurimalleista ei juuri liene apua, vaikka ovatkin mielenkiintoisia.

    Olen samaa mieltä. Ihmisellä on kaksi kättä ja ne tekevät svingissä aivan eri asioista ja eri aikaan. Sitä paitsi toinen (vasen) on osa heilurijärjestelmää ja toinen (oikea) on heilurijärjestelmän käyttövipu. Siksi niitä pitäisikin tarkastella erillisinä – ja mieluummin dynamiikan kuin kinetiikan työkaluilla.

    Tästä käytiin 12000 kurkkauksen väittely viime talvena ja koska tässä yhteydessä ei viitsi jankata samoja asioita, niin olenkin antanut aiheen olla. Jos joku tietää, miten ne keskustelut saa kaivettua JuHanille iltalukemiseksi, niin tulkaa esille.

    kebax kirjoitti: (21.9.2006 16:45:09)
    Mikä IHmeen slot?

    ’Slot’ on kuvainnollinen asento(paikka), johon käsien ja mailan muodostama paketti putoaa downsvingin alussa. Slotista voi tasapainoisesti lyödä palloon niin kovaa kuin sielu sietää. Pelaajat puhuu usein ettei pääse ’slottiin’ mikä tarkoittaa, että ylävartalo lähtee kiertymään liian aikaisin ja läpilyönti suuntautuu kainaloon, mikä tuntuu paitsi epätasainoiselta läpilyönniltä myös huonolta osumalta (kärjen puolelle).

    Yleensä, jos ’slottiin’ yrittää liian voimakkaasti (esim. korostetulla jalkojen sivuliikkeellä tai käsien pakonomaisella alasvedolla), mennäänkin ’ohi’, eli maila ei ehdikään osumaan mennessä oikenemaan ja lapa jää auki – siis tulee oikealle lähteviä lyöntejä.

    No, tämän jälkimmäisen yrityksen voi korjata uudella kompensaatiolla esim. auttamalla ’vapautusta’ krossaamalla, tehostamalla releasea pysäyttämällä jalat, pitämällä oikean kantapää pidempään maassa, pysäyttämällä kädet, jne. 100 muuta tapaa. Seurauksena on se, että tiukassa paikassa jompikumpi näistä kompensaatioista jääkin tulematta, ja sitten svingiä haetaan kavereilta, prolta, vaimolta jne. – mutta miksi ei kukaan Ben Hoganilta.

    fukke diise saisse kirjoitti: (21.9.2006 17:50:32)

    kebax kirjoitti: (21.9.2006 16:45:09)
    Mikä IHmeen slot?

    ’Slot’ on kuvainnollinen asento(paikka), johon käsien ja mailan muodostama paketti putoaa downsvingin alussa. Slotista voi tasapainoisesti lyödä palloon niin kovaa kuin sielu sietää. …

    Vaikkakin yleensäottaen kaikki svengaamiseen liittyvä on minulle puhasta hepreaa niin tämä kuullostaa hämärästi tutulta. Fiilis jonka tajuaa lyönnin jälkeen paltiarallaa joka 10^3 suorituksen jälkeen. Kuis tälläsen joku voi valita rangesession aikana? Ja miksi vaIHtais siitä pois?

    januz kirjoitti: (21.9.2006 19:11:38)

    kebax kirjoitti: (21.9.2006 16:45:09)
    Mikä IHmeen slot?

    Slotti: http://www.golfdigest.com/instruction/index.ssf?/instruction/gd200609mcleanslotswing.html
    [/URL]

    Hit the coin right into the slot and select something that is really hot…joku biisi…lyö raha automaatin reikään ja valitse joku kuuma biisi…

    Lee Trevino tuo pallolle mailaa jopa vain 30 asteen kulmassa ja bäkärille 85 ?

    Kiitos rohkaisevasta vastauksesta…siis ranteet saa olla kupilla.

    Itsellä on ollut ja taas tulee olemaan.
    Eilen vedin kierroksen ilman kuppia. Pikku duffeja tuli todella paljon ja viimeinen potku jäi puuttumaan. Ilman kuppia pitää lyödä kropalla / swingata lujempaa jotta pallo lähtee riittävän vauhdikkaasti.
    Mutta se oppi tuli että chipit ja pitchit on jatkossa ilman kuppia niin ei ole ajoituksen kanssa niin tarkaa ja silti suunta säilyy.
    Rivelino on sitten kysymysmerkki mutta se pelitä muutenkaan kuin haluaisi.
    Tota slotti asiaa pitää hieman testailla niin eiköhän se siitä. Ja jos ei niin sitten kantaosumia vaan niin pysyy väylällä.

    Itse myös aloitin tänäkesänä. Tärkeintä asiassa on mielestäni että svingi tuntuu itsestään
    luonnolliselta,(siis omatuntemus) ei pakoitettua ranteiden lukitsemista. gripin vaihto vaikuttaa asiaan paljon. Itse olen kokeillut, löysää grippiä,tiukkaa, ranteiden ’lukitsemista’ koko svingin ajan, vain ennen palloon osumaa, nopeaa taakse vetoa, hidasta. itse asiassa olen tänä kesänä lyönyt harjoitus aloituksia raudoilla noin 7000lyöntiä, enkä pysty sanomaa TODELLAKAAN mtä svingin missäkin vaiheessa tapahtuu. Jos joku pystyy sen sinulle kertomaan alle 1sekunnin tapahtumasta, ilman videointia niin paskaa puhuu. Mitä enemmä yrität ja mitä enemmän ranteita ajattelet,kun astut pallolle niin sitä varmemmin on lyönti tuomittu epäonnistumaan jo silloin. Helppo sanoa ’älä ajattele koko hommaa, mene ja lyö’. Mutta yritä,jos pallollasi on oikea suunta,ja osoite miksi murehtia ranteita. Lyö rennosti älä yritä. Itse käytä ranteita esim: lobilla, ja muillakin raudoilla, mutta vain lähi lyönneissä,(alle 50m).
    En ole tarkemmin täällä aiheestasi lukenut, miksi ranteet vaivaa,puuttuuko pituutta osumatarkkuus hukassa vai mikä. Vinkki harjoittele,lyö,lyö,lyö,lyö lisää,paljon. Mutta tosissasi,huomaat jossain vaiheessa että ’ahaa nyt mä hokasin’ se on noin.’ Ei asiantuntia’…

    Lopultakin selvisi miksi mun tasoitus ei koskaan ole mennyt alle 6. Kun ei ole tullut analysoitua tuota ranteitten asentoa koskaan niiden yli kolmenkymmen vuoden aikana jotka olen pienen, valkoisen pallon perassa kulkenut. Itse luulin aina. etta syyna oli harjoitusajan puute silloin kun oli kykya ja nyt kyvyn puute, kun harjoitusaikaa on enemman kuin harjoitusintoa. Ei olis pitanyt uskoa Lee Trevinon sanoja ’Paralysis by analysis’.

    Nimetön

    …kirjoitti mm. : ’Ei olis pitanyt uskoa Lee Trevinon sanoja ’Paralysis by analysis’.’
    Mun mielestä Trevino ei siinä about satasivuisessa kirjassaan, jossa hän yksityiskohtaisesti esitteli svinginsä, lausunut noita sanojaan. Ehkä hän ’halvaantui’ vasta tuon kirjan julkaisemisen jälkeen? 😀

    Nimetön

    Trevino teki muuten mittavan uran opettavana proona, ettei hän siinäkään mielessä aivan analyysivapaa luonnonlapsi ollut! 🙂

    Nimetön

    Ranteet. Ehkä ei pitäisi kysyä, mitä ranteet tekevät, vaan mitä ranteissa tapahtuu. Viittaan jälleen aiempiin kommenteihini tässä ketjussa. Ranteet eivät oikeastaan tee juuri mitään. Ranteet reagoivat käsivarsien ja mailan liikkeisiin ilman puristuksia, ilman pidättelyjä. Oleellista on, että ne eivät estä halutun loppuasennon saavuttamista ja rannekulman muodostumista ja että lavan asento olisi mielellään ’square’ eikä kiertynyt kiinni tai auki loppuasennossa. ’Slot’ sitaatissa esiin tullut mailan ’putoaminen’ tuohon n. 45 asteen ’lähestymiskulmaan’ on sitä helpompi ja toistettavampi, mitä klassisempi tuo bägärin plane on. Oikean kyynärpään lento lisää myös kuvioon vaikeusastetta . Senhän pitäisi palata kontaktiin kropan kanssa ’slot’ radalla. Mitä kauempaa se joutuu seikkailemaan, sitä suurempi riski on ajoituksen hajoamisesta.
    Downsvingissä tuupparin vaikeus on siinä, että tajuaa kuinka myöhään varsinainen palloon suuntautuva lyönti oikeastaan alkaa. Toinen vaikeus on yhdistää rannekulman aukeaminen (’virveliliike’) kyynärvarsien kiertymiseen (jota ohjaa tai joka ohjaa lantion kiertoa). osumahetken rannevippaukset ja kauhomiset ovat huonon liikeradan ja ohjailun tunnusmerkkejä.

    Spurs81 Sori: Tulin tossa antamaan oman mielipiteeni ranteista,mutta täällä vaan on vaan teoreetikoita, samoja juttuja saa lukea joka kirjasta. jokainen tietää: pallo kiertää oikealle(nimi joku…) Myös jokainen tietää kentällä, mikä on mikäkin MUTTA kukaan ei ole vielä näyttänyt minulle miten pallo lyödään näin,,, huki slassi,,,, jne. Jos minua näpäytettiin sormille niin: MINKÄÄNLAINEN pro tai muu ei pysty tunnin takana seisomisen ja opetuksen ja sadan pallon jälkeen, saamaan sinun ranteita eikä kenenkää ns: lihasmuistiin. Tarkoitan sanoa että perus oppi prol:ta ja sitten harjoitusta PALJON harjoitusta. jos joltain meni vuodet hukkaan niin mitäpä siitä. Häyhältä (Simo) kysyttiin samaa vastaus oli ’ampumalla ja ampumalla vielä lisää’.

    Nimetön

    Hienoa saada tähänkin ketjuun elävää dialogia. se, jos mikään, on oppimisen perusta!

    fukke diise saisse kirjoitti: (18.9.2006 20:26:44)
    Tästä ranteiden oikaisusta tuli mieleen, kun Ernie Els piti klinikkaa viime vuonna Memorial Tournamentin yhteydessä, hän esitteli yllätyksekseni saman keksinnön kuin Faldo aikanaan (siis ranteet auki puolessa välissä downsvingiä). No EE on kyllä niin huipulla, että on varaa pari kuukautta harjoitella ihan väärinkin, mutta jos meno jatkuu samaan tapaan, niin majorit on voitettu.

    Teemu Tyry Golfpisteen artikkelissa: (3.10.2006 00:00:00)
    Minulla on ollut vaikeuksia mailan liian aikaisessa vapauttamisessa ranteilla. Nyt se toimi ja mikäli puttipelini olisi ollut hieman parempaa mahdollisuudet olisivat olleet tuloslistalla korkeammalle, Els kirjoittaa nettisivuillaan

    Näköjään on Ernie itsekin hiffanut, mistä kiikasti. Toivotaan come backiä.

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (21.9.2006 17:50:32)

    No, tämän jälkimmäisen yrityksen voi korjata uudella kompensaatiolla esim. auttamalla ’vapautusta’ krossaamalla, tehostamalla releasea pysäyttämällä jalat, pitämällä oikean kantapää pidempään maassa, pysäyttämällä kädet, jne. 100 muuta tapaa. Seurauksena on se, että tiukassa paikassa jompikumpi näistä kompensaatioista jääkin tulematta, ja sitten svingiä haetaan kavereilta, prolta, vaimolta jne. – mutta miksi ei kukaan Ben Hoganilta.

    Ehkä siksi, että Hoganilla oli liian monta kompensaatiota ja salaisuutta svingissään?

    Bosco kirjoitti: (6.10.2006 22:07:32)

    fukke diise saisse kirjoitti: (21.9.2006 17:50:32)

    No, tämän jälkimmäisen yrityksen voi korjata uudella kompensaatiolla esim. auttamalla ’vapautusta’ krossaamalla, tehostamalla releasea pysäyttämällä jalat, pitämällä oikean kantapää pidempään maassa, pysäyttämällä kädet, jne. 100 muuta tapaa. Seurauksena on se, että tiukassa paikassa jompikumpi näistä kompensaatioista jääkin tulematta, ja sitten svingiä haetaan kavereilta, prolta, vaimolta jne. – mutta miksi ei kukaan Ben Hoganilta.

    Ehkä siksi, että Hoganilla oli liian monta kompensaatiota ja salaisuutta svingissään?

    Benillä oli vähemmän kompensaatioita kuin kenelläkään muulla koskaan, ja salaisuuksiakin vain yksi.

    Toiseksi vähiten on George Knudsonilla, sitten Moe Normannilla. Näihin kolmeen verrattuna Tiikerikin on vain ’another flippy-wristed kid’.

    ts

    fukke diise saisse kirjoitti: (6.10.2006 22:16:20)

    Bosco kirjoitti: (6.10.2006 22:07:32)

    fukke diise saisse kirjoitti: (21.9.2006 17:50:32)

    No, tämän jälkimmäisen yrityksen voi korjata uudella kompensaatiolla esim. auttamalla ’vapautusta’ krossaamalla, tehostamalla releasea pysäyttämällä jalat, pitämällä oikean kantapää pidempään maassa, pysäyttämällä kädet, jne. 100 muuta tapaa. Seurauksena on se, että tiukassa paikassa jompikumpi näistä kompensaatioista jääkin tulematta, ja sitten svingiä haetaan kavereilta, prolta, vaimolta jne. – mutta miksi ei kukaan Ben Hoganilta.

    Ehkä siksi, että Hoganilla oli liian monta kompensaatiota ja salaisuutta svingissään?

    Benillä oli vähemmän kompensaatioita kuin kenelläkään muulla koskaan, ja salaisuuksiakin vain yksi.

    Toiseksi vähiten on George Knudsonilla, sitten Moe Normannilla. Näihin kolmeen verrattuna Tiikerikin on vain ’another flippy-wristed kid’.

    Muuten samaa mieltä, mutta Knudsonin ja Hoganin järjestyksestä en oo IHan varma.

    Nii.. se Hoganin salaisuus #1… onkohan sitä oikeesti selvitetty vieläkään. Oisko voinu liittyä omaan oppimiseen…

    fukke diise saisse kirjoitti: (6.10.2006 22:16:20)
    Benillä oli vähemmän kompensaatioita kuin kenelläkään muulla koskaan, ja salaisuuksiakin vain yksi.

    Toiseksi vähiten on George Knudsonilla, sitten Moe Normannilla. Näihin kolmeen verrattuna Tiikerikin on vain ’another flippy-wristed kid’.

    Nyt kyllä tippa vierähtää silmäkulmaan tästä kommentista. Jos vielä Faldo olisi saatu mukaan niin täydellinen olisi tämä. Best swings ever…

    Nimetön

    fukke diise saisse kirjoitti: (6.10.2006 22:16:20)

    Benillä oli vähemmän kompensaatioita kuin kenelläkään muulla koskaan, ja salaisuuksiakin vain yksi.

    Toiseksi vähiten on George Knudsonilla, sitten Moe Normannilla. Näihin kolmeen verrattuna Tiikerikin on vain ’another flippy-wristed kid’.

    Yksikin salaisuus voi olla liikaa kopiointihommissa. Sitäpaitsi niitä on esitetty olleen ainakin kaksi, ellei useampia:-)
    Vähiten voi olla kuinka monta tahansa. Hogan itse on kertonut saaneensa ratkaisevaa apua svingiongelmiinsa pelaajakolleegaltaan hänen taisteltuaan armottoman uraauhkaavan huukkiongelmansa kanssa jossain vaiheessa. Sekin oli kompensaatio.
    En edes vihjaa Hoganin svingin olevan kehno. Eiköhän hänen kirjoituksistaan ammenna jatkuvasti koko joukko.

Esillä 25 viestiä, 176 - 200 (kaikkiaan 203)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #248566 kohteessaRanteet svingatessa

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu Ranteet svingatessa