26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

R7 mailanpäännopeus vs draivisi

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu R7 mailanpäännopeus vs draivisi

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Ihmettelen kun tuntuu että omat nopeudet jotenkin epäsynkassa.

    R7 trackmanissa kulkee ihan hyvin 88-89mph, ja aivan kiskomalla pääsee 91-92.

    Jos otan R5 tai R4 niin vauhti ei lisäänny juurikaan, ehkä 2 mph. Draivi on aikalailla sen 104 ja kiskomalla taas 106-107.

    Jos R7 on mittapuuna niin draivin pitäisi nousta yli 110mph, eikö? Onko sitä vaan niin heikko että kun mailaan tulee vähän pituutta ja painoa niin ei enää irtoa? Vai onko tuo ihan normaalia? Händäri pyörii 3-4 välissä mutta aikamoisen vaihtelevaa toi lyöminen on…

    PG

    R7: 80, Dr: 98. R4:llä vauhdit n. 86, mutta myös hajonta vauhdin ja muiden parametrien osalta alkaa kasvaa.

    Melkein aina pitkien mailojen suhteellisesti huonompaan vauhtiin on syynä huono ranteiden release ja se ettei pysy lyönnissä pallon takana + puutteellinen lantion kääntyminen. Etsikääpä kuva vaikka Tommy Fleetwoodista pitkän raudan tai puumailan osumahetkellä & hieman sen jälkeen ja huomioikaa kuinka ollaan pallon takana ja kädet vapautuneena suoriksi lyönnin suuntaan tai hiukan siitä oikealle. Se miten tähän päästään onkin sitten toinen juttu. Mutta ongelma on varsin yleinen matalillakin händäreillä.

    PG

    Jos R7 on mittapuuna niin draivin pitäisi nousta yli 110mph, eikö?

    Kyllä, edellyttäen että lyöt testeissä ’normaalisti’ eli käyttämällä draiverilyönneissä selvästi enemmän voimaa kuin R7-lyönneissä.

    R7 trackmanissa kulkee ihan hyvin 88-89mph, ja aivan kiskomalla pääsee 91-92.

    Draivi on aikalailla sen 104 ja kiskomalla taas 106-107.

    Jos ”kiskomalla” tarkoitat maksimivoiman käyttöä (=maksimaalista mailanpäähän kohdistuvaa voimantuottoa), niin 88-89 mph R7:lla tarkoittaa 93-94% ja 104 mph draiverilla 95-96% maksimivoimasta. Draiverille 95-96% lienee aika normaali, mutta R7:lle 93-94% tuntuu melko isolta. Sitä se ei tietenkään ole, jos sillä tavalla saat vähintään yhtä tarkkoja lyöntejä kuin rauhallisemmalla mailanpään nopeudella pitemmällä raudalla lyödessäsi. (Vai onko ehkä niin, että itse pelissä käytät R7:lla vähemmän voimaa kuin Trackman-testeissä?)

    https://blog.trackmangolf.com/trackman-average-tour-stats/

    PGA tourilla mailanpään nopeus R7:lla on siis ollut keskimäärin 90 mph ja draiverilla 113 mph. Ero peräti 23 mph. (Taoanilla vain 15-16 mph).

    Jos ammattilaisten R7-lyönneissä voimaa olisi käytetty keskimäärin 80% (en tiedä mikä se on ollut), niin mailanpään nopeus maksimivoimalla tuotettuna olisi ollut 101 mph ja ero draiveriin verrattuna enää vain 12 mph. (Ja jos keskimääräinen arvo 113 mph olisi tullut draiverilla 95-96%:n voimalla, niin maksimivoimalla se olisi ollut 115-116 mph. R7:n ja draiverin mailanpäiden nopeusero max.voimia käyttäen olisi siis 14-15 mph eli ~ sama mikä Taoanin lyönneissä on ollut).

    Tai jos vähennät R7:lla voimantuoton 80%:iin maksimista, niin mailanpään nopeus alenee arvosta 92 mph arvoon 82 mph. Tällöin ero draiveriin nähden on ~ sama mikä PGA-tourin pelaajilla on keskimäärin. (Tämä pelkkänä toteamisena, ei vinkkinä eikä ehdotuksena voimankäytön muuttamiseen).

    Ilman pelaajan tekemiä virheitäkin asia on siis aika monitahoinen, mikä jo aiemman linkkini pohdinnoistakin tulee esiin. (MP-33:n esille ottamaa ongelmaa en tuossa käsitellyt).

    P.S. Tarkoittamassani voimankäytössä kyse on siitä keskimääräisestä voimasta, jonka pelaaja tuottaa mailanpään nopeuden lisäämiseen (=kiihdyttämiseen) downswingin aikana. Laskelmani perustuvat siihen, että kyseisen voiman tekemä työ on yhtä suuri kuin mailanpään liike-energia osumahetkellä (Fs = ½ mv^2, jossa F = keskimääräinen tangentiaalinen voima, s = mailanpään kulkema matka downswingin aikana, m = mailanpään massa, v = mailanpään nopeus osumahetkellä). Jos F =100 N, s = 2,0 m ja m = 0,25 kg, niin v = 40,0 m/s eli 89,5 mph. Jos keskimääräinen voima on 80% edellisestä (F = 80 N) ja m ja s samat kuin edellä, niin v = 80,0 mph.

    Joku Sasho oli tutkinut että i7 nopeus kertaa 1,18 on keskimäärin draivin nopeus. Eli i7 90mph olisi noin 106mph draiverilla. Olisin itsekin kuvitellut että PGAn 90mph i7 = 113mph draiverilla eli kerroin olisi paljon isompi. Mutta tässä tullaan varmaan noihin PGn mainitsemiin prosentteihin voimankäytössä jne. Taoanin lukemat näyttäisivät siis olevan kuitenkin aika hyvin linjassa. Raudoillahan nopeuden pitäisi kasvaa se 2mph per maila. Ja tämähän ei monella harrastelijalla enää toteudu kun ollaan i5…i3 kädessä vs esim. pw.

    Kiitokset hei vastauksista, näistä oli hyötyä!!
    Kyllähän se näin on että nyt olen innostunut talven punttitreenin jälkeen mittaamaan noita maksiminopeuksia esim R7lla, mikä ei ole oikein hyvä vertailukohta. Kentällä panostaa enemmän tarkkuuteen. Ja PGA tilastoissa on varmasti sama ilmiö, että keskiarvo R7 muodostuu maltillisemmalla voiman käytöllä kun Draiverilla annetaan palaa enemmän (vaikka sekään ei tietty edusta maksimivoimaa).

    Ja oli myös tuttuja haasteita mitä mainittu tekniikasta. Sitä pitää vaan parantaa, jotta nopeus välittyy paremmin pidempiin mailoihin. Ja voiman ja räjähtävyyden parantaminen jatkuu edelleen. Hyvää alkavaa kautta!

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1358861 kohteessaR7 mailanpäännopeus vs draivisi

Etusivu Foorumit Kilpagolf & harjoittelu R7 mailanpäännopeus vs draivisi