16.4.–23.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[9][10]
KilpailuaSuomalaista

puttilinjalla käveleminen

Etusivu Foorumit Säännöt puttilinjalla käveleminen

Esillä 11 viestiä, 76 - 86 (kaikkiaan 86)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts

    gloffare
    Minulle tällaiset aimpointit ovat varsinkin golf’in pelaamisen osalta varsin outoja laitteita. Varmaankin erittäin tarpeellisia. Kuten kaikki muutkin uuden teknologian tuotteet.

    Ilmeisen vieras juu 🙂

    AImPoint ei ole mikään laite, vaan tapa lukea griinejä

    ts

    gloffare
    Minulle tällaiset aimpointit ovat varsinkin golf’in pelaamisen osalta varsin outoja laitteita. Varmaankin erittäin tarpeellisia. Kuten kaikki muutkin uuden teknologian tuotteet.

    Ilmeisen vieras juu 🙂

    AImPoint ei ole mikään laite, vaan tapa lukea griinejä.

    Vierasta tuntuu olevan muille kuin itsellekin. Olen käytännössä huomannut sellaisen seikan että ainakin yhtä kenttää pääosin pelaavat hyötyisivät aimpointista parhaiten poikittain, heidän puttinsa karkaavat aina enemmän pituus kuin leveys suunnassa.

    ts

    toverit
    Vierasta tuntuu olevan muille kuin itsellekin. Olen käytännössä huomannut sellaisen seikan että ainakin yhtä kenttää pääosin pelaavat hyötyisivät aimpointista parhaiten poikittain, heidän puttinsa karkaavat aina enemmän pituus kuin leveys suunnassa.

    Ainahan se noin on kaikilla, mutta jos haluaa saada jotain kuppiinkin niin kyllä sen linjan pitää olla just eikä melkein, mitta saa vähän heittääki, kunhan ei väärään suuntaan. Nääs kun se metrin pitkä kyllä vielä uppoaa, mutta sentin vino ei 😉

    No onhan se Just noin. Mutta tuupparit erikseen, onhan se Kiva rokottaa kavereita välillä mutta olen säännöllisesti nähnyt ihmeellistä sulamista muutaman metrin putista ja Tämä mielestäni korostuu kun he pelaavat Vieraalla kentällä, ja pummi on pahempi pituudessa nimenomaan.

    -KL-

    Hippo, ajattelapas asiaa näin: yrittääkö pelaaja aidosti välttää astumista puttilinjalleen vai yrittääkö hän tehdä mittauksiaan mahdollisimman lähellä tulevaa puttauslinjaa? Toisin sanoen, astuuko hän tahallaan (liian) lähelle puttauslinjaansa?

    Tätä Andy ja John yrittävät nähdäkseni valottaa tuossa videossa ja samaa asiaa löytyy muualtakin.

    Kyllä minä, jos tuomarina tuonlaisen tilanteen näkisin, lähtökohtaisesti olettaisin että pelaaja ei tarkoituksellisesti astu puttilinjalle, eli tosiaan aidosti koittaa sitä välttää. Mutta tämän casen suuri vaikeus minulle tällä hetkellä on, en oikein osaa määritellä mihin osaan sanan tarkoituksellinen haluan kohdistaa. Jos kohdistan sen puttilinjalle astumiseen, silloin homma on minulle selvää; en usko että 98 % pelaajista sitä tekee, mutta jos taas linjan lähellä tai linjalla ollaan tarkoituksellisesti sen takia että halutaan mitata kallistusta, silloin ollaan jo harmaan alueen tummemmalla puolella. Tässä tapauksessahan linjalle astuminen ehdottomasti on tarkoituksellista, mutta kummalla tavalla tuon tarkoituksellisuuden sitten haluaa tulkita, se on minulle vielä vähän epäselvää.

    Tällä hetkellä olen silä kannalla että näillä faktoilla mitä tässä keskustelussa on esitetty, en lähtisi tilanteesta rankkuja jakelemaan. Mutta minä olen lempeä mies, ehkä sen takia tuomariksi sopimaton 😉

    -toverit-

    Vierasta tuntuu olevan muille kuin itsellekin. Olen käytännössä huomannut sellaisen seikan että ainakin yhtä kenttää pääosin pelaavat hyötyisivät aimpointista parhaiten poikittain, heidän puttinsa karkaavat aina enemmän pituus kuin leveys suunnassa.

    Hienoa että koitat osallistua keskusteluun asiallisesti, mutta kerrakin kun täällä keskustelu on aiheessa ja asiallista, minusta se on niin mielenkiintoista, että pliiiiis, älä nyt yritä sotkea off topicilla kejua ihan muuhun suuntaan, kun asian käsittely vielä on aktiivista.

    KL

    Hippo: tuolla videolla Andy ja John haluavat korostaa pelaajan vastuuta puttauslinjalle astumisen suhteen. Jos ja kun pelaajan tarkoitus on astua mahdollisimman lähelle puttauslinjaa, hänen vastuunsa korostuu. Jos hän tuossa tilanteessa astuu ko. linjalle, hänen käy kuin Anna N:n, riski kostautuu.

    Suosittelen hieman googlaamaan tätä asiaa, tulet löytämään aika hyviä kannanottoja, jotka saattavat laajentaa näkökulmaasi.

    Saako edelliseltä ryhmältä jääneen putoamisjäljen korjata omalta puttilinjaltaan, tietenkin voi väittää että se on oma mutta siinähän huijaa vain itseään?

    Pääsääntöisesti niissä ryhmissä joissa olen pelannut pelataan niin että lyö ketä on valmiina ja turhaa merkkailua vältetään ja useimmiten sallitaan puttilinjalle astuminen. Toki pääsääntöisesti varsinkin lyhyissä puteissa on hyvä opetella puttaamaan niin että ei astu, välttyy turhalta harmilta jos jollain on liian pieni pipo.

    En tiedä, johtuuko kotikenttäni greeneistä mutta näiden viiden vuoden aikana jotka olen pelannut, olen vain kerran havainnut että puttilinjalle astumisesta olisi haittaa. Tuolloin oli ollut pidempi sade jakso ja kengänjäljet painuivat selvästi greeniin. Mikäli joku yrittää parantaa puttilinjaa niin kyllä sen huomaa, puttilinjalla on tuolloin joku sellainen jälki jonka kaikki näkevät.

    KL

    Saako edelliseltä ryhmältä jääneen putoamisjäljen korjata omalta puttilinjaltaan, tietenkin voi väittää että se on oma mutta siinähän huijaa vain itseään?

    Minkä tahansa pallon alastulojäljen saa korjata viheriöltä milloin tahansa (paitsi jos jonkun pallo on liikkeessä ja korjaaminen voi vaikuttaa pallon liikkeeseen). Vaikka tämä on perin selvästi kerrottu säännössä 16-1c, hämmästyttävän sitkeässä tuntuu elävän harhaluulo kaikenlaisista mystisistä rajoituksista.

    KL

    En tiedä, johtuuko kotikenttäni greeneistä mutta näiden viiden vuoden aikana jotka olen pelannut, olen vain kerran havainnut että puttilinjalle astumisesta olisi haittaa. Tuolloin oli ollut pidempi sade jakso ja kengänjäljet painuivat selvästi greeniin. Mikäli joku yrittää parantaa puttilinjaa niin kyllä sen huomaa, puttilinjalla on tuolloin joku sellainen jälki jonka kaikki näkevät.

    Tähän asiaan kommentoiminen unohtui minulta jo jokin aikaa sitten, mutta teen sen nyt.

    Tämän päivän golfkenkien pohjat ovat kaikkea muuta kuin soveltuvat viheriön pinnan tasoittamiseen, mutta teräspiikkien aikakaudella tilanne oli aivan toinen. Kengän painallus ei suinkaan aiheuttanut kymmentä ruusukkeen kuvaa viheriön pintaan, vaan kengän piikit painuivat viheriön pinnan sisään ja pintaa vasten asettui kentän tuiki tasainen pinta, joka siis oli omiaan tasoittamaan epätasaisuuksia.

    Kengän rakenne ei kuitenkaan golfin sääntöjen historian valossa ole se syy miksei sen paremmin omalle kuin toisenkaan puttauslinjalle tule astua, ne syyt ovat syvemmällä lajin luonteessa, mikä on jo tullut tässä ketjussa aiemmin kuvattua.

Esillä 11 viestiä, 76 - 86 (kaikkiaan 86)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #1064491 kohteessaputtilinjalla käveleminen

Etusivu Foorumit Säännöt puttilinjalla käveleminen