26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

Puttaaminen hanska kädessä

Etusivu Foorumit Yleistä Puttaaminen hanska kädessä

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 48)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • Kuinka paljon puttaustuntumaa parantaa hanska? Miksi maailman nykyhuiput puttaavat ilman hanskaa? Paljonko Ilosen valittama puttiongelma voisi mennä huonommaksi ilman hanskaa?

    Minun mielestäni puttaustuntuma ei voi hanskikas kädessä pelaamalla parantua. Nyt pitää toki todeta kokemusta mulla ei tietenkään siitä ole. Enkä kokeile.

    Mikko Ilonen on kuulemma itse sanonut, että ilman hanskaa puttaaminen on kuin puttaisi perse paljaana. Onko tämä kokemukseen perustuvaa tietoa, mene, tiedä?

    Tuntuma on henkilökohtainen asia. Faktoja tämän asian tiimoilta en tunne.
    Ainakin suurin osa omista pelikavereistani puttaa hanska kädessä.

    Sen tiedän kuitenkin että jos jokainen tuuppari alkaa sen hanskan kanssa vielä hämmentämään venyvät kierrosajat entisestään. Meillä kun ei ole niitä mailapoikia huolehtimassa muista kamppeista sillä aikaa.

    Jeremy Irons kirjoitti: (27.4.2013 13:04:39)

    Sen tiedän kuitenkin että jos jokainen tuuppari alkaa sen hanskan kanssa vielä hämmentämään venyvät kierrosajat entisestään. Meillä kun ei ole niitä mailapoikia huolehtimassa muista kamppeista sillä aikaa.

    Ei sen hanskan pukemiseen tai riisumiseen tarvita pukuhuoneessa käyntiä, se käy kätevästi samaan aikaan kentällä käveltäessä ihan ulkoilmassa, extra-aikaa kuluu luultavasti n. 0,3 s./kerta.

    Jeremy Irons kirjoitti: (27.4.2013 13:04:39)
    Tuntuma on henkilökohtainen asia. Faktoja tämän asian tiimoilta en tunne.
    Ainakin suurin osa omista pelikavereistani puttaa hanska kädessä.

    Sen tiedän kuitenkin että jos jokainen tuuppari alkaa sen hanskan kanssa vielä hämmentämään venyvät kierrosajat entisestään. Meillä kun ei ole niitä mailapoikia huolehtimassa muista kamppeista sillä aikaa.

    Suurin osa omista pelikavereistani puttaa ilman hanskaa. Huomattavasti enemmän aikaa säästyy, jos jokainen tuuppari jättää muutaman lyönnin lyömättä.

    Mielestäni ilman hanskaa tuntuma on parempi, mutta tottumus vaikuttaa paljon enemmän. Monen vuoden jälkeenkään en tiedä kumpi olis pienempi vaiva, vetää talvella kellarin puttimatolle mennessä aina hanska käteen vai kesällä greenille mennessä hanska pois. Mutta sen tiedän, että kesällä ja talvella pitää putata samalla tavalla.

    Mihin sitä hanskaa golfissa tarvitaan?

    Maalaistollo kirjoitti: (27.4.2013 15:26:21)
    Mihin sitä hanskaa golfissa tarvitaan?

    No sitä voi vetää vaikka käteen.

    Maalaistollo kirjoitti: (27.4.2013 15:26:21)
    Mihin sitä hanskaa golfissa tarvitaan?

    Tarvitsin hansikasta muistini mukaan viimeksi kauden 2007 alussa. Tuolloin vielä kiersin kenttää n. 150 kertaa kaudessa. Jostain syystä alkukaudesta sain kauhiat rakkulat käteen ja muuta konstia en keksinny kuin laittaa hanska käteen avauksissa ja muissa matkantaittolyönneissä. Käpälät paranivat aikas vikkelään silläkurin ja hansikas joutikin bägin pohjalle kunnes kaivoin sen Pickala Maratoonin starttiin viime tingassa puuskuttavalle der Henkkulille.

    Johtaja XXL kirjoitti: (27.4.2013 12:25:15)
    Mikko Ilonen on kuulemma itse sanonut, että ilman hanskaa puttaaminen on kuin puttaisi perse paljaana. Onko tämä kokemukseen perustuvaa tietoa, mene, tiedä?

    Hanska kädessä puttaaminen on kuin vetaisisi kaksi varmuusvälinettä päällekäin ja söisi kolmannen varmuuden maksimoimiseksi.

    JuKo kirjoitti: (27.4.2013 13:28:00) Ei sen hanskan pukemiseen tai riisumiseen tarvita pukuhuoneessa käyntiä, se käy kätevästi samaan aikaan kentällä käveltäessä ihan ulkoilmassa, extra-aikaa kuluu luultavasti n. 0,3 s./kerta.

    Näin on jos on; valitettavan usein kuitenkin näkee, että hanskaa aletaan kaivelemaan perstaskusta vasta omalla lyöntivuorolla teeboxissa. Menepä tuosta huomauttamaan, vieraalle pelikaverille tai tutummallekaan, kun kuuluu kuulemma keskittymisrutiineihin.

    Kyllä omalla kohdalla hanska vie tuntumaa, mutta eipä tuo ero niin suuri ole. Ohi menee hanskalla ja ilman.
    Mä otan hanskan yleensä pois lähinnä siitä syystä, että edes hetken voisi käsi ja hanska kuivua kesähelteillä hiestä.

    Jos lihan ja mailan väliin laittaa jotain ylimääräistä suojaa niin tuntuma vähenee. Kyllä näin on.

    Johtaja XXL kirjoitti: (27.4.2013 12:25:15)
    Mikko Ilonen on kuulemma itse sanonut, että ilman hanskaa puttaaminen on kuin puttaisi perse paljaana. Onko tämä kokemukseen perustuvaa tietoa, mene, tiedä?

    Alkoi tämä asia kiinnostamaan niin paljon että pitihän sitä kokeilla tuossa olkkarin matolla.
    Pikku vinkiksi muille mahdollisille testaajille: Kannattaa pistää ensin verhot kiinni.

    Ei mennyt kuin puoli tuntia kun oli kissalan pojat oven takana. Naapurit vastapäätä olivat tehneet valituksen golfin arvolle sopimattomasta käytöksestä. Minä nolona ja punaisena lupasin pitää housut jatkossa jalassa.
    Vielä nolommaksi homma kääntyi kun poliisit sanoivat että ei naapuri ollut puhunut mitään housuista, sanoi vaan ettei tuollaista grippiä katso sikakaan vinkumatta.

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (27.4.2013 20:52:59)

    Jos lihan ja mailan väliin laittaa jotain ylimääräistä suojaa niin tuntuma vähenee. Kyllä näin on.

    Veikkaan, etta yli 90% taallakin kirjoittavista pelaa puttereilla, joita ei ole fitattu heille, joten taitaa olla yksi lysti onko siina sitten hanska valissa tahi ei.

    Itse en kylla pystyisi puttamaan hanskalla, joten jatan (sen) vetamatta kateen…

    Mä en kyllä ymmärrä onko sillä hanskalla muuta merkitystä kuin joku tapa tai psykologinen, miten se hanska voi vaikuttaa sinne mistä putterin liike tulee, ei se hanska sitä käännä mihinkään eikä vaikuta liikeen suuruuteen tai kiihtyvyyteen? Vielä vähemmän valittuun linjaan.

    Kysymys on toistettavuudesta.
    Putterin kädensijan on asetuttava kämmenpohjaan aina samalla tavalla. Mitä tarkemmin aina samalla tavalla sen parempi. Pienetkin erot asennossa (lue asteen kymmenykset ja sadasosat) tarkoittavat ohilyöntejä vaikka olohuoneen matolla tai greenillä vaikka linja olisi luettukin oikein.
    Ensin on opeteltava tarkoin suoraan puttaaminen ja SÄÄDETTÄVÄ pallon paikka omalle puttisvingille vaikkapa suhteessa vasemman kengän kärkeen/kanttiin ja silmien paikka palloon alas katsottaessa. Putterin lyöntipinnan pitää pilkottaa suoraan alla. Ruutukuvioinen matto on mainio tähän.
    Jos muuttujia on pelkässä suoraanputtaamisessa paljon (pallon paikka/gripin asento kämmenessä/svingin linjaus ja voima backsvingissä ja saattamisessa), menee greenin kallistusten lisääminen soppaan sitten jo ihan arpapeliksi kun ei tiedä mikä ei ole aivan kohdallaan. Eli ei uppoa vaikka linja oli luettu täysin oikein. Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yksi osanen sotkee lopputuloksen.
    Hanska pois ja GRIPIN KULMA TARKOIN ELÄMÄNVIIVAN POHJAAN eli yksi muuttuja pois.

    Minä olen putannut aina ilman hanskaa. Melkein.

    Joskus kun on oikeasti kova sade ja molemmissa käsissä sadekelin rukkanen, niin käytän hanskoja myös putatessa. Ote on parempi kuin märän gripin kanssa.

    Mutta pelaan myös lähipelin ilman hanskaa, viimeiset alle 50 metrin lyönnit menee hanska takataskussa. Omasta mielestä tuntuma mailaan on parempi kuin hanskan kanssa. Mutta luultavasti kyseessä on vain mielikuva ja oma tunne.

    Zaphood kirjoitti: (28.4.2013 9:55:51)

    Mutta pelaan myös lähipelin ilman hanskaa, viimeiset alle 50 metrin lyönnit menee hanska takataskussa. Omasta mielestä tuntuma mailaan on parempi kuin hanskan kanssa. Mutta luultavasti kyseessä on vain mielikuva ja oma tunne.

    Sama juttu, mutta ei ehkä vielä ihan viidestäkymmenestä metristä. Sanotaan, että chipit 30-40 metrit etäisyydeltä ja sen sisäpuolelta tulee lyötyä ilman hanskaa.
    Vetelen paljaalla myös griinibunkkerista.

    Golfinn kirjoitti: (27.4.2013 23:04:17)

    Tasamaan tuuppari kirjoitti: (27.4.2013 20:52:59)

    Jos lihan ja mailan väliin laittaa jotain ylimääräistä suojaa niin tuntuma vähenee. Kyllä näin on.

    Veikkaan, etta yli 90% taallakin kirjoittavista pelaa puttereilla, joita ei ole fitattu heille, joten taitaa olla yksi lysti onko siina sitten hanska valissa tahi ei.

    Itse en kylla pystyisi puttamaan hanskalla, joten jatan (sen) vetamatta kateen…

    Miten fittaaminen liittyy hanskaan? Kai se tuntuma ja toistettavuus on sama fitatulle ja pakasta vedetyllä?

    Nykyjään taitaa saaha kaupasta putteria sopivan mittaisella varrella. Näin ollen luulisin että fittaamisen tarve saattaa olla vähissä. Hifistely toki asia erikseen joihin sessioihin tietty kannattaa laittaa hanska käteen jos sellaista käyttää. Henkilölle joka fittaa Partin putteria suosittelisin silmälappuja session ajaksi.

    KL

    kebax kirjoitti: (29.4.2013 8:14:29)
    Nykyjään taitaa saaha kaupasta putteria sopivan mittaisella varrella. Näin ollen luulisin että fittaamisen tarve saattaa olla vähissä. Hifistely toki asia erikseen joihin sessioihin tietty kannattaa laittaa hanska käteen jos sellaista käyttää. Henkilölle joka fittaa Partin putteria suosittelisin silmälappuja session ajaksi.

    Putteri on siis ainoa maila, jossa pelkkä varren pituus on pelaajan itsensä kannalta merkitsevä?

    En ym-mär-rä mi-tä tar-koi-tat. En kui-ten-kaan o-le häm-mäs-ty-nyt sii-tä.

    Voi hitsin hitsi mitä hifistelyä. Tyyli on vapaa vaikka puttaisi työrukkaset kädessä.

Esillä 25 viestiä, 1 - 25 (kaikkiaan 48)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #417963 kohteessaPuttaaminen hanska kädessä

Etusivu Foorumit Yleistä Puttaaminen hanska kädessä