26.3.–2.4. - Live Scoring - Seuraa suomalaisten menestystä

[6][5]
KilpailuaSuomalaista

PRON OIKEUS OPETTAA

Etusivu Foorumit Yleistä PRON OIKEUS OPETTAA

Esillä 25 viestiä, 851 - 875 (kaikkiaan 1,979)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • ts kirjoitti: (27.2.2012 14:56:38)
    Ja neuvominen on osa opettamista, eikä niillä käsitteenä ole mitään eroa.

    Itse olen toistaiseksi sitä mieltä, että neuvominen on osajoukko opettamisesta, yksi opettamisen työkalu. Mutta yksittäinen pelkkä neuvominen ei olisi opettamista.

    ts

    ristiveto kirjoitti: (27.2.2012 15:05:11)

    ts kirjoitti: (27.2.2012 14:56:38)
    Ja neuvominen on osa opettamista, eikä niillä käsitteenä ole mitään eroa.

    Itse olen toistaiseksi sitä mieltä, että neuvominen on osajoukko opettamisesta, yksi opettamisen työkalu. Mutta yksittäinen pelkkä neuvominen ei olisi opettamista.

    Termeillä voidaan vatuloida vaikka kuinka, mutta kaikki toiminta jossa kerrotaan miten asioita pitäisi tehdä on yhtä lailla opettamista kuin neuvomistakin ja molempien seurauksena tapahtuu oppimista, amtöörien opettaessa useimmiten tosin negatiivisten asioiden oppimista.

    ts kirjoitti: (27.2.2012 14:56:38)

    tuplabogi kirjoitti: (27.2.2012 14:27:35)

    Nytkin olet ainoa ,joka on sitä mieltä,ettei rangella saa neuvoa.
    Reilu tunti sitten sitä mieltä ,ettei tämmöistä opetussopimusta ole olemassakaan,nyt kaivelet sellaisen taskustasi ja sekoat täysin opettamisessa ja neuvomisessa..
    Selität ,että sinulla on yksin oikeus opettamiseen ja perään,että vedät jonkun oikeuteen neuvomisesta,vaikka sinulla on oikeus vain opettamiseen.

    Kyllä täytyy sanoa ,että sinun clubisi pitää kiertää kaukaa,puhumattakaan,että sinne uskaltaisi tuoda vieraita.

    Ja lakkaahan sinä puhumasta silkkaa paskaa. Yksikään noista väitteistäsi minun sanomisistani ei pidä paikkaansa. Ja neuvominen on osa opettamista, eikä niillä käsitteenä ole mitään eroa.

    Jos edes hieaman totuudessa pysyttäisiin toisten sanomisissa eikä ihan omasta päästä keksittäis moista sontaa… edes ymmärryksen puutteessa.

    Se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa.
    Viestsi klo 13.02 ja 13.51 kertovat selvästi,mitä olet sanonut,siitä et pääse puhumalla etkä haukumisillasi eroon.
    Netti on siinä mielessä vaarallinen väline,että nämä sinunkin ristiriitaiset viestisi ovat edelleen kaikkien luettavissa.
    Mitä tulee ymmärtämiseen,niin kyllä neuvomisella ja opettamisella on oma eronsa ja minulle vallan hyvin riittää kysymäni alan juristin sanominen ,ettei neuvominen rangella ole kiellettyä,mikäli se ei häiritse muita.
    Samaa mieltä ovat olleet ne proot,kapteenit ja hallituksen jäsenet,joilta olen asiaa kysynyt.

    Sinä saat luonnollisesti ola mitä mieltä haluat,siihen sinulla on oikeus..

    ristiveto kirjoitti: (27.2.2012 14:27:10)

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 14:08:41)
    Mielestäni Ulkomaille on moneen kertaan antanut perustelut, ettei mitään laillisia keinoja/oikeutta kieltää neuvomista rangella ole kenelläkään

    Perusteluja on tullut puolesta ja vastaan. En tiedä kenen perustelut on oikeita.

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 14:08:41)
    Eli varmaan ollut hyödyllinen keskustelu kun on vaikuttanut mielipiteisiin:)

    Yksi hyödyllisimmistä pitkiin aikoihin.

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 14:08:41)
    Ihmettelin vain miksi yksikään toimari ei ole tullut esille ja sanonut painavaa sanaansa asiaan, sillä epäselvähän tilanne näyttää olevan.

    Omalla nimellä esiintyminen mielipidekirjoituksissa on aina riskinsä. Ja ehkei kukaan toimari ajattele tuntevansa lakia riittävän hyvin?

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 14:08:41)
    Joku pro luulee voivansa kieltää, mutta suurin osa tietää, ettei onnistu käyttännössä vaikka halua olisikin.

    Suurin osa vai vain muutama?

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 14:08:41)
    Golfpistecomissa muuten opastetaan aloittelijoita, että ottaisi mukaan jonkun joka neuvoisi ja opastaisi lajin saloihin.

    Näin on. Hiukan ristiriitaista.

    1) Niin, Ulkomaille perusteli asian miksi neuvominen on sallittua, muut ovat lähinnä käyttäneet perusteluina omia uskomuksia ja/tai kahdenkeskisiä sopimuksia, joita ei kolmennen niistä tietämättömän voi edellyttää noudattavan kun oy ei asiasta ole infonnut

    2) Hyödyllinen, mutta edelleen epäselvä

    3) Toimarien hiljaisuus on yllättävää, sillä heidän nyt luulisi tietävän oman kenttänäs käytännön ja solmitut sopimukset sekä niiden oikeutuksen. Ja ainakin heidän pitäisi

    4) Oletan, että suurin osa tietää, koska käytännässä näihin neuvomisiin ei ole puututtu, enkä myöskään ole nähnyt yhtään perustelua miten kukaan laillisesti käytännössä estäisi osakkeenomistajaa neuvomasta rangella.

    5) Golfpisteen ohje aloittejalle: ristiriitainen vaiko oikea ohje! SITÄHÄN TÄSSÄ ON KYSYMYS…

    TKJ

    ts kirjoitti: (27.2.2012 15:03:03)

    haamu kirjoitti: (27.2.2012 14:57:14)

    peejii kirjoitti: (27.2.2012 14:36:30)
    Jälleen aihe, jonka vääntäminen tällä palstalla on täysin turhaa. Käytäntöön on selvät
    säännöt, jos et usko kysy ensimmäiseltä vastaasi kävelevältä proffalta. Että silleen.

    Oikeaa puhetta. Kukaan, ei todellakaan kukaan pro vastaa että neuvoja ei saisi antaa, päoinvastoin pro vastaa että tottakai kaveria saa neuvoa, ja sitten kun homma ei pelitä niin tervetuloa ottamaan opetusta.

    Juuri kuten minä olen tehnyt oman kantani osalta. Edelleenkään minulla ei ole valtaa päättää miten tiukasti jotkut muut oikeuksiaan valvovat.

    Et ole uskaltanut luvata näyttää sopimustasi kaikille. Silloin voidaan arvioida sen juridinen vahvuus.

    Mitä tulee ”valtuuksiin vahtia oikeuksiaan”, niin yksinkertainen vastaus on, ettei oikeutta kieltää ole. Ei ole tässä suhteessa mitään valtuuksia.

    Näyttää siltä, että useampi ja useampi lukija tällä sivustolla tajuaa oikeutensa neuvoa rangella ihan niin paljon, kuin huvittaa kavereita/kumppaneita/lapsia, eikä pro tai kenttähenkilökunta voi sitä estää (eikä kukaan itseään kunnioittava, ammattitaitoinen golfihminen niin tekisikään).

    Tämän vuoksi on jo kannattanut jankata täällä.

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 15:19:19)

    1) Niin, Ulkomaille perusteli asian miksi neuvominen on sallittua

    Niin. Hän perusteli miksi hänen näkemyksensä mukaa opettaminen on sallittua.
    Minullakin on siihen näkemys, että yksittäinen neuvominen ei ole opettamista. Sitä en tiedä olenko oikeassa, tai onko Ulkomaille oikeassa. Tai kuka on oikeassa.

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 15:19:19)
    4) Oletan, että suurin osa tietää, koska käytännässä näihin neuvomisiin ei ole puututtu,

    Jos neuvomisiin ei ole puututtu, se ei tarkoita etteikö jollakin olisi siihen oikeutta.

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 15:19:19)
    enkä myöskään ole nähnyt yhtään perustelua miten kukaan laillisesti käytännössä estäisi osakkeenomistajaa neuvomasta rangella.

    Eihän sitä voi estää pyytämättä poliisia paikalle. Mutta sen voi pyytää loppumaan. Se, onko siihen pyyntöön kukaan koskaan oikeutettu, on sitten eri asia. Minä uskon, että voi olla.

    Justina kirjoitti: (27.2.2012 15:19:19)5) Golfpisteen ohje aloittejalle: ristiriitainen vaiko oikea ohje! SITÄHÄN TÄSSÄ ON KYSYMYS…

    Ehkä sen kokeneemman kaverin on välteltävä opettamista ja kentällä vain neuvotaan.. 😉

    TKJ

    Pakko vielä ihmetellä, kun ts jossain viestissä kertoi ammattimaisena prona, että kuinka vaikka tasoituksella 10 olevat pelaajat ovat ”tuuppareita”. Minusta tällainen puhe on kyllä aika ylimielistä jo ihan maksavia asiakkaitaan kohtaa. Mahtaa olla asiakkaasta kivaa, kun pro pitää 10 tasoituksen pelaajia tuuppareina. Todella kivaa tuollaisen puheen jälkeen tulla tunnille 40 tasoituksella, mikäköhän on noiden adjektiivi ts:llä?
    Kuinka moni tennisopettaja puhuttelisi asiakkaitaan, jotka pelaavat ”erittäin hyvää harrastajatason tennistä” nimellä ”läiskyttelijät” tai ”lämääjät”.
    Kertoo kyllä paljon ko. pron ammattimaisuudesta, tai sen puutteesta!

    ts

    tuplabogi kirjoitti: (27.2.2012 15:11:00)

    ts kirjoitti: (27.2.2012 14:56:38)

    tuplabogi kirjoitti: (27.2.2012 14:27:35)

    Nytkin olet ainoa ,joka on sitä mieltä,ettei rangella saa neuvoa.
    Reilu tunti sitten sitä mieltä ,ettei tämmöistä opetussopimusta ole olemassakaan,nyt kaivelet sellaisen taskustasi ja sekoat täysin opettamisessa ja neuvomisessa..
    Selität ,että sinulla on yksin oikeus opettamiseen ja perään,että vedät jonkun oikeuteen neuvomisesta,vaikka sinulla on oikeus vain opettamiseen.

    Kyllä täytyy sanoa ,että sinun clubisi pitää kiertää kaukaa,puhumattakaan,että sinne uskaltaisi tuoda vieraita.

    Ja lakkaahan sinä puhumasta silkkaa paskaa. Yksikään noista väitteistäsi minun sanomisistani ei pidä paikkaansa. Ja neuvominen on osa opettamista, eikä niillä käsitteenä ole mitään eroa.

    Jos edes hieaman totuudessa pysyttäisiin toisten sanomisissa eikä ihan omasta päästä keksittäis moista sontaa… edes ymmärryksen puutteessa.

    Se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa.
    Viestsi klo 13.02 ja 13.51 kertovat selvästi,mitä olet sanonut,siitä et pääse puhumalla etkä haukumisillasi eroon.
    Netti on siinä mielessä vaarallinen väline,että nämä sinunkin ristiriitaiset viestisi ovat edelleen kaikkien luettavissa.
    Mitä tulee ymmärtämiseen,niin kyllä neuvomisella ja opettamisella on oma eronsa ja minulle vallan hyvin riittää kysymäni alan juristin sanominen ,ettei neuvominen rangella ole kiellettyä,mikäli se ei häiritse muita.
    Samaa mieltä ovat olleet ne proot,kapteenit ja hallituksen jäsenet,joilta olen asiaa kysynyt.

    Sinä saat luonnollisesti ola mitä mieltä haluat,siihen sinulla on oikeus..

    No mitäs jos lukisit ne viestit sitten vielä kerran ja osoittaisit niissä olevan ristiriitaisuuden tyhjän huutelun sijaan.

    Sen lisäksi minä en ole väittänyt neuvomisen olevan kiellettyä automaattisesti. Siihenkin olisi luetun ymmärtäminen auttanut jo kauan sitten, mutta jos on pää kuin koivun pahka, niin eihän se perille mene.

    Vielä kun oikein pinnistelet ja keskityt mietimiseen, voit hiljalleen päätyä samaan kuin minä ja suurin osa täällä on yrittänyt sinulle ja Haadelle kertoa. Jos joku omistaa rangen, hän saa tasan tarkkaan päättää mikä siellä on sallittua ja mikä kiellettyä. Mitään oikeutta ei ole rangen käyttäjällä noita oikeuksia alkaa sosialisoimaan.

    Jos hieman vielä malttaisit keskittyä ja yritää ymmärtää tätä kirjoitettua tekstiä, varsin korkeasta iästäsi huolimatta, niin saattaisit jopa ymmärtää, että kaikki ranget eivät ole sinun kotikenttäsi tavoin osakkaiden hallinnassa. Ei varsinkaan maailmalla, mutta ei myöskään Suomessa. Saattaapa olla koko range jopa vuokrattu vallan pois, vaikka se muuten normaalin kenttäyhtiön yhteydessä olisikin. Eli sen kuuluisan ohuen tiedon ja kapeakatseisuuden varassa nyt heittelet piikkejä minua kohtaan, joilla todellisuudessa vaan teet itsestäsi hölmön.

    Haade kirjoitti: (27.2.2012 15:30:09)

    Et ole uskaltanut luvata näyttää sopimustasi kaikille. Silloin voidaan arvioida sen juridinen vahvuus.

    Mitä tulee ”valtuuksiin vahtia oikeuksiaan”, niin yksinkertainen vastaus on, ettei oikeutta kieltää ole. Ei ole tässä suhteessa mitään valtuuksia.

    Näyttää siltä, että useampi ja useampi lukija tällä sivustolla tajuaa oikeutensa neuvoa rangella ihan niin paljon, kuin huvittaa kavereita/kumppaneita/lapsia, eikä pro tai kenttähenkilökunta voi sitä estää (eikä kukaan itseään kunnioittava, ammattitaitoinen golfihminen niin tekisikään).

    Tämän vuoksi on jo kannattanut jankata täällä.

    Meillä sopimuksessa sanotaan, että mikä taho vastaa yksinoikeudella opetustoiminnasta kentän tiloissa.
    Siinä ei puhuta otetaanko siitä korvausta vai vedetäänkö homma talkoohengellä. Lisäksi poikkeukset, kuten junioriohjaajat yms. mainitaan.

    En sitten tiedä lakituvassa pitävyyttä, mutta joka tapauksessa minä en ikinä menisi ketään opettamaan mihinkään mihin en ole lupaa pyytänyt ja saanut.
    Minusta se on ihan itsestään selvyys ja hyvää käytöstä paikan opettajia kohtaan!!

    TKJ

    ts kirjoitti:

    ”Jos joku omistaa rangen, hän saa tasan tarkkaan päättää mikä siellä on sallittua ja mikä kiellettyä. Mitään oikeutta ei ole rangen käyttäjällä noita oikeuksia alkaa sosialisoimaan.”

    EI PIDÄ PAIKKANSA. Jos avaat rangen yleisölle, niin siitä tulee julkinen paikka. Ja silloin et voi määrätä sitä, mitä siellä saa puhua ja mitä ei! Voit kieltää kaiken puhumisen, mutta et valikoida puheen sisältöä! Ei vaikka kuinka yrität sitä itsellesi uskotella.

    Voit valita, ketkä rangellasi käy, mutta rajaus ei koske puheoikeutta kaverille.

    ’Eli kysymys ei ole ollut harjoittelusta ja alueen käytöstä, vaan siitä, että siellä on alettu toista opastamaan. Siihen ei ole oikeutta maksusta eikä maksutta!’

    Tuossa on TS:n kommentti tämän ketjun toisella sivulla sijaitsevasta viestistä. Ja tuossa minun mielestäni vallan selkeästi TS ilmoittaa olevansa sitä mieltä, että harjoitusalueella ei saa toista opastaa.
    En ihan kokonaan jaksanut tätä koko ketjua kahlata läpi, mutta täytyy sanoa, että aika sekavasti on asiasta väännetty. Myöskin TS:n osalta. Välillä hän on sitä mieltä, että (kuten yllä) kaikenlainen opastaminen on kiellettyä, sitten taas kieltää maininneensa sellaisesta mitään.

    Ja sitten nämä vertaukset esim hiihtoladulle kaadetun soran ja tämän rangella opastamisen välillä on totaalisen älyttömiä ja typeriä.

    Periaatteessa toki ymmärrän sen, ettei ole soveliasta ilman lupaa roudata golf-opettajana työtään tekevää henkilöä toisen seuran harjoistusmestoille vetämään harjoitus-sessiota. Onko tuosta asiasta olemassa oikein säädöksiä ja sääntöjä jossain sopimuksissa, en tiedä. Mutta itse en tuota lähtisi ilman lupaa tekemään.
    Sitten taas jos ihan aikuisten oikeasti joku Pro tulee minulle huomauttamaan/rähjäämään, kun opastan/opetan/neuvon 6-vuotiasta nassikkaani lyömään palloa rangella, niin siinä vaiheessa menee homma naurettavaksi. Onneksi uskon, ettei oikeasti tällaiseen touhuun sorruta yhdessäkään fiksustijohdetussa seurassa.

    TKJ

    mesikämmen kirjoitti: (27.2.2012 15:58:01)

    Haade kirjoitti: (27.2.2012 15:30:09)

    Et ole uskaltanut luvata näyttää sopimustasi kaikille. Silloin voidaan arvioida sen juridinen vahvuus.

    Mitä tulee ”valtuuksiin vahtia oikeuksiaan”, niin yksinkertainen vastaus on, ettei oikeutta kieltää ole. Ei ole tässä suhteessa mitään valtuuksia.

    Näyttää siltä, että useampi ja useampi lukija tällä sivustolla tajuaa oikeutensa neuvoa rangella ihan niin paljon, kuin huvittaa kavereita/kumppaneita/lapsia, eikä pro tai kenttähenkilökunta voi sitä estää (eikä kukaan itseään kunnioittava, ammattitaitoinen golfihminen niin tekisikään).

    Tämän vuoksi on jo kannattanut jankata täällä.

    Meillä sopimuksessa sanotaan, että mikä taho vastaa yksinoikeudella opetustoiminnasta kentän tiloissa.
    Siinä ei puhuta otetaanko siitä korvausta vai vedetäänkö homma talkoohengellä. Lisäksi poikkeukset, kuten junioriohjaajat yms. mainitaan.

    En sitten tiedä lakituvassa pitävyyttä, mutta joka tapauksessa minä en ikinä menisi ketään opettamaan mihinkään mihin en ole lupaa pyytänyt ja saanut.
    Minusta se on ihan itsestään selvyys ja hyvää käytöstä paikan opettajia kohtaan!!

    Minäkään en menisi opettamaan, mutta kaveria tai vaimoa neuvoisin, jos tämä haluaisi neuvoa saada. Ja siihen ei lupaa tarvi kysyä, mutta toki lupaa voi pyytää. Mutta vaikka lupaa ei saisikaan, niin silti neuvoja voi antaa.

    Täällä on ollut epäselvyyksiä käsitteiden opettaa ja neuvoa sisällöstä. Ainakin helpottaa keskustelua, mikäli kaikilla on sama näkemys sanojen merkityksestä. Siihen, liittyvätkö nämä sanat käsillä olevaan ’kiistaan’ tai milloin kyse opettamisesta ja milloin neuvomisesta, en ota kantaa. Näistä kuitenkin väännetään. Tässä olisi linkkejä synonyymit.fi sivustolle sekä Merriam-Websteriin, jos ulkomaan kielet helpottaisivat.
    Synonyymit – Neuvoa
    Synonyymit – Opettaa
    Dictionary – Advise
    Dictionary – Teach

    Haade kirjoitti: (27.2.2012 16:03:20)

    Minäkään en menisi opettamaan, mutta kaveria tai vaimoa neuvoisin, jos tämä haluaisi neuvoa saada. Ja siihen ei lupaa tarvi kysyä, mutta toki lupaa voi pyytää. Mutta vaikka lupaa ei saisikaan, niin silti neuvoja voi antaa.

    Kyllä minä kunnioitan toisen opetusoikeutta ja pidän suuni kiinni. Täytyy myös ottaa huomioon, että pro lähes aina maksaa yhtiölle siitä että saa toimintaansa siellä harjoittaa. Minun mielipiteeni on, että kaikenlainen neuvonta ja opettaminen on teoriassa kiellettyä, mutta käytännössä en usko, että siihen ketään pro puuttuu. Ellei sitten ole jotain painavaa syytä.

    Esimerkkinä voisi käyttää tilannetta, jossa pelaaja pallonsa rangelle lyötyään poimii siitä läheltä, rangen puolelta, pari palloa. Pallojen kerääminenhän rangelta on kielletty, mutta em. tilanteeseen kukaan tuskin puuttuu. Mutta nopeasti saattaa lähtö tulla jos kori kainalossa kävelee rangella palloja keräillen.

    ts kirjoitti: (27.2.2012 15:55:17)

    tuplabogi kirjoitti: (27.2.2012 15:11:00)

    ts kirjoitti: (27.2.2012 14:56:38)

    tuplabogi kirjoitti: (27.2.2012 14:27:35)

    Nytkin olet ainoa ,joka on sitä mieltä,ettei rangella saa neuvoa.
    Reilu tunti sitten sitä mieltä ,ettei tämmöistä opetussopimusta ole olemassakaan,nyt kaivelet sellaisen taskustasi ja sekoat täysin opettamisessa ja neuvomisessa..
    Selität ,että sinulla on yksin oikeus opettamiseen ja perään,että vedät jonkun oikeuteen neuvomisesta,vaikka sinulla on oikeus vain opettamiseen.

    Kyllä täytyy sanoa ,että sinun clubisi pitää kiertää kaukaa,puhumattakaan,että sinne uskaltaisi tuoda vieraita.

    Ja lakkaahan sinä puhumasta silkkaa paskaa. Yksikään noista väitteistäsi minun sanomisistani ei pidä paikkaansa. Ja neuvominen on osa opettamista, eikä niillä käsitteenä ole mitään eroa.

    Jos edes hieaman totuudessa pysyttäisiin toisten sanomisissa eikä ihan omasta päästä keksittäis moista sontaa… edes ymmärryksen puutteessa.

    Se koira älähtää,johon kalikka kalahtaa.
    Viestsi klo 13.02 ja 13.51 kertovat selvästi,mitä olet sanonut,siitä et pääse puhumalla etkä haukumisillasi eroon.
    Netti on siinä mielessä vaarallinen väline,että nämä sinunkin ristiriitaiset viestisi ovat edelleen kaikkien luettavissa.
    Mitä tulee ymmärtämiseen,niin kyllä neuvomisella ja opettamisella on oma eronsa ja minulle vallan hyvin riittää kysymäni alan juristin sanominen ,ettei neuvominen rangella ole kiellettyä,mikäli se ei häiritse muita.
    Samaa mieltä ovat olleet ne proot,kapteenit ja hallituksen jäsenet,joilta olen asiaa kysynyt.

    Sinä saat luonnollisesti ola mitä mieltä haluat,siihen sinulla on oikeus..

    No mitäs jos lukisit ne viestit sitten vielä kerran ja osoittaisit niissä olevan ristiriitaisuuden tyhjän huutelun sijaan.

    Sen lisäksi minä en ole väittänyt neuvomisen olevan kiellettyä automaattisesti. Siihenkin olisi luetun ymmärtäminen auttanut jo kauan sitten, mutta jos on pää kuin koivun pahka, niin eihän se perille mene.

    Vielä kun oikein pinnistelet ja keskityt mietimiseen, voit hiljalleen päätyä samaan kuin minä ja suurin osa täällä on yrittänyt sinulle ja Haadelle kertoa. Jos joku omistaa rangen, hän saa tasan tarkkaan päättää mikä siellä on sallittua ja mikä kiellettyä. Mitään oikeutta ei ole rangen käyttäjällä noita oikeuksia alkaa sosialisoimaan.

    Jos hieman vielä malttaisit keskittyä ja yritää ymmärtää tätä kirjoitettua tekstiä, varsin korkeasta iästäsi huolimatta, niin saattaisit jopa ymmärtää, että kaikki ranget eivät ole sinun kotikenttäsi tavoin osakkaiden hallinnassa. Ei varsinkaan maailmalla, mutta ei myöskään Suomessa. Saattaapa olla koko range jopa vuokrattu vallan pois, vaikka se muuten normaalin kenttäyhtiön yhteydessä olisikin. Eli sen kuuluisan ohuen tiedon ja kapeakatseisuuden varassa nyt heittelet piikkejä minua kohtaan, joilla todellisuudessa vaan teet itsestäsi hölmön.

    Turha näitä sinun postaamiasi viestejä13.02 ja 13.51 on enää tänne kopsata,kyllä niistä saa selville,mitä niissä lukee ja ristiriitaisiahan ne on.
    Siinä olet oikeassa,ettei neuvominen ole luvatonta,joten viittaus asian mahdollisesta viemisestä käräjille on turhaa.
    Siinä kärsii koko golfyhtiön maine,kun yhtiö asian häviää ja maksaa oikeudenkäyntikulut.
    Luulempahan,ettei löydy sellaista yhtiötä,jooka tällaisella maineensa riskeeraa.
    Kuka on yrittänyt sosialisoida rangeja,prootko perusteettomilla vaatimuksillaan.
    Edelleen höpötät näistä ulkomaan rangeloista ja kaikesta muusta.
    Minä olen koko ajan puhunut osakkeeseen kuuluvista pelioikeuksita ja niihin kuuluvista oikeksista.
    En ole puhunut jostain erillisistä pois vuokratuita rangeista,kun en edes sellaisia tunne..

    Kyllä melkein kaikki ranget kuuluu kentn hallintaan.
    Kerroppa,mikä on vuokrattu ulos.
    Edelleen korostan sitä,että mikäli neuvominen on kiellettyä,nii siitä pitää olla selvä maininta clubin ilmoitustaululla,jotta osakkaat voivat ryhtyä vastatoimenpiteisiin.
    Ei sellainen saa olla salattua tietoa.

    Mitä tulee thän mainitsemaasi hölmöyteen ,niin vanha viisaus on ,että suurimpia hölmöjä ovat ne,jotka toisia hölmöiksi haukkuvat.

    ts

    El ninó kirjoitti: (27.2.2012 16:02:01)
    ’Eli kysymys ei ole ollut harjoittelusta ja alueen käytöstä, vaan siitä, että siellä on alettu toista opastamaan. Siihen ei ole oikeutta maksusta eikä maksutta!’

    Tuossa on TS:n kommentti tämän ketjun toisella sivulla sijaitsevasta viestistä. Ja tuossa minun mielestäni vallan selkeästi TS ilmoittaa olevansa sitä mieltä, että harjoitusalueella ei saa toista opastaa.
    .

    Irroitit tekstin asiayhteydestään, joka harvoin johtaa mihinkään hyvään.

    Tuo kommentti oli yksittäiseen tapaukseen, jossa tiesin kolleegan sopimuksen sisällön. Ei yleispäteväksi koskemaan kaikkia kenttiä tai harjotusalueita.

    Oma mielipiteeni ja suhtautumiseni neuvomiseen pitäisi olla tullut selväksi jo moneen kertaan.

    TKJ

    mesikämmen kirjoitti: (27.2.2012 16:13:50)

    Haade kirjoitti: (27.2.2012 16:03:20)

    Minäkään en menisi opettamaan, mutta kaveria tai vaimoa neuvoisin, jos tämä haluaisi neuvoa saada. Ja siihen ei lupaa tarvi kysyä, mutta toki lupaa voi pyytää. Mutta vaikka lupaa ei saisikaan, niin silti neuvoja voi antaa.

    Esimerkkinä voisi käyttää tilannetta, jossa pelaaja pallonsa rangelle lyötyään poimii siitä läheltä, rangen puolelta, pari palloa. Pallojen kerääminenhän rangelta on kielletty, mutta em. tilanteeseen kukaan tuskin puuttuu. Mutta nopeasti saattaa lähtö tulla jos kori kainalossa kävelee rangella palloja keräillen.

    Eihän tuo kyllä sama asia ole.
    Rangepalloista olet maksanut pari euroa, ja saat x kpl palloja. Jos otat niitä ilman lupaa enemmän rangelta, niin kyseessä on jotain näpistyksen/varkauden/luvattoman käyttöönoton välillä olevaa toimintaa.

    Neuvomisessa et varasta/näpistä/ota mitään luvattomasti käyttöön, kun kyse on vastikkeettomasta neuvonnasta. Perusteluja en enää viitsi kopioida tähän.

    TKJ

    ts kirjoitti: (27.2.2012 16:26:09)

    El ninó kirjoitti: (27.2.2012 16:02:01)
    ’Eli kysymys ei ole ollut harjoittelusta ja alueen käytöstä, vaan siitä, että siellä on alettu toista opastamaan. Siihen ei ole oikeutta maksusta eikä maksutta!’

    Tuossa on TS:n kommentti tämän ketjun toisella sivulla sijaitsevasta viestistä. Ja tuossa minun mielestäni vallan selkeästi TS ilmoittaa olevansa sitä mieltä, että harjoitusalueella ei saa toista opastaa.
    .

    Irroitit tekstin asiayhteydestään, joka harvoin johtaa mihinkään hyvään.

    Tuo kommentti oli yksittäiseen tapaukseen, jossa tiesin kolleegan sopimuksen sisällön. Ei yleispäteväksi koskemaan kaikkia kenttiä tai harjotusalueita.

    Oma mielipiteeni ja suhtautumiseni neuvomiseen pitäisi olla tullut selväksi jo moneen kertaan.

    Ja yllätys yllätys, jälleen kerran kun jäät kiinni ristiin puhumisesta, tulee esille ”tiedän kaverin sopimuksen” – kortti. Lisäksi päälle yksittäistapaus, jota ei tietenkään voi yleistää. Huvittavaa…

    Kauppaoikeuden apron tuomalla syvällä rintaäänellä sanoisin, että ostamalla palloja rangen automaatista ostajan ja alueen oikeudenhaltijan välille muodostuu sopimus, jossa ostaja hyväksyy noudattavansa alueen sääntöjä. Mikäli säännöissä todetaan, että opetusoikeus on ainoastaan tietyllä henkilöllä, niin näinhän se silloin on. Jos tätä tekstiä ei ole näkyvissä missään, ei pallonostaja luonnollisestikaan voisi olla ehdosta tietoinen. Range taidetaan muuten määritellä ainoastaan osittain julkiseksi tilaksi, kuten se vertailun vuoksi esille otettu kauppakeskuskin.

    Golfliittomme visioksi on määritetty se, että golfista tulee koko kansan suosittu urheilu- ja liikuntaharrastus:)

    Eppäillä soppii! Ei tule suosittua – kyllä tuo ruutupöksyisten pilkunviilaaajien elitistinen leima on ja pysyy ainakin niin kauan kun on näitä ’kirjoittamattomia ’ asioita, joita ei kerrota mutta ne vaan pitäisi tietää. Ja jos ne olisi kirjoitettu auki ’NEUVOJEN ANTAMINEN ILMAN PRON LUPAA KIELLETTY’ niin eiväthän yhdenkään kentän osakkaat antaisi toimarin ja hallituksen tehdä moisia yksinoikeussopimuksia. Ja tuskin moni pro kehtaisi moista edes vaatia kun se olisi näkyvillä julkisesti.

    Tämä neuvominen on huippu! Että joku ihan tosissaan väittää voivansa kieltää rangella vaimon neuvomisen.

    ts: (KEVÄT 2011) ’Eli kysymys ei ole ollut harjoittelusta ja alueen käytöstä, vaan siitä, että siellä on alettu toista opastamaan. Siihen ei ole oikeutta maksusta eikä maksutta!’
    Nyttemmin ts:n kanta jo loiventunut, mutta selittelyksi on mennyt…

    ).

    No viime vuonna eräs palstalla aktiivinen nimeltä mainitsematon Hyvinkään suunnalla toimiva pro joka nytkin täällä meuhkaa väitti että tällaisia selkeitä ’neuvonannon kieltotauluja’ on siellä täällä eri kentillä eri puolilla maapalloa. Tosin niitä ei sitten löytynytkään mistään, ei tietenkään.

    KL

    Haade kirjoitti: (27.2.2012 16:00:47)

    EI PIDÄ PAIKKANSA. Jos avaat rangen yleisölle, niin siitä tulee julkinen paikka. Ja silloin et voi määrätä sitä, mitä siellä saa puhua ja mitä ei! Voit kieltää kaiken puhumisen, mutta et valikoida puheen sisältöä! Ei vaikka kuinka yrität sitä itsellesi uskotella.

    Voit valita, ketkä rangellasi käy, mutta rajaus ei koske puheoikeutta kaverille.

    Jos range on yksityisellä maalla ja yksityisessä omistuksessa, niin se on yksityinen alue, vaikka kuinka siellä omistajan luvalla saisi käydä ihmisiä lyömässä palloja. Mikä tässä on sinulle niin pirun vaikeata ymmärtää??

    Puhumisoikeus on sitten eri asia enkä siihen ota kantaa, mutta koita nyt ihmisraasu ymmärtää julkisen ja yksityisen alueen/tilan ero, ei se oikeasti ole niin vaikeaa kuin ymmärtämättömyydelläsi annat ymmärtää. Puolustuksesi voidaan lukea tuo viimeinen lauseesi: ’Voit valita, ketkä rangellasi käy…’. Tässä juurikin on ero julkisen ja yksityisen alueen/paikan/tilan välillä.

    Ja kyllä näitä maailmalta löytyy.

    No unauthorized coaching is allowed. Only coaches from Star Golf Academy are licensed to coach on this premise. Golfers are reminded not to engage unlicensed person(s) to provide golf lessons on this premise.

    Mites on, olenko toiminut ’väärin’, jos olen antanut neuvoja PRO:lle, kun hän on tullut niitä minulta kysymään? Lähinnä siis kyse oli minun omista swingiajatuksista/tuntemuksista, joilla hän pystyisi saamaan opetettavilleen jonkinlaista mielikuvaa tekemisestä. En nyt tiedä voiko tuota sanoa neuvomiseksi millään muotoa ja nuo ajatukset ja tuntemuksethan ovat kaikille melko yksilöllisiä. Ei tosiaan ollut kyseessä kotikentän range, mutta tunsin pron entuudestaan. Jos tämä pro niiden minun kertomien tuntemuksien kautta sai jotain lisää omaan peliinsä, niin eikö se täytä neuvomisen määritelmän?

    Pitää muistaa, että tässä lajissa kukaan ei ole täydellinen ja jatkuvaa oppimista se on opettaville proillekin tämä peli 😉

    duffeli kirjoitti: (27.2.2012 18:14:04)
    Ja kyllä näitä maailmalta löytyy.

    No unauthorized coaching is allowed. Only coaches from Star Golf Academy are licensed to coach on this premise. Golfers are reminded not to engage unlicensed person(s) to provide golf lessons on this premise.

    Onnitteluti, pitkään peräänkuulutettu ensimmäinen kyltti löytyi, taisi olla SIngaporen avoin kenttä? Kyltissä on aiheellinen suoranainen varoitus golffareille siitä että ei kannata ryhtyä tekemisiin ilman valtuutusta toimivien ’valmentajien’ kanssa tekemisiin, mikä voi olla todellinen ongelma ja aiheellinen varoituskin esim. tuolla päin maailmaa. Kyseessä ovat huijarit, jotka tarjoavat ’valmennusta’ tekeytyen prooksi. Tällä ei toki ole mitään tekemistä kaverin, vaimon, omien lasten jne. opastamisessa lajin salaisuuksiin, mistä tässä ketjussa väännetään kättä.

    Mutta joka tapauksessa hienoa että edes yksi tällainen selvä esimerkki löytyi, varmaan 99.99% kentistä tällainen varoitus ei ole tarpeen koska tällaista huijausongelmaa ei ole, no Suomessa saattaa olla yksi tai kaksi tällaista kenttää ..

Esillä 25 viestiä, 851 - 875 (kaikkiaan 1,979)
Vastaa aiheeseen: Vastaus #443708 kohteessaPRON OIKEUS OPETTAA

Etusivu Foorumit Yleistä PRON OIKEUS OPETTAA